Vad gör vi CXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas han blir av med körkortet (och f-n ta hans läkare). Att ha körkort är ingen rättighet, det är en förmån... Jag och särbon diskuterade det nyligen och sa att vi hoppas ha vett att sluta i tid.
Ja du det där är ofta rätt känsligt. Tyvärr. Vet att jag en gång i tiden hade en vårdtagare som hade htj men som fortfarande körde bil (borde inte ha gjort då hen ett antal gånger ramlade ut i busken hemma och behövde hjälp upp, körde på betongsuggor vid närbutiken osv....) och jag minns att jag skrev i journalen att hen tackade nej till hjälp med duschen för bilen skulle lämnas på verkstad....
Morfar körde bil tills för något år sen (bara i närområdet, har alltid innan kört bil väldigt bra och tryggt om än lite väl fort ibland :p , satt verkligen inte och körde 60 km/h på motorvägen vid 70 års ålder som farfar..Haha. ) och jag nämnde lite försiktigt över det här att trappa ner bilkörningen, och märkte att det var en känslig punkt han absolut inte ville någon skulle komma och ta ifrån honom, hans största fasa att en frihet försvinner...Men tack och lov har han med tidens gång (och med sjukdomar som tillträtt vilket gör det ännu svårare nu) själv trappat ner till att nu ha slutat på eget bevåg precis som han önskat. Visst är det en sorglig gång men så är det och bilen står utanför huset precis som vanligt fast han inte kör den längre :heart.
 
Min mormor körde ett tag efter pensionen men körde inte värre än innan den (hennes körstil var... intressant :p). Hon slutade självmant i tid när hennes hjärta började krångla för mycket.

Vi har en i byn som fortsatte köra efter sin första hjärtattack trots att han fick förbud av läkarna. Det slutade med en till hjärtattack... i bilen. Tur nog klarade han sig helt ok och det var ingen annan trafik i närheten.

Mammas körkort tog polisen på plats efter att hon backat i en rondell... att hennes behandlande läkare inte sett att det blivit indraget långt tidigare är obegripligt. Min moster och jag försökte få henne att sluta men hon blev bara arg på oss, vi var ju bara jobbiga.
Det är tufft när nära och kära hamnar i ett läge där de inte själva kan se och förstå vad som är bäst. :heart
 
Jag hoppas han blir av med körkortet (och f-n ta hans läkare). Att ha körkort är ingen rättighet, det är en förmån... Jag och särbon diskuterade det nyligen och sa att vi hoppas ha vett att sluta i tid.

Men vad har läkaren med situationen att göra..? Man måste ju faktiskt inte ha en demensdiagnos (eller annan diagnos som föranleder ev körförbud) fast man är 89. Tvärtom så är många gamlingar uppenbart kognitivt nedsatta utan demensdiagnos.. :crazy:
 
:meh:Ta det lugnt ikväll och pyssla om dig själv :heart

Själv fortsatte jag jobba när jag kvaddat King Caben och körde hem i en liten Caddy två dagar senare i full snöstorm :angel: Det är inget jag rekommenderar :rofl:
Tänkte ta en sväng till badet (I den andra bilen) och sedan slappa i soffan. Jag mår bra nu men är väldigt glad att sambon kom hem. Tog det här hårdare än när jag smällde med ett rådjur för ett par år sedan, då ringde jag bara poliser och fortsatte sedan som vanligt. Det här var tuffare, antagligen för att det var någon annan inblandad. Så länge jag stod och diskuterade med farbrorn var jag lugn, men när jag körde därifrån och ringde upp sambon kom tårarna.
 
Men vad har läkaren med situationen att göra..? Man måste ju faktiskt inte ha en demensdiagnos (eller annan diagnos som föranleder ev körförbud) fast man är 89. Tvärtom så är många gamlingar uppenbart kognitivt nedsatta utan demensdiagnos.. :crazy:

Det är en tjattertråd och ja, mitt svar var delvis i affekt.

Men jag har stått bredvid som anhörig till någon som inte borde ha körkort... vi pratade faktiskt med hennes läkare som lik förbannat inte rapporterade henne till Trafikverket. En man vid den här åldern har med största sannolikhet en någorlunda regelbunden läkarkontakt och jag utgår ifrån att en läkare är så pass kompetent att hen fångar de som inte bör ha körkort och rapporterar dem.
 
Det är en tjattertråd och ja, mitt svar var delvis i affekt.

Men jag har stått bredvid som anhörig till någon som inte borde ha körkort... vi pratade faktiskt med hennes läkare som lik förbannat inte rapporterade henne till Trafikverket. En man vid den här åldern har med största sannolikhet en någorlunda regelbunden läkarkontakt och jag utgår ifrån att en läkare är så pass kompetent att hen fångar de som inte bör ha körkort och rapporterar dem.

Nä, det är inte alls säkert att man har regelbunden läkarkontakt (eller för den delen har sökt för minnessvikt och genomgått utredning med fynd av en demensdiagnos) bara för att man är väldigt gammal. Sjukvården bedriver ingen uppsökande verksamhet för att bedöma folk avseende diagnoser som kan medföra nedsatt körförmåga. Instansen du borde rikta agg mot är väl i så fall Trafikverket som inte ställer några krav på att äldre genomgår undersökningar/tester för att bedöma ev försämrad körförmåga.

Din anhörigs fall och att det finns doktorer som inte gör sitt jobb, lämnar jag därhän.
 
Kliar på fötterna
Vad har jag ätit nu?
Får se om munnen börjar klia med.
Nu kommer det en skvätt regn med.
Men blir inte svalare för det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 730
Senast: Exile
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 162
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
26
· Visningar
2 107
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 882
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp