Vad är en enkel hund?

En hund som är trygg, kommer överrens med andra hundar och har ett bra hundspråk. Är lätthanterlig och "tålig" för nybörjare, lättbelönad, får gärna ha lite drifter men lättstyrda sådana och en hund som inte kräver massor med aktivitet och som vill hålla sig till ägaren/familjen.

Ninja är ju väldigt enkel. Första gången vi åkte tåg när hon var valp/unghund så "placerade" jag bara henne på väskan där hon sov/vilade hela resan dom var flera timmar trots hundar som gick förbi bara ett par dm från ansiktet :D och då var hon uppväxt på en hästgård så inte direkt van.

Hon har ju stor kamplust men den är lättstyrd. Men det gör ju henne även väldigt lättbelönad.

Skulle säga att den Eurasier vi hade i mångt och mycket var en fantastiskt enkel hund. Exet och jag brukade skämta om att hon var den perfekta hunden för någon som inte vill ha hund, för hon märktes liksom inte så mycket.

Kunde ha med henne var som helst och hon var alltid trygg i alla miljöer. La sig alltid ner och kopplade av oavsett vilket kalas eller kaos man var på. Skällde aldrig, brydde sig inte så värst om varken främmande eller andra hundar men hade heller inga problem med dem. Totalt okomplicerad i alla situationer, gick bra att ha ensam, inga problem med bilar, absolut inte det minsta ljudrädd osv. Allt det där man letar i en sällskapshund enligt mig. En väldigt enkel hund generellt. Att gå i koppel osv - som en gud.

Sen att hon inte var så enkel för mig som insåg att jag ville träna mer än jag trott är väl en parentes. En annan sak var att hon kunde dra på harar. Så där var väl den detaljen som kunde gjort att hon kunde vara lite mer okomplicerad, men i övrigt en enligt mig väldigt enkel hund.

För mig är en enkel hund någon som inte kräver mer aktivering än sällskap, promenader och nåt enstaka godissök. Den enkla hunden kommer bra överens med andra hundar och klarar av att koppla av. Mentalt stabil helt enkelt och gör inte så mycket väsen av sig.

För mig är en enkel hund tyvärr också en lite tråkig hund, men jag som person uppskattar terrierlynne - vilket är själva motsatsen till enkel :)

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?