Vad gör ni under en dag för att "köra slut på hunden"?

Det enda som gjorde min (Beauceronen) helt slut, var tävlingslydnadskurserna. Då var han som en trasa när vi kom hem - fast en nöjd trasa!

Annars var det uppletande som gjorde susen - men då måste han ju vara lös. Han verkligen älskar uppletande. Går som ett lyckligt tåg tills han hittat allt och gett tillbaka till mig. Men jag tror han har det i generna..... Han fattade alltihopa redan som valp, utan hjälp.

För att verkligen få en trött hund här hemma så innebär det antingen att han får springa lös länge i kuperad terräng, fyspass i snöiga backar, några pass med specialsök utomhus, löptur på 6 km med min man och avslutas med lydnadsträning i trädgården.

Lång ridtur/ lång lek med annan hund i skog eller stranden /riktigt lång promenad i kuperad terräng + någon form av aktivitet. Agility/rally/uppletande/personsök.

Men med min stora hund upplever jag mer att han har sina dagar. Vissa dagar är han nöjd bara av att ha kört agility en timme. Medans andra dagar är han flamsig på kvällen trots 2 timmars cykeltur +Agility +promenad ;)

Mika små är nöjda med en långpromenad och lite köttbullesök :)

Rent generellt brukar hundar bli trötta av att få arbeta med nosen.
Rent individuellt så blir de ju trötta av att utföra ett arbete som kräver mycket av dem mentalt.

Min Dvärgschnauzer skulle tex bli extremt trött av lydnad och trickträning eftersom det skulle kräva så mycket av honom mentalt i form av koncentration och för honom är det svårt.
För Helga tex skulle det inte ge mycket eftersom hon har så lätt för sig.

Ingen av våra hundar skulle hålla sig trött speciellt länge på ren motion tex lek eller långpromenad lös. Efter en tupplur skulle de vara fullt utvilade och redo igen.

Dennis blir trött av allt arbete om det är tillräckligt utmanande men är pigg igen efter lite vila. Perfekt eftersom jag inte vill att han ska ta slut. En tävlingsdag är lång och det gäller att hunden orkar både fysiskt och mentalt.
I somras tränade vi sök, lydnad och skydd varje dag i en vecka. Först sista dagen märkte jag att han var trött i huvudet.

Dennis blir trött av allt arbete om det är tillräckligt utmanande men är pigg igen efter lite vila. Perfekt eftersom jag inte vill att han ska ta slut. En tävlingsdag är lång och det gäller att hunden orkar både fysiskt och mentalt.
I somras tränade vi sök, lydnad och skydd varje dag i en vecka. Först sista dagen märkte jag att han var trött i huvudet.
Den ena labben får jag inte riktigt trött, hon är en arbetsmaskin av rang. Just denna labben har jag dock börjat märka av reaktion på fyrverkerier (skott går bra), så jag vill gärna ha henne så trött som möjlig på nyårafton. :)

Vi har fått medicin utskrivet, men jag vill testa utan, för hon är ju inte skotträdd, utan fyrverkeriorolig. Så jag vill testa att försöka få henne så trött som möjligt iaf (sen kommer antagligen jag vara precis lika trött och överlämna all matlagning och städning till sambon :angel: )

De kommer få fryst frukost i sina kongar, det brukar ta någon timme att äta upp. Kisserunda på morgonen med uppletande, lydnad och godissök. Tar det lugnt på förmiddagen, sen sen drag och ett 1km spår, samt ett kortare i mer klurig terräng. Vila, och sen 1 mil i skogen. Middagen kommer också fås fryst, om hon är lugn. Spår och godisletande är mer uttröttande än både apportering, all fysisk aktivitet och uppletande för damen :)

3dagars övernattning med kompisen så sover de båda 4 dagar i sträck :p.

Det är dock det som tröttar ut mest, nyår så får de hålla sig långt bort från mig. Jag är mer skotträdd än hundarna och det smittar av sig :( (vilket kom fram när jag vägrade vara hundvakt ett år och hundarna på respektive firanden inte brydde sig ngt nämnvärt.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård