Hos oss tror jag de inte satte diagnosen innan två års ålder? Vet att vi åkte in på sjukhus pga andningen precis innan grabben fyllde år..Dottern var på VC idag. Några av er kanske minns att jag startade en tråd om hennes rossliga andning i höstas. Vi hade både möte med Knodd då och var sedan på VC men båda sa att det verkade vara vanlig förkylning, att vi skulle försöka få henne att sova med huvudet lite högt och spraya med koksaltlösning. Vi har gjort så nu över vintern men det ger sig inte. Hon är konstant rosslig, hostar på nätterna och det låter ibland som hon har svårt att få luft. Så nu kände vi att vi måste söka vård igen. Maken ringde i morse och jag hör ju hur det låter när han pratar om dem, vi söker vård för vår dotter som är snorig och rosslig i februari Men de tog emot oss, och diagnosen blev förkylningsastma. Så nu fick vi en remiss till barnläkare som kommer undersöka henne och sannolikt skriva ut inhalator. Läkaren som maken träffade idag tyckte att det var underligt att hon inte fick det från början, men jag kan ju samtidigt förstå att alla rossliga barn inte kan få en inhalator vid höstens första förkylning. Han undersökte henne idag och konstaterade att hon inte verkade ha en pågående infektion just nu men att det kommit ner slem i lungorna, och så verkar det varit över vintern.
Så nu är jag hoppfull att hon ska få sova bättre och kunna leka och anstränga sig utan att rossla och hosta! Jag känner mig lite dum som väntat så länge, tänk om vi kunnat få inhalator redan i november när det inte blev bättre? Då hade hon sluppit detta. Samtidigt är det ju svårt att veta vad som är "vanliga förkylningar" för ett barn och vad som inte är det. Läkaren sa även att vi kunde börja köpa nässpray för barn till henne nu när hon fyllt ett. Hoppas lilla hjärtat mår bättre med lite hjälp!
Med rätt behandling märks inte hans astma alls längre