Friskvårdsbidraget.

Använder ni ert friskvårdsbidrag (om ni har något) och till vad använder ni det?

Själv får jag erkänna att jag var hemskt dåligt på det från början. Jag ville inte hänga på gym och det var lite den uppfattningen jag hade. Jag tror visserligen att det var mer begränsat vad en kunde använda det till från början, även om det såklart inte bara var gym.

Numera använder jag den till sista kronan. Den har senaste åren gått till massage (tyvärr har min massagemänniska slutat), agilityträning och tävling, rallylydnadskurs, turridning, klättring och line-dance. Egentligen är den bäst spenderat på massagen, för det är inget jag unnar mig annars. Allting annat (bortsett från ev. klättringen) hade jag gjort ändå.
Japp :) ! Massage och yogobe-prenumeration brukar det bli.

@Lilla Det skrev jag ju, ge det till mig ;).

Nej, men skämt åsido. Jag tycker som flera andra säkert också tycker att löparskor skulle varit med på listan. Samma med spa och även frisörbesök, det är också friskvård tycker jag.

Men det finns ju faktiskt mycket på listan också :)
Precis alla kan väl inte tillgosodoses, men de flesta borde kunna hitta någonting. Kanske blir det att man provar något man inte provat annars?

Kajakpaddling, golf/minigolf, eller du kanske springer lopp nån gång? Personlig tränare/löpcoach?

https://www.lakarintyg-sverige.se/friskvardsbidrag-lista-a-o-vad-ingar

Använder ni ert friskvårdsbidrag (om ni har något) och till vad använder ni det?

Själv får jag erkänna att jag var hemskt dåligt på det från början. Jag ville inte hänga på gym och det var lite den uppfattningen jag hade. Jag tror visserligen att det var mer begränsat vad en kunde använda det till från början, även om det såklart inte bara var gym.

Numera använder jag den till sista kronan. Den har senaste åren gått till massage (tyvärr har min massagemänniska slutat), agilityträning och tävling, rallylydnadskurs, turridning, klättring och line-dance. Egentligen är den bäst spenderat på massagen, för det är inget jag unnar mig annars. Allting annat (bortsett från ev. klättringen) hade jag gjort ändå.
Japp, alla 4300 kronor går till massage (brukar dock alltid bli en slatt över). Hade gärna använt till kiropraktor men det får man inte.

Oj, vilka bidrag de flesta får! Toppen ju!
Vi får 1200 kronor, vilket jag tycker borde vara mer i mitt yrke där vi arbetar med kroppen (uska på ett äldreboende).
Lyftkurser lyser också med sin frånvaro, inget gehör från chefen. Vikarierna vet inte hur lyftarna fungerar, ordinarie struntar i att använda dem.
Heja.
Jag är inte bitter. ;)
Vi får också bara 1200 kr tyvärr.

Jag hade ju många år när jag inte använde det alls eftersom det inte täckte saker jag gillar.
Sedan ändringen använder jag allt varje år. Vi får 2000kr och jag har lagt det på klättring, dykning och dans.

Vi får 4000kr och det brukar gå åt. Har ett gymkort som rullar i botten om jag inte använt upp allt men det har gått till liftkort, dykkurs, klättring, simning, yoga mm. Jag sparar alla kvitton som skulle kunna tänkas bli godkända och så lämnar jag in i slutet av året.

Efter ändringen här om året känns det som det mesta som har minsta lilla fysiska anknytning går att få för. Tom app-kostnader. Det är ju toppen för vi är ju så olika i var vi skapar friskvård.

Tyvärr får vi bara använda friskvårdsbidraget till massage och inte till naprapatbehandlingar, men massage är ju inte dumt det heller :) .

Massage/enklare naprapatbehandling går under friskvård (dvs inte behandling av sjukdom/skada). Det gäller bara att behandlaren för en ordentlig journal över vad hen gör och varför. Jag åker inte in till stan om jag kan få det mindre än 5min hemifrån...

Just det, jag kom på att jag har använt mitt till loppavgifter flera ggr också och massage en gång.
Massage är jag dock inte förtjust i, har mycket lättare att tala om för t ex min man vart jag vill han tar i, så det ger mig mkt mer.

Under åren har det varit olika, bland annat köpt upplevelser på upzone men främst till träning. I år gick allt till ett gymkort.

Vi får välja, bidrag eller friskvårdstimme. Har alltid haft timmen då bidraget varit så litet. Tror de höjt det i år, men jag älskar timmen.
Maken har dock ganska mkt bidrag och är dålig på att utnyttja det. Köpte simkort som jag använde en vinter, men nu var det längesen.
Valpkursen hade man tydligen kunnat utnyttja bidraget till. Synd att det inte var han som gick den då :angel:

Brukar använda det till ridlektioner eller klippkort på yoga. Låter det aldrig brinna inne! Känns så onödigt. Om jag inte hade gillat någon aktivitet hade jag typ köpt klippkort på massage eller så.

Vi får 1000 kr, förut brukar jag använda det för att hyra lokal att träna i några gånger, men nu har jag inte orkat styra upp det. Jag ägnar mig inte åt någon form av ren motion alls så jag har inte nyttjat friskvårdsbidraget de senaste åren.

Oj, vilka bidrag de flesta får! Toppen ju!
Vi får 1200 kronor, vilket jag tycker borde vara mer i mitt yrke där vi arbetar med kroppen (uska på ett äldreboende).
Lyftkurser lyser också med sin frånvaro, inget gehör från chefen. Vikarierna vet inte hur lyftarna fungerar, ordinarie struntar i att använda dem.
Heja.
Jag är inte bitter. ;)
Du ska vara bitter! Låter som en arbetsmiljö/facklig fråga dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka