Vad betyder hästen för dig?

Sv: Vad betyder hästen för dig?

Hästen betyder enormt mycket för mig! Min häst är en i familjen. Han har ställt upp i vått och torrt, skulle aldrig vilja byta ut honom. Han har en stor plats i mitt hjärta, min tappre springare. :love:

Foto0915.jpg

För ett år sedan blev han halt, det visade sig att han har artros i båda fram. Han behandlades båda fram och sen blev det långsam igångsättning i skritt några månader på rakt spår (främst tömkörning). Min förhoppning var att han skulle fungera som promenadhäst i skogen och få bli pensionär. Tyvärr blev han halt igen när han börjades travas lite lätt. Behandling igen o han var sedan fräsch 4 månader innan han blev halt igen. Sista behandlingen var efter nyår, senaste tiden har han inte varit fräsch och kommer snart få somna in.

Vi hade kunnat tagit bort honom redan för ett år sedan o skaffat en ny häst, men jag ville göra allt som gick att göras för att han skulle få ett bra liv som pensionär. Veterinären har varit positiv eftersom pållen har svarat så bra på behandling. Han har alltid ställt upp för mig, så för mig var det självklart att jag skulle ställa upp för honom. Det har kostat pengar, men för mig var det värt att satsa allt som gick att satsa!

Det blir ingen ny häst för mig nu. Kanske om tre-fyra år, men just nu lägger jag egen häst åt sidan. På något sätt så är det denna hästs personlighet som gjort att jag fastnat för hästarna, och när han snart inte finns längre så kommer det bli ett stort tomrum.. Såklart finns det flera härliga hästar där ute, men jag tror jag behöver få lite distans.

Jag o hästen hittade varandra, vi har haft så roligt tillsammans. Träning o tävling började vi med för att båda tyckte det var roligt, det var inget jag hade planerat från början. Våra skogsturer skulle jag inte byta ut för nånting i världen. :love:

-KL-

Jag har 3 hästar, 3 olika relationer.

A- min själsfrände. Går genom eld för henne, och de andra hästarna skulle få stryka på foten. Hon är en klok dam och vi vet vart vi har varandra, hon känns inte i grimmskaftet. Väntar "vårat" första föl i sommar.

P- har jag bara haft sen i höstas. En asball häst som gör mig på topphumör. Hon är tävlingshäst och kom med skada som gör att hon har 45% chans att komma tillbaka till banan. Typen av skada som gör att hon inte klarar ett liv som ridhäst eller avelssto ens.

B- en riktig schizo valack ;) men gillar honom. Går som sällskap till "P" pga svag has. Han är speciell.

+ Piraja

När man har ponny kan jag förstå om man måste byta ofta, en del personer växer ju väldigt fort också och växer ju lätt ur sin ponny.
Och visst kan man behöva byta upp sig och få en häst man kan komma ännu längre med, om man stannat på en nivå eller hästen inte har förutsättningar att komma längre. En del hästar passar man helt enklet inte med.
Men tävlar man och måste byta ofta känns det ju som tävlandet är viktigare än hästen?
Men nu är jag ingen tävlingsmänniska, jag vill ha en bästa kompis, som jag kanske kan tävla nån gång då och då...
Sen visst, är det ju upp till var och en vad man vill ha och hur man gör.

Senast ändrad:

Vad betyder hästen för mig? Det beror på hur frågan ställs, vad betyder den enskilda individen? Eller vad betyder det att äga häst? För mig är det två lite olika frågor. Att äga häst betyder för mig att ha möjlighet att rida, träna och eventuellt tävla. Jag har inga bra ridvägar där jag bor, så för att det ska vara roligt att rida behövs något mer och det är träningen, och för att träna krävs det att jag har ett mål, vilket är tävling. För att hitta den individ som passar till detta har jag behövt köpa och sälja ett par gånger.

Om man ställer frågan vad betyder den enskilda individen så blir det en annan sak. Varje individ betyder olika saker!

Min ena häst, min bästa vän och den som alltid kommer ha en av de största delarna av mitt hjärta fick vandra vidare 23 mars i år. Han var både vän, familjemedlem, tränings- och tävlingskompis en klippa att luta sig mot när livet var tungt. Han fanns alltid där för mig och det kändes bra. Vi fick 18 år tillsammans (jag är 23 år nu) så han har funnits hos mig i hela min uppväxt. Vi hade motgångar, men allt det bra vägde upp och vi kämpade tillsammans. Vi lärde oss allt tillsammans och har gjort det tillsammans och lyckats väldigt bra.

