Friskvårdsbidraget.

Jag är egenföretagare och tar ut 5000 kr i friskvårdsbidrag. Har använt det på gym tidigare. Men i år blir det något med häst eller hund.

Med tanke på allt som skattas för i ett företag är friskvårdsbidraget toppen på många vis, både för företaget och den anställde.

Att det inte går att köpa saker till sin friskvård är förståeligt tycker jag.

Jag är egenföretagare och tar ut 5000 kr i friskvårdsbidrag. Har använt det på gym tidigare. Men i år blir det något med häst eller hund.

Med tanke på allt som skattas för i ett företag är friskvårdsbidraget toppen på många vis, både för företaget och den anställde.

Är det AB då?

Använder det till gymkort. Täcker inte hela kortet på Friskis men ett bra bidrag.

Hade möjlighet tidigare att boka massage på jobbet och fick det draget kostnaden på lönen. Men det tog dem bort för att alla i kommunen ska ha lika förmåner. Då var det väl billigare att försämra för några än att förbättra för alla 🥺 Var också vissa som fick kraftigt sänkt friskvårdsbidrag i samband med den reformen.

Jag ska faktiskt ta upp möjligheten att verka för en höjning på min arbetsplats på vår CFG. För som du säger kommer det både företag och anställda till godo.

Använder ni ert friskvårdsbidrag (om ni har något) och till vad använder ni det?

Själv får jag erkänna att jag var hemskt dåligt på det från början. Jag ville inte hänga på gym och det var lite den uppfattningen jag hade. Jag tror visserligen att det var mer begränsat vad en kunde använda det till från början, även om det såklart inte bara var gym.

Numera använder jag den till sista kronan. Den har senaste åren gått till massage (tyvärr har min massagemänniska slutat), agilityträning och tävling, rallylydnadskurs, turridning, klättring och line-dance. Egentligen är den bäst spenderat på massagen, för det är inget jag unnar mig annars. Allting annat (bortsett från ev. klättringen) hade jag gjort ändå.

Jag brukade köpa årskort på ridklubben för pengarna så jag kunde nyttja ridhuset när jag ville, men nuvarande hästen hatar ridhuset mer än pesten så det har inte blivit något i år. 😅 Vet inte vad jag ska lägga det på nu, har varit perfekt, årskortet kostar 1500kr och vi får 1500kr i friskvård.

Vi får 3500:- i friskvård. Det täcker en del av gymkortet. De år jag inte tränat på gym har jag använt det till massage.

På tidigare jobb hade vi friskvårdstimme och möjlighet att boka kraftigt subventionerad massage på den timmen en gång i månaden, det hade varit till mer nytta för mig tror jag.

Något år har jag använt det till kurser. Gör pga skröpplig kropp av med långt över 10' om året på saker som kan gå under friskvård så det är ett välkommet hål att stoppa det i.

Jag får bara nej - eller rättare sagt ingen utbetalning.

Kvittot bevisar inte tillräckligt att det var jag som utnyttjade en turridning (jag kan ju ha bokat i mitt namn, betalat i mitt namn men låtit någon annan rida. Det kan ju ha hänt). Hundträning inom SBK är ju inte BEVISAT tillräckligt ansträngande (Skatteverkets listor är ju bara exempel på vad de kan godkänna). Vandringen till vulkanen (2x3 km bitvis på lavaböss i lutning, i en terräng, som utan lavaböss, räknas som medel, i det oväder som ofta följer ett utbrott) bedömde handläggaren såsom en "utflykt"

Kvittot bevisar inte tillräckligt att det var jag som utnyttjade en turridning (jag kan ju ha bokat i mitt namn, betalat i mitt namn men låtit någon annan rida. Det kan ju ha hänt). Hundträning inom SBK är ju inte BEVISAT tillräckligt ansträngande (Skatteverkets listor är ju bara exempel på vad de kan godkänna). Vandringen till vulkanen (2x3 km bitvis på lavaböss i lutning, i en terräng, som utan lavaböss, räknas som medel, i det oväder som ofta följer ett utbrott) bedömde handläggaren såsom en "utflykt"
Och så får andra ok på "meditation"

Är det din arbetsgivare som säger nej eller någon portal?

Det är trots allt generösa regler för friskvård så lite märkligt att du blir nekad. Men tanken från början är ju att få medarbetare att röra på sig regelbundet. Inte en gång per år.

Du har rätt till hela friskvårdsbidraget även om du skulle varit föräldraledig hela året :)
Kan förtydliga att samma gäller vid sjukskrivning. Det är anställningen som är det viktiga. Däremot deltidsanställda kan få avdrag med motsvarande del, liksom att man inte varit anställd hela året.

Jag brukade köpa årskort på ridklubben för pengarna så jag kunde nyttja ridhuset när jag ville, men nuvarande hästen hatar ridhuset mer än pesten så det har inte blivit något i år. 😅 Vet inte vad jag ska lägga det på nu, har varit perfekt, årskortet kostar 1500kr och vi får 1500kr i friskvård.
Går det att använda till barnsim eller liknande? Någon behandling för ryggen? Annars får du börja i agility. ;)

Det låter helt galet. Har ni någon facklig som kan hjälpa till med chefen, eller kan man rådgöra med Skatteverket?

Vem är det som nekar? Arbetsgivaren? Turridning funkar finfint som friskvård, men det är viktigt att man säkerställer att rätt person gjort ritten. Men det går ju liksom inte att göra utom allt rimligt tvivel, så det kan inte vara ribban. Kvitto med namn, personummer och leg vid ritten - så tycker i alla fall vi att vi gjort det vi kan för att kolla att inget bedrägeri begås. Och det har, mig veterligen, accepterats av alla hittills.

På en massagesalong jag satt och väntade på behandling (med friskvårdspengar) kom en man in och ville köpa presentkort till sin fru för sina friskvårdspengar. Som "tur" var nekades han, annars hade inte heller jag kommit tillbaka fler gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka