Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NejWelsh skrev:"putt"
Hur har det gått????? Inget svar ännu på obduktionen?
Pratade med djurskjukhuset idag och de var inte förvånade att det tog sån tid, det var ju ett "specialfall" och det behövdes mycket olika prover?! :smirk:Polly_Mulle skrev:puttar lite, hur går det? Vad säger obduktinen?
Bara huvudet??älgen skrev:När vi skickade Gum Balls huvud tog det runt en månad innan vi fick svar.
Humelibumlan skrev:Bara huvudet??
Nej, aldrig fått verken sulfa eller penicillen, eller nå annat heller för den delen?Zenith skrev:Vad konstigt. Men din hade inte stått på penicillin eller sulfa innan eller?
Knepigt det där med tarmfloran, jag kan bara tänka mig att det måste ha varit något som försvagat hennes naturliga tarmflora. På så sätt kan det ju förklara varför hon var den enda som drabbades. Men vet inte hur trolig min teori är, förmodligen inte trolig alls...
Äsch, vill inte leka hobbyveterinär bara. Men dela mina tankar kan jag ju alltid göraHumelibumlan skrev:Nej, aldrig fått verken sulfa eller penicillen, eller nå annat heller för den delen?
Din teori är väl lika trolig som andras? Men vad kan ha försvagat den då?
Hon blev ju akut förgiftad?
Tack för att du delar med digZenith skrev:Äsch, vill inte leka hobbyveterinär bara. Men dela mina tankar kan jag ju alltid göra
Om det var något som gjorde henne försvagad, tycker jag de borde ha letat/hittat något på obduktionen. Jag antar att de letade. Särskilt med tanke på vad tid det tagit.
Clostridium Perfringens återfinns i jord, tarminnehåll dvs gödsel osv. även normalt sett har jag för mig. Det är bara när den finns i stora mängder som man blir sjuk. Sen har hon höjda halter av e.coli som ju också finns normalt i tarmen, men inte ger upphov till sjukdom normalt sett. Är det troligt att hon fått i sig e.colibakterierna på samma sätt som clostridiumbakterierna? I så fall är ju närmsta slutsats att hon ätit något som varit gödselförorenat eller förorenat på liknande sätt och sen kunnat tillväxa i en anaerob miljö. Och antingen har de andra hästarna inte fått i sig lika mycket/inte alls eller så har de haft magar att klara av bakterien innan den börjar bilda toxin (clostridium).
Det finns sökert många fler bra teorier. Vad tror du själv?
Jag vet inte, det var denne veterinär som sa.. vet inte om man ska slänga sig med namn och hänvisa hit och dit?Zenith skrev:Kom på en sak med de här clostridiumbakterierna. Är det verkligen så himlans ovanligt med insjuknande efter clostridiumtoxinförgiftning (eller vad det nu ska kallas)? Jag kommer ihåg en veterinär som föreläste om den. Det var i samband med sjukdomar relaterade till ensilage. Och han sa i princip att en "infekterad" häst dog. Nämnde inget om att den skulle vara försvagad innan eller så.
Och som med botulism, många hästar som äter ur samma bal, men inte alla som blir sjuka. Vet inte varför bara en blev tvärsjuk och dog medan de andra inte visade några symptom alls. Men jag tror det ofta är så med botulism, listerios och andra liknannde sjukdomar.