Saknar min fina Fengur, känner mig fortfarande lite tom efter att han vandrat vidare.

562539_2823250347357_1441933077_32040448_351870603_n.jpg

Min fina bäbis som jag nu har kvar är en av de käraste jag har. Han har funnits hos mig i 4 år nu, köpte honom som 1 årig hingst så allt han gjort har han gjort tillsammans med mig och han är en underbar häst. Brukar säga att jag skulle kunna lägga ner hans utbildning och bara ha honom som krambjörn:love:
Kärleken till honom är inte lika stark som den till Fengur. Men då har vi en massa år kvar tillsammans och ju mer vi gör tillsammans och lär känna varann ju mer älskar vi varann :) Kunde inte ha fått en bättre unghäst. Kommer han inte passa på tävlingsbanan så kommer han ändå vara min vän som jag kan få mysiga turer i skogen med.

Älskade Bjarnarlaukur.
295094_2910195520932_1441933077_32078835_1762900839_n.jpg

Till alla:

Vi hästägare, detta är ju en livsstil inte en hobby/sport vi som är riktigt inbitna går inte efter tävlingsresultat för oss är hästarna vår familj och våra barn något vi inte kan tänka oss leva utan.
Vi är överens om att vi hade mått skit/inte varit samma person utan våra älskade hästar.

Tror ni att detta är som ett slags (bra) beroende? för en sport kan man ju sluta med men hästar, hur ska man kunna sluta med dem? kan man sluta med sina barn?
Hur påverkas man då? vad ska man då göra med all tid, alla pengar och framförallt all frustration när man mår skit och bara behöver en barbackatur i skogen ensam med hästen?!

Angående mig själv så stämmer jag in i skaran, mina hästar är som mina barn.
Jag har ett barn så jag trodde förhållandet till hästarna skulle förändras, men nja...inte nämnvärt jag älskar hästarna enormt mycket fortfarande men visst skulle jag välja barnet före hästarna om jag var tvugen men jag vill inte tvingas välja.

En dag tänkte jag på hur hemskt det måste vara i de länder där de kan ha tromber och stormar och sånt som tar mig sig allt i sin väg, vad gör man då med sina älskade hästar när allt utom källaren flyger iväg?
Då tänkte jag att OM det skulle hända(vilket aldrig händer i sverige hoppas jag) så skulle jag fasiken få ner hästanra för trappen ner i källaren på något sätt och bo där nere tillsammans med hästarna tills tromben var borta, jag hade aldrig i hela mitt liv kunnat lämna mina älskade hästar där ute och låta dem blåsa iväg fy fasiken börjar nästan gråta när jag tänker på det.
Det säger nog en hel del om hur mycket jag älskar dem.

Jag har två islandshästar varav den ena äldre hästen har jag haft i 6år nu sen han var 5år.
Vi har ett enomt speciellt förhållande jag litar på honom till 300% jag VET att han inte skulle sparka mig och han VET att jag litar på att han inte gör det, han har ingen som helst anledning att göra det heller vi vet precis vart vi har varann både på gott och ont, han vet mina svagheter och utnyttjar det;).
Jag älskar honom så enormt mycket så det gör ont bara jag tänker på det, kan inte förstå hur jag skulle kunna leva utan honom så jag hoppas han lever väldigt många år till helt föralltid.

Sen min andra häst är min andra framtid, en unghäst som jag haft sen han var 4mån, han är 5år i år.
Men vi har inte alls samma förhållande även om vi har en enormt bra förhållande redan nu.
Men det är inte alls samma djupa känsla som med min första egna häst och jag tror ingen annan kan ta den platsen men han kan väl ligga tvåa iaf.
Sen har vi ju inte gått igenom samma saker ännu och inte hunnit göra så mycket ihop än så det kommer säkert med åren och mer erfarenhet.
Har ridit in honom helt själv i allafall och vi har framtiden för oss.
Jag älskar honom väldigt mycket med och är precis lika nog med honom som med min andra älskade vän.

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna sälja en häst, men efter att jag fick barn så förändrades jag delvis, jag kunde se med andra ögon på min 3e häst jag hade då en minishettis hingst, jag märkte då att jag hann inte med mer än 2 hästar och jag vill ge allt till mina hästar speciellt tid och det fick inte han, han var värd mer än så + att jag aldrig riktigt känt att vi passat ihop under de 3 åren jag hade honom och det såg jag mer klarsynt då.
Så jag gjorde det enda rätta och sålde honom, enormt befriande att ha gjort det för man passar ju inte ihop med alla hästar heller, precis som någon skrev om relationer man passar ju inte ihop med alla människor heller och ska man spendera resten av livet ihop ska man ju gärna trivas ihop med.
Men han var en perfekt barnhäst och det kom en gullig familj och köpte honom jag hoppas han får leva där för resten av sitt liv.

Nej vad vore livet utan hästar? det vore inte värt att leva.
31507790.jpg

Jag och mina älskade vänner, den bruna är nr 1:)(och bebisen låg i magen där)

Min häst är en väldigt viktig del i mitt liv och inte bara ett djur i mängden. Älskar honom otroligt mycket och ser honom som min stora bebis.

Igår kom jag hem efter att ha varit borta i nästan två veckor. Promenerade hem från busshållplatsen, trött och småsliten. När jag närmade mig uppfarten och hästarnas vinterhage som ligger precis intill såg jag hur mitt stora ullmonster kom farande från bortre änden av hagen så leran sprutade om hovarna på honom. Som ett skott fram till staketet for han där han stod med mulen i ansiktet på mig i evigheter och blåste på mig. Blev nästan lite tårögd då han i vanliga fall inte kommer springande på det viset så länge det inte vankas mat. Vill gärna tro att han saknat mig :D

Han har sån stor personlighet och är så oerhört mild och följsam. Han är ingen häst jag skulle kunna göra mig av med i första taget. Skulle han bli oridbar skulle det inte spela någon roll. Jag lever inte för att rida, hade jag gjort det hade jag inte köpt honom från början då han är en gammal avdankad travare som dessutom har en gammal skada i ena hasen.

Foto03442.jpg

Mina två hästar (och min hund) är det bästa jag har :love: Min familj, mina vänner... Ja allt! Livet utan dom skulle vara väldigt märkligt. Gammelgubben är 20 år nu och har bott hos oss i 13 år. Skulle aldrig falla mig in att sälja dom för att "byta upp mig" eller något liknande. Enda anledningen skulle vara om jag på något sätt inte kunde ha kvar dom, blev sjuk eller något. De är verkligen sanna familjemedlemmar som jag älskar innerligt.

Jag brukar säga att det finns hästmänniskor och det finns ryttare.

Ryttare är dom som vill komma långt och tävla på hög nivå och klättra i placeringar och klasser. Fungerar inte hästen så byts den ut!

Hästmänniskor är de som blir för mycket "vän" med sin häst och även om inte allt fungerar till 100% så älskar man hästen för mycket för att någonsin kunna sälja den.

Vill påpeka att ingen av dessa ovan är fel på något sätt, vi är bara väldigt olika som människor allihop, tack och lov!
Jag tillhör själv kategorin "hästmänniskor". Jag funderar varje dag på att sälja min häst och har tankar som "tänk om jag skulle haft en RIKTIG häst, vad det skulle gå bra på tävlingsbanan då".
Men jag kan verkligen inte sälja min vita prins. Han är en i min lilla familj.
Jag fick honom när jag var 15 år och nu är jag 26. Det hinner hända väldigt mycket med en människa under dom åren, pubertet, första fyllan, första krogbesöket, studenten, första pojkvännen, första jobbet, första gången man gör slut, första egna lägenheten, första bilen, resor mm... Som sagt. Det händer väldigt mycket under just de åren!!

Och han har alltid funnits där någonstans vid sidan av!

Min tid i stallet varje dag är min egen terapitid för att överleva. I stallet kan jag verkligen koppla av och jag kan prata häst med de andra i stallet! Verkligen glömma bort en hel värld där utanför under de två timmar oftast som blir i stallet varje dag!

IMG_0450.jpg

Min medryttarhäst tillhör kategorin "bästa vänner". Familj blir han ju inte i och med att han inte är min, men världens bästa kompis är han :love:

Det kommer säkert låta jättelöjligt, men min häst är mitt allt!
Utan honom vet jag inte vad jag hade varit idag. Det skulle inte vara värt att gå ur sängen.
Han har nog räddat livet på mig flera gånger...

Många människor påpekar att jag borde spara de få pengar jag har och sälja hästen. (Även min övriga familj)
Men vad skulle pengar göra för mig om jag ändå bara skulle vilja ta livet av mig?
Jag kan inte väl inte sälja min övriga familj för att spara pengar?
Hästen till hör familjen nu och därmed basta!

Jag känner ingen i min omgivning som resonerar på samma sätt, så ibland känner jag mig så fruktansvärt löjlig. Alla ser mig som den där töntiga hästtjejen som hellre är i stallet än ute och festar...
Det är alltid jag som tar en ridtur på storhelgerna eller kommer och lämnar av en julklapp i stallet. Hästtårta på födelsedagen är en självklarhet!

Dagen han dör vet jag inte vad jag ska ta mig till. Troligtvis kommer hela min själ att dö med honom, även om kroppen är en mästare på att hålla sig vid liv.

Vet inte vad jag ska kalla honom... Familjemedlem, livskamrat, bebis, bästa vän, ängel?
Det mest korrekta än nog "mitt skäl till existens". Han betyder allt! :love:

32405138.jpg

32566310.jpg

*kl*

min häst är min bästa vän, vilket är en ganska utnött klyscha, men det är så!

jag har haft andra hästar tidigare, sen min första egna häst som jag träffade som 13åring och köpte som 17åring, kan jag nog räkna till 3-4 stycken som jag älskat, som betytt mycket och lärt mig något, men ingen har varit min på samma sätt som mitt monster är.. Och kanske ännu viktigare, ingen häst har på samma sätt sagt att jag är hans! (eller hennes, för den delen)

jag brukar skoja och säga att mitt monster är "mannen i mitt liv", och det är nog så, (även om han fått konkurrens av en mänsklig variant på sistone). vi kan prata om allt (och ja, jag inser hur det låter.. brukar få frågan av icke-hästmänniskor om han verkligen "pratar" med mig, och jo, han svarar, på sitt sätt ;)) och även om vi ibland är dödströtta på varandra så är det liksom ingen tvekan om att vi tillhör varandra, på gott och ont. han är min bästis, vi har roligt tillsammans! förr tränade vi en del och "tävlade" på väldigt låg nivå, men sen jag började plugga har vi egentligen bara drällt runt i skogen. på sistone har det blivit ganska mycket promenader vilket en del kanske tycker verkar tråkigt, men det är kul eftersom det är mitt monster jag gör det ihop med.

jag kan villigt erkänna att det kan vara skitjobbigt att plugga och ha häst samtidigt. det är en evig kamp med pengar, tid och motivation... jag brukar säga att om det inte var Monstret, då skulle jag inte göra det, då skulle jag vara utan. Och den dagen jag måste ta bort min vän tror jag ärligt talat att det dröjer innan jag skaffar egen häst igen, men med honom har jag inget val. Han är min och jag är hans, jag skulle inte vilja vara utan honom för allt i världen!

jag går nog emot dom flesta andra här nu. Men för mig betyder inte hästen "ALLT" Jag har haft 3 hästar, självklart har jag brytt mig mycket om alla. Den första hästen lärde jag miig otroligt mycket på och jag hade henne i 5 år, när vi blev tvugna att låna ut henne på livstidsfoder så var det såklart lite jobbigt men inte alls så att jag satt och störtgrinade, som dom flesta hästägare kanske gör? Den andra hästen hade jag i 3 år, men vi passade inte så jätte bra ihop alls, och jag fick inga som helst känslor för den hästen och det var snarare ett "pjuh" när vi sålde henne. Den sista hästen är den jag har nu, vi har haft honom i 2år och han är underbar på alla sätt och vis, perfekt häst som passar mig som handen i handsken. MEN om det en dag skulle visa sig att han måste säljas eller att vi inte passar ihop längre så kommer det nog inte bli så jobbigt att sälja.

Detta kanske låter känslokallt, men jag tror att jag känner så här just för att jag är övertygad om att en häst aldrig kan "älska" en människa på det sättet. Dom kanske uppskattar oss för vi ger dom mat osv, men en häst skulle aldrig ställa sig och gråta om en människa inte kom tillbaka. Just för att jag tror på detta viset så får jag inga djupare känslor eftersom det krävs två för att dansa tango.

Nu vet jag att många inte håller med mig om denna åsikt, och det respekterar jag.

Jag ser hästen som en arbetskompis och ett intresse, jag får rida och utvecklas och hästen får tillsyn och mat.

Mina hästar betyder väldigt mycket för mig och dom får mig att må bra:love:

Tanten på 21 år har hängt med i många år nu!
25805256.jpg

26706445.jpg

Min yngre förmåga har också en stor personlighet som gör mig glad!
3april2012165.jpg

gonblicksbild12011-09-0420-34.png

Sambon har insett att han inte hamnar på första plats i alla fall :D

Jag känner som dig. Jag gillar mina hästar, jag uppskattar dem massor tillochmed "älskar" dem men de är inte mitt allt.

Jag tycker att hästarna ger mig otroligt mycket men inte så att de är som mina barn för mig. Jag skulle ex aldrig spara en häst som blev skadad så att jag inte kan rida. Jag vill kunna rida och det är en för dyr hobby för att jag skulle ha en häst som bara var en hagprydnad.

Hästar är underbara djur men de är inte som människor för mig.

Många människor påpekar att jag borde spara de få pengar jag har och sälja hästen. (Även min övriga familj)
Men vad skulle pengar göra för mig om jag ändå bara skulle vilja ta livet av mig?
Jag kan inte väl inte sälja min övriga familj för att spara pengar?
Hästen till hör familjen nu och därmed basta!

Är lite i samma sits som du, väldigt få i familjen förstår mitt hästeri. Min "gamla" ponny är "mannen i mitt liv". Vi har endast varit ett par i 6 år, ibland har det varit tyngre och ibland lättare. Vi har gått genom så mycket tillsammans och han har gjort att jag under de väldigt tunga tiderna kommit upp ur sängen och ut genom dörren. Bl.a. var han problemponny som skulle slaktas då han dumpades hos mig och är fortfarande väldigt hård.

Är jag ledsen ve han hur han får mig att skratta, är jag arg gör han mig glad. Jag brukar kalla honom för min stora hund, för det är precis vad han är. Jag litar dessutom på honom till 100%, vet precis vad han tänker, när och hur. Hade jag uppfyllt mina drömmar hade han blivit korv för länge sedan och jag hade varit på Island, men inte tänker jag ta bort min bästa vän bara för att uppfylla mina drömmar.

Min nya är inte riktigt lika kär än, men på god väg att bli det.

Dom kanske uppskattar oss för vi ger dom mat osv, men en häst skulle aldrig ställa sig och gråta om en människa inte kom tillbaka.
Där jag red när jag var liten hade dom litet stuteri och mannen i familjen hade en egen häst. Mannen fick cancer och gick bort strax före jag slutade rida där. Hans häst stod i veckor och skriade och skriade mot deras hus där han alltid brukat komma ut.

Jag är övertygad om att flertalet hästar kan sakna sin ägare/skötare om den försvinner.

Jag skulle ex aldrig spara en häst som blev skadad så att jag inte kan rida. Jag vill kunna rida och det är en för dyr hobby för att jag skulle ha en häst som bara var en hagprydnad
Jag tycker inte man ska skaffa häst med det tänket, det är ingen bil eller död leksak man bara byter ut när det passar, eller inte passar snarare.

Jag är väldigt medveten om att hästar inte är bil eller en död leksak. Men du kan ju inte på allvar mena att bara de som kan tänka sig att betala för en häst hela livet TROTS att hästen är oridbar får skaffa häst?

Snälla du, det här är inte Min Häst.

Hästar är DJUR. Vi äter djur, vi slaktar djur för deras skinn, päls. Jag behandlar mina hästar väl, jag försöker ge dem ett så naturligt liv som möjligt med lösdrift, stora hagar, skötsel. Men JAG tar fortfarande beslut över deras liv.
JAG har inte kvar hästar om jag inte kan rida dem. Jag ser bara anledning att spara värdefulla hästar som avelsston om de är oridbara.

Så du får tycka vad du vill om jag bör ha häst eller inte. Själv tycker jag att människor som förmänskligar djur är värre ägare än människor som inser att djur inte är människor.

Där jag red när jag var liten hade dom litet stuteri och mannen i familjen hade en egen häst. Mannen fick cancer och gick bort strax före jag slutade rida där. Hans häst stod i veckor och skriade och skriade mot deras hus där han alltid brukat komma ut.

Jag är övertygad om att flertalet hästar kan sakna sin ägare/skötare om den försvinner.

Jag tycker inte man ska skaffa häst med det tänket, det är ingen bil eller död leksak man bara byter ut när det passar, eller inte passar snarare.

Jag är väldigt medveten om att hästar inte är bil eller en död leksak. Men du kan ju inte på allvar mena att bara de som kan tänka sig att betala för en häst hela livet TROTS att hästen är oridbar får skaffa häst?

Snälla du, det här är inte Min Häst.

Hästar är DJUR. Vi äter djur, vi slaktar djur för deras skinn, päls. Jag behandlar mina hästar väl, jag försöker ge dem ett så naturligt liv som möjligt med lösdrift, stora hagar, skötsel. Men JAG tar fortfarande beslut över deras liv.
JAG har inte kvar hästar om jag inte kan rida dem. Jag ser bara anledning att spara värdefulla hästar som avelsston om de är oridbara.

Så du får tycka vad du vill om jag bör ha häst eller inte. Själv tycker jag att människor som förmänskligar djur är värre ägare än människor som inser att djur inte är människor.
:bow:

.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar