Friskvårdsbidraget.

Jag har 2,000 i friskvårdsbidrag, räcker till halva årskortet på Friskis. Något år när jag inte hann träna tillräckligt för att motivera ett årskort (hästarna tog alldeles för mkt tid) så istället för att låta pengen gå upp i rök så unnade jag mig en ansiktsbehandling. Skulle aldrig ha lagt ner egna pengar på det annars. Två timmars pyssel av ansiktet, jätteskönt och avkopplande.
Vi har ingen friskvårdstimme...längre. För några år sedan hade vi en timme i veckan och 1,500 i bidrag. Så togs friskvårdstimmen bort och kompenserades med hela 500 extra i bidrag, väääldigt generöst av arbetsgivaren!

Jag får bara nej - eller rättare sagt ingen utbetalning.

Kvittot bevisar inte tillräckligt att det var jag som utnyttjade en turridning (jag kan ju ha bokat i mitt namn, betalat i mitt namn men låtit någon annan rida. Det kan ju ha hänt). Hundträning inom SBK är ju inte BEVISAT tillräckligt ansträngande (Skatteverkets listor är ju bara exempel på vad de kan godkänna). Vandringen till vulkanen (2x3 km bitvis på lavaböss i lutning, i en terräng, som utan lavaböss, räknas som medel, i det oväder som ofta följer ett utbrott) bedömde handläggaren såsom en "utflykt"

Kvitto räcker iofs inte här heller.
Behöver faktura med med mott namn, datum, vad det är, företagets namn, organisationsnummer osv.
Sen ett bevis på att jsg har betalat, brukar skicka en skärmdump från banken.

Att det inte är tillräckligt ansträngande låter dock märkligt. Jag köper ju anläggningskort, de har ju ingen aning om jag använder det eller inte.

Senast jag red skrev jag bara mitt namn i efterhand på kvittot och det godkändes utan problem. Sen går jag på turridning genom svenska blå stjärnan men det godkänns tyvärr inte eftersom det inte betalas direkt till turridningsföretaget.

Kvitto räcker iofs inte här heller.
Behöver faktura med med mott namn, datum, vad det är, företagets namn, organisationsnummer osv.
Sen ett bevis på att jsg har betalat, brukar skicka en skärmdump från banken.

Här räcker kvitto, där personalen på gymmet skriver mitt namn och personnummer på baksidan och signerar + stämplar. Övriga uppgifter (alla som du nämner) står med på kvittot.
Min ag använder ingen portal eller så, utan jag lägger in uppgifterna + foto på kvittot i programmet/appen (som också används för schema, ledighet osv) och lämnar sen kvittot till chefen som går igenom och attesterar.

Här räcker kvitto utan personnummer om summan är under 4tkr. Beställde dock gymkortet på Benify, så då drogs friskvårdsbidraget direkt och resten på lönen. Vi måste dock betala hälften själva. Har 2000 som går att köpa gymkort och liknande för och 1500 till massage.

Här räcker kvitto, där personalen på gymmet skriver mitt namn och personnummer på baksidan och signerar + stämplar. Övriga uppgifter (alla som du nämner) står med på kvittot.
Min ag använder ingen portal eller så, utan jag lägger in uppgifterna + foto på kvittot i programmet/appen (som också används för schema, ledighet osv) och lämnar sen kvittot till chefen som går igenom och attesterar.

Då finns ju alla uppgifter på kvittot 😄

Jag jobbar på ett enormt internationellt företag. Men det är hur smidigt som helst, fyller i mina uppgifter i appen, bifogar bild på faktura och betalning och pengarna kommer på nästa lön.
De godkänner i princip allt bara alla uppgifter finns med.

Friskvårdsbidraget får bara användas av den som har det, dvs inte till familjemedlemmar, vänner, osv.
Jag utgick från att babysim är något man gör tillsammans med sitt barn? Agility gör jag tillsammans med min hund och det är godkänt. Sen kan det absolut vara så att de inte räknas som tillräckligt aktivt för att godkännas. Jag har ingen koll på barnaktiviteter.

Jag utgick från att babysim är något man gör tillsammans med sitt barn? Agility gör jag tillsammans med min hund och det är godkänt. Sen kan det absolut vara så att de inte räknas som tillräckligt aktivt för att godkännas. Jag har ingen koll på barnaktiviteter.
Babysim var på listan över ej godkända aktiviteter innan den listan togs bort.

Går det att använda till barnsim eller liknande? Någon behandling för ryggen? Annars får du börja i agility. ;)
Jag skulle vilja se min hund på agilitybanan. En stendöv engelsk bulldog som har passerat 13 år för ett tag sen. 🫣🤣😂

Ja, lite behandling i ryggen hade inte varit dumt! 😍

Jag använde precis litet av årets friskvårdsbidrag till en 12-veckors onlinekurs i meditation, får access imorgon. Tror att det var det bästa jag kunde göra just nu, senaste veckan har 2,5 år av obefintlig djupsömn kommit ikapp mig och jag har vartenda stressymptom i boken. Blir spännande. :)

(Sen har jag kvar fem massagetillfällen från förra året, som jag inte... hunnit ta ut. :meh: )

Vet inte om nu detta var det officiella friskvårdsbidraget som användes. Men på mitt förra jobb så betalde arbetsgivaren en kollegas gymkort i flera år. Bra för han, men jag o en annan kollega ville ju också ha något (var bara vi tre fastanställda). Gymkortet var ju ändå en 2-3000 kr som han fick extra och då jobbade han en lägre tjänsteprocent än oss.

Så efter lite klurande slutade det med att arbetsgivaren betalade våra kiropraktorbesök.
Toppen när jag först fick problem och hade inbokade besök varannan vecka till en början typ. 😅
Någongång hämtade jag ut ett par skor som jag kunde ha vid promenader.

Om jag någongång får frsikvårdsbidrag igen ska jag nog ta ridlektioner eller något sådant.:D
Skor till friskvårdsaktiviteter på fritiden låter tyvärr helt orimligt att man kan få hämta ut på friskvårdsbidraget. Är svårt nog att få ut arbetsskor utan att det blir skattebrott 😅

Det är det jag tycker är skönt numera att det finns så många inte ren motion aktiviteter.
Jag är väll inte så mycket för behandlingar och liknande heller. Jag promenerar, gräver i trädgården, ägnar mig åt diverse textila eller andra konstformer, dansar (men det finns inget här som direkt passar mig, bara styrdans emellanåt). Hade det varit mer pengar än 1000 kr hade jag ridit, men 1000 kr räcker inte långt när det kommer till ridning.

Skor till friskvårdsaktiviteter på fritiden låter tyvärr helt orimligt att man kan få hämta ut på friskvårdsbidraget. Är svårt nog att få ut arbetsskor utan att det blir skattebrott 😅
Maken fick köpa skor, alltså typ löparskor, fram tills typ förra året? Är det kanske någon regel som ändrats?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka