Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis pratat med chefen, och är såklart stoppad hela veckan. Håller det sig på lindriga symptom så ska jag göra ett självtest för att kolla Covid-19, blir det värre så ska vi avvakta tills jag ska åter i arbete. Jag känner mig så matt över att behöva sjukanmäla redan, men antar att det är rimligt när man har 3 barn på 3 olika skolor/förskolor samt att det är mycket sjukt överlag :(
 
Nej, det har jag inte gjort. Harry Potter, ja. Råkade nog köpa fel utgåva av Sagan om ringen-böckerna. Älskar filmerna men har inte klarat att läsa igenom böckerna.
Börjar läsa, kommer till ett appendix som jag måste läsa, tappar fokus......
Annars plöjer jag böcker och har snarast fotografiskt minne men de böckerna. Nope

LOTR ska du läsa det engelska originalet av. Språket är fantastiskt och de svenska översättningarna (2 st) är riktigt dåliga!! Däremot är den första översättningen av The Hobbit (Bilbo på svenska) rätt bra. Men den nya är inte alls lika bra tyvärr.

Läs inte appendixet förrän möjligtvis i efterhand. Det gör inget om du inte förstår varenda liten referens. Det är sånt man kan nörda ner sig i när man läser om dem.
 
LOTR ska du läsa det engelska originalet av. Språket är fantastiskt och de svenska översättningarna (2 st) är riktigt dåliga!! Däremot är den första översättningen av The Hobbit (Bilbo på svenska) rätt bra. Men den nya är inte alls lika bra tyvärr.

Läs inte appendixet förrän möjligtvis i efterhand. Det gör inget om du inte förstår varenda liten referens. Det är sånt man kan nörda ner sig i när man läser om dem.

Jag håller med, svenska översättningarna suger. Jag har inte läst dem på svenska sedan min engelska blev tillräckligt bra.
 
Jag håller med, svenska översättningarna suger. Jag har inte läst dem på svenska sedan min engelska blev tillräckligt bra.

Samma här! Jag läste dem för dottern när hon var liten som godnattsaga (och då på svenska eftersom hon bara var 5 år) men det gjorde ont i mig att tvingas läsa dem på svenska igen.
Hober :rage:
Säcker :rage:
Bagger :rage:
Vattnadal :rage:

Jag tror att i grunden är problemet med att översätta Tolkien att han helt enkelt skrev så vackert att en vanlig dödlig översättare omöjligt kan lyckas med uppgiften.
 
Har precis pratat med chefen, och är såklart stoppad hela veckan. Håller det sig på lindriga symptom så ska jag göra ett självtest för att kolla Covid-19, blir det värre så ska vi avvakta tills jag ska åter i arbete. Jag känner mig så matt över att behöva sjukanmäla redan, men antar att det är rimligt när man har 3 barn på 3 olika skolor/förskolor samt att det är mycket sjukt överlag :(
Det är hopplöst, jag har två ungar hemma, jag skulle säga friska men lite vanlig höstförkylning, men de får vara hemma. Dottern börjar få panik på att hon bara har varit en dag i skolan den här terminen.
 
Chefen är tillbaka från semestern och det märks direkt 🙄 hon vill att man ska vara tillgänglig och sitta på en viss våning, men vi har oftast inte så mycket administrativa uppgifter så ibland har jag suttit och läst nyheter i väntan på mail/nya arbetsuppgifter. Det gillar inte hon :meh:
Så ... Jag ska väl då sitta på en annan våning och vänta på mail och sedan gå upp igen när jag fått ett? :idea::cautious:
Nä alltså, jag kommer ju inte vara där uppe särskilt mycket istället då :confused::grin:
Har din chef också otur när hon tänker? :D
 
Har klippt mig. Oklart vad frisören gick på. Hon ba "går det bra att jag klipper ur luggen lite"?
Jag ba "ok".
Två sekunder senare:

3b59884d3786029355382269429041d2.jpg
 
Samma här! Jag läste dem för dottern när hon var liten som godnattsaga (och då på svenska eftersom hon bara var 5 år) men det gjorde ont i mig att tvingas läsa dem på svenska igen.
Hober :rage:
Säcker :rage:
Bagger :rage:
Vattnadal :rage:

Jag tror att i grunden är problemet med att översätta Tolkien att han helt enkelt skrev så vackert att en vanlig dödlig översättare omöjligt kan lyckas med uppgiften.

Ja men är man professor i lingvistik i Oxford då skriver man ett språk som är i princip omöjligt att översätta bra, särskilt som han skrev poesi som en del av texten och på fler språk som han skapade själv, och dessutom skapade en engelsk mytologi som han ansåg gått förlorat efter normandernas erövring när hela den anglosaxiska kulturen slogs i bitar. Beowulf är väl en av de få fragment som överlevt.

Älskar fortfarande att Åke Ortmark som översatte den första utgåvan (och gjorde den bästa versionen) smög/bröt sig in i Tolkiens hus för att läsa nya alster av honom :rofl: Brukar läsa om LOTR en gång om året sedan jag var nio år, och det är en älskad gammal vän som man ständigt hittar nya sidor och detaljer och tankar. Kunde inte läsa sista kapitlet på många, många år. Silmarillion måste man läsa för att förstå mytologin, och jag älskar att det finns så många versioner av samma personer och händelser, det gör det bara mer trovärdigt som en mytologi inte en roman.

Det har sagts att Tolkien antingen var det bästa eller det värsta som hänt hela fantasy genren eftersom allt som kommit efter följt hans världsbyggande och karaktärer på något sätt mer eller mindre omedvetet.
 
Mitt nya bord har iallafall kommit! :banana:

Hyresvärden hade vänner med barn över i helgen som störde mig och katten (hen bad mycket om ursäkt och det var bara några minuter max) så jag fick genast gott samvete om att be dem hjälpa mig med mitt paket idag :devil::angel:
Postmords app säger även att jag ska få två paket levererade till dörren idag, men jag tror det när jag ser det ... Skönt med hyresvärdar som jobbar hemifrån, en fördel som jag inte tänkt på förut! :angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 756
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 313
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 343
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 898
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp