Vad är det med folk?!

Sv: Vad är det med folk?!

En del blir inte super duper lyckliga över att bli uppmärksammade med klappar på magen och frågor om det var planerat och kommentarer om hur tjock/inte tjock man blivit. Eller skräckhistorier om förlossningar. Välmeningen bakom detta går i alla fall mig förbi. För mig är det att människor lägger näsan i blöt där den inte hör hemma.
Om jag vill diskutera min graviditet är jag fullt kapabel att ta upp ämnet själv.

Fast när man har gått så pass långt att magen börjar synas ordentligt så får man nog tyvärr vara beredd på att man kommer att få en del frågor. Det blir ju liksom ett naturligt samtalsämne. Men folk frågar ju oftast för att vara vänliga och inte för att störa dig.

Vill du inte att folk frågar något alls så får du väl dölja magen så gott det går. Det är nog som sagt svårt att undvika att få i alla fall någon liten fråga om gravideteten syns tydligt.

Däremot så är det ju ingen rättighet att få ta på magen hur som helst eller fälla elaka kommentarer. Jag blir dock inte sur om någon frågar vänligt om de får lov att känna.

Mvh

Tora

Fast när man har gått så pass långt att magen börjar synas ordentligt så får man nog tyvärr vara beredd på att man kommer att få en del frågor. Det blir ju liksom ett naturligt samtalsämne. Men folk frågar ju oftast för att vara vänliga och inte för att störa dig.

Vill du inte att folk frågar något alls så får du väl dölja magen så gott det går. Det är nog som sagt svårt att undvika att få i alla fall någon liten fråga om gravideteten syns tydligt.

Däremot så är det ju ingen rättighet att få ta på magen hur som helst eller fälla elaka kommentarer. Jag blir dock inte sur om någon frågar vänligt om de får lov att känna.

Mvh

Tora

Det resonemanget ställer jag mig väldigt frågande till.
Varför är jag allmän egendom för att jag är gravid?
Jag tycker att alla borde tänka till och inse att den gravida är samma människa som innan denne blev gravid och inte tro att det plötsligt är okej med miljoner närgågna frågor.
Den som är så närgången får räkna med att det inte alltid är välkommet.

Dessutom undrar jag varför problematiken plötsligt handlar om "någon liten fråga". Det är inte det som det handlar om i verkligheten. Det handlar om frågor där man får redogöra för väldigt mycket. Ska jag dölja min mage för att folk inte har vett att respektera min integritet? Snarare blir det väl så att jag tänker väldigt många fula tankar om dem och svarar med lögner på de frågor jag tycker är helt off line. Det är inte en rättighet att få veta om någon planerat sin bebis. Om man är så in i helskotta nyfiken, dags att skaffa ett eget liv?

Jag retar mig alltså inte på en försynt fråga om graviditeten, utan dessa människor som ska veta personliga saker, och känna och klämma. Inte "någon liten fråga" alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet hur det är att höra samma fråga om och om igen hela dagarna (jobbar ju trots allt med kollektivtrafik) men vad man får ha i bakhuvudet är att för den som frågar så är frågan bara ställd just vid detta enskilda tillfället. Sen finns det ju de som frågar samma sak om och om igen men då brukar jag alltid tänka att de måsta vara bra tanskpridda :p :D.

För alla kan ju tex inte veta vad jag heter innan de har frågat, eller så har de glömt det sen de frågade sist.

Mvh

Tora

Du kanske inte ser en viss skillnad på att få en fråga rörande sitt jobb, och få en fråga rörande sitt privatliv? En fråga har man betalt för att svara på, den andra vill man inte alls dela med sig av.

*kl*

Jag tyckte inte om att gå ut när jag var höggravid (då magen syntes) eftersom att jag tyckte inte om att folk tittade och frågade.

Men jag ville ju inte heller hålla mig inne. Ifall jag var besvärad tänkte jag mest på att de menar inget illa med frågorna. Däremot hade jag blivit arg om någon sagt: Fan vad tjock du blivit!

Du kanske inte ser en viss skillnad på att få en fråga rörande sitt jobb, och få en fråga rörande sitt privatliv? En fråga har man betalt för att svara på, den andra vill man inte alls dela med sig av.

Fast oftast så går privatlivet och jobbet ihop. Tänk dig då att vara gravid på jobbet.

Har man så svårt att ta frågor om sin graviditet så får man faktiskt se till att dölja det ja. Man kan inte kräva av alla andra att de skall ta mer än normal hänsyn. Jag tänker inte gå och väga alla mina frågor på ett guldfat för att någon möjligtvis kan tänka sig att ta illa upp. Det är ju faktiskt inte svårare än att man frågar inga frågor som man själv skulle ha problem att svara på.

Om jag får frågan "oj vad stor du har blivit nu. Det måste vara riktigt jobbigt" så tar jag inte illa upp för jag förstår att personen inte frågar för att vara elak utan för att man faktiskt bryr sig.

Att man får frågor hur man mår, om man mår illa, och hur pappan tar det hela (oftast så kan man ju alltid berätta någon roligt som pappan lyckats klämma ur sig som tex "Oj hur gick det här till" :D) osv tycker jag är helt naturliga. Folk är ju nyfikna.

Men man har ju olika inställning till saker och ting. Men är man gravid och det börjar synas så får man nog som sagt vara beredd att folk frågar. Är man nu väldigt restriktiv med vad folk får fråga så får man helt enkelt dölja magen. Svårare än så är det inte.

Mvh

Tora

Fast oftast så går privatlivet och jobbet ihop. Tänk dig då att vara gravid på jobbet.

Jag uppfattade det inte som att det gällde frågor rörande graviditet på jobbet, utan jobbfrågor. Tex när går buss xxx. Men att passagerare ställer närgångna frågor om yrkespersoners privatliv låter helt sjukt. Vad är det för människor?

Har man så svårt att ta frågor om sin graviditet så får man faktiskt se till att dölja det ja. Man kan inte kräva av alla andra att de skall ta mer än normal hänsyn. Jag tänker inte gå och väga alla mina frågor på ett guldfat för att någon möjligtvis kan tänka sig att ta illa upp. Det är ju faktiskt inte svårare än att man frågar inga frågor som man själv skulle ha problem att svara på.

På Irland, det katolska väldet, fick man förr dölja sin graviditet. Ska vi ha det så i Sverige tycker du? Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. Är det den gravida som ska "stå ut" med idioter som inte har vanlig hyfs? Väga på guldfat? Pratar vi om samma sak? Frågor som är så privata att du inte skulle ställa dem till en ickegravid person är inte okej att ställa till en gravid person heller. Saker du av hänsyn inte skulle säga till en ickegravid person är inte okej att säga till en gravid person heller. Men jag inser efter den här diskussionen, att det enda rätta är att fräsa ifrån ordentligt till idioterna, för uppenbarligen beror deras närgångna frågor på att de tycker att gravida ska dölja magen om de har problem med att fläka ut sitt privatliv. Tycker du likadant om människor med jättestora födelsemärken i ansiktet. De kan dölja födelsemärket om de inte vill höra hur stort och obscent det är? Påse över huvudet kanske?

Om jag får frågan "oj vad stor du har blivit nu. Det måste vara riktigt jobbigt" så tar jag inte illa upp för jag förstår att personen inte frågar för att vara elak utan för att man faktiskt bryr sig.

Det finns ju de som är väldigt känsliga rörande storleken på deras kroppshydda. Även innan de blev på smällen. Och ja, man har ett ansvar för att inte vräka ur sig vad som helst till andra människor. Eftersom man kan såra. Vanlig hyfs. Men uppenbarligen gäller inte vanlig hyfs då man träffar gravida människor.

Att man får frågor hur man mår, om man mår illa, och hur pappan tar det hela (oftast så kan man ju alltid berätta någon roligt som pappan lyckats klämma ur sig som tex "Oj hur gick det här till" :D) osv tycker jag är helt naturliga. Folk är ju nyfikna.

INTE OM MAN INTE KÄNNER PERSONEN FÖR SJUTTON! Relationen mellan mig och min sambo är väl min ensak? En främling som frågar hur min sambo ställer sig till det här med barn skulle jag nog klassa som lätt efterbliven. Tänk om han just lämnat mig för att han fått kalla fötter? Vad är det en människa är ute efter som ställer sådana frågor till någon som de inte är nära vän med? Berikar det ditt liv att få veta om min sambo lämnat mig eller inte? Om min sambo vill ha mig och barnet eller om han är livrädd? Det är ju inte alla pappor som snällt stannar kvar i förhållandet då magen börjar växa.... Snacka om att öppna maskburken.
Hur man mår hamnar väl i en helt annan katergori. Den frågan tycker jag är trevlig. Den skulle jag kunna fråga vem som helst.

Men man har ju olika inställning till saker och ting. Men är man gravid och det börjar synas så får man nog som sagt vara beredd att folk frågar. Är man nu väldigt restriktiv med vad folk får fråga så får man helt enkelt dölja magen. Svårare än så är det inte.

Oj oj oj. Jag tycker att vi lägger ned här. För nu blir jag riktigt förbannad. Ska jag dölja min mage? Min kropp? Det är väl upp till dig att inte ställa dumma frågor. Även gravida har känslor. Även gravida kan ha kroppskomplex. Men det kanske är underordnat att du får kommentera hur fet personen blivit, eller hur eeeeenooorm magen är. Det kanske är viktigare. För, det skulle ju vara jobbigt för dig att måsta visa hänsyn. Bättre att personen snör in sig med korsett och går i kloster under sin graviditet, om denna blir ledsen över att få kommentarer om hur stor och tjock hon är. För andras känslor kan ju inte du bry dig om.
Mvh

Tora

:(:crazy::crazy:

Vi har olika syn på detta, det är helt klart.
Men vad man MÅSTE respektera är alla människors känslor.

Hur vore det om man helt enkelt behandlar andra som man själv vill bli behandlad?

Jag vill inte att nån ska kommentera min storlek oavsett om jag är gravid eller ej.

RESPEKT
för varje människas INTEGRITET!!!!

Det är bra det!

Vill ni att folk ska ta och känna på er gravidmage, fine med det.
Men respektera även alla de som inte vill att man ska ta och känna!!

Fråga gärna, men respektera även att den gravida kvinnan kanske inte har lust att diskutera sin graviditet.....

God middag på er!

Ja, det är helt klart att det är så. Respekt är nog någonting alla människor vill bli visade. Då gäller det att även visa respekt. :)

Till att börja med så finns det andra arbeten inom kollektivtrafik än att köra själva fordonen. Men upprepningen av frågor kommer man inte undan ifrån. Bortsett från vädret så finns det väl få samtalsämnen som är så lätta att ta till än just en graviditet som syns. Det blir mycket "kallprat" runt en graviditet som syns på olika möten och förhandlingar, speciellt i tex pauser.

Jämförelsen med Irland haltar ju ganska så rejält. Där (och även här i Sverige) döljde man graviditeten för att det var något man skämdes för. I Sverige i dag (och i många andra länder) så är man stolt över att vara gravid. Man visar upp magen på ett helt annat sätt. Problemet är ju att när något syns mer så blir det lättare ett samtalsämne. Därför om man vill undvika att folk frågar om graviditeten så får man ju lov att dölja den.

Jag tycker inte att frågan "Och hur tar pappan det hela då" är någon konstig fråga. Oftast så blir ju fokusen kring mamman och jag är glad om någon frågar vad pappan har för funderingar.

Oftast så är ju graviditet något positivt här i Sverige, ialla fall om det har gått så pass långt att det syns. Det går ju inte riktigt att jämföra med något som antagligen uppfattas som negativt, som tex ett så kallat skönhetsfel.

Jag uppfattar att folk frågar så mycket just för att graviditet är något positivt (i normal fall).

Jag säger inte att du skall tåla alla frågor och liknade från människor, men vad jag menar är att om du inte vill ha frågor så får du försöka undvika att det syns att du är gravid.

Har man väldigt låg tröskel så är det ju svårare även för andra människor. Visst finns det olämpliga frågor men jag brukar ha överseende med dessa så länge inte folk är direkt elaka, för det är ju en helt annan sak. Men dessa elaka kommentarer kanske bottnar i avundsjuka, vad vet jag?

Du får inte tro att jag försöker övertyga dig om att du skall tåla frågor om din graviditet. Det är inte alls tanken. Du verkar ju må ganska så dåligt av alla dessa frågor så jag försöker förklara hur den som frågar menar och att det i de flesta fallen inte är något elakt menat. Kanske kan det få dig att må lite bättre om man kan ha det lite i bakhuvudet. För att undvika frågor om graviditeten helt kan nog bli ganska svårt. Vissa frågor kommer du säkert få höra många gånger, men det är ju också svårt att komma ifrån.

Jag ser min graviditet som en form av tysnadsbrytare. Folk har mycket lättare för att ta kontakt och det är en mycket bra sak när man tex skall ha förhandlingar. Atmosfären och stämningen i rummet blir så mycket bättre då. Jag kanske borde kräva att företaget även betalar lön för bebisens arbete :D?

Mvh

Tora

Till att börja med så finns det andra arbeten inom kollektivtrafik än att köra själva fordonen. Men upprepningen av frågor kommer man inte undan ifrån. Bortsett från vädret så finns det väl få samtalsämnen som är så lätta att ta till än just en graviditet som syns. Det blir mycket "kallprat" runt en graviditet som syns på olika möten och förhandlingar, speciellt i tex pauser.

Jaha. Kanske de som använder det som kallprat har dålig fantasi. Jag är inte intresserad av att vara objektet för kallpratet.

Jämförelsen med Irland haltar ju ganska så rejält. Där (och även här i Sverige) döljde man graviditeten för att det var något man skämdes för. I Sverige i dag (och i många andra länder) så är man stolt över att vara gravid. Man visar upp magen på ett helt annat sätt. Problemet är ju att när något syns mer så blir det lättare ett samtalsämne. Därför om man vill undvika att folk frågar om graviditeten så får man ju lov att dölja den.

Nej, den haltar inte. Därför att du tycker att den gravida har ansvaret att dölja sin graviditet. Jag sätter inget likamed-tecken mellan situationerna. Även i det Irländska scenariot hade den gravida ansvaret att dölja sin kropp. För att andra människor inte kunde hantera det.

Jag tycker inte att frågan "Och hur tar pappan det hela då" är någon konstig fråga. Oftast så blir ju fokusen kring mamman och jag är glad om någon frågar vad pappan har för funderingar.

Nej, det är tydligen svårt att inse att man med frågor kan såra människor och riva upp sår. Försök sätta dig in i att den du frågar kanske inte har någon lycklig pappa att berätta om. Din fråga får den lämnade gravida kvinnan att känna sig ännu mer misslyckad än innan.

Oftast så är ju graviditet något positivt här i Sverige, ialla fall om det har gått så pass långt att det syns. Det går ju inte riktigt att jämföra med något som antagligen uppfattas som negativt, som tex ett så kallat skönhetsfel.

När man är gravid blir man ofta fet. Om man har komplex rörande sin storlek uppfattar man det som ett skönhetsfel. Oavsett vilken självbild du har.

Jag uppfattar att folk frågar så mycket just för att graviditet är något positivt (i normal fall).

Jag säger inte att du skall tåla alla frågor och liknade från människor, men vad jag menar är att om du inte vill ha frågor så får du försöka undvika att det syns att du är gravid.

Det är precis vad du säger. För om jag inte vill tåla det, så säger du att jag ska dölja min kropp. Människorna som bufflar fram med sina frågor har inget ansvar för sitt beteende i ditt resonemang. Jag är nog ännu mer avogt inställd till frågvisa, tafsande kärringar efter den här diskussionen med dig.

Har man väldigt låg tröskel så är det ju svårare även för andra människor. Visst finns det olämpliga frågor men jag brukar ha överseende med dessa så länge inte folk är direkt elaka, för det är ju en helt annan sak. Men dessa elaka kommentarer kanske bottnar i avundsjuka, vad vet jag?

Vad är väldigt låg tröskel? Specificera gärna det.
Vad du har överseende med är fullkomligt irrelevant i mitt liv. Eftersom jag inte är du. Jag har inte din självuppfattning eller dina erfarenheter, utan mina aldelens egna.

Du får inte tro att jag försöker övertyga dig om att du skall tåla frågor om din graviditet. Det är inte alls tanken. Du verkar ju må ganska så dåligt av alla dessa frågor så jag försöker förklara hur den som frågar menar och att det i de flesta fallen inte är något elakt menat. Kanske kan det få dig att må lite bättre om man kan ha det lite i bakhuvudet. För att undvika frågor om graviditeten helt kan nog bli ganska svårt. Vissa frågor kommer du säkert få höra många gånger, men det är ju också svårt att komma ifrån.

Om det är elakt menat eller inte skiter jag fullkomligt i.
Det handlar om att respektera andras privatliv. Tydligen gäller helt andra regler då någon har en bebis i magen.

Jag ser min graviditet som en form av tysnadsbrytare. Folk har mycket lättare för att ta kontakt och det är en mycket bra sak när man tex skall ha förhandlingar. Atmosfären och stämningen i rummet blir så mycket bättre då. Jag kanske borde kräva att företaget även betalar lön för bebisens arbete :D?

Men det är ju du.
Du kanske inte förstår att vi människor har olika behov av integritet och olika behov av social kontakt? Jag vill gärna bli behandlad som en människa, inte en kuvös.

Se svar i fetstil.

Herregud. Efter att ha läst den här tråden så skall jag aldrig mer nämna någons graviditet. Inte ens säga grattis. Om man får skit för att man intresserar sig över när "lyckan" kommer och dyl så vill inte jag vara med i spelet.

Nej, jag ska fan ignorera alla gravida oavsett hur lyckliga dom verkar, eftersom man tydligen är ett efterblivet svin om man frågar när beräknad BF är. :crazy:

det finns två kvinnor på mitt jobb som är väldigt intresserade av min graviditet men på ett trevligt sätt.
dom kan t.ex. säga "vad fin du är, du ser väldigt välmående ut" eller så kan dom fråga om pappan längtar eller liknande, detta är något som jag tycker är helt okej då det är väldigt snälla saker.
hade blivit lika glad om jag hade haft på mig ett par nya byxor och någon sagt att dom är snygga eller liknande.
däremot kan jag inte tycka det är okej att säga till någon att personen i fråga är tjock, fet eller liknande.
så det är väl inte fel att du säger något utan kanske hur du säger det :)

så det är väl inte fel att du säger något utan kanske hur du säger det :)

Uppenbarligen tycker flera här att det är fel att säga något alls, så då väljer jag att knipa trut i fortsättningen. Men då lär man väl tas som en ignorant jävel som inte kommenterar graviditeten istället. :grin:

Pest eller kolera - jag skall nog undvika gravida i allmänhet känns det som.

haha, vilket dilemma!

känns svårt att undvika gravida. nu vet inte jag hur gammal du är men känns som du kanske är i den åldern då folk omkring börjar få barn eller?
dina vänner bör du väl veta hur pass känsliga dom är? och såna som inte står dig så nära då kan du ju helt enkelt låta bli att säga nåt?

(ignorant betyder okunnig, inte någon som ignorerar)

Det handlar inte om att man säger något, utan vad man säger. Positiva saker som "Åh, vilken fin mage!" eller "Du ser ut att må bra!" eller kanske "Mår du bra?" är ok, men inte sådant som "Fy, vad tjock du är!" eller "Var det planerat?" (som man faktiskt inte har med att göra).

Att ta på någon annans kropp utan inbjudan är ohövligt, oavsett den är gravid eller ej.

Många verkar tro att bara för att någon är gravid kan man säga sådant som man aldrig skulle sagt till en ogravid - t ex "Vad tjock du är!"

Uppenbarligen tycker flera här att det är fel att säga något alls, så då väljer jag att knipa trut i fortsättningen.

Flera?
Hm, nu har jag inte läst igenom hela tråden just nu, men såvitt jag kan dra mig till minnes är det väl bara Allimac som mer eller mindre uttryckt en vilja att man ska ignorera magen helt, i alla fall om man är hennes kollega.

Det handlar inte om att man säger något, utan vad man säger. Positiva saker som "Åh, vilken fin mage!" eller "Du ser ut att må bra!" eller kanske "Mår du bra?" är ok, men inte sådant som "Fy, vad tjock du är!" eller "Var det planerat?" (som man faktiskt inte har med att göra).

Att ta på någon annans kropp utan inbjudan är ohövligt, oavsett den är gravid eller ej.

Många verkar tro att bara för att någon är gravid kan man säga sådant som man aldrig skulle sagt till en ogravid - t ex "Vad tjock du är!"

Jag måste bara säga att du på några få rader fångade precis vad jag också tycker!

Till Cali: Positiva kommentarer är alltid välkomna, men personliga frågor är inte något jag uppskattar från andra än mycket nära vänner. Att folk frågar om när BF är och om jag mått bra under graviditeten svarar jag gärna på, men mer ingångna frågor skulle i alla fall jag uppskatta om de inte ställdes. En riktlinje jag skulle vilja följdes är den att man ställer frågor i samma ingående grad som man gjorde med personliga frågor innan personen blev gravid.

Ett grattis och "Hur mår du?" är inte fel. :)

Flera?
Hm, nu har jag inte läst igenom hela tråden just nu, men såvitt jag kan dra mig till minnes är det väl bara Allimac som mer eller mindre uttryckt en vilja att man ska ignorera magen helt, i alla fall om man är hennes kollega.

Att bli så dumförklarad och nästintill utskälld av en person på ett forum får iaf mig att undvika gravida i fortsättningen. Det är mer än vad jag pallar med, om risken finns att bli bemött av en person på det viset för att man visar lite intresse och försöker säga något snällt så håller jag mig undan faktiskt. Jag sållar bort risken till sånna situationer. I detta fallet; finns risken att man blir dumförklarad som en respektlös idiot för att man säger att magen är fin, så håller jag hellre käft och umgås med personer som inte blir trampad på tårna så fort man öppnar käften.

Simple as that. Och nej jag är inte bitter eller sur alls, även om jag låter så. Jag fick bara just en insikt om vad som kan sållas bort för att undvika onödiga situationer. Jag ses hellre som en snobbig bitterkäft, än som en respektlös retard för att man nämnde att magen är fin. Och sen undrar folk varför människor inte ger varandra fler komplimanger och dylikt...

Senast ändrad:

kl

Inte bara när man är gravid får man kommentarer, dom kommer efteråt också.
Blev alldeles förskräckt när jag gick genom stan med en bekant här för ett tag sedan. Hon hade fött en vecka innan, och hade lite av magen kvar - som dom allra flesta har ett tag efter förlossningen.
Hon stannar och pratar med ett äldre par och helt plötsligt säger kvinnan "Men guuud vad tjock du är fortfarande!". :crazy:
Och minuten efter kommer nästa kommentar från en av hennes bekanta "Vad stor mage du har, ska du ha en till?" :crazy:

Då blev hon så leds på kommentarer att hon skyndade hem och jag klandrar henne inte. Då funderade jag verkligen på vad det är för fel på folk. Ett "Grattis till bebisen" hade väl räckt.

Satt såhär: :eek: när jag läste ditt inlägg, och tanken som flög genom huvudet var "Vad är det med folk?". Sen kom jag på vad tråden hette och jag tycker nog att det är ett passande namn. :p

Tycker riktigt synd om din kompis, vanligt hyfs måste gälla alla! Men uppenbarligen inte. :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar