Så lite så
Tror inte på bajsteorin, vanligt hästbajs innehåller normalt sett inte så höga halter av clostridium för att en häst ska bli sjuk. Jag tror på att bakterien måste ha kunnat tillväxa nånstans, troligast i ensilaget om du ger ensilage/hösilage. Eller bajs som legat nånstans så att bakterien kunnat tillväxa, det är ju också en möjlig teori.
Annan förklaring skulle väl vara att bakterien tillväxer i tarmen, men en så explosionsartad tillväxt i tarmen...nej, det tror jag inte. Men jag har inte riktigt koll på den biten, nog bäst om du hör med nån vet eller nån som vet.
Nejnej, jag tror inte på nåt sätt din veterinär har fel. Det är väl bara h*ns erfarenhet av sjukdomen.
Men clostridium difficile är inte samma bakterie som din hade. Bara samma familj. Eller nåt sånt
Baron Gruff...vet de ens vad det är? Jag har inte riktig koll iaf. Hur som helst, clostridium perfringens och din hästs symptom har jag för mig matchar. Vad jag inte förstår är varför de inte kan fastställa dödsorsak. För jag tycker det ser ut som det är clostridiumbakterien som är boven. Hur hon blev infekterad och varför sen vet jag ju inte. Men å andra sidan är jag inte veterinär...
Suck, inte lätt det här, verkar inte ens lätt om man är vet...