Vad betyder hästen för dig?

Lycanthrope

Trådstartare
Vad betyder din häst för dig?
Vad har ni för relation?
Är det en familjemedlem, en arbetskamrat eller "bara" en häst att rida på/köra?

För mig är mina hästar min familj, framförallt min nordsvensk Vanja som jag nu haft i 12 år.
Det är för mig helt främmande hur man kan avliva sin bästa vän (som min häst är för mig) bara för att hon kanske inte går att tävla mer. Sålänge hon inte har ont av att gå i stor fin hage och pysslas med så skulle hon få göra det.

Jag har ju märkt att alla inte ser på hästen med sådan kärlek som jag gör, och att det kanske för dom är lättare att byta upp sig till en tävlingshäst osv.
Därför skulle det vara intressant att höra hur andra ser på sina hästar.

Sv: Vad betyder hästen för dig?

Min häst är min livskamrat. Jag skulle aldrig kunna byta ut henne mot en annan häst,
även om hon inte skulle gå att rida på. Hon får bo kvar hos mig tills hon "trillar av pinn".

Min häst är verkligen inte utbytbar! Han kommer aldrig lämna familjen.

Jag sorterar först och sedan anpassar jag mig till hästen jag har. Så länge det är typ rätt storlek och typ rätt modell så är jag nöjd. Även om min häst helt plötsligt skulle vägra hoppa mera eller liknande så ser jag ingen anledning att byta ut honom. Han kanske vill bli körhäst istället och då får väl jag försöka bli kusk helt enkelt :D

Jag lever inte för sporten, jag lever för hästen.

:bow::bow::bow:

Jag brukar säga;

Jag är förälskad i hästen, inte i sporten.

När folk frågar mig varför jag inte byter till en storhäst.

Aldrig i livet att jag skulle kunna hålla på och byta häst som om den vore en leksak.

Nu har jag fem hästar och jag får väl erkänna att alla har inte min djupaste kärlek. Inte för att jag inte tycker om någon -absolut inte! Men det finns en jag aldrig nånsin kan vara utan! Jag har hästarna hemma på gården vilket gör att de blir mina familjemedlemmar. Jag tillbringar en stor del av min vakna tid med dom på ett eller annat sätt. Det gör att vi växer varandra närmre.

Min Andi är min bättre halva! Utan honom att krama o pussa på så vore livet inte värt mycket. Han räddade jag från slakt för 8år sedan då han var ansedd galen och ohanterbar. Han var livrädd för människor och med lite sunt förnuft blev han värsta nallebjörnen och hela han utstrålar tacksamhet för att få vara med oss! Han älskar att mysa men är aldrig framfusig, jag litar 110% på honom! Han är min bästa vän och stora kärlek!
krama.jpg

De andra hästarna älskar jag givetvis, men inte alls på samma sätt!

Mitt lilla "barnbarn" Meyja som är född in i familjen har givetvis en stor plats!
folsnys.jpg

Hennes mamma som oxå är född in i familjen för 9 år sedan
wpid2320-wpid-finapasktolt.jpg

O Sambons häst Snöggur
wpid-dsc_1455.jpg

Och Meyjas kompis Rá som flyttade hit nu i mars har ju klivit in i våra hjärtan...
ratransp.jpg

Eftersom jag älskar dom så gillar jag att visa upp dom! Så det blev bilder i en annars kanske bildlös tråd. Hästarna är mitt liv, från det att jag vaknar tills dess att jag somnar. Om jag inte får mocka skit, sniffa mule och se att de mår bra varje dag så blir jag knäpp! Jag har ännsålänge aldrig sålt en häst och jag är tveksam till om jag skulle kunna det. De växer ju fast i hjärtat! En himla tur att jag växte upp med islänningar- det skall till extrem fetma för min del om jag skulle växa ur dom ;)

:bow::bow::bow:

Jag brukar säga;

Jag är förälskad i hästen, inte i sporten.

När folk frågar mig varför jag inte byter till en storhäst.

Aldrig i livet att jag skulle kunna hålla på och byta häst som om den vore en leksak.

Precis så känner jag, min Roisin är en väldigt kär familjemedlem och vän.
Jag ärvde henne efter mamma sen hon gick bort i cancer när Roisin bara var 5 månader.

Hon är på det viset en del av mig och min relation till mamma, vårt gemensamma hästintresse och min uppväxt.

Det svåra är att vi hade så många planer för Roisin, som jag inte har kunna genomföra pga hennes hovproblem/HWSS, som kurser, utställningar, föl, rid- och kör äventyr och tävlingar.

Hon är nu vid snart 10 års ålder bara påbörjat inriden och inkörd och vi har mest lullat lite i skogen, mest promenader vid hand som vi njuter en massa av.
Vi har hemskt kul ihop ändå och utgår från hennes förutsättningar, tränar bla nh och akademiskt från marken.

Visst önskar jag att det hon varit frisk, men vi har hållit ihop i 10 år nu i sommar och jag kan inte tänka mig att byta ut henne emot någon annan.

Hon är en underbart söt liten tjej, som är så social och nyfiken, men har också en stor integritet, som många ston har och är en stor personlighet som jag älskar att umgås med.

För mig har hästeriet alltid handlat om relationen man har till hästen och inte ridningen, min mamma hade hästar under alla år under min uppväxt men hon red inte mycket heller, utan skötte om dem och pysslade mest om dem och följde med mig och min syster på promenad när vi red ut eller när vi tränade.

Det är en fin sak som jag tagit med mig från henne, att hästar är så mycket mer.

Kram, Maya

Bonusbild:

Senast ändrad:

Herregud vad jag känner kärlek för min häst. Tyvärr fick jag ta bort henne för ett tag sedan och det var bland det mest jobbiga jag gjort.

En bit av mig dog den dagen och jag kommer nog aldrig känna mig läkt.

Jag gjorde allt för min häst. Jag åkte inte ens på semester, jag ville vara nära!

Jag är nog världens mes, men min häst hon var ingen häst hon var mitt barn och allt kretsa kring henne.

Arbetskamrat, familjemedlem...ja ungefär så. Visst kan jag tänka mig att tävla och jag tränar aktivt för bästa möjliga resultat men det är inte därför jag har häst. Jag kan lika gärna vara funktionär för att sen åka hem och ta en långtur utmed ravinen med en häst på släp...bara för samvaron.

Min häst, Kastor, är min bästa vän. Min livskamrat och trygghet, på många sätt. Han får mig att skratta med sina upptåg, och han dämpar min ångest när den får min kropp att skaka. Jag älskar honom ovillkorligt och gränslöst. Hur illa han än beter sig vissa dagar, hur mycket det än regnar ute, blir jag fortfarande varm i magen av att veta att han är min. Han är precis vad jag behöver. Jag längtade efter honom i flera år (red på läger 2005 + 2006, köpte 2011), och jag kan inte tänka mig att vara utan honom.

familjemedlem, bästa vän, tävlingspartner allt :love: utan mina hästar (mor och dotter) så skulle ja må betydligt sämre och garanterat inte vara vid liv idag. dom har räddat mej när jag har mått som sämst under mina deprissioner. visst betyder det mycket för mej att hålla på med hästar överlag men just dessa två är jag beroende av. annars känns det som att det kvittar. det blir inte lika viktigt. har jobbat med andra hästar men det kändes inte alls likadant. lägger inte alls lika mycke energi som med mina egna älskade djur. samma med hundarna.

Mina hästar är mina familjemedlemmar, som jag älskar som 'barn' eftersom jag inte har barn. Tre av dem är födda i mitt knä och den fjärde har vi haft i 14 år nu. Jag skulle aldrig sälja någon av dem eller byta för att få något med mer kapacitet eller så och avlivning sker endast om nöden eller hälsan kräver det, inte för att det inte går att rida på dem (om hästen lider är det ju en annan sak).
De är även partners in crime så att säga, tränings -och tävlingskompisar, glädjeämnen att dela upplevelser ihop med.
Jag skulle inte må speciellt bra om jag blev tvungen att göra mig av med dem.

Hej!

Min pålla är definitivt en familjemedlem. Både jag och sambo ser henne som en sådan.

Hon är också det närmaste ett barn vi nånsin kommer få.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan henne och jag tror inte sambo heller riktigt kan se oss utan henne, trots att han inte träffar henne lika mycket som jag gör.

/Lavinia, som skrittade på extrempigg pålla idag :-)

*kl

Jag har nu när jag är inne på fjärde hästen i ordningen insett att jag sett olika på dem alla...

Min första var min kompis. Vi gjorde saker ihop som kompisar gör - busar, leker, pratar allvar, tävlar osv. Vi var bra kompisar alltid och fast vi inte alltid var jättesams så var det bra efter en liten stund, precis som andra trettonåriga tjejer ;)

Min andra var som en äldre släkting - hon lärde mig att ha respekt för äldre och att bli lite mer ödmjuk. Hon var inte på humör alla dagar och jag fick lära mig mkt som hästmänniska av att vara tvungen att läsa hästen och ta hänsyn till den. Hon var en dam ut i hovspetsarna och tolererade enbart att behandlas därefter.

Min tredje var min största kärlek. Han var inget av det jag sökte från början men jag älskade honom högst på jorden - han gick inte att tävla, inte träna desto mer, var för stor och för tung för mig. Men han var min själsfrände och jag ändrade mitt liv efter honom. När han dog fick han en grav med lykta och vita rosor som jag besökte och sörjde vid.

Min nuvarande är också en dam ut i fingerspetsarna. Vi är inte själsfränder, men vi kommer överens. Vår relation är hittills lite som två tjejkompisar som bor ihop - vi är oerhört trötta på varann ibland, bråkar ibland, skrattar ibland, kramas ibland och planerar livet ihop ibland. Det ska bli spänande att se vart detta leder...

Min tant är min bebis och bästa vän, min största utmaning, min största bedrift och den bästa lärare jag någonsin haft. Jag är inte speciellt känslosam av mig varken när det gäller djur eller människor men just den här hästen är oerhört speciell.:love:

Jag älskar båda mina hästar enormt mycket. Min unghäst har jag inte haft lika länge som min gamla ponny. Ponnyn har jag ridit i 20 år och ägt i ca 17 år. Jag har vuxit upp med honom. Han har under så många år varit min bästa vän och min familj när det varit struligt hemma.
Han har fått mig att orka leva vidare då jag drabbades av depression, ångest etc efter att jag blev svårt skadad. Han fick mig också att vilja bli fysiskt frisk igen.
Han har också haft ett svårt liv. Och vi har hittat varann och hjälpt varann till en sundare tillvaro där vi även vågar släppa in andra båda två.
Jag tror inte jag kommer få en sån relation med något djur igen som jag har med den här ponnyn. Jag hoppas vi får mer tid ihop.
Många har ställt sig frågande till varför jag har honom. Han är inte skapt för dressyr. Han är ju nu dessutom gammal. Så många har försökt få mig att skaffa en "riktig dressyrhäst" iom att jag sysslar med dressyr.
Han stannar hos mig tills han måste tas bort. Nu mår han bra. Men han ska inte behöva börja lida.
Krlek.jpg

Min unghäst är mitt lilla hjärta. Han är oskyldig, oerfaren och alldeles underbar! Det är underbart uppfriskande att se världen ur hans ögon, allt är nytt.
Hans uppfödare brukar säga att jag är "hans första kärlek". Det tycker jag är så fint.:love: Han har aldrig haft någon som hunnit greja med honom utöver ridningen. Så han ser mig som en helt fantastisk person. Trots att jag bara gör det alla normala hästägare gör. Han har ju bara stått hos proffs innan. Även han kommer stanna hos mig tills han dör.
Min tränare ville sälja en häst till mig. Hon är väldigt petig med var de hamnar. Hittar hon ingen hon känner helt 100 med kan hon lika gärna ha kvar dem iom egen gård och anställda och man som rider.
En gemensam bekant sa ngt om att "ja, den hästen kommer aldrig behöva åka runt som vandringspokal. Gammal som gatan lär den bli med.."

Just nu har jag en häst i heltids-träning som jag verkligen älskar med. Han är väldigt förtjust i mig iom att jag är den som ggör skojigheter och motionerar honom. Han är en väldigt speciell häst. Det kommer bli svårt att släppa honom sen!

Senast ändrad:

Hästen som är i min avatar var min första egna häst. Jag köpte honom när han var tre år och har själv ridit in och utbildat honom. Jag har gråtit av lycka på en prisutdelning en gång - när vi blev sjua! :o Jag har oxå gråtit av förtvivlan - och det gjorde jag desto oftare...:o
Även om han var som en familjemedlem så sålde jag honom i höstas. Beslutet var extremt svårt och det tog över ett år från det jag först tänkte tanken tills jag lade ut en annons på honom och jag velade fram och tillbaka flera gånger under den tiden. Anledningen var att jag växte ifrån honom. Jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad oavsett vad jag sysslat med - hundar (agility och lydnad), scouting, kick-off-aktiviteter med arbetskamraterna, cykla till jobbet (tävlar mot ovetande medcyklister :D ) - kort sagt så är det mesta i livet en tävling för mig. Den hästen jag hade kom jag inte vidare med efter 1.10-klasserna och jag vill verkligen rida regionalt (1.20 och kanske 1.30). Eftersom jag inte har möjlighet att ha igång två hästar samtidigt (familjen säger ifrån), så fick jag antingen ändra mina mål eller byta häst. Eftersom jag inte känner att jag är "färdig" än, så fick det tyvärr bli det sistnämnda. Min häst slipper nu en frustrerad ägare som vill tvinga honom till saker som han inte själv vill ställa upp på. Det tror jag är bättre för både honom och mig.

Jag ser nog på relationen till min häst som en relation till en pojkvän: Även om hon utgör en stor del av mig och mitt liv så kan känslorna komma att förändras med tiden i takt med att båda utvecklas, och det är en relation som kräver ständigt underhåll och vissa komponenter för att fungera.

Jag vill kunna träna och tävla, jag tycker att det är viktigt och det är det grundläggande skälet till att jag skaffade häst, men jag tror att min sentimentalitet skulle hindra mig från att sälja henne även om hon blev oridbar. Däremot skulle det inte längre vara lika roligt att ha henne, och med tiden skulle jag nog börja sukta mer och mer efter att skaffa en annan häst. Lite som det skulle bli i ett sexlöst förhållande med en pojkvän, med andra ord.

Så ja, ju mer jag funderar över det här, desto mer inser jag att mitt hästägande nog är direkt jämförbart med mina förhållanden.

Åh, min Vita lurvboll är en vän som jag aldrig kommer att sälja! Det finns många bättre tävlingsponnyer för bra priser men denna dam är världens bästa familjeponny och hon kommer stanna i familjen ihop med mina barn.
Vita Lurvbollen fick ett föl efter en tjuvbetäckning, alltså ett föl som vi ej ville ha. Men man säljer väl inte en familjemedlem?? :( Fölet är nu 3 år, kommer inte bli speciellt hög, dottern har nästan vuxit ur henne redan, så vi funderar på att sälja henne. Har evt en som är intresserad. Men säljer man delar av familjen???? :crazy: Men vad ska vi med en för liten ponny till??
Pålle nr 3 är en pensionerad ridskoleponny som tog våra hjärtan med storm (efter 1½ år som foderponny) så då köpte vi honom. Nu 26 år gammal och går här på gården och luffsar, förhoppningsvis några år till.

Nä, så jag är inte typen som köper o byter hästar, har jag skaffat mig en kuse, så får den stanna :p

Jag älskar min häst, har haft sedan hon föddes. Men hon är inte min familj, det är min man och min dotter. Jag älskar min häst och min hund som mina husdjur, för mig kan den kärleken aldrig bli densamma som den till en människa. Helt enkelt för att ett djur inte kan besvara kärleken till mig såsom jag känner för dem. Jag är i bästa fall en resurs för mina djur och de kan aldrig göra de uppoffringar för mig som en människa kan. Men jag romantiserar gärna och låtsas att de har samma känslor som jag, helt enkelt för att jag mår bra av det.

Jag har häst för att jag tycker att det är roligt, tyvärr hade nog hästen hellre gått på en milsvid slätt med en flock om hon hade fått välja.

Kan jag inte längre erbjuda min häst ett vettigt liv skulle jag inte tveka inför tanken att ta bort henne. Hon lider inte av det. Så ser jag på det, försöker vara realistisk när det gäller djur så att det inte blir för mycket förmänskligande. Men att låtsas att mina djur har samma känslor som jag lider de inte av så länge jag innerst inne vet att det inte är på riktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar