Vad gör vi? CLIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@athena_arabians och @bettysmatte har ni något bra recept på surdegsbröd? Hade ett som sa hur mycket vatten och mjöl jag skulle använda, men tappat bort det. Alla jag hittar är så komplicerade!
Jag gör det väldigt enkelt för mig själv.... :) Detta blir två stycken bröd:

2 dl surdegsgrund
2 tsk salt
Någon matsked honung/socker
7 dl vatten
17 dl mjöl (vetemjöl special eller manitoba cream helst)

Allt blandas, och jag kör degen ca 10 min i köksassistenten.
Degen får jäsa 10-12 timmar i rumstemperatur.
Bröden bakas ut, antingen till limpor eller i brödformar.
Ugnen sätts på 250 grader och bröden får jästa ovanpå spisen i 45 min-1 h. De bakas sedan på 250 grader i 15 minuter och ytterligare 25 minuter på 200 grader. Jag brukar ha mina nästan längst ner i ugnen.
 
Jag gör det väldigt enkelt för mig själv.... :) Detta blir två stycken bröd:

2 dl surdegsgrund
2 tsk salt
Någon matsked honung/socker
7 dl vatten
17 dl mjöl (vetemjöl special eller manitoba cream helst)

Allt blandas, och jag kör degen ca 10 min i köksassistenten.
Degen får jäsa 10-12 timmar i rumstemperatur.
Bröden bakas ut, antingen till limpor eller i brödformar.
Ugnen sätts på 250 grader och bröden får jästa ovanpå spisen i 45 min-1 h. De bakas sedan på 250 grader i 15 minuter och ytterligare 25 minuter på 200 grader. Jag brukar ha mina nästan längst ner i ugnen.
Precis ett sånt recept jag sökte! Brukar ta av vad jag har hemma!
 
Hemkommen (nåja, hem till föräldrarna i alla fall) efter en dust med Skatteverket och belönar mig med en kanelbulle från bästa bageriet.

Den som tyckte att det var en bra idé att kombinera Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten under samma tak - och därmed göra så att väntrummet var smockfullt av människor med en massa olika ärenden, det ena mer invecklat än det andra - får gärna förklara logiken i detta till mig. När jag kom dit fick jag kölapp 216 och de var på 105 🙃 Som tur är hade jag fulladdad dator + telefon med mig och fick en sittplats så att jag kunde sitta och jobba, men fy vad segt det var! Här hade jag trott att jag bara kunde valsa in och lämna över mina papper liksom 🙄
 
Jag har fått exakt samma poäng på två fysik-prov i rad nu. Och på båda proven har jag varit ett enda poäng på total-poängen ifrån ett B :arghh: Nu spelar det egentligen ingen större roll eftersom jag kommer få C i Fysik 1 ändå 🥳
Jag tycker ju dessutom att Fysik är skitsvårt, så jag är faktiskt nöjd med att ändå lyckats få ett C :p

Men! Det hade ju varit kul att få ett B på ngt prov ändå! Speciellt när det var så nära :D
 
Har dubbeljobbat. Helt slut men ändå nöjd med min insats även om det inte är optimalt för inblandade.
Nu sitter jag i soffan och ska inte flytta mig förrän jag ska till sängen.
 
Vad kostar ingredienserna per portion/person? Ska ni tjäna pengar eller ha självkostnadspris?
Tanken är väl att det ska dra in pengar. Och samtidigt vara hederlig prissatt.

Det mesta i soppan är skänkt och brödet är hembakt. Kastruller och köksmaskiner är inlånade från medlemmar. Så det är lite svårt att räkna.
Hade vi köpt allt skulle vi kunnat ta kvittona och dela i antal ätande. Men det är alltså inte så enkelt.

Självkostnadspris skulle innebära att vi arbetar gratis åt kommunen. Vi som lagar maten, kokar kaffet brer mackorna etc. Det känns inte helt OK. Kommunens folk som närvarar får betalt för sitt jobb.
Inte helt enkelt detta.
 
Kommunen ska ha ett arrangemang där min förening ska servera soppa.
Jag frågade hur mycket vi fick betalt per portion och de svarade att det avgör vi själva :eek:

Herregud - vad är en portion veg.soppa värd? Med ostfralla och kaffe med kaka?

Nu jobbar jag inte för förening, men vi har utskick på mat till olika företag/gruppboenden. Jag tror vi tar runt 85-95kr per måltid. Om det är soppa (som det är för oss imorgon) så ingår efterrätt och en enkel fralla med smör. Kaffe ingår inte.

Om de hämtar i restaurangen ingår kaffe men då till högre pris med. De utskick vi har är stående kunde
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
42 559
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 766
Senast: Zinfernia
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 860
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 091
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp