Vad dog hon av? Symtomen..

Sv: Vad dog hon av? Symtomen..

Hörde du om Nökletrons förgiftning? Han fick ju nått vajsing med tunntarmen. Blev riktigt dårlig.

Sv: Obduktions utlåtande.

Humelibumlan skrev:
Tack för att du delar med dig :bow:
Så lite så :) :bow:
Humelibumlan skrev:
Jag tror egentligen inget alls, bakterier och tarmar är inte min avdelning :o
Men skulle det kunna vara så enkelt att hon käkat bajs i hagen?
De fick inget hö i hagen...
Tror inte på bajsteorin, vanligt hästbajs innehåller normalt sett inte så höga halter av clostridium för att en häst ska bli sjuk. Jag tror på att bakterien måste ha kunnat tillväxa nånstans, troligast i ensilaget om du ger ensilage/hösilage. Eller bajs som legat nånstans så att bakterien kunnat tillväxa, det är ju också en möjlig teori.
Annan förklaring skulle väl vara att bakterien tillväxer i tarmen, men en så explosionsartad tillväxt i tarmen...nej, det tror jag inte. Men jag har inte riktigt koll på den biten, nog bäst om du hör med nån vet eller nån som vet.
Humelibumlan skrev:
Jag vet inte, det var denne veterinär som sa.. vet inte om man ska slänga sig med namn och hänvisa hit och dit?
Min kompis (som var med Doris) är det som talat med denna veteriär, så jag har bara andra hands infon.
men hon talade med honom tidigare och redan då tyckte han inte det lät som botulism utan trodde det var ungefär som det ju var.
Nejnej, jag tror inte på nåt sätt din veterinär har fel. Det är väl bara h*ns erfarenhet av sjukdomen.
Humelibumlan skrev:
Läste om clostridium toxin på http://www.smittskyddsinstitutet.se/...e.aspx?id=2233 men det är ju människor...

Och detta om Clostridium difficile (häst) http://www.agria.se/agria/index.nsf/...xt.nsf/id/2497
Men clostridium difficile är inte samma bakterie som din hade. Bara samma familj. Eller nåt sånt
Humelibumlan skrev:
Just ja, jag glömde...
Veterinären tyckte det liknade Baron Gruff sjukan och när jag läste på agria så... Ja, det lät ju lika.
Men går det så snabbt? Och hon hade inte diarré..
Baron Gruff...vet de ens vad det är? Jag har inte riktig koll iaf. Hur som helst, clostridium perfringens och din hästs symptom har jag för mig matchar. Vad jag inte förstår är varför de inte kan fastställa dödsorsak. För jag tycker det ser ut som det är clostridiumbakterien som är boven. Hur hon blev infekterad och varför sen vet jag ju inte. Men å andra sidan är jag inte veterinär...

Suck, inte lätt det här, verkar inte ens lätt om man är vet...

Ja, efter veckor på djursjukhuset och CL's vård hemma, men tydligen är han inte helt pigg och stark ännu. Fick nån förgiftning på betet, trodde dom....hör med CL när hon kommer hem igen...

Zenith skrev:
Så lite så :) :bow:

Tror inte på bajsteorin, vanligt hästbajs innehåller normalt sett inte så höga halter av clostridium för att en häst ska bli sjuk. Jag tror på att bakterien måste ha kunnat tillväxa nånstans, troligast i ensilaget om du ger ensilage/hösilage. Eller bajs som legat nånstans så att bakterien kunnat tillväxa, det är ju också en möjlig teori.
Annan förklaring skulle väl vara att bakterien tillväxer i tarmen, men en så explosionsartad tillväxt i tarmen...nej, det tror jag inte. Men jag har inte riktigt koll på den biten, nog bäst om du hör med nån vet eller nån som vet.

Nejnej, jag tror inte på nåt sätt din veterinär har fel. Det är väl bara h*ns erfarenhet av sjukdomen.

Men clostridium difficile är inte samma bakterie som din hade. Bara samma familj. Eller nåt sånt

Baron Gruff...vet de ens vad det är? Jag har inte riktig koll iaf. Hur som helst, clostridium perfringens och din hästs symptom har jag för mig matchar. Vad jag inte förstår är varför de inte kan fastställa dödsorsak. För jag tycker det ser ut som det är clostridiumbakterien som är boven. Hur hon blev infekterad och varför sen vet jag ju inte. Men å andra sidan är jag inte veterinär...

Suck, inte lätt det här, verkar inte ens lätt om man är vet...
Hon blev nödslaktad så de vet ju dödsorsaken.
Som tidigare, de trodde det var något hon ätit som orsakat förgiftningen.

Men bajset i hagen, menade jag såklart gammal bajs (gammal, liten tråkig, lerhage)

Humelibumlan skrev:
Hon blev nödslaktad så de vet ju dödsorsaken.
Som tidigare, de trodde det var något hon ätit som orsakat förgiftningen.

Men bajset i hagen, menade jag såklart gammal bajs (gammal, liten tråkig, lerhage)
Jojo, sjukdomssymptomsorsaken då... :smirk:
Det kan säkert vara möjligt med "nedgrävd" gammal bajs i hagen.Fråga mig inte hur det skulle kunna ha tillväxt så, men det är absolut inte omöjligt.
Nädu, nu har jag slut på idéer på vad som orsakat din hästs sjukdom. Svårt att säga dessutom när jag inte vet hur stallmiljön. Men jag förstår ju att duvill ta reda på vad så det inte är något som ligger och det händer igen.

Zenith skrev:
Jojo, sjukdomssymptomsorsaken då... :smirk:
Det kan säkert vara möjligt med "nedgrävd" gammal bajs i hagen.Fråga mig inte hur det skulle kunna ha tillväxt så, men det är absolut inte omöjligt.
Nädu, nu har jag slut på idéer på vad som orsakat din hästs sjukdom. Svårt att säga dessutom när jag inte vet hur stallmiljön. Men jag förstår ju att duvill ta reda på vad så det inte är något som ligger och det händer igen.
Hon stod i proffsträning på sundbyholm, så hagarna är ju väldigt använda i lång tid och av en himla massa olika hästar.
Foder är förstklassigt och hanteras av pedantiska människor.

Det verkar ju ha varit en hemsk olycklig händelse, men det är intressat att höra lite olika åsikter och tankar, så tack igen för att du tagit dig tid :bow:

Min connemara ponny fick Baron Gruff för många år sen.
Av 20 hästar så insjuknar 2 st på samma dag.
Den en var död inom 12 timmar, alltså ett lite längre händele förlopp än på Doris.
Min klarade sig, men vi åkte in så snabtt iom att den visade samma symptom som häst nr 1, vi visste vad det var då.

Den enda gemensamma nämnare vi hittade var vattnet som visade sig innehålla clostrider.
Vi tog ju vattenprov för att utlösa vad som kunde vara orsaken.

Min var ju likadan..fast har turen att stå kvar i boxen:bow:

i efterhand har jag givetvis funderat på vad han kan ha stoppat i sig. Även han gick i en grusad rasthage utan något ätbart.(förutom det vanliga fodret då)

Min tycker om att dricka vatten ur vattenpölar så jag funderar på om det kan vara så han fått i sig något giftigt.Någon giftig bakterie som funnit i jrden och sedan har han stått där och sörplat:p

tror du har lite fel där...på våra bräddgrader så är det väldigt normalt för hästar med hö....men hösilage är relativt nytt.
hästar världen över i naturligt levende får under en del av året äta hö gäller ju även vildhästar...dom har ju alltid haft lite svårt att få tag på hösilage så jag förstår inte att du kan säga att det är mer normalt..

Har också följt denna tråd med intresse och vill bara framföra mitt deltagande. Tråkigt att inte obduktionen gjorde det lättare att hitta källan. Det kan inte ha varit så att hästen rent av ätit något som av misstag rullats in i ensilagebalen och att utvecklingen varit väldigt lokal? Älgbajs, musbo etc. Vet att lantbrukare ibland hittar rådjurskid halvvägs in i balen, men korna klarar tydligen sådant bättre (?). Fast det kanske "bara" orsakar botulism, inte det andra din häst fick... Tråkigt alltihopa, hur som helst.

Baron Gruff va det första jag tänkte på när jag läste obduktionssvaret. Men jag kan inte sjukdomsförloppet överhuvudtaget. Bara att det blir en riklig tillväxt av bakterier och att tarmfloran slås ut och att dom oftast dör. Ingen större hjälp med andra ord...

Under min utbildning till Mikrobiolog fick vi lära oss attsnabbaste sättet att odla Clostridier var att ta:

1 del hästbajs
1 del lera
1 del vatten

Blandas väl och ställ i värmeskåp ( 38 grader ) över natten...

Sen var det bara att extrahera lösningen för toxinframställning m.m.

/från palle som började sin utbildning 1978....

med andra ord ska man snabbast möjligt sluta ge hästarna lunchhöet på leriga marken:::::

Knapplån.
"Baron Gruff" orsakas just av en snabb tillväxt av Cl perfringens(typ A) i grovtarmen med en toxinförgiftning som följd.
Bakterierna finns normalt sett i tarmen så det är inte fråga om att hästen fått i sig dessa utan att ntg tex antibiotika el stora mängder lättlösligt protein skapat förutsättningar för snabb tillväxt.
Tarminflammationer som går så snabbt att djuret dör innan man ser ngn diarre ser man då o då på alla djurslag.
PL

Djurjouren skrev:
med andra ord ska man snabbast möjligt sluta ge hästarna lunchhöet på leriga marken:::::
Tänk vad praktiskt det vore om bara hästarna höll med också? ;) Har försökt ge hästarna höt i badkar i år och det första de gör är alltid att tveklöst dra ut höet på marken... :mad:

/JES

peter_lundin skrev:
Bakterierna finns normalt sett i tarmen så det är inte fråga om att hästen fått i sig dessa utan att ntg tex antibiotika el stora mängder lättlösligt protein skapat förutsättningar för snabb tillväxt.
Var kan man hitta en rimlig källa till såna stora mängder lättlösligt protein då? Någon teori? För den här hästen hade ju inte fått någon antibiotika iaf....

/JES

:bow:

Men kan hästar insjukna efter att ha fått i sig Cl. Perfringens via fodret? Ätit det dvs. (Som de på obduktionen antyder.)

usch då.. men det låter ju mycket troligt då att hästen tuggat i sig en lerig hästskit i i brist på annat..

brrrr.. det där får mig att aldrig vilja fodra dirkt på marken utan börja med 90 literstunnor att fodra i..

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan Min älskade älskade häst dog i natt. Han hade ätit sitt kvällskraftfoder och mådde tydligen bra då men efter det har någonting hänt. På...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 257
Senast: Xoya
·
M
Hästvård Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort...
Svar
7
· Visningar
1 730
Senast: Sissan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama