Vad dog hon av? Symtomen..

Sv: Vad dog hon av? Symtomen..

Boj skrev:
Genom åren har jag haft bekanta vars hästar drabbats av tarmvred, och tyvärr merparten av dem dött på en gång och de andra lite senare. Vid två tillfällen gick förloppet på samma sätt som du beskrev, mycket hastigt och hästen avled. Vid ett tillfälle tittade ägaren på sin häst genom fönstret, den stod och åt av grovfodret på lösdriften. 40 minuter senare när hon tittar ut, ligger hästen livlös nedanför höhäcken. Obduktionen här visade hastigt förlopp av tarmvred, och även med brusten tarm.

Det fanns en gemensam nämnare för alla dessa hästar (frånsett den sista jag skrev om), kan tyckas bagatellartad men alla ägarna har sagt samma sak. De berättade att hästens öron blev iskalla, och att även röd urin kom ur många av hästarna.

Jag skrev inte det i mitt förra inlägg och nu när jag tittar på det känns det som ett klumpigt sådant också. Mycket tråkigt att det hände, och det känns på att mista en häst det förstår jag. Trots det är jag ändå nyfiken på vad obduktionen kommer att påvisa, och jag hoppas att du har orken att kunna skriva resultatet.
Jaha, där ser man. Då låter det som tarmvred/brusten tarm iallafall. Och det känns faktiskt lite skönt om man får säga så. Tycker det känns så hemst med att det ska vara "maten som dödar".. :(

Klart du får hoppas på obduktion, hästen är ju död och borta, du önskade ju henne inte död... och jag hoppas oxå få svar av obduktionen.
Jag kommer skriva och berätta vad de hittat.

*Knappen*
Jag glömde- Veterinären trodde att de röda blodkropparna död, blodkroppssönderfall eller något liknade hette det?

HIttade detta på internet, tyckte de va lite likt detta du beskrev!!

(Okänd sjukdom dödar hästar
En mystisk nervsjukdom har drabbat minst 26 svenska hästar i år. Vad sjukdomen beror på är okänt.

Minst tre svenska stallar och 26 hästar har i år drabbats av en mystisk nervsjukdom som ingen expert lyckats sätta namn på. Flera hästar har fått avlivas av djurskyddsskäl på grund sjukdomen som bland annat visar sig i att bakbenen viker sig onormalt på grund av överkotning.
Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, samlade den sista augusti Sveriges veterinära expertis för att gå igenom vad som är känt om sjukdomen. Det finns en teori som kopplar sjukdomen till foder och foderkvalitet, men vi vet alldeles för lite för att utesluta andra orsaker, säger statsveterinär Merike Ronéus i ett pressmeddelande från SVA.
Fallen från i år har stora likheter med hästar som insjuknade i fyra stallar mellan 1998 och 2000.
ATL
Kännetecken: Vinglighet, svårt att stå upp, vill bara ligga ner, kan knappt resa sig, Förhöjd puls, feber m.m.

Kan de vara detta?

Nej, se mitt svar längre upp. dessa hästar har inte varit så sjuka i övrigt, utan ser ut att oftast må helt okej, de äter och allt men tappar bakdelen. Förloppet är dessutom mycket längre än Humelibumlans häst och flera av dem har överlevt.

/Camilla

Nafayette skrev:
Hej Humlan..
HAr ni fått något svar från obduktionen??

AM
Åh nej.. :smirk:
Men äntligen fick jag papperna från veterinären...

Så jag kan utöka symtom listan med-
- ingen muskeltonus i svans.
- ingen muskeltonus i tunga.
- Andningspåverkan (svårt att andas)
- Ramlar omkull och kan inte resa sig själv.

Veterinären upplevde det som hästen höll på att självdö.

Fy vad otäckt! beklagar verkligen. Skulle vara intresant o se vad obduktionen visar. Hoppas du får ett ordentligt besked, om vad som hände osv. Men det verkars som akut tarmvred. Har hört talas om några avels ston, med tarmvred, med samma symtom.

Tröstkramar

Hm, har haft turen att slippa tarmvred så jag kan inte säga att jag känner igen något...direkt. Har haft tarminfektion på en tidigare och där var det aptitlöshet, feber och svårt för att dricka. Han sov liggande väldigt mycket men så fort vi fick ner febern åt han som vanligt...så det stämmer inte med det heller enligt de symtom som du räknat upp i den här tråden. Jag måste säga att jag är nyfiken på vad svaret kommer att bli. Svår förlust för dig...:crazy:

Humelibumlan skrev:
Åh nej.. :smirk:
Men äntligen fick jag papperna från veterinären...

Så jag kan utöka symtom listan med-
- ingen muskeltonus i svans.
- ingen muskeltonus i tunga.
- Andningspåverkan (svårt att andas)
- Ramlar omkull och kan inte resa sig själv.

Veterinären upplevde det som hästen höll på att självdö.

Och alla dom symtomen stämmer tyvärr med just botulism..
Var det CC eller Strömsholm som skrev ner detta??

AM

Nafayette skrev:
Och alla dom symtomen stämmer tyvärr med just botulism..
Var det CC eller Strömsholm som skrev ner detta??

AM
Det var strömsholm... fick cc´s papper idag...

- luktar illa ur munnen
- hög puls (68)
- Ingen Temp.
- Slemhinnor med Grå ton
- Inga tarmljud
- Normalt träck
- Svullen runt mule
- Saliverar lätt
- Dehydrerad

Diagnos: Erichios, förgiftning, botulism, brusten tarm.

Teori..

Om det hade varit brusten tarm så hade du nog fått veta det vid det här laget..
Sådant ser dom väl direkt efter öppning.

Så då måste det vara något annat..

Förgiftning eller botulism.
Frågan är bara..tre frågor.

Förgiftning av vad??
Doris var vaccinerad men fick ändå botulism?
I så fall vilken typ?

Usch..att få vänta på svar....

AM

Men om man utgår från dom sista symtomen humlan skrivit så nog lutar det åt botulism/förgiftning..

Det enda som jag tycker talar emot botulism är hög puls och svullen mule..

Skulle ha kunnat tänka mig slapp mule där.
Ansiktet blir ju förlamat..

Man kanske är lite ivrig att få obduktionssvaret..
Ungen var ju född hos oss, och vi vaccinerar..
Och så är det så ledsamt eftersom jag vet att kretsen kring mamman Lisa Crown hade glatt sig så mycket åt denna unge..
AM

Jag lägger också in bevakning...

Väntar med "spänning" på obduktionssvaret....

:( Vad tråkigt det som hände din häst.

Även jag är intresserad att få veta vad som hände med hästen.

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan Min älskade älskade häst dog i natt. Han hade ätit sitt kvällskraftfoder och mådde tydligen bra då men efter det har någonting hänt. På...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 260
Senast: Xoya
·
M
Hästvård Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Sissan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2