Jag tänker mest att jag inte firar. Och det är jag till stora delar rätt nöjd med. Oavsett jul/nyår/födelsedag.
Då blir frågan om att vara ensam frivilligt eller ofrivilligt av rätt liten dignitet för mig.
Numera skippar jag det mesta av t.ex. julprogram på tv och gör något helt annat i stället och även av julmat, julgodis osv. För mig är icke-jul något annat än ensam jul.
Egentligen tycker jag inte själva julen är något problem, då är jag liksom bara hemma och gör min egen grej, som många andra dagar. Däremot tycker jag snack innan som driver på hur mycket man borde göra och vad en bra jul borde innehålla är jobbigt. Och allt 'se fram emot' som man förväntas dela.
Men det hade jag tyckt även om jag hade firat, för det är så mycket där som jag dels inte håller med om, dels anser är osunt på samhällsnivå (inte av princip, men på den nivå det är)
Jag hade verkligen försökt skapa julstämning i år, men det försvann nånstans på vägen. Nästa år tänker jag bara låta dagarna gå istället för att försöka tvinga fram nån slags julstämning.
Min närmaste vän åker bort varje jul och bor på pensionat med julmat och valfria aktiviteter. Jag funderar på att göra nåt liknande, bara åka bort… Samtidigt vill jag ju njuta av att ha mer tid till hästarna.