Vad gör ni? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på hur avancerad jag orkar vara till dagens middag...? Ska till Lidl efter att ha hämtat barnet så vi kanske hittar nåt enkelt där :D

Har huvudvärk och funderar över om det verkligen kommer bli en bostadskrasch. Vad tror ni?

Har huvudvärk och funderar över om det verkligen kommer bli en bostadskrasch. Vad tror ni?
Jag tror att det till viss del är ohållbart med de priser som är nu, samtidigt som att det aldrig kommer att minska så länge det finns folk som betalar abnorma summor för sina bostäder. Senaste månaden har två lägenheter på min gård lagts ut till försäljning, likadana som mina, och båda har legat 200' högre i utgångspris än vad jag gav för min för 1½ år sen. Men det har gått snabbt att sälja dem ändå, för folk betalar mer än gärna.

Ligger i soffan med en kopp te och slösurfar samt stirrar ut på det fina vädret. Känner mig trött och lite lessen.

Jag tror att det till viss del är ohållbart med de priser som är nu, samtidigt som att det aldrig kommer att minska så länge det finns folk som betalar abnorma summor för sina bostäder. Senaste månaden har två lägenheter på min gård lagts ut till försäljning, likadana som mina, och båda har legat 200' högre i utgångspris än vad jag gav för min för 1½ år sen. Men det har gått snabbt att sälja dem ändå, för folk betalar mer än gärna.

Ja folk verkar ju betala. Men många lär ju låna alldeles för mkt pengar. Låt säga att du som singel med en relativt låg inkomst köper en etta på Kungsholmen Sthlm. Har kollat lite slutpriser och dessa verkar gå för minst 3 millar. Låt säga att läggan kostar 3,5 mille. Du lånar 3 och lägger in 500 000 som kontantinsats. Men dagens ränteläge blir din månadskostnad tex 7000 i månaden. Låt säga att räntan går upp (den kan ju inte ligga så här lågt för evigt) och din lilla etta kommer kosta dig det dubbla, dvs 14 000 i månaden. Har folk budgeterat för detta?

Tror att bostadsmarknaden snarare kommer plana ut än krascha. Med den bostadsbrist vi har så kommer människor betala det som krävs för att kunna flytta. Större del av lönen kommer gå åt till boende och något annat får prioriteras bort. En chockhöjning av räntan skulle kunna innebära en krasch men det tror jag inte är en realistisk utveckling inom åskådlig framtid.

Jag hopas den planar ut snarare än kraschar.

Eller det beror väl på om det blir så att jag tar huset, jag kanske borde hoppas på en krasch? :nailbiting:

Men hjälp är det redan 1,5 år sedan du köpte lägenheten? O_o Jag hade sagt knappt ett år om någon hade frågat... :crazy::D

Jag roddar runt min uppsats, det jag hade tänkt skriva om finns det inte tillräckligt med material till, eller jo men inte rätt sorts material... :meh: Däremot så skulle jag vilja skriva om det på egen hand någon gång i framtiden...:angel:
Men nu har jag hittat ämne och källmaterial, problemet nu är bara att en del är sekretessbelagt, inte det jag vill komma åt men eftersom de har varit så käcka och bundit in en massa åt i samma volym så är frågan om jag på något sätt kan få läsa det från slutet av 1800 talet om jag lovar att inte läsa in på 1900 talet, vilket för mig känns ganska så ointressant... Aktivatorn skulle titta om det finns en lösning... :cautious:

Letar praktikplatser för fullt. Det är inte lätt :( Sökt runt 15 nu, 3 nej, resten inga svar. Fast, 3-4 st har jag skickat idag så det kan väl dröja innan jag får svar. Börja kännas väldigt stressigt nu, v 43 ska jag ut på praktik :(

Letar praktikplatser för fullt. Det är inte lätt :( Sökt runt 15 nu, 3 nej, resten inga svar. Fast, 3-4 st har jag skickat idag så det kan väl dröja innan jag får svar. Börja kännas väldigt stressigt nu, v 43 ska jag ut på praktik :(
Vilket område söker du praktik inom? Och det var väl i Skåne?

Ja folk verkar ju betala. Men många lär ju låna alldeles för mkt pengar. Låt säga att du som singel med en relativt låg inkomst köper en etta på Kungsholmen Sthlm. Har kollat lite slutpriser och dessa verkar gå för minst 3 millar. Låt säga att läggan kostar 3,5 mille. Du lånar 3 och lägger in 500 000 som kontantinsats. Men dagens ränteläge blir din månadskostnad tex 7000 i månaden. Låt säga att räntan går upp (den kan ju inte ligga så här lågt för evigt) och din lilla etta kommer kosta dig det dubbla, dvs 14 000 i månaden. Har folk budgeterat för detta?

Det är väl alltid superdyrt centralt inne i storstäderna :crazy:
Men banken brukar alltid räkna med att man ska kunna klara av en högre ränta än den som är. Dvs räknar på inkomst, utgifter och eventuella räntehöjningar.
Men köper verkligen en person med låg inkomst en lägenhet på Kungsholmen då:D

Vilket område söker du praktik inom? Och det var väl i Skåne?
Inom e-handel, sen inom vilket område spelar mig inte så stor roll, om dom har B2B (business 2 business), B2C (business 2 consumer) eller mer av informationshantering via nätet. Roligast är ju med nån som har en webbshop med produkter helt klart, men kan även tänka mig annat. Och ja, i Skåne, helt i närheten av Kristianstad. Kan såklart pendla men slipper helst tillbringa 3 timmar om dagen på tåget :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 198
Senast: touche
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama