Vad är en enkel hund?

Lejonelle

Trådstartare
Härom dagen hamnade jag i en intressant diskussion med @Åsa_A om en viss ras är enkel eller inte. Men det beror såklart på vad man tycker är enkelt.

Vsd menar du med att en ras eller en hund är "enkel"? Vad ingår i det, för dig?

Jag skulle säga att brorsans mops är enkel.
Han gillar allt och alla, extremt snäll, inte krävande på något vis. Kan vara med på tävling en hel dag likaväl som han kan ligga i soffan.
Går att ha med sig överallt på vad som helst. Trygg och stabil, inget skällande, inget härjande. Ingen seperationsångest osv.

Ruben är också enkel. Dock har han mycket integritet, kan bitas och gillar inte barn alls. Inget som påverkar mig dock.

När det gäller raser så är det skitsvårt för mig att svara på, för olika raser passar olika personer.

Men annars tänker jag att en enkel hund är en mentalt stabil hund som även är väldigt tydlig i sitt kroppsspråk och duktig på att läsa av andra. En sådan hund som sedan får en hyfsad uppfostran och hamnar i ett hem där dess behov blir tillgodosedda, det blir med största sannolikhet en enkel hund.

De enda raser jag tror är enkla för alla generellt sett, det är rena sällskapsraser som inte har så starka instinkter åt något håll. Så fort det handlar om hundar med lite starkare drifter av något slag så krävs det nog just rätt hund i rätt hem för att det ska bli bra. Det som är en enkel hund för mig skulle vara hemsk hos @Migo, och hennes bästa, enklaste hundar hade garanterat vantrivts och blivit allt annat än trevliga om de varit hos mig, just för att vi lever så väldigt olika hund(ägar)liv.

En enkel hund för mig är en mjuk, socialt trygg hund med låga drifter. Det är en hund där du kan göra misstag med utan att det får så stora konsekvenser.

Svårt att svara på, våra pumi har varit enkla för oss i vårt liv, trots att många säger att det är en svår och intensiv ras. Andra kanske tycker deras hund är enkel, men hade inte passat oss. Beror så på hur man vill att en hund ska vara.

För mig är det en hund utan rädslor och kommunicerar bra med andra hundar, skulle jag ha en för sällskap så blir det även en som går lätt att ha lös utan att lägga massa jobb på det.

Som många redan sagt: en mentalt stabil hund, utan höga krav på aktivering, glad utan att bli överexalterad. Väluppfostrad och bra social- samt miljötränad. För mig lägger jag även till storleken här, men det är min egen åsikt att det är enklare med en liten hund. Inte minst då det gäller att hitta hundvakt.
Så kort och gott: en lättsam hund som även icke hundmänniskor kan hantera och uppskatta. Det är guld värt för mig, som ibland behöver hjälp med hundvakt och inte umgås i direkta hundkretsar.

Sheltie och cavalierer räknas vääl som enkla hundar. Hundar som är lätta att ha att göra med och som oftast fungerar med typ alla hundar oavsett kön. Sällan könsaggressivitet. Sen kanske inte alla är direkt mentalt stabila, men generellt räknas dom som lätta hundar. Hundraser som folk sällan misslyckas med, även om dom självklart kan vara ouppfostrade ;)

Sen att det inte är direkt min typ av hund (jo jag gillar sheltie, men fööör mycket päls) är en annan sak :)

Härom dagen hamnade jag i en intressant diskussion med @Åsa_A om en viss ras är enkel eller inte. Men det beror såklart på vad man tycker är enkelt.

Inte så stark jaktinstinkt, förarbunden och signalkänslig

Inte så mycket drifter öht, vänder sig till ägaren för beslut hellre än att ta egna, lugn och beskedlig, social men inte överdrivet översvallande, tålig mot både andra hundar och människor/barn.

En sådan gammal hund som vi söker efter nu :p

Pratade med min man om detta, och vi upplever vår hund som enkel på de kriterier att han är följsam, trygg, genomsnäll mot alla, är socialt öppen, är nyfiken och hänger på allt som livet kan erbjuda för utmaningar samt rymmer aldrig härifrån vilket gör att han är lös både i trädgården och på gårdsplanen.

Men i mångas ögon är han inte enkel eftersom han testar nya människor samt kräver aktivering för att vara nöjd inomhus. Det är ingen hund som är nöjd med att ligga i soffan vid dåligt väder eller att bara vistas i trädgården flera dagar i sträck.

En hund som är lättsam, inte kräver aktivering och som vem som helst kan hantera. Där ingår såklart att den inte har problem med andra hundar, barn eller blir rädd eller aggressiv utan tar det mesta med ro.

Nike är den enklaste hund jag har haft, skillnaden på henne och att ha ett gosedjur är väldigt liten :p. Hon behöver väl mat och gå ut och kissa nån gång men annars är hon fullt nöjd med att sova bort livet i knät på någon..

_20181024_150844.webp

Jag skulle säga att brorsans mops är enkel.
Han gillar allt och alla, extremt snäll, inte krävande på något vis. Kan vara med på tävling en hel dag likaväl som han kan ligga i soffan.
Går att ha med sig överallt på vad som helst. Trygg och stabil, inget skällande, inget härjande. Ingen seperationsångest osv.

Ruben är också enkel. Dock har han mycket integritet, kan bitas och gillar inte barn alls. Inget som påverkar mig dock.

Skulle säga som du.
Totte är är en väldigt enkel hund på alla sätt och vis (förutom separationsångest)

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?