Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

KL

Nu har jag ju ingen aning alls om vilka summor vi pratar om, men om vi skulle jämställa det med vilket annat egenföretagande som helst måste man alltså dra in ungefär dubbelt så mycket som man vill behålla eftersom man ska betala skatter och avgifter själv på sin lön. De allra flesta andra företag inom tjänstesektorn är inte ensamma i sin nisch utan utsätts för konkurrens, vilket håller nere priserna. Eftersom det är ett jobb, betyder det att man inte kan få några andra bidrag samtidigt utan det är företagandet man lever på. Det gör i sin tur att jag starkt misstänker att det inte är helt lätt som det låter här att, från 18 års ålder till pensionen vid 65, alltid välja vilka kunder man vill ta. Dessutom tänker jag mig att det är svårt att få inkomsten att följa inflationen utifrån misstanken att det betalas mindre ju äldre den prostituerade blir?

Problemet blir framför allt att ska det vara ett yrke måste det funka för alla personer, alla åldersgrupper, alla situationer och genom hela livet, annars ska det inte ha den "statusen". Det här om att man skulle kunna välja blir bara rubbish om det blir vitt. I tider av hög arbetslöshet skulle kvinnor (i störst utsträckning) faktiskt kunna ses som icke arbetslösa om det finns ett jobb de kan utföra. Försäkringskassan för ju redan idag den linjen, även om de har fått backa. Ligga på rygg kan väl alla, då finns det ju ingen anledning att betala sjukersättning till någon?

Jag kan visst se att det kan ha poänger för vissa enskilda men följderna i samhället? Nej tack.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

För ett exempel bara det här.

Om folk i din bekantskapskrets som är helt normala, vanliga liv, vanliga jobb med familj osv säljer sex. Vad är det för fel med det om det inte sker under några former av tvång?

Slår vad om att fler än vad du tror säljer trots att dom lever helt normala liv och kanske faktiskt inte har några mentala problem alls utan faktiskt gör det under kontrollerade former och med en egen vilja och mår bra av det.

Då är du framme vid nästa nivå, nivå x¨.
Vad är prostitution.
Är det att "släppa till" för ekonomisk trygghets skull?
Att stanna kvar i ett förhållande fast det kväver en bara därför att du då har kvar din position i samhället, din bil, din villa och dina semesterresor?

Då blir allt en aning mer komplicerat.

Men det ändrar fortfarande inte det faktumet att prostitution är destruktivt.

Om du tittar på dem som finns i nivå x, så är självmorden, alkoholismen o tablettmissbruket oftare förekommande än de som lever i normala förhållanden, så även där är den formen av prostitution destruktiv.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Till det inlägget svarar jag; människohandel är ett brott mot mänskliga rättigheter. Sverige kan inte lagstifta fram laglig prostitution utan att bryta mot mänskliga rättigheter.

"I en FN-rapport från 2012 så rekommenderas total avkriminalisering inom sexhandel, inklusive såväl köp- som försäljning av sexuella tjänster samt att det är viktigt att samtliga länder gör en distinktion mellan frivillig och ofrivillig sexhandel"

Om detta går igenom så kommer du alltså inte ha några problem med att folk säljer sex lagligt och är nöjda med det? Det är alltså det rent lagtekniska du har problem med? Ditt resonemang är ju fortfarande att det är ett problem eftersom det är ett problem (med lagstigningen). Men lagstiftning behöver man inte alltid ta hänsyn till när man diskuterar hur man tycker det borde vara.

Frågan bättre formulerade då: Vad har du för problem med att folk säljer sex lagligt och är nöjda med det om det inte bryter mot några lagar eller rättigheter?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

enligt svd;s artikel så finns det ju fler prostituerade pojkar än flickor i vissa områden.....

Nu har jag inte läst just den artikeln, men någon annan studie som jag läste häromåret visade att bland de relativt unga som prostituerar sig i Sverige är könsfördelningen ganska jämn (minns inte siffrorna). Men de tjejer som prostituerar sig säljer sex många fler gånger och över längre tid än de killar som gör det. Ser man till antalet sexköp istället för antalet prostituerade, blir det alltså en stor övervikt för köp av kvinnliga prositituerade.

Det kan man så klart tolka på många sätt. Tex att det är mer stigmatiserande för tjejer att sälja sex än för killar.

I båda fallen handlar det till överväldigande majoritet om manliga sexköpare.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Mitt svar var ett svar på din kommentar om att säljaren alltid är kvinna och köparen alltid man och att det alltid varit så.

Är du alls bekant med att resonera i generella termer? Sexsäljaren är (historiskt sett) generellt en kvinna, sexköparen är generellt en man. Det innebär inte varje individ i sexhandeln.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

I Palermoprotokollet som jag nu har läst kan jag inte utläsa någonstans att det du säger stämmer. Det står att prostitution kan förekomma som människohandel, inte att "prostitution är människohandel".
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

gör det under kontrollerade former och med en egen vilja och mår bra av det.

Mår bra av det jämfört med vad? Mår bra jämfört med vad?

Förlusten av sin sexuella integritet är naturligtvis olika traumatisk för olika personer, men kan det vara "bra"?

Hur kontrollerar du vem som mår bra av det och vilka är personernas reella alternativ?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

För övrigt, kryddelydd, är det egentligen inte könet som är huvudpoängen. Sexsäljaren har mindre makt (och pengar), sexköparen har mer.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Frågan bättre formulerade då: Vad har du för problem med att folk säljer sex lagligt och är nöjda med det om det inte bryter mot några lagar eller rättigheter?

Problemet är väl att INGET tyder på att det skulle kunna vara så... Snarare är det ren propaganda från nyliberaler och sexindustrin då majoriteten av all forskning och alla undersökningar (såväl kvantitativa som kvalitativa) tyder på raka motsatsen :meh: I den största internationella undersökningen som har gjorts bland prostituerade svarade 89% av de tillfrågade att de skulle ha lämnat prostitutionen om de haft möjlighet. (http://www.prostitutionresearch.com/pdf/Prostitutionin9Countries.pdf)

Det är även svårt att generalisera om prostituerades situation eftersom den information som finns grundar sig på de prostituerade som kommer i kontakt med olika myndigheter.. Så verkligheten är troligen ännu tråkigare.

Hur många av er som förespråkar prostitution i tråden har något mer på fötterna än bara löst tyckande? Har ni läst psykologi? (disossiativt syndrom, splitting och liknande kan vara väldigt relevant, även socialpsykologi). Har ni egna erfarenheter av prostitution? Har ni ens varit i tex. Holland och sett hur det går till?

Muppia: Om du verkligen är intresserad av frågan så föreslår jag att du läser "Varat och Varan" av Kajsa Ekis Ekman och "Porr, Horor och Feminister" av Petra Östergren så får du lite större inblick i debatten. :) Förstnämnda är strålande, tycker jag.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Frågan bättre formulerade då: Vad har du för problem med att folk säljer sex lagligt och är nöjda med det om det inte bryter mot några lagar eller rättigheter?

Never gonna happen. Om prostitution blir lagligt här i sverige, försvinner inte problemen det är behäftat med. Möjligen att "eskortflickorna" och hallickarna blir fler.

I Palermoprotokollet som jag nu har läst kan jag inte utläsa någonstans att det du säger stämmer. Det står att prostitution kan förekomma som människohandel, inte att "prostitution är människohandel".

Och det innebär då att prostitution är en del av människohandel.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

I Palermoprotokollet som jag nu har läst kan jag inte utläsa någonstans att det du säger stämmer. Det står att prostitution kan förekomma som människohandel, inte att "prostitution är människohandel".

Det är väl en definitionsfråga, för vad är det egentligen som säljs?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Är du alls bekant med att resonera i generella termer? Sexsäljaren är (historiskt sett) generellt en kvinna, sexköparen är generellt en man. Det innebär inte varje individ i sexhandeln.

Absolut.
Men när man resonerar i generella termer är det vanligt att använda ord som "det är vanligt" eller "oftast".
"Alltid" är en väldigt absolut term utan att lämna utrymme för något annat.

Och du skriver att det alltid är kvinnor som säljer och män som köper.
Det är helt enkelt inte med sanningen överensstämmande, som andra har visat.
Och att då generalisera helt felaktigt i termen "alltid" blir ju inte en generalisering utan ett sakfel.

Det är stor skillnad i att skriva "oftast" och att skriva "alltid".
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

För övrigt, kryddelydd, är det egentligen inte könet som är huvudpoängen. Sexsäljaren har mindre makt (och pengar), sexköparen har mer.

Där håller jag med dig, om maktfördelningen.

Jag tycker inte att det är OK med prostitution - och det skrev jag i mitt första inlägg.

Jag tycker att Landsbygdsbo uttrycker sig mycket väl i alla sina inlägg.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Du jämför äpplen med päron. Situationen för prostituerade när det är en illegal verksamhet betyder inte att den ser likadan ut när den är legal och sker under kontrollerade former från bordeller med licens.

Om det bara är löst tyckande att tycka med borde legalisera prostitution är det mycket märklig att FN:s rapport rekommenderar att total avkriminalisera sexhandel. Det finns givetvis mycket annat också men tycker det är lite roligt att du anser åsikten vara så dum att det antagligen bara är "löst tyckande" helt utan grund.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Never gonna happen. Om prostitution blir lagligt här i sverige, försvinner inte problemen det är behäftat med. Möjligen att "eskortflickorna" och hallickarna blir fler.

Svara på frågan istället för att undvika den för typ femte gången. Alla problem kommer aldrig försvinna från samhället men det finns uppenbart fall där folk är nöjda med att sälja sex. I DE fallen, vad är problemet?

Läste förövrigt en nyhetsartikel om en nöjd prostituerad i Stockholm som tjänade 150 000 kr i månaden på att sälja sex och var väldigt nöjd med den tillvaron. Så i ett sånt fall, vad är problemet?

Och det innebär då att prostitution är en del av människohandel.

Det innebär fortfarande inte att prostitution är människohandel, och att p.g.a det så går det inte legalisera prostitution enligt protokollet. Du måste väl förstå den väldigt simpla distinktionen?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är väl en definitionsfråga, för vad är det egentligen som säljs?

Ja det är en definitionsfråga och sälja sex ingår helt enkelt inte i definitionen på människohandel. Det som säljs är en tjänst. Om man säger att det är människan som är tjänsten så är så fallet även vid massage eller för personliga assistenter.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Läste förövrigt en nyhetsartikel om en nöjd prostituerad i Stockholm som tjänade 150 000 kr i månaden på att sälja sex och var väldigt nöjd med den tillvaron. Så i ett sånt fall, vad är problemet?

Hmmm... du kanske kommer ihåg en väldigt vacker kvinna som hette Anna Nicole Smith?
Hon tjänade också rätt mycket pengar, och om du frågade henne där och då så sa hon att hon var väldigt nöjd. Verkligheten var en annan... förstår du problemet?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Känner inte till Anna Nicole Smith särskilt väl så nej jag kan inte säga att jag förstår problemet.

Tror du problemet med människohandel via prostitution, aggressiva hallickar m.m ökar eller minskar om man endast tillåter att sex säljs från bordeller med licens med bra kontroll? Tror du man som sexköpare väljer det lagliga alternativet eller alternativet där man riskerar hamna i fängelse?

Jag kan tänka mig många individer som tjänar på att kunna sälja sex säkert under kontrollerade formler men lite svårare att komma på vem som skulle förlora på det? Skulle det bli många fler som motvilligt sålde sex om man legaliserade sexköp? På vilket sätt då?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

*kl*

Skriver bara för att påminna mig själv om att läsa igenom ordentligt och svara då det är ett ämne jag brinner för.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Kl

Jag är en person som tycker det är HELT OK för en person att göra vad den vill med sin kropp...

Vill nån tatuera hela sin kropp - ok (själv totalt ointresserad och skulle aldrig göra det)
Vill nån göra skönhetsoperationer - ok (gillar själv inte läkare så nä)
Vill nån leka med barn hela dagarna - ok (Skulle ALDRIG jobba med barn)
vill nån ha sex hela dagarna - ok (ja de skulle jag kunna göra själv)
Vill nån ta hand om gamla dvs torka deras rumpor mm - ok (Skulle ALDRIG göra)

SÅ jo jag tycker att det är helt ok för en person att bestämma själv vad den vill göra med sitt liv. Vissa vill bli läkare, vissa poliser (där kan vi ju prata risker) eller militärer (där har vi ju verkligen en riskbild) och om någon nu upptäcker att sex är liksom deras grej, de tänder på de mesta och kan dessutom tjäna pengar på de ... Kör i vind.

Ang människohandel så är det någon annan som bestämmer, dvs jag kan inte likställa prostitution med människohandel. Det är två olika saker om än att det "hänger" ihop, men en 18åring som säljer sej för att tjäna stålar till sin dyra garderob är inte människohandel. Men om någon tar samma 18åring i "beslag" och sen kräver att den ska tjäna pengar åt andra, då har vi människohandel.


Jag vill nog jämföra debatten lite med "RUT"avdraget, det är ju bara RIKA människor som betalar för att få städat hemma hos sej av FATTIGA städare som måste åka hem till andras hem och städa :banghead: (eller INTE)
Vet flera "medelsvensson" som betalar för städningen så de kan göra annat ist.

Men om det var så att de RIKA tvingade de FATTIGA att städa hemma hos dem så är det slaveri = människohandel ...

Om man nu ska hårddra det så bygger vårt samhälle på slaveriet. Iom att alla ska betala skatt på sina inkomster för att betala till NÅN ANNAN , så blir det ju människohandel.

JAG jobbar inte för att jag tycker det är kul, utan för att få PENGAR, hade jag pengar skulle jag inte jobba !
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 179
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp