Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är Frisco-bröd? Jag läser om det då och då och har fattat att det är mångas favorit, men inte mer än så.Gårdagens middag:
Anamma schnitzel med Friscobröd, avocado, sallad och lök . Det blev gott Jag brukar inte gilla schnitzel, men ibland är det gott! Rabatt på Willys på olika Anamma-produkter, avocadon och frisco-brödet så blev ju jackpot där
Yngsta barnet fokuserade mest på majsen.Visa bifogad fil 16071
Dagens lunch :
Potatisklyftor
Guacamole
Grönsaker
Ej med på bild: grönsallad med vita bönor
Va, ska man äta allt det där varje dag?Jag har precis laddat ner appen "Dr Gregors Daily Dozen" och det ska bli ganska intressant att testa den. Någon som har den redan?
I korthet är det en lista där man kan pricka av vilka livsmedel man har ätit under dagen, som en hjälp att planera måltider och som en påminnelse om att inte missa något.
Listan består av :
- 3 port bönor
- 1 port bär
- 3 port övrig frukt
- 1 port korsblommiga grönsaker (??? alltså kål av olika slag)
- 2 port bladgrönsaker
- 2 port övriga grönsaker
- 1 port linfrö
- 1 port kryddor
- 3 port fullkornsprodukter
- 5 portioner dryck
- 1 port sport
- B12
- Vit D
Tre portioner bönor om dagen blir definitivt en utmaning för mig, likaså kål varje dag. Fast å andra sidan är det ju verkligen inte så tragiskt om man en dag då och då missar något.
Det står i appen hur stor en portion är (1 msk).Va, ska man äta allt det där varje dag?
edit: lite oklart iofs vad en portion är? Linfrö t.ex. rekommenderar ju Livsmedelsverket max 1-2 matskedar per dag.
Aha. En portion kryddor är ju också jättemärkligt . Kryddor är väl sällan nåt nödvändigt, utan för smakens skull.Det står i appen hur stor en portion är.
Aha. En portion kryddor är ju också jättemärkligt . Kryddor är väl sällan nåt nödvändigt, utan för smakens skull.
Det gäller krossade så man får nog kolla upp om det menas krossade eller hela. Hela blir främst ett tillägg av fiber eftersom de inte kan tas upp av kroppen vilket iofs antagligen är ganska onödigt med tanke på att allt annat innehåller en massa fiber.Va, ska man äta allt det där varje dag?
edit: lite oklart iofs vad en portion är? Linfrö t.ex. rekommenderar ju Livsmedelsverket max 1-2 matskedar per dag.
Rådet på 1-2 msk gäller hela linfrön. När det gäller krossade är rådet att inte äta dessa alls.Det gäller krossade så man får nog kolla upp om det menas krossade eller hela. Hela blir främst ett tillägg av fiber eftersom de inte kan tas upp av kroppen vilket iofs antagligen är ganska onödigt med tanke på att allt annat innehåller en massa fiber.
Jag har precis laddat ner appen "Dr Gregors Daily Dozen" och det ska bli ganska intressant att testa den. Någon som har den redan?
I korthet är det en lista där man kan pricka av vilka livsmedel man har ätit under dagen, som en hjälp att planera måltider och som en påminnelse om att inte missa något.
Listan består av :
- 3 port bönor
- 1 port bär
- 3 port övrig frukt
- 1 port korsblommiga grönsaker (??? alltså kål av olika slag)
- 2 port bladgrönsaker
- 2 port övriga grönsaker
- 1 port linfrö
- 1 port kryddor
- 3 port fullkornsprodukter
- 5 portioner dryck
- 1 port sport
- B12
- Vit D
Tre portioner bönor om dagen blir definitivt en utmaning för mig, likaså kål varje dag. Fast å andra sidan är det ju verkligen inte så tragiskt om man en dag då och då missar något.