Vad gör ni? nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jämtland ligger väl i Norrland :confused: ;)
Alltså, jag typ hade missat det lanskapet helt innan en karl jag pratar med (som då tycker jag kan flytta in till honom i östersund) sa Jämtland :o trodde det tillhörde "resten" av Norrland :o:D dom där geografi lektionerna för 10-12 år sen är tydligen inte kvar i huvudet :rofl:

Grannen säljer sitt hus för 500 000 inks allt i verkstaden. Eftersom han arrenderar marken av oss och bor nära är vi livrädda för att få ett surt omedgörligt as till granne så kom å köp!!!
Eller hyr.....
Haha och vart ligger detta fynd då? :p

Av nån anledning vaknade jag nu kl 6, klockan skulle ringa 8... nu är jag vaken och ligger å filosoferar om dagen. Vi tre tjejer i stallet ska ta en road trip ner till tvätterskan i äsperöd, hon har öppnat 3dje handsbutik och säljer hästsaker till svenska hästars värns förmån :) så lämna lite grejer och köpa lite nytt är tanken :rofl: undra om jag ska ta mig ner i källaren å slamra med dörrar eller om mina grannar tycker jag stör deras söndagsmorgon :angel: har lite saker här hemma som ska med idag.

Sovit som en stock! Men hjärtat brast lite i går när hunden inte kunde följa med upp till sovloftet men vi vänjer oss nog men visst blev det lite tomt efter att ha sovit i samma säng i fem år! :o
Har precis släppt ut hästarna i deras nya stora kuperade hage med massa träd och buskar. Precis så som dom trivs allra bäst. :love:
Nu intas kaffe i större mängd för att vakna till liv och sen blir det att börja packa upp innan bästa @Emrox och jag kör sista rejset! :)

Grannen säljer sitt hus för 500 000 inks allt i verkstaden. Eftersom han arrenderar marken av oss och bor nära är vi livrädda för att få ett surt omedgörligt as till granne så kom å köp!!!
Eller hyr.....
Och här kostar allt typ minst fem gånger så mycket :meh:

Mjölkningen är nog inga bekymmer. Men osttillverkningen är antagligen lite trixigare.:D
Den här "getfetan" låter genomförbar, åtminstone på pappret:

Feta:
Mjölk 30-32 grader C.
Tillsätt 2% syra (både mesofil och thermofil) och låt förmogna i 30 min.
Tillsätt sedan löpe (som för vanlig ost) och låt löpa i 30 - 40 min.
Bryt sedan osten i 1 till 1,5cm kuber.
Rör sedan några minuter, låt vila 30 min, rör några minuter igen och låt vila 30 minuter igen.

Rör i några minuter igen, formsätt sedan i formar med ostduk. Flödig formning med mycket vassle i formen för att osten ska bli så tät som möjligt.
Låt sedan osten självpressa i rumstemp till dagen efter, vänd dem 2 - 3ggr under första dagen.
Salta sedan osten i 9% saltlösning och lagra den i saltlaken, 5 - 12 grader C i 5 dagar. Sedan är den klar att ätas.

Den här "getfetan" låter genomförbar, åtminstone på pappret:

Feta:
Mjölk 30-32 grader C.
Tillsätt 2% syra (både mesofil och thermofil) och låt förmogna i 30 min.
Tillsätt sedan löpe (som för vanlig ost) och låt löpa i 30 - 40 min.
Bryt sedan osten i 1 till 1,5cm kuber.
Rör sedan några minuter, låt vila 30 min, rör några minuter igen och låt vila 30 minuter igen.

Rör i några minuter igen, formsätt sedan i formar med ostduk. Flödig formning med mycket vassle i formen för att osten ska bli så tät som möjligt.
Låt sedan osten självpressa i rumstemp till dagen efter, vänd dem 2 - 3ggr under första dagen.
Salta sedan osten i 9% saltlösning och lagra den i saltlaken, 5 - 12 grader C i 5 dagar. Sedan är den klar att ätas.
Hojta när du gjort första osten så kommer jag! :up:

Just nu äter jag frukost och funderar på vad min man tänker ge mig i födelsedagspresent nästa vecka. Nyfiken som jag är :p

Igår så fick han ett sms när han var nere i förrådet och la nytt klinker så jag tänkte att jag kollar om det var något viktigt. Vi brukar kolla åt varandra så det var liksom inget nytt. Då var det min syster som undrade vad jag önskade mig i present och så undrade hon vad han köpt. Jag la ifrån mig mobilen fort och sa till honom att han får fan radera konversationen sen för jag kommer ju bergis tjuvkika när han sover :nailbiting: :p

När jag käkat klart tänkte jag tvätta upp bebiskläder :love:

Inga tvivel.

som sagt - jag är en jävel på planering.

jag kan bistå i getstallets planering, i köp av bra mjölkgetter och ända fram till vilka förpackningar du ska ha till ostarna. :D

Jag har halvt skrämt livet ur flera vänner när de lite obestämt mumlat något om en dröm och jag börjat diskutera genomförandet.....
Getterna är redan tingade, men jag börjar i blygsam skala med tre stycken. Sedan när jag blivit varm i kläderna och utökar min besättning, anlitar jag konsult @tanten för planering och provsmakning av kreativa ostar :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Presto
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 652
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar