NPF-knep i vardagen

Apropå det här. Jag har 4 tvättkorgar. Så sorterar jag tvätten redan när jag slänger den i korgen (ljus 40, ljus 60, mörk 40, mörk 60).
Jag har en tvättkorg och sorterar inte min tvätt :D Det är överkurs för mig, bara hänt några gånger att något plagg missfärgats under alla åren jag tvättat. Blir 45 och har tvättat sedan jag var 11 år.

Apropå det här. Jag har 4 tvättkorgar. Så sorterar jag tvätten redan när jag slänger den i korgen (ljus 40, ljus 60, mörk 40, mörk 60).

Jag har en tvättkorg och sorterar inte min tvätt :D Det är överkurs för mig, bara hänt några gånger att något plagg missfärgats under alla åren jag tvättat. Blir 45 och har tvättat sedan jag var 11 år.
Jag kör också allt i samma :o

Samma affär, en där man funkar med layouten.

Ungefär samma saker varje gång, men alltid alltid skriva en lista! Den är livbojen när man blir stressad.

Och här är ultraknepet: skriv listan i den ordning varorna finns i butiken. Då blir det som att gå runt med gps, det går på automatik.

Och våga ta pauser, ställ dig i ett hörn och chilla. Keps, hörlurar.

Att beställa påse för upphämtning kan vara skönt ibland, men utbudet kan vara sämre (och jag avskyr när dom byter ut produkter mot "liknande").
Av den anledningen blir det att jag handlar på Ica Maxi hela tiden. De har allt jag vill ha. Jag hittar det lätt. Och, deras självscanning där man går runt med en egen scanner gör allt så lätt för mig att jag faktiskt orkar handla, och kan komma hem med det jag planerat att köpa också.

Jag har då Icas app i mobilen. Sambon och jag delar konto. Vi båda fyller på shoppinglistan så att den är så klar som möjligt innan jag handlar. I scannern ser jag shoppinglistan, och alla varor hamnar automatiskt i den ordning man hittar dem i när man går runt i butiken. Sedan är det bara att slänga ner scannern i laddaren vid kassan, betala och gå hem. Sjukt smidigt. Och jag kan välja att identifiera mig antingen med qr-koden i appen eller med mitt personnummer som jag då knappar in själv.

Tidigare hade jag svårt att få hem saker. Jag behövde handla i princip varje dag, för jag hade på något vis aldrig något hemma. Det saknades alltid något för att få ihop kompletta måltider.

Av den anledningen blir det att jag handlar på Ica Maxi hela tiden. De har allt jag vill ha. Jag hittar det lätt. Och, deras självscanning där man går runt med en egen scanner gör allt så lätt för mig att jag faktiskt orkar handla, och kan komma hem med det jag planerat att köpa också.

Jag har då Icas app i mobilen. Sambon och jag delar konto. Vi båda fyller på shoppinglistan så att den är så klar som möjligt innan jag handlar. I scannern ser jag shoppinglistan, och alla varor hamnar automatiskt i den ordning man hittar dem i när man går runt i butiken. Sedan är det bara att slänga ner scannern i laddaren vid kassan, betala och gå hem. Sjukt smidigt. Och jag kan välja att identifiera mig antingen med qr-koden i appen eller med mitt personnummer som jag då knappar in själv.

Tidigare hade jag svårt att få hem saker. Jag behövde handla i princip varje dag, för jag hade på något vis aldrig något hemma. Det saknades alltid något för att få ihop kompletta måltider.

Jag går på Willys av samma anledning. Det finns två stora i min stad, men bara den ena har bra layout.

Och supersmidigt med blippen, man scannar körkortet eller app.

Ica Maxi i min stad är kaos, mår dåligt direkt jag går in där 😅.

På vilket vis är sådana här kommentarer relevanta för tråden där användare lyfter tips på strategier att hantera sina funktionsnedsättningar i samhället så som det ser ut idag? Dvs det kan vara ett krig ens att komma till utredning.
Mest för att jag har uppfattat det som att den där "dubbla" gärna är en person som har det som arbete. Och för all del att det är rimligt, men också då att vi genast är tillbaka i det där kriget som ofta måste till för att man ska få hjälp.

Jag har kostat på mig bra yllekläder istället för äckliga syntetkläder. Känslan av att aldrig mer behöva känna mig svettig i stallet en hel dag är så värt pengarna! Även om de slits snabbare förstås.

Sen markerar jag saker med färg i min bujo, en färg för saker som tar energi (tex jobbmöten) och en för saker som ger energi (tex ledig dag). Det gör att jag tidigt får överblick om det kommer en ”tuff vecka” och kan både förbereda mig innan med mycket vila och planera in vila efteråt.

Jag ser även till att varannan helg är helt tom på krav, tider att passa etc. Så jag kan ta det lugnt de helgerna och bara åka till stallet.

Ibland blir det många såna helger på raken om det tex varit avdelningsmöte eller nu när vi ställer om klockan nästa helg. Sånt tar massor av energi och då behöver jag notera långt i förväg att jag inte får boka in nåt de dagarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 085
Kropp & Själ Det verkar som att vi är flera som är inne i en semi-livskris för tillfället så jag tänkte att vi skulle kunna ha en egen tråd. För en... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 068
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger... 2
Svar
27
· Visningar
2 091
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka