Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromveckan så klagade jag tyst för mig själv att det var alldeles för varmt när jag satt ute och åt lunch.
Idag sitter jag ute och äter lunch igen och kom på mig själv att klaga över att det är kallt i luften (solen gick i moln just då).
:o
Aldrig nöjd var det ja .. :angel:
 
Ja men är man professor i lingvistik i Oxford då skriver man ett språk som är i princip omöjligt att översätta bra, särskilt som han skrev poesi som en del av texten och på fler språk som han skapade själv, och dessutom skapade en engelsk mytologi som han ansåg gått förlorat efter normandernas erövring när hela den anglosaxiska kulturen slogs i bitar. Beowulf är väl en av de få fragment som överlevt.

Älskar fortfarande att Åke Ortmark som översatte den första utgåvan (och gjorde den bästa versionen) smög/bröt sig in i Tolkiens hus för att läsa nya alster av honom :rofl: Brukar läsa om LOTR en gång om året sedan jag var nio år, och det är en älskad gammal vän som man ständigt hittar nya sidor och detaljer och tankar. Kunde inte läsa sista kapitlet på många, många år. Silmarillion måste man läsa för att förstå mytologin, och jag älskar att det finns så många versioner av samma personer och händelser, det gör det bara mer trovärdigt som en mytologi inte en roman.

Det har sagts att Tolkien antingen var det bästa eller det värsta som hänt hela fantasy genren eftersom allt som kommit efter följt hans världsbyggande och karaktärer på något sätt mer eller mindre omedvetet.

Jag tycker att Åke Ohlmarks (rätt efternamn?) översättning är rätt gräslig. Han skrev ju dessutom en bok som var rent förtal av Tolkien. Tolkien och den svarta magin heter den. Tolkien själv kunde tillärckligt mycket svenska och nordiska språk för att själv tycka att Ohlmarks översättning var dålig.
 
Häromveckan så klagade jag tyst för mig själv att det var alldeles för varmt när jag satt ute och åt lunch.
Idag sitter jag ute och äter lunch igen och kom på mig själv att klaga över att det är kallt i luften (solen gick i moln just då).
:o
Aldrig nöjd var det ja .. :angel:
Och nu är det för varmt :angel:
 
Jag tycker att Åke Ohlmarks (rätt efternamn?) översättning är rätt gräslig. Han skrev ju dessutom en bok som var rent förtal av Tolkien. Tolkien och den svarta magin heter den. Tolkien själv kunde tillärckligt mycket svenska och nordiska språk för att själv tycka att Ohlmarks översättning var dålig.

Kanske för att det var den första versionen så gillade jag den, iaf extremt mycket bättre än den 'moderna' som jag kollade bara för att men urrkas vad usel den var. Tycker fortfarande att den ändå fångar en del av Tolkiens värld. Sedan att svenskan har lättare att översätta pga av att det är samma språkliga rötter är ännu en fördel.

Tänk att få ha varit en fluga på väggen när Inklings samlades på puben :heart Tolkien var ju egentligen inte en författare utan världs och mytologiskapare vilket gör den så mycket bättre. Sedan blir jag alltid hungrig när jag läser LOTR, särskilt början. Så fruktansvärt engelskt och så fruktansvärt gott!
 
Ätit lunch och är alldeles för mätt.

Grannen langade över potatis och bad min koka några stora och utvärdera så hon vet om hon kan sälja dem. De är gigantiska :)

Jag åt en halv och är spymätt. Den var lika god som de brukar vara. Hon odlar Princess och jag håller med henne om att det är den bästa matpotatisen.
 
Dags att boka tid för besiktning :nailbiting: Fast bilen var ju inne på mil-service för inte så hemskt länge sedan så förhoppningsvis har det inte hänt något katastrofalt sedan dess, kan nog andas lite i alla fall. :D
Jag bokade tid igår :nailbiting: min borde gå igenom, hade den inne för att fixa bromsarna i våras plus att den bara är fem år gammal.
 
Nu har några i klassen börjar prata om mig men de vågar inte prata med/till mig.

Nyss pratade de om mig och hur mycket jag "skolkar" då jag inte är med på engelskan, matten eller idrotten. Jag vet ju att jag inte skolkar utan att jag har anpassad studiegång, så det är inget problem egentligen. Men jag kan inte låta bli att störa mig, speciellt när konversationen började gå åt hållet "ska vi fråga henne?", "ja", "ok, du frågar", "nej, du får fråga", "nej då får X fråga". Och så slutar det med att ingen frågar för att ingen vågar.

Varför inte bara fråga mig så kan jag få förklara? Jag bits inte direkt... :meh:
 
Nu har några i klassen börjar prata om mig men de vågar inte prata med/till mig.

Nyss pratade de om mig och hur mycket jag "skolkar" då jag inte är med på engelskan, matten eller idrotten. Jag vet ju att jag inte skolkar utan att jag har anpassad studiegång, så det är inget problem egentligen. Men jag kan inte låta bli att störa mig, speciellt när konversationen började gå åt hållet "ska vi fråga henne?", "ja", "ok, du frågar", "nej, du får fråga", "nej då får X fråga". Och så slutar det med att ingen frågar för att ingen vågar.

Varför inte bara fråga mig så kan jag få förklara? Jag bits inte direkt... :meh:
Fy vad tråkigt, det är ju enklare att fråga för dem, så slipper de fundera. :heart
 
Känner ganska mycket för att springa med fejset först rätt in i en vägg. Chefen är helt oresonlig och kan inte acceptera att jag inte har tid med alla hans små idéer och släcka bränder åt honom som han sedan kan ta åt sig äran för.
Påtalar om och om igen att jag inte har tid, men han tjatar i princip om samma grejer tills jag bara gör dem för att jag inte orkar höra hans tjat längre.

Har försökt göra en jätteviktig sak sedan 7 i morse, har fortfarande inte fått den gjord, och nu tryter motivationen att ens försöka rejält. Huvudet gör ont och jag har slängt i mig kakor pga stressad så nu har jag ont i magen och mår illa.
 
Fy vad tråkigt, det är ju enklare att fråga för dem, så slipper de fundera. :heart
Jag hade säkert kunna avbryta deras konversation och förklara mig. Men jag kom inte på någon bra inledning just då. Förstår helt att folk undrar när en elev bara är med på hälften av lektionerna, det är ju inte det normala direkt. Men ja, hade de frågat hade jag i alla fall fått en chans att förklara mig. Nu känns det som att de dömmer mig som "eleven som inte bryr sig om skolan" istället. <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 756
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 313
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 343
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 898
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp