Vad betyder hästen för dig?

Sv: Vad betyder hästen för dig?

Jag har haft 6 hästar och haft olika relation till dem.

Allt från valacken "hustrumisshandlaren" till bästa "skogsmullekompisen" och nu till min "vän och förhoppningsvis bästa vän" om jag kan få hennes förtroende fullt ut.

Den jag minns starkast är mitt lilla överraskningsföl, det är det närmaste jag vill komma ett eget barn. Fick efter kamp sedan han var föl (op. lårbenscysa) tills han var tre och hade ont i hagen ta bort honom. Vi litade på varandra till 100%, vi lekte, vi provade nya saker tillsammans, gosade.... jag lärde honom allt jag kunde och längtade så efter att få rida honom, tyvärr kom jag aldrig upp på honom. Han hade hoppat utför ett stup om jag bad honom. Han har lämnat ett tomrum som gör så ont, det har snart gått 2år sedan jag tog bort honom, men det blir inte bättre.

26594108.jpg

Vila i frid, vi ses på andra sidan...

Jag har ägt massor med hästar genom årens lopp och jag har gillat allihop. Vissa mer än andra. Vissa har jag gråtit när jag sålt de vidare och andra har jag bara glatt gått vidare i livet och stoppat in pengarna på banken.

Jag kan köpa en häst bara för att utbilda/meritera den och sälja den vidare helt utan problem. Men jag hade aldrig köpt en häst jag inte gillade.

Jag har aldrig haft en häst som betytt allting för mig. En häst är inte som mina hundar. De är mer familjemedlemmar och "kompisar". Hästarna samarbetar jag med och vi kommer normalt sett bra överens, men jag kan glatt sälja dem ifall jag får bra betalt också. Jag brukar säga att det alltid är lite roligt att ha någonting nytt i stallet ibland. Men jag tröttnar ganska fort när det börjar gå bra för hästarna. Då vill jag sälja och köpa ett nytt projekt.

Och jag är tvärtom. Jag är ganska kallhjärtad när det gäller våra hundar. Men min häst. Ojoj. :p

*kl*

Jag har sedan jag va 14 haft egen häst. Som mest va familjen uppe i 9 hästar totalt hemma. Nu har jag "bara" 2,33 hästar ;)

Första hästen va väldigt speciell, 7 årigt sto e Adept - Niarchos. Lady... Bara 155 men vilket humör (bortskämd) men den fick vi ordning på. Hon följde oss inte som en hund eller nåt sånt, tom efter 17 år i vår ägo var hon fortfarande svårfångad i hagen mm. Som tur e slapp vi avliva henne, då hon skänktes tillbaka till tjejen som vi köpt henne ifrån. Där fick hon avsluta sina år med lugn och ro, hon blev 26 år gammal.
Hennes första föl, såldes som 4 åring, trots att han va som en hund osv, men han var lite för grov och lite för liten. Sentimentalt men nä ingen som grät när han såldes. Han fick de hyfsat bra ändå. (nu avlivad enl blupen)

Har köpt och sålt hästar under årens lopp, köpt för att ha själv, och även köpt för att utbilda och sen sälja. Men aldrig köpt på mej en häst jag inte tycker om själv. Fött upp några som inte alls "fallit mej i smaken" och där verkligen bara varit glad över pengarna som kommit in.

Har en egen uppfödning som jag har som min "bebis" och ändå går jag i "tankarna" att ev sälja honom. Han är HELT UNDERBAR :love: allt som man kan önska, eller nja jag kan verkligen inte sitta på honom och iom att vi tävlar dressyr är det ett problem. Så där känner jag ändå "tänk om han hade en DUKTIG ryttare på ryggen" en sån som kan ta tillvara på alla hans goda kvaliteer.. En annan avkomma u samma sto sålde jag precis utan att ens blinka, han har aldrig vart spec för mej, medans ett sto jag importerade osett från holland för ett år sen ligger mkt varmt om hjärtat. Ev mitt blivande avelssto senare. (om ingen kommer och erbjuder en massa pengar för henne ;) )

Så jag köper enbart hästar jag själv kan tänka mej att äga, men ibland har även de köpts in för att sen säljas.

Så jag är nog mer som den som jämställde dem som "pojkvänner". De är en relation där jag vill vara. Men om något inte funkar så kan jag tänka mej att byta. Det finns så många bra hästar att mister jag en står där tusen åter.
(nu har jag förvisso vart singel bra länge ;) så vad gäller pojkvän har jag inte samma tur)

:bow::bow::bow:

Jag brukar säga;

Jag är förälskad i hästen, inte i sporten.

När folk frågar mig varför jag inte byter till en storhäst.

Aldrig i livet att jag skulle kunna hålla på och byta häst som om den vore en leksak.
Hästarna ger mig själsfrid på ett helt annat sätt än övriga husdjur- de som man tar för givet.

jag har aldrig sålt en häst- även om jag skullel bli bjuden stora belopp- tackade nej för att hästen var van vid att få vara häst.

De är som mina barn- som min syster säger-som aldrig blir stora:rofl: o klarar sig själva.

Jag har hört någon säga att för att komma någonstans måste man byta häst vart trejde-fjärde år. Det kanske stämmer, men hur mycket betyder då hästen?

Det har jag aldrig hört och tror inte ett smack på det heller. Det är en sak om man enbart tävlar, att det är därför man har häst...för tävling och hästen ifråga har nått sin topp, ja då kan det ju vara ett skäl att byta om man själv som ryttare inte kan plocka fram mer ur just den hästen. Men titta på "de stora" inte f*n byter dom häst var tredje-fjärde år...;)

Jag har hört någon säga att för att komma någonstans måste man byta häst vart trejde-fjärde år. Det kanske stämmer, men hur mycket betyder då hästen?

Det beror väl på vilken nivå man är på. Jag fick byta ponny i snitt varje år under mina första ponnyår och det var jättenyttigt och knappast jämförbart med att ha samma från början (även om det skulle vara en ok ponny). Inte kom jag någonstans för det men det gav mig jättemycket erfarenhet! Kan tänkta mig att det är liknande även om man satsar innan man blivit såpass duktig att man kan ta sig mer än en lite bit länge på varje ny häst?

Till en viss grad är det ju rätt lätt att rida ihop sig med en ny häst och utvecklas en bit. Men för att komma över flera mer "stillastående" faser i utvecklingen krävs nog en hel det skicklighet, tålamod och även en bra röd tråd mot målen som man vet funkar - om det får ta lite längre tid. Då är det nog enklare att köpa en ny, lite bättre häst i de lägena kanske? Ett "smidigt" sätt att byta upp sig till bättre hästar oxå.

Jag har full förståelse för tex L8P8s berättelse. Vissa saker kan och vill man inte kompromissa med. Till viss gräns går det men till slut kommer det gå ut över hästen. Hästen ska alltid få känna sig bäst i sin ryttares ögon tycker jag, kan man själv inte anpassa sig till det så är det mer rätt att byta.

Vad som är "bäst" är helt upp till en själv. I mina ögon är min häst bäst för att han är så lugn, trygg och okomplicerad i precis alla lägen. Han är liksom alltid "med", uppmärksam och glad. Att jag kan låta honom busa som en galning och i nästa stund lugnt skritta vidare är värt så mycket mer och kompenserar att han är jäkligt tråkig att skritta fram tex. Jag behövde ett bryskt uppvaknande för att inse det men när jag väl gjorde det så insåg jag hur orättvist jag behandlat honom genom att gnälla varenda gång han segade sig fram i skritten i början :(

Man får liksom vara lite självkritisk och fundera på vad man egentligen vill ha ut av sitt hästande. Får många är det säkert inga problem att hästen taktar sig runt en uteritt när den älskar att tävla. För mig är det bara tvärtom :)

Jag kan köpa en häst bara för att utbilda/meritera den och sälja den vidare helt utan problem.
Det är nog lite skillnad om man köper hästar med avsikt att utbilda/projekt osv för att sedan sälja. Då förstår jag att man kanske inte får samma relation.

Jag har ju också sålt häst tidigare, men skulle aldrig kunna sälja Vanja.

Mina hästar är en del av mig, mitt liv.
Jag anpassar mig också efter dem och deras behov, eller, hela familjen får göra det.

Däremot så TROR jag i alla fall om mig själv, att om en av mina käraste på något sätt skulle få det bättre någon annanstans, ha andra behov än jag kan ge dem, så tänker jag att det är mitt ansvar att ordna det bästa för dem.

De hästar jag har nu, har jag haft ganska länge.
Stoet i 9 år.
Shettisen i 5 år.
Tinkern i 13 år.
Valacken, som är min första uppfödning, har jag haft i 22 år. Hans mamma hade jag i 22½ år och hon blev 29.
När man är med en levande varelse så länge, och har dem alla hemma som jag har, så växer man samman.

Så är det bara.:love:

Hästarna ger mig själsfrid på ett helt annat sätt än övriga husdjur- de som man tar för givet.

jag har aldrig sålt en häst- även om jag skullel bli bjuden stora belopp- tackade nej för att hästen var van vid att få vara häst.

De är som mina barn- som min syster säger-som aldrig blir stora:rofl: o klarar sig själva.

Jag håller med angående själsfriden.

Jag blev erbjuden ett större belopp (dubbla inköpspriset) av en Amerikan som ville ha min ponny,
den hade precis rätt färg. Men jag tackade nej.

Mina föräldrar säger att min häst är mitt barn. ;) Deras barnbarn.

Och nu ska hon få föl, blir jag kallad för "mormor". :D

Han är min bästa vän och en familjemedlem! Han är också min stora trygghet och stöd nu när jag har det svårt (mitt uppe i en separation). Han är skadad och ska sättas igång nu men vi ska klara det tillsammans. Han är hopphäst men kommer aldrig mer att få hoppa men det gör inget, vi sadlar om till dressyr istället. Skulle aldrig byta ut honom för en sådan sak. Han är ju mitt allt, han och hunden......

Varje gång han blåser mig i örat vet jag att allt kommer att bli bra. Jag älskar honom av hela mitt hjärta! :love:

Min häst är min absolut bästa vän. Även om hon endast skulle hålla som promenadhäst i framtiden skulle jag aldrig i mitt liv göra mig av med henne. Min kärlek gentemot henne är större än min längtan efter tävlingsbanorna. Vi har roligt ihop och hon är verkligen den ende jag kan umgås med dag ut & in utan att tröttna på.
Hon räddade mitt liv, efter min pappas bortgång kan jag lova att jag inte hade varit här idag utan min bästa vän. Som tack har jag lovat henne att hon ska få stanna hos mig hela sitt liv. Tänker inte riskera att hon skulle hamna i fel händer. Hon har gett mig alldeles för mycket för det.

Det är så svårt att förklara vad min häst är för mig, det växlar ständigt. Ibland har jag sagt till henne - Jag älskar dig, och ibland (när hon betett sig illa,så har det varit hästjävel :devil:). Jag har ägt henne sen den 22 december 2011 och jag har ångrat det en dag sedan dess och det var den mest "testigaste" dagen då jag fundera på vad jag köpt, samt om jag skulle kunna lösa det. Hon har varit väldigt testig och har en del "problem" men hon utvecklas hela tiden och vi får det bättre och bättre. Till att börja med när jag leta häst så tänkte jag att jag har den väl två-tre år (kanske tills jag får barn) men nu har jag insett att jag skulle få det svårt att vara utan Nirre, hon är nästintill lika nära som mina hundar och jag hoppas jag har Tid, Pengar och Lust att behålla henne för evigt och jag hoppas och tror att jag kommer att ha det.

En Michelingubbe med sin häst
32878567.jpg

Och världens bästa utsikt!
32874050.jpg

Enkelt svar på en enkel fråga: Allt! :love:

Mitt sto har varit med mej i 9 år snart och vi har väl genomgått det mesta tillsammans. Det är hon som alltid har lyssnat och tröstat... Som alltid har funnits vid min sida. Jag älskade hennes bror väldigt mycket också, men detta lilla stoet är väldigt speciellt. Hon har en vansinnigt stor del i mitt hjärta och livet utan henne skulle inte kännas så skoj...

Jag skulle aldrig kunna sälja min bästa vän för att köpa en som kan gå högre klasser i dressyr, som hoppar högre eller springer fortare.

http://luckysunshine.blogg.se/images/2011/p1000542_160916743.jpg

Lill-ponnyn har jag bara haft i lite mer än en vecka, men hon börjar redan fastna hos mej...

http://luckysunshine.blogg.se/images/2012/p1030095_196393193.jpg

Mvh Domino_s

Min häst är min bästa vän.:love: Hon är oerhört personlig och visar tydligt att vi människor omkring henne oxå hör till hennes flock och hon tar hand om oss. Jag önskar ofta att jag hade mer tid för henne och kunde ta tillvara den begränsade tid vi har tillsammans på ett bättre sätt. Hon börjar bli till åren och jag rider dressyr på henne för att hålla henne musklad och i gång och på så sätt ge henne förutsättningar till ett lite längre och friskare liv. Jag förbannar mig själv för att jag ibland låter oron över hennes ålder överskugga njutningen av allt vi har i nuet - kontakten, glädjen av att bara vara tillsammans, sköna turer i skogen,fantastiska dressyrpass där hon visar att hon kan dansa (även om hon tycker att jag är jobbig ibland), doften av henne, hennes lena mjuka mule, en blöt slick (ja, hon slickas och jag tillåter det), att se henne lyfta huvudet och spetsa öronen och komma mig till mötes i hagen och så mycket mycket mer. Hon var, är och förblir min drömhäst och vi har lärt oss så enormt mycket tillsammans och jag är tacksam för att jag har förmånen att få vara hennes människa.

Min häst fyller många platser i mitt liv. Han är min livskamrat, min själsfrände. Han är min träningskompis, min klippa i stormen, min bästa vän. Han är också min helare, min psykoterapeut, min livscoach. Han var den som tog mig tillbaka till ridningen och fick mig att komma över min rädsla - redan första gången jag satt på honom! Han är anledningen till att min sol går upp på morgonen och att stjärnorna skiner om natten.

Jag har haft hästar innan Baltazar, men ingen har greppat mitt hjärta som han. Jag kommer att ha fler hästar en dag, när jag har möjlighet, men Baltazar kommer alltid att vara den häst jag kämpar med näbbar och klor för att behålla. Om tio år ska han stå i mitt stall och vara min gammelgubbe, och han ska få leva ända tills det inte längre finns någon gnista kvar i hans ögon. Om han inte längre har gått att rida på fem år när den dagen kommer, så spelar det ingen roll, om han är lycklig med att gå i en hage och äta morötter så är det det han får göra. Men den dag han lider och det inte längre står i min makt att hjälpa honom, så låter jag honom gå. Det är min plikt.

Min häst betyder mer för mig än jag kan förklara.

goshest_189938017.jpg

De som följt mig och Fatimas dagbokande med åren, vet förmodligen redan vad vi betyder för varandra.

Hästen jag letade efter 2001, skulle vara min morot och motivation att hålla igång, träna och bli OK igen efter nack och ryggmärgsskada. Och det har Fatima också verkligen varit.

Redan när jag träffade Fatima första gången, innan jag riktigt vågade tro att hon kunde vara hästen för mig, talade säljaren om att Fatima var en otroligt bra lyssnerska och psykolog och ja, det har hon varit och är än idag.

Fatima är mitt allt, sjukgymnast, psykolog, kurator och vännen i nöden. Även om mitt självförtroende senaste året har varit i botten, så att jag faktiskt inte suttit på min häst sedan i februari förra året... utan vi mest bara finns till, är och existerar tillsammans, så ångrar jag inte en dag av de vi har tillsammans. Min Fatima och jag, vi är ett.

Min häst är mitt allt! :love:

När hon kom till ridskolan för 12 år sen så var min första tanke: "DEN hästen vill jag ha!" När jag sen fick rida henne så sa det KLICK! Efter det har jag inte kunnat glömma henne och nu i julas fick jag äntligen chansen att köpa henne. Kommer aldrig sälja den hästen!

IMG_3871.jpg

Ponnyn är min första häst någonsin, det var henne jag tävlade med första gången och även hon som får äran att föla mitt första uppfödda föl. Hon är en familjemedlem, skulle lätt få bo i huset med oss om det inte vore att hon skiter så förbannat mkt :D Hon kommer att få stanna hos oss tills hon inte längre finns med i livet.

Blodingen är också en familjemedlem, han är även min bästa vän och en arbetskamrat. Det är min nuvarande tävlingshäst, och han är så klok och personlig. Lyssnar och är alltid förstående. Jag köpte honom i tron att han inte skulle hålla för tävlandet, men hade förhoppningen att han skulle göra det och det verkar han göra ännu så länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar