Vad använder du friskvårdsbidraget till?

I år har jag köpt löparskor som jag nog inte skulle unnat mig annars (det går ju lite utanför vad skatteverket godkänner, men företaget har tagit den kostnaden ändå men innom ramen för våra 5000) och har sedan använt resten till massage hos gravidmassör typ varannan vecka de senaste månaderna, har varit så välbehövligt men också en sån sak jag nog inte unnat mig mer än något enstaka tillfälle om jag inte fått det betalt. :up:
 
Har aldrig använt det, så himla dumt. Vet inte vad jag skulle använt det till heller riktigt, hade varit toppen och det gick att använda till skor eller skidor (utrustning).
 
I år har jag köpt löparskor som jag nog inte skulle unnat mig annars (det går ju lite utanför vad skatteverket godkänner, men företaget har tagit den kostnaden ändå men innom ramen för våra 5000) och har sedan använt resten till massage hos gravidmassör typ varannan vecka de senaste månaderna, har varit så välbehövligt men också en sån sak jag nog inte unnat mig mer än något enstaka tillfälle om jag inte fått det betalt. :up:
Jag har aldrig förstått poängen riktigt med det där. Först måste arbetsgivaren betala hela skorna + arbetsgivaravgift och sedan måste arbetstagaren betala motsvarande 30-70 procent till av kostnaden i förmånsskatt. Känns som en ren lose-lose-lose (fast såklart inte för statens intäkter) om man inte tjänar nästan noll kronor och den extra skatten hamnar inom grundavdraget.
 
Har oftast använt det till att betala mindre på mitt gymmedlemskap. Förra året blev det även en yogakurs. Nu är mitt gymmedlemskap så billigt då jag har fysisk aktivitet på recept, så funderar faktiskt på att använda det till en agilitykurs istället. Det är dock inte friskvårdsbidrag som får mig att vara aktiv, det hade jag varit ändå, så för mig är det bara en bonus som gör att jag betalar mindre pengar för det jag ändå tänkt göra.
 
Senaste åren har jag gått på akupunktur. I fjol blev det kraniosakral terapi (som jag inte ännu utnyttjat men om det är bra kör jag på samma i år).

Jag har tidigare använt friskvårdsbidraget hos naprapat, men då till massage. Om naprapaten/kiropraktorn ger massage går det på friskvårdsbidraget, inte naprapatin/kiropraktiken som är behandlande. Det troor jag kan vara anledningen att vissa får igenom sådant och andra inte; om det är massage som är kvitterat så funkar det. Det vet utövare och förhåller sig olika till tror jag.
 
Senaste åren har jag gått på akupunktur. I fjol blev det kraniosakral terapi (som jag inte ännu utnyttjat men om det är bra kör jag på samma i år).

Jag har tidigare använt friskvårdsbidraget hos naprapat, men då till massage. Om naprapaten/kiropraktorn ger massage går det på friskvårdsbidraget, inte naprapatin/kiropraktiken som är behandlande. Det troor jag kan vara anledningen att vissa får igenom sådant och andra inte; om det är massage som är kvitterat så funkar det. Det vet utövare och förhåller sig olika till tror jag.
Förhåller sig olika till är ett lite för svagt begrepp för medverkande till skattefusk, tycker jag.

Det förekommer en hel del fusk kring friskvårdsbidraget (rapporterades i media i höstas) vilket är ett hot mot dess existens, vilket jag tycker vore synd.

Sen tycker jag det blir lite märkligt att det inte får användas till bevisat effektiva behandlingar, det blir lite att målriktat göda det som har ingen eller svag effekt alls.
 
Jag går på massage en gång i månaden. Vi får 3000 kr per år så det täcker inte helt men jag mår bra av det.
 
Förhåller sig olika till är ett lite för svagt begrepp för medverkande till skattefusk, tycker jag.

Det förekommer en hel del fusk kring friskvårdsbidraget (rapporterades i media i höstas) vilket är ett hot mot dess existens, vilket jag tycker vore synd.
Eftersom jag inte vet någons intention så tyckte jag det var ett sätt att förklara varför erfarenheterna av att få igenom/inte friskvård för de grejerna kan uppstå. Tidigare i tråden lät det som det hängde på arbetsgivaren och hur bra koll de hade. Jag ville mer visa en ytterligare och i mina ögon troligare länk där det avgörs vad som går igenom/inte. Och ja, visst är det problematiskt om kvitton justeras i skattesyften.
 
Jag har varit på massage hos en behandlare där en annan kund kom in och ville ha ut ett presentkort åt sin fru på massage på sitt friskvårdsbidrag och blev hyfsat arg när behandlaren förklarade att det inte var tillåtet. (Två stora fel = fel behandlad person och presentkort som inte är kvitto på utförd behandling)

Hade behandlaren reagerat annorlunda hade det varit mitt sista besök där.
 
Vi har haft 3500 kr, från och med i år är det 4000 kr. Har tidigare använt mitt till massage, men nu har jag istället köpt årsprenumeration på Yogobe. Får se vad jag ska använda resten till.
 
Halvt OT, har använt friskvårdsbidraget rekordtidigt i år. Har köpt årskort på badhuset och det känns jättelyxigt att kunna simma när jag vill. Haräven friskvårdstimme och den använder jag nu till att gå till gymmet före jobbet en gång i veckan.
 
Signade precis upp mig på en löparutmaning från Runacademy, det får gå på årets friskvård! Sen så har jag börjat spela padel, visst kan de gå på friskvård, alltså bokning och betalning av bana?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
415
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 361
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp