Vad är det med folk?!

Sv: Vad är det med folk?!

lånar

Vad många här som upplever det negativt med kommentarer om sin graviditet. Jag har fyra barn och har, vad jag kommer ihåg, inte upplevt det så. Om jag kommenterar nåt är det för att jag tycker det är häftigt med stora magar, ser den extra stor ut är det för att jag förstår att det förmodligen är jobbigt och i all välmening undrar hur det går, inte för att vara elak eller skadeglad.
Klappar på magen gör jag bara om jag känner personen väldigt väl, och knappt då heller. Kanske bara en snabb klapp, ungefär som en vänskaplig klapp på kinden. Och magen är ju i fokus, det går inte att undvika.

Nä, var lite positiva och förstå att de allra flesta gläds med era stora magar och förundras över graviditetens och barnafödandets glädje och vedermödor.

lånar

Vad många här som upplever det negativt med kommentarer om sin graviditet. Jag har fyra barn och har, vad jag kommer ihåg, inte upplevt det så. Om jag kommenterar nåt är det för att jag tycker det är häftigt med stora magar, ser den extra stor ut är det för att jag förstår att det förmodligen är jobbigt och i all välmening undrar hur det går, inte för att vara elak eller skadeglad.
Klappar på magen gör jag bara om jag känner personen väldigt väl, och knappt då heller. Kanske bara en snabb klapp, ungefär som en vänskaplig klapp på kinden. Och magen är ju i fokus, det går inte att undvika.

Nä, var lite positiva och förstå att de allra flesta gläds med era stora magar och förundras över graviditetens och barnafödandets glädje och vedermödor.

Jag hade inte uppskattat att bli klappad på kinden heller.
Problemet jag upplever är att plötsligt anses man inte ha rätt till en personlig integritet. Bara för att man är gravid. För mig spelar det ingen roll VARFÖR främlingar promt ska diskutera min kroppshydda eller känna på den, om det är i välmening eller ej. Jag uppskattar inte intimitet med främlingar vare sig då jag är gravid eller inte.

Så det behöver inte komma ett korsförhör efteråt, och man behöver inte mena något illa med frågan.

Nej, det inser jag. Jag tror nog faktiskt att de allra flesta som ställer den frågan inte menar något illa med den. Men jag tycker ändå det är en väldigt privat fråga. Nu menar jag därmed inte att man inte kan ställa privata frågor till kollegor; för mig beror det helt på hur nära man är varandra. Kollegor är ju också ofta VÄNNER. Vänner emellan kan man ju vara väldigt privat. Och det beror också på sammanhang.

För mig är frågan ungefär att jämställa med frågan "Varför har inte du några barn?" som jag själv fick något år innan bebis kom. Jag fick den av en ganska ny kollega som inte kände mig särskilt väl. Och hon ställde den helt "out-of-the-blue" inför 4-5 andra kollegor när jag kom in i fikarummet en eftermiddag. :crazy: För mig (och många andra) är det en sån fråga man inte ställer på det sättet. Ungefär som om det handlar om vädret. Det kan vara en mycket känslig fråga. Man kanske tex har försökt få barn i flera år, men inte lyckats. För mig hade jag o sambon då börjat prata om saken, men han var väldigt tveksam och jag hade ingen lust att börja diskutera våra privata förehavanden och diskussioner med kollegorna på jobbet. Jag ville inte "hänga ut" honom och hans tvehågsenhet till saken. Så; jag svarade förstås inte med hela sanningen.

Det finns liksom vissa områden där jag tycker att man inte "klampar in" - men det hänger också så himla mycket på HUR, NÄR och AV VEM som frågor ställs.

För mig spelar det ingen roll VARFÖR främlingar promt ska diskutera min kroppshydda eller känna på den, om det är i välmening eller ej.

Nej, jag förstår vad du menar. Om man normalt sett inte skulle ta på den kollegans mage (eller kind) i andra sammanhang så kan man ju fråga sig varför det plötsligt är tillåtet att göra det utan att fråga när/om hon är gravid?

Man kan ju förstå att folk inte gör saker för att vara elaka. Men det betyder ju inte att man måste GILLA det de gör för det. Som du säger: även om det är av välmening så kan det ändå kännas jobbigt/påfrestande.

Nja, nu går ju inte jag fram till främlingar och diskuterar deras graviditet, utan förutsätter att jag känner människan i fråga. Släktingar, vänner, arbetskamrater hamnar i den kategorin. Tycker bara det låter så tjurigt att vara så negativ till andra människors goda vilja, välmening eller vad det nu är, OM det är positivt menat. Säger så klart inte "fetknopp" eller annat nedsättande.

Nja, nu går ju inte jag fram till främlingar och diskuterar deras graviditet, utan förutsätter att jag känner människan i fråga. Släktingar, vänner, arbetskamrater hamnar i den kategorin. Tycker bara det låter så tjurigt att vara så negativ till andra människors goda vilja, välmening eller vad det nu är, OM det är positivt menat. Säger så klart inte "fetknopp" eller annat nedsättande.

Vad menar du med tjurigt?
Är jag tjurig för att jag inte vill bli klämd på och kommenterad?
Om du tycker att det är tjurigt kan du ju bara tänka sig vad de tycker om dig då du ställer dina frågor som man svarat på tio miljoner gånger.
Dessutom har i varje fall jag inte talat enbart om taktlösa vänner, utan även främlingar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag förstår vad du menar. Om man normalt sett inte skulle ta på den kollegans mage (eller kind) i andra sammanhang så kan man ju fråga sig varför det plötsligt är tillåtet att göra det utan att fråga när/om hon är gravid?

Man kan ju förstå att folk inte gör saker för att vara elaka. Men det betyder ju inte att man måste GILLA det de gör för det. Som du säger: även om det är av välmening så kan det ändå kännas jobbigt/påfrestande.

Ja, om någon upplever ett stort behov av att ta på gravidmagar kan de ju 1. Hålla sig till dem de känner väldigt väl, och 2. Inte förvänta sig att det ska vara välkommet.

Jag misstänkte att det nog gällde kollegor som man inte har såpass god kontakt med att man vill prata om en sådan sak :) Jag fick bara lite känslan av att man måste mena något negativt om man (råkar) frågar ang planerat eller inte.

När jag tänker efter jag skulle nog fö inte fråga några andra än mina närmaste kollegor om en sådan sak, för det skulle helt enkelt inte vara intresant ;)

För min del får okända människor gärna nonchalera min graviditet allra helst när jag arbetar.

Du skulle väl aldrig säga till en arbetskamrat eller ngn annan för den delen att "Oj vad rund du är och vad stor rumpa du har" även om du bara menade väl!

Nej det skulle jag inte på grund av att det inte är något positivt med en stor rumpa. Ett barn i magen som gör den stor uppfattar iallafall jag som något glatt och trevligt och därför helt ok att kommentera. Faller under samma kategori för mig som om någon har ett vackert hem och jag kommenterar det på något vis. -"Oj, vad stort badrum ni har, härligt!"

Någon kan skriva en "vad man kan och inte kan säga till gravida" -bok! Vi som inte varit gravida menar inget illa med våra kommentarer...jag brukar iof mest kolla längtansfullt på magen och säga att den ser mysig och fin ut :o. Men iaf jag menar inget illa och de som inte haft ngn egen erfarenhet av de ljuvliga magarna vet inte vad man kan och inte kan säga!

Fast jag har varit gravid fyra gånger och aldrig uppfattat kommentarer och intresset för min mage negativt!

Så nån bok är nog inte möjlig för alla är olika, även gravida som dock i den här tråden mest ger uttryck för att de vill bli behandlade som porslin. Tror inte det är allmänt gällande, de flesta gravida jag känt, inklusive mig själv, tar inte illa upp för visat intresse av magen. Eller menar ni på fullt allvar att folk av ELAKHET säger de saker ni nämnt?

Jag tycker också att de flesta verkar väldigt negativa. Att det kommer främande människor och tar på ens mage är ju helt förståligt att man blir irriterad, det är ju väldigt fräckt. Samma sak med alla tjockskämt.

Men om folk frågar när det är dags, om man vet om det är en flicka eller pojke, om bäbisen är snäll eller om någon säger oj vad rund du har blivit nu, hur långt är det kvar. Det är ju inget man säger av elakhet utan för att man bryr sig och visar sitt intresse.

Det är klart att man kanske får höra samma sak flera gånger men för den som frågar är det faktiskt enda gången.

Men sen finns det ju som sagt gränser. Att säga till någon oj vad tjock du har blivit är ju kanske inte det bästa. Men att bli sur för kommentaren "Nu börjar ju magen synas", tycker jag faktist är på gränsen för överkänsligt.

Jag själv har inte hört/tolkat något som negativt. Däremot så får man ju som sagt upprepa svar på vissa frågor ofta men det är svårt att komma ifrån.

Mvh

Tora

Fast när folk kommenterar magen att den på nåt sett verkar ONORMALT stor och dessutom kommenterar hur rund och stor man är i övrigt (såg ut som en michelingubbe pga all vätska, och JA jag har gått upp lite i övrigt förutom vätska och bebis).

Säger folk "Vilken härlig stor mage du har" eller "Vad fin du är" istället (vilket väldigt många gör) istället för "Oj vad bred du är!" eller "Oj vad rund du har blivit om kinderna" så hade det ju känts som om det var lite mer av välmening.

Visst jag kanske är överkänslig eller nåt. Det var väl lite charmigt när magen var liten och folk sa "hej tjockis". Sen när man nu har passerat den gränsen och släpar omkring på en enorm mage, vätska samt lite överskottsfläsk. Känner man ut som en blåval och inte direkt kan göra så mkt åt det så är det kanske inte ngt man behöver få höra att man ser fet ut (inte jag iaf).

Klappar är en sak, det har jag helt klart vant mig vid. MEN jag skulle nog reagera om jag inte var gravid om ngn som jag inte känner klappade mig på magen eller kinden. Det är en helt annan sak att bli klappad på axeln eller armen. Men folk kommer faktiskt och lägger BÅDA händerna på magen och känner utan att fråga..

Man får gärna fråga saker om bebisen och om magen, men jag är en person också, inte bara en mage.

Fast det är inte kommentarer som "oj nu börjar magen synas" som irriterar (inte mig iaf)..

Väl skrivet Tora!

Jag tror att hela diskussionen blir polariserad av det enkla faktum att vi helt enkelt inte hela tiden specificerar så väl vad vi menar.

Det är ju jätteskillnad på att folk märker magen och ger en glad kommentar och på folk som ständigt ger konstiga/olämpliga kommentarer.

För de allra flesta gravida blir ju själva rätt glada när magen börjar synas; man vill att andra ska se det fantastiska som man är med om. Att däremot få höra att man är tjock eller ser ut som man ska föda imorgon när man har 2 månader kvar (och själv vet att ens mage enligt MVC är fullt normal) är ju en annan femma.

Det hade känts väldigt konstigt om ingen sagt något alls till mig om min mage eller frågat om graviditeten när jag var gravid. Det är ju liksom inte heller något "ideal". Eller?

Man kan säga saker på olika sätt... Som igår när en bekant ringde "har du fått någon bebis än du var ju så tjock senast att du höll på att spricka..." HIMLA rolig kommentar (eller inte). Svarade i alla fall att jag ska ha barn om en vecka och att min mage är fullständigt normal enligt alla kurvor.

Om ngn säger att man är fin om magen och så tar då inte jag illa upp det är alla dessa kommentarer som säger att man är en flodhäst som jag är döless på DET ÄR INTE SÅ ATT JAG INTE har ångest än då över alla extra kilon som man bär på just nu (de syns om man tittar i spegeln om vi säger som så). Behöver inte ha det uppstoppat i ansiketet varje gång man ses. Hej tjockis har som tappat charmen. Det är INTE ok att säga att ngn är sprickfärdig eller hur många som är därinne om man verkligen är säker på att det är en... Hm- vad tror dom att två ul och ett antal lyssna på hjärtat skulle ha dolt en tvilling?

"Normala" frågor om hur man mår, om det är en pojke/flicka/ när det är dags osv kan jag svara på hur många gånger som helst det frågar man av nyfikenhet och inte för att vara taskig! Den som frågar kan ju inte rå för att fler är nyfikna. (det är man ju själv så om någon annan är gravid).

Värst var det på en pub som vi var in på ett par veckor sen när en gammal tant bara SKRIKER rakt ut när hon ser att jag är gravid... Och då menar jag skriker jag blir så pass rädd att jag tvärvänder mig så jag lyckas svepa ner ett antal glas i golvet med magen (det var en trång pub, mkt folk så de hade inte hunnit plocka disk). Hm.. så om man är gravid får man inte gå på en pub och ta en cola med sina vänner? Det är ju numera rökfritt samt att det inte spelades musik på denna pub så det var mest högljutt prat? Jag trodde att jag var myndig sen 13 år sen och själv fick bestämma vad jag gör på kvällarna?

Väl skrivet Tora!

Det är ju jätteskillnad på att folk märker magen och ger en glad kommentar och på folk som ständigt ger konstiga/olämpliga kommentarer.

För de allra flesta gravida blir ju själva rätt glada när magen börjar synas; man vill att andra ska se det fantastiska som man är med om. Att däremot få höra att man är tjock eller ser ut som man ska föda imorgon när man har 2 månader kvar (och själv vet att ens mage enligt MVC är fullt normal) är ju en annan femma.

Precis ...........

En del blir inte super duper lyckliga över att bli uppmärksammade med klappar på magen och frågor om det var planerat och kommentarer om hur tjock/inte tjock man blivit. Eller skräckhistorier om förlossningar. Välmeningen bakom detta går i alla fall mig förbi. För mig är det att människor lägger näsan i blöt där den inte hör hemma.
Om jag vill diskutera min graviditet är jag fullt kapabel att ta upp ämnet själv.

Och massor med andra människor frågar precis samma sak.

Jag vet hur det är att höra samma fråga om och om igen hela dagarna (jobbar ju trots allt med kollektivtrafik) men vad man får ha i bakhuvudet är att för den som frågar så är frågan bara ställd just vid detta enskilda tillfället. Sen finns det ju de som frågar samma sak om och om igen men då brukar jag alltid tänka att de måsta vara bra tanskpridda :p :D.

För alla kan ju tex inte veta vad jag heter innan de har frågat, eller så har de glömt det sen de frågade sist.

Mvh

Tora

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar