Ja du det där är ofta rätt känsligt. Tyvärr. Vet att jag en gång i tiden hade en vårdtagare som hade htj men som fortfarande körde bil (borde inte ha gjort då hen ett antal gånger ramlade ut i busken hemma och behövde hjälp upp, körde på betongsuggor vid närbutiken osv....) och jag minns att jag skrev i journalen att hen tackade nej till hjälp med duschen för bilen skulle lämnas på verkstad....Jag hoppas han blir av med körkortet (och f-n ta hans läkare). Att ha körkort är ingen rättighet, det är en förmån... Jag och särbon diskuterade det nyligen och sa att vi hoppas ha vett att sluta i tid.
Morfar körde bil tills för något år sen (bara i närområdet, har alltid innan kört bil väldigt bra och tryggt om än lite väl fort ibland , satt verkligen inte och körde 60 km/h på motorvägen vid 70 års ålder som farfar..Haha. ) och jag nämnde lite försiktigt över det här att trappa ner bilkörningen, och märkte att det var en känslig punkt han absolut inte ville någon skulle komma och ta ifrån honom, hans största fasa att en frihet försvinner...Men tack och lov har han med tidens gång (och med sjukdomar som tillträtt vilket gör det ännu svårare nu) själv trappat ner till att nu ha slutat på eget bevåg precis som han önskat. Visst är det en sorglig gång men så är det och bilen står utanför huset precis som vanligt fast han inte kör den längre .