Vad betyder hästen för dig?

Sv: Vad betyder hästen för dig?

Där jag red när jag var liten hade dom litet stuteri och mannen i familjen hade en egen häst. Mannen fick cancer och gick bort strax före jag slutade rida där. Hans häst stod i veckor och skriade och skriade mot deras hus där han alltid brukat komma ut.

Jag är övertygad om att flertalet hästar kan sakna sin ägare/skötare om den försvinner.

Jag tycker inte man ska skaffa häst med det tänket, det är ingen bil eller död leksak man bara byter ut när det passar, eller inte passar snarare.
Klart jag fattar att hästen inte är en leksak? vart har jag skrivit det?
Mina hästar har blivit väl omhändertagna hela tiden, och blivit sålda till bra människor. Varför ska jag behålla en häst som det inte fungerar med? Du är väl medveten om att hästar kostar väldigt mycket pengar att hålla?

Hästen gnäggade nog inte för att den ÄLSKAR ägaren utan snarare för att den kanske saknar något som ägaren gjort eller som hästen är van vid. Håller med föregående talare om att det är ett väldigt förmänskligande av hästarna nu för tiden. Inget fel med det iofs, det är ju bra att ägare älskar och är övertygade om att hästarna älskar dom tillbaka, dom blir ju oftast väl omhändertagna.

Hästen gnäggade nog inte för att den ÄLSKAR ägaren utan snarare för att den kanske saknar något som ägaren gjort eller som hästen är van vid. Håller med föregående talare om att det är ett väldigt förmänskligande av hästarna nu för tiden. Inget fel med det iofs, det är ju bra att ägare älskar och är övertygade om att hästarna älskar dom tillbaka, dom blir ju oftast väl omhändertagna.

Jag håller med, jag skulle också säga att det ffa handlar om vana/rutiner. Och oavsett vilket: Hästen vänjer sig, precis som när bästisen i hagen flyttar eller när de byter stall. De tänker inte tillbaka och "åh vad jag saknar xxx". Klart att de minns - en häst i stallet kände igen sin gamla medryttare som han inte träffat på 10-15 år - men jag tror inte ett skvatt på att de går runt och saknar eller älskar sina människor.

Det är ett sådant väldigt pjoskande och förmänskligande av djurens känslor idag och en sådan otrolig överskattning av människans betydelse. De flesta hästar trivs i sina människors sällskap, men de kan inte älska dem tillbaka, och så länge de har människor som förstår dem och ger dem trygghet, så tror jag att de skiter fullständigt i huruvida personen ifråga känt dem i tio år eller fem månader.

Senast ändrad:

Jag håller med, jag skulle också säga att det ffa handlar om vana/rutiner. Och oavsett vilket: Hästen vänjer sig, precis som när bästisen i hagen flyttar eller när de byter stall. De tänker inte tillbaka och "åh vad jag saknar xxx". Klart att de minns - en häst i stallet kände igen sin gamla medryttare som han inte träffat på 10-15 år - men jag tror inte ett skvatt på att de går runt och saknar eller älskar sina människor.

Det är ett sådant väldigt pjoskande och förmänskligande av djurens känslor idag och en sådan otrolig överskattning av människans betydelse. De flesta hästar trivs i sina människors sällskap, men de kan inte älska dem tillbaka, och så länge de har människor som förstår dem och ger dem trygghet, så tror jag att de skiter fullständigt i huruvida personen ifråga känt dem i tio år eller fem månader.

Håller med dig till 100 %

kl

Jag skulle kunna skriva ett hur låångt inlägg som helst nu, men jag tar det bara kort.

Mina hästar är mina hästar, punkt.
De är inte vänner såsom jag definerar en vän, inte heller familj. Det betyder inte att jag inte älskar dem, på många plan betyder mina hästar mer för mig än både vänner och familj. Men de är ändå hästar och enligt mig går det inte att jämföra med en mänsklig relation eftersom en häst inte kan känna på samma sätt som en människa. Så ja, jag kan sälja eller avliva en häst om jag tycker det är det bästa alternativet för mig, förutsatt att hästen också får det bra (och i mina ögon så lider inte en död häst). Sedan att jag kanske gråter mig fördärvad och saknar hästen, det är en avvägning jag gör för egen del. Är det värt den saknaden för att kunna fortsätta göra det jag älskar (tävla, utvecklas)?

Mina hästar är mitt allt.. Och en kille har en speciell plats i mitt hjärta, Jag älskar honom verkligen <3..
Dropi:love:

318606_2362378625553_7689333_n.jpg

Min pålle är min livskamrat och jag skulle aldrig byta henne mot någon annan.

Hon ser inte mkt ut för världen men hon har ett hjärta av guld.
Har fått frågan många gånger: Varför skaffar du inte dig en riktig häst?

För mig betyder inte utseendet något, för mig kommer skönhet innifrån och det stämmer verkligen på min pålle. Jag litar på henne och hon på mig, vad skall jag säga vi är inte häst och ryttare vi är ett med naturen.

Hon skulle följa mig till världens ände om jag bad henne. Det är kärlek:love:

Jag brukar kalla min för "mitt livs kärlek" :D För mig är hon en familjemedlem och otroligt viktig i alla avseenden, hästen går alltid först, om jag så ska behöva bo i en skokartong själv bara mattes fina tjej har allt hon behöver (och lite till). Även om känslorna inte är besvarade på det sättet så är hon viktig för mig och för mitt välbefinnande. Jag skulle antagligen må riktigt uselt just nu om det inte var för hästen och med tanke på hur mycket hon gör för mig utan att själv veta om det är det nog inte så konstigt att jag värdesätter henne så högt.

Min häst är mitt allt. Hon förändrade mitt liv 09 har ALDRIG haft en sån djup relation till någon häst som jag har för henne. jag skulle kunna dö för henne, utan tvekan, med gädje. Brukar tänka: Döden kommer inte att skiljas oss åt, vi kommer att möta döden tillsammans. Kommer nog inte att klara av att hon en gång kommer att var borta för evigt. (men det är ju där familjen kommer in;-)) det är hon som ljuser upp min dag. Det är hon som gör livet värt att leva<3. när jag sitter på hennes rygg lämnar jag sorg bekymmer på marken. Jag älskar henne inte för att jag kan rida henne, jag älskar henne för hon är min vän<3

2 bonus bilder:D
URL]
w.pixbox.se/pic_show_id33012296.html"]http://www.pixbox.se/pic_show_id33012296.html[/URL][/IMG]
URL]

Jag har ingen häst just nu, han fick tas bort från världen för inte så längesen, och utan honom (nu) lever jag i total ångest och är deprimerad för jag saknar mitt gamla liv med honom så mycket. Jag fick ingen möjlighet att fortsätta med hästar över huvud taget efter honom så mitt liv är helt ensamt och jobbigt nu. Men jag jobbar på det men det är svårt att ha gått från att ha det så underbart till att sitta dag ut och dag in vid en dator och titta på gamla bilder och minnen... jag överdriver inte vilket kanske kan tros. Men i alla fall, jag skulle vilja säga att han var min mäktiga följeslagare, min trogna bästa vän. Jag älskade honom, det är en speciell kärlek mellan ryttare och häst. Ett starkt band som man bygger upp själv mer eller mindre beroende på vem man är och hur mycket tid man lägger ner på att faktiskt lära känna varandra. Det handlar mycket om respekt och tillit. Man blir varandras livskamrater och man ser upp till varandra på olika sätt. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bra men jag hoppas ni förstår hur jag känner med dom fina djuren^^

Jag har ingen häst just nu, han fick tas bort från världen för inte så längesen, och utan honom (nu) lever jag i total ångest och är deprimerad för jag saknar mitt gamla liv med honom så mycket. Jag fick ingen möjlighet att fortsätta med hästar över huvud taget efter honom så mitt liv är helt ensamt och jobbigt nu. Men jag jobbar på det men det är svårt att ha gått från att ha det så underbart till att sitta dag ut och dag in vid en dator och titta på gamla bilder och minnen... jag överdriver inte vilket kanske kan tros. Men i alla fall, jag skulle vilja säga att han var min mäktiga följeslagare, min trogna bästa vän. Jag älskade honom, det är en speciell kärlek mellan ryttare och häst. Ett starkt band som man bygger upp själv mer eller mindre beroende på vem man är och hur mycket tid man lägger ner på att faktiskt lära känna varandra. Det handlar mycket om respekt och tillit. Man blir varandras livskamrater och man ser upp till varandra på olika sätt. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bra men jag hoppas ni förstår hur jag känner med dom fina djuren^^

Här kommer lite bilder på mig och Mischigan också :)
253592_1786902709215_1138970185_31566841_2604433_n.jpg

247777_1786902469209_1138970185_31566839_5029470_n.jpg

249348_1786911469434_1138970185_31566886_2253006_n.jpg

247595_1787048432858_1138970185_31567086_936677_n.jpg

254414_1787069833393_1138970185_31567119_4875406_n.jpg

248730_1787048232853_1138970185_31567085_3162517_n.jpg

Ja vi hade en underbar tid, det plågar mig att allt är över. Vill till hästlivet nu nu nu! :cry: Jag är ett levande exempel på att man faller ihop och nästan går in i väggen utan hästarna. Är bara 15, fick hoppa av skolan, är med på pappas jobb hela dagarna och efter sommaren ska jag i alla fall söka till Lillerud som är en naturbrukslinje, jag ska gå hästinriktning! Men det blir en jobbig väg dit. Och om det nu är så att jag skaffar en ny häst, så vet jag inte om jag kommer få samma kontakt till den hästen som jag hade till Mischigan. Han var den förste, och kommer alltid att vara den förste... men jag har märkt att jag inte kan leva lika glad och sprallig utan hästarna. Trodde inte mitt liv skulle bli såhär, det är så tråkigt:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar