Vad dog hon av? Symtomen..

Sv: Vad dog hon av? Symtomen..

Welsh skrev:
"putt"
Hur har det gått????? Inget svar ännu på obduktionen?
Nej :mad:
Och det där förbaskade försäkringsbolaget samman med veterinärsjukhuset har gett ett ansikte till BYRÅKRATI :mad:

Just nu sitter vi och brevväxlar och skickar samma papper fram och tillbaka :mad:

Usch vilken otäck händelse! :-(

Jobbigt att inte få reda på vad det var heller.

Min häst var ju jätte-sjuk för några dagar sedan, det hela började den 8 Nov, och först i Tors fick jag tala med en veterinär (på klinik) som kunde ge mig rätt bedömning och därmed rätt behandling. Han hade annars kunnat dö... :-( Två olika veterinärer har totalt felbehandlat honom tidigare! :-(

Polly_Mulle skrev:
puttar lite, hur går det? Vad säger obduktinen?
Pratade med djurskjukhuset idag och de var inte förvånade att det tog sån tid, det var ju ett "specialfall" och det behövdes mycket olika prover?! :smirk:
Men i nästa vecka borde det komma... *suck* det sa de förra veckan oxå. :crazy:

Vi skickade hela kroppen, men sedan skickade de huvudet till Uppsala för närmare analys.

Han hade fått en propp i hjärnan visade det sig. huvudet skickades pga de konstiga sjukdomsbilden, med vinglighet bla.Så vet som kom ut misstänkte att det var något i huvudet som var fel.

Tumör, propp osv.'

Och det visade sig vara rätt.

Obduktions utlåtande.

*knappen*
Nu har vi fått svar från obduktionen.
Obduktionsfynd:
Akut hemorragisk enterit
Toxinemi med utbredda små blödningar.
Ödem subcutis
Blödningar i inre organ
Förfettning njurar och (antagligen) lever.

Bakteriologisk undersökning:
Riklig växt ac Escherichia Coli í sparsam blandflora
Riklig växt av Clostridium Perfringens i riklig blandflora.

PAD (patolog anatomisk diagnostik? )
*Akut hemorragisk enterit (Blodig inflammation i tunntarmen)
*Toxinemi

Kommenatar:
Orsaken har inte kunnat fastställas. Tänkbar orsak något hästen ätit, vilket påverkat tarmkanalalens normala bakterieflora, med överväxt av E.Coli och Clostridier. Bakterierna har i sin tur utsöndrat toxider som påverkat blodkärlen.

Botulism brukar ej ge denna typ av förändringar (ser opftast endast en akut cirkulationssvikt) varför denna diagnos är mindre trolig.

Hon åt alltså NÅGOT (?) som gjorde att hon blev förgiftad av bakerierna i tarmen.

Det konstiga är vad åt hon? Enligt en duktig veterinär som läst utlåtandet så är det väldigt ovanligt att detta händer och när det händer så är det hästar som står på penicillin eller sulfa som drabbas? Han hade aldrig sett eller hört talas om någon som drabbats, som inte stod på medicin?
Han kunde inte heller komma på något som hästen kan äta i naturen eller via foder som kunnat ge detta?

Det står 8 hästar till på exakt samma foder, ingen av dessa blev det minsta sjuka eller påverkade på något synbart sätt?
Hagen hon gick i är en liten lerhage och där finns inget att tugga på?? :confused: :confused: :confused:

Sv: Obduktions utlåtande.

Vad konstigt. Men din hade inte stått på penicillin eller sulfa innan eller?
Knepigt det där med tarmfloran, jag kan bara tänka mig att det måste ha varit något som försvagat hennes naturliga tarmflora. På så sätt kan det ju förklara varför hon var den enda som drabbades. Men vet inte hur trolig min teori är, förmodligen inte trolig alls...

Zenith skrev:
Vad konstigt. Men din hade inte stått på penicillin eller sulfa innan eller?
Knepigt det där med tarmfloran, jag kan bara tänka mig att det måste ha varit något som försvagat hennes naturliga tarmflora. På så sätt kan det ju förklara varför hon var den enda som drabbades. Men vet inte hur trolig min teori är, förmodligen inte trolig alls...
Nej, aldrig fått verken sulfa eller penicillen, eller nå annat heller för den delen?

Din teori är väl lika trolig som andras? Men vad kan ha försvagat den då?
Hon blev ju akut förgiftad?

Humelibumlan skrev:
Nej, aldrig fått verken sulfa eller penicillen, eller nå annat heller för den delen?

Din teori är väl lika trolig som andras? Men vad kan ha försvagat den då?
Hon blev ju akut förgiftad?
Äsch, vill inte leka hobbyveterinär bara. Men dela mina tankar kan jag ju alltid göra :)
Om det var något som gjorde henne försvagad, tycker jag de borde ha letat/hittat något på obduktionen. Jag antar att de letade. Särskilt med tanke på vad tid det tagit.

Clostridium Perfringens återfinns i jord, tarminnehåll dvs gödsel osv. även normalt sett har jag för mig. Det är bara när den finns i stora mängder som man blir sjuk. Sen har hon höjda halter av e.coli som ju också finns normalt i tarmen, men inte ger upphov till sjukdom normalt sett. Är det troligt att hon fått i sig e.colibakterierna på samma sätt som clostridiumbakterierna? I så fall är ju närmsta slutsats att hon ätit något som varit gödselförorenat eller förorenat på liknande sätt och sen kunnat tillväxa i en anaerob miljö. Och antingen har de andra hästarna inte fått i sig lika mycket/inte alls eller så har de haft magar att klara av bakterien innan den börjar bilda toxin (clostridium).

Det finns sökert många fler bra teorier. Vad tror du själv?

Kom på en sak med de här clostridiumbakterierna. Är det verkligen så himlans ovanligt med insjuknande efter clostridiumtoxinförgiftning (eller vad det nu ska kallas)? Jag kommer ihåg en veterinär som föreläste om den. Det var i samband med sjukdomar relaterade till ensilage. Och han sa i princip att en "infekterad" häst dog. Nämnde inget om att den skulle vara försvagad innan eller så.

Och som med botulism, många hästar som äter ur samma bal, men inte alla som blir sjuka. Vet inte varför bara en blev tvärsjuk och dog medan de andra inte visade några symptom alls. Men jag tror det ofta är så med botulism, listerios och andra liknannde sjukdomar.

Zenith skrev:
Äsch, vill inte leka hobbyveterinär bara. Men dela mina tankar kan jag ju alltid göra :)
Om det var något som gjorde henne försvagad, tycker jag de borde ha letat/hittat något på obduktionen. Jag antar att de letade. Särskilt med tanke på vad tid det tagit.

Clostridium Perfringens återfinns i jord, tarminnehåll dvs gödsel osv. även normalt sett har jag för mig. Det är bara när den finns i stora mängder som man blir sjuk. Sen har hon höjda halter av e.coli som ju också finns normalt i tarmen, men inte ger upphov till sjukdom normalt sett. Är det troligt att hon fått i sig e.colibakterierna på samma sätt som clostridiumbakterierna? I så fall är ju närmsta slutsats att hon ätit något som varit gödselförorenat eller förorenat på liknande sätt och sen kunnat tillväxa i en anaerob miljö. Och antingen har de andra hästarna inte fått i sig lika mycket/inte alls eller så har de haft magar att klara av bakterien innan den börjar bilda toxin (clostridium).

Det finns sökert många fler bra teorier. Vad tror du själv?
Tack för att du delar med dig :bow:

Jag tror egentligen inget alls, bakterier och tarmar är inte min avdelning :o
Men skulle det kunna vara så enkelt att hon käkat bajs i hagen?
De fick inget hö i hagen...

Zenith skrev:
Kom på en sak med de här clostridiumbakterierna. Är det verkligen så himlans ovanligt med insjuknande efter clostridiumtoxinförgiftning (eller vad det nu ska kallas)? Jag kommer ihåg en veterinär som föreläste om den. Det var i samband med sjukdomar relaterade till ensilage. Och han sa i princip att en "infekterad" häst dog. Nämnde inget om att den skulle vara försvagad innan eller så.

Och som med botulism, många hästar som äter ur samma bal, men inte alla som blir sjuka. Vet inte varför bara en blev tvärsjuk och dog medan de andra inte visade några symptom alls. Men jag tror det ofta är så med botulism, listerios och andra liknannde sjukdomar.
Jag vet inte, det var denne veterinär som sa.. vet inte om man ska slänga sig med namn och hänvisa hit och dit?
Min kompis (som var med Doris) är det som talat med denna veteriär, så jag har bara andra hands infon.
men hon talade med honom tidigare och redan då tyckte han inte det lät som botulism utan trodde det var ungefär som det ju var.

Just ja, jag glömde...
Veterinären tyckte det liknade Baron Gruff sjukan och när jag läste på agria så... Ja, det lät ju lika.
Men går det så snabbt? Och hon hade inte diarré..

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan Min älskade älskade häst dog i natt. Han hade ätit sitt kvällskraftfoder och mådde tydligen bra då men efter det har någonting hänt. På...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 257
Senast: Xoya
·
M
Hästvård Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort...
Svar
7
· Visningar
1 730
Senast: Sissan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama