Vad dog hon av? Symtomen..

Sv: Vad dog hon av? Symtomen..

Kassiopeja skrev:
Var kan man hitta en rimlig källa till såna stora mängder lättlösligt protein då? Någon teori? För den här hästen hade ju inte fått någon antibiotika iaf....

/JES
Tack, det undrar jag oxå.

Jag vet inte men skulle inte tro det. Cl perf är en vanlig matförgiftningsbakterie hos människa men då växer bakt till i livsmedlet(ffa uppvärmd mat) o det är toxinet som ger matförgiftningen. Den typen av matförgiftning har jag inte hört talas om på häst.
Att hästen får i sig bakterierna bör inte spela ngn större roll om inte förutsättningarna för snabb tillväxt i tarmen finns.
PL

Lånar knapp.

Hakar på. Föl liksom människobebisar har en instabil tarmflora så det kan behövas en så liten ansamling av olyckliga omständigheter för att ge ett sorgligt resultat.

Man kan inte gardera sig för t ex att clostridier skulle växa till en varm dag i en djup vattenpöl samtidigt som ett föl som just börjat äta annan mat och fått en extra instabil tarmflora går förbi och försöker äta grässtråna i vattenpölens botten (Obs rent spekulativt, jag har ingen uppfattning om hur just trådskaparens föl sjuknat)

Man kan jämföra med småbarn (<1 år) de kan få clostridieinfektion (Botulinus i detta fallet) om de äter honung, men för äldre med stabila tarmfloror är det ingen fara med en så liten dos. HH

HelenaHandberg skrev:
Lånar knapp.

Hakar på. Föl liksom människobebisar har en instabil tarmflora så det kan behövas en så liten ansamling av olyckliga omständigheter för att ge ett sorgligt resultat.

Man kan inte gardera sig för t ex att clostridier skulle växa till en varm dag i en djup vattenpöl samtidigt som ett föl som just börjat äta annan mat och fått en extra instabil tarmflora går förbi och försöker äta grässtråna i vattenpölens botten (Obs rent spekulativt, jag har ingen uppfattning om hur just trådskaparens föl sjuknat)

Man kan jämföra med småbarn (<1 år) de kan få clostridieinfektion (Botulinus i detta fallet) om de äter honung, men för äldre med stabila tarmfloror är det ingen fara med en så liten dos. HH
Vet inte om det spelar någon roll, men hästen var inget föl utan 1,5 år.

Hästar äter visst örter! Jag släppte ut min New Forest valack i en paddock i somras och det första han gjorde var att äta en johannesört som växte i kanten där. Han är i övrigt en ponny som blir väldigt lätt stressad och flyr från allt som skulle kunna tänkas vara farligt.

Samband? Kände han ett visst behov av lugn?

Det tror jag iallfall!

Humelibumlan skrev:
Hon fick inte linfrö, däremot fick hon energi olja som är soja baserad.
Om jag har uppfattat det rätt, så tillväxer Cl. Prefringens av höga halter protein i tarmen. Således bör inte sojaolja påverka. Det innehåller inte protein, vad jag vet. Om sojaolja kan påverka tillväxten, vet jag dock inget om. Men om så hade varit fallet, antar jag att HH eller P_L skulle nämnt det.

I en normal hästtarm finns biljontals mikroorganismer, bakterier av olika slag som man brukar tala om som den "mikrobiella floran". Bakterierna hjälper hästen att bryta ner svårlösliga kolhydrater som t ex cellulosa till mindre, för hästen upptagbara kolhydrater. I den mikrobiella floran finns såväl e-koli som klostridier, men de "håller sig på mattan" så länge de "matas" med rätt sorts foder (företrädesvis grovfoder). Om en häst får i sig för mycket lättsmälta kolhydrater, t ex genom en stor kraftfodergiva eller ett besök på granngårdens vall, kommer de bakterier som omvandlar svårsmälta kolhydrater att minska i antal samtidigt som andra, mindre gynnsamma, bakterier tar över, däribland klostridier och e-koli. De båda senare kan utsöndra gifter (toxiner) som skadar hästen. Detsamma kan hända om hästen antibiotikabehandlas, särskilt stor sägs risken vara vid behandling med Engemycin, det antibiotika som används vid ehrlichios.

De bakterier som påvisats kommer alltså från hästens egen tarmflora och inte från något hästen skulle ha ätit. Den typ av "matförgiftning" man är rädd för på häst är ju framförallt botulism (också en sorts klostridie) där hästen alltså får i sig själva giftet (toxinet) och inte bakterien (jo det kan den också få, men själva bakterien är förhållandevis harmlös). Detsamma gäller för mögeltoxiner som förövrigt också kan orsaka en kraftig störning i tarmfloran med det perakuta förlopp som har beskrivits.

Att hästen skulle ha ätit hästskit eller lera och därmed pådragit sig sjukdomen är mycket osannolikt. Man skulle kunna tänka sig att den fått i sig mögligt foder, något som tyvärr kan vara svårt att upptäcka och som kan förekomma även vid den bästa tänkbara foderhanteringen.

TantEster skrev:
I en normal hästtarm finns biljontals mikroorganismer, bakterier av olika slag som man brukar tala om som den "mikrobiella floran". Bakterierna hjälper hästen att bryta ner svårlösliga kolhydrater som t ex cellulosa till mindre, för hästen upptagbara kolhydrater. I den mikrobiella floran finns såväl e-koli som klostridier, men de "håller sig på mattan" så länge de "matas" med rätt sorts foder (företrädesvis grovfoder). Om en häst får i sig för mycket lättsmälta kolhydrater, t ex genom en stor kraftfodergiva eller ett besök på granngårdens vall, kommer de bakterier som omvandlar svårsmälta kolhydrater att minska i antal samtidigt som andra, mindre gynnsamma, bakterier tar över, däribland klostridier och e-koli. De båda senare kan utsöndra gifter (toxiner) som skadar hästen. Detsamma kan hända om hästen antibiotikabehandlas, särskilt stor sägs risken vara vid behandling med Engemycin, det antibiotika som används vid ehrlichios.

De bakterier som påvisats kommer alltså från hästens egen tarmflora och inte från något hästen skulle ha ätit. Den typ av "matförgiftning" man är rädd för på häst är ju framförallt botulism (också en sorts klostridie) där hästen alltså får i sig själva giftet (toxinet) och inte bakterien (jo det kan den också få, men själva bakterien är förhållandevis harmlös). Detsamma gäller för mögeltoxiner som förövrigt också kan orsaka en kraftig störning i tarmfloran med det perakuta förlopp som har beskrivits.

Att hästen skulle ha ätit hästskit eller lera och därmed pådragit sig sjukdomen är mycket osannolikt. Man skulle kunna tänka sig att den fått i sig mögligt foder, något som tyvärr kan vara svårt att upptäcka och som kan förekomma även vid den bästa tänkbara foderhanteringen.
Tack så jätte mycket för ditt svar :bow:

Trilla skrev:
slag i huvudet i boxen??
slag mot nån nerv??

Stor Kram på dig! svårt att mista sin häst,väldigt tungt är det .

Tycker också det låter som den fått ett slag. Kompisens häst dog förra våren av precis samma - var helt vinglig och gick och slog huvudet mot väggarna/stötte i boxen, när de kom ut på morgonen, fick avliva...

verkligen jättetråkigt att höra. Hoppas du får ett definitivt svar på frågan, är skönt att veta orsak även om det inte förändrar utgången.

- många kramar!

Innan vi nu skapar den absoluta sanningen "fodra ej hö i leriga hagar!" som kommer att sprida sig som värsta sortens datavirus över Buke så kan vi väl lugna oss lite och betänka att det för Palles experiment behövdes 38 graders värme och iaf där jag bor är det sällan över 15 plus den tid då hagarna är leriga... Dessutom är det ännu kallare på natten och därmed direkt otrevligt för bakterierna.

Om man sen betänker att i säkerligen 99,99 % av alla mumsningar på lerigt hö så har ingen häst genom årtusendena blivit sjuk, så kanske man inte ska skapa masshysteri när man inte ens vet om 0,01% blir sjuk så att de dör av att äta lerigt hö...

/Camilla

Vi har väl redan i princip kommit fram till att en häst INTE blir sjuk av att proppa i sig Clostridium Perfringens, utan att bakterien tillväxer i tarmen pga rubbad tarmflora.
Men tack :bow: för inlägget ändå!

//Z

Det var just det att det behövdes en natt i 38 graders värme för att kunna utvinna toxin som gör att just DEN orsaken till dödsfallet inte är så troligt....

Åtmindstånde inte om det inte varit en alldeles otrolig tropisk värme just över häststackarns hage...

Soja innehåller fullvärdigt protein. Det kommer från sojabönan ju, en av de viktigaste proteinkällorna för oss veggisar...

tazza skrev:
Soja innehåller fullvärdigt protein. Det kommer från sojabönan ju, en av de viktigaste proteinkällorna för oss veggisar...
Men sojaolja innehåller inte protein. ;)

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan Min älskade älskade häst dog i natt. Han hade ätit sitt kvällskraftfoder och mådde tydligen bra då men efter det har någonting hänt. På...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 257
Senast: Xoya
·
M
Hästvård Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort...
Svar
7
· Visningar
1 730
Senast: Sissan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama