Genom åren har jag haft bekanta vars hästar drabbats av tarmvred, och tyvärr merparten av dem dött på en gång och de andra lite senare. Vid två tillfällen gick förloppet på samma sätt som du beskrev, mycket hastigt och hästen avled. Vid ett tillfälle tittade ägaren på sin häst genom fönstret, den stod och åt av grovfodret på lösdriften. 40 minuter senare när hon tittar ut, ligger hästen livlös nedanför höhäcken. Obduktionen här visade hastigt förlopp av tarmvred, och även med brusten tarm.
Det fanns en gemensam nämnare för alla dessa hästar (frånsett den sista jag skrev om), kan tyckas bagatellartad men alla ägarna har sagt samma sak. De berättade att hästens öron blev iskalla, och att även röd urin kom ur många av hästarna.
Jag skrev inte det i mitt förra inlägg och nu när jag tittar på det känns det som ett klumpigt sådant också. Mycket tråkigt att det hände, och det känns på att mista en häst det förstår jag. Trots det är jag ändå nyfiken på vad obduktionen kommer att påvisa, och jag hoppas att du har orken att kunna skriva resultatet.