Vad anser ni?

Sv: Vad anser ni?

*kl*

Fick träffa en underbar liten kille som heter Tiyam, blev helt kär i det namnet, fast det lär jag väl aldrig få döpa mitt barn till ;)

Efter min pojkväns släkts traditioner så ska barnet ha två mellannamn, ett från mammans sida och ett från pappans sida :).

Så om vi skulle få en grabb skulle han få heta ***** Eric (min morfar) Roland (ngn från killens släkt).

Om vi skulle få en tös så blir nog namnen förmodligen ***** Sandra (killens syster) Louise (min syster).

:)

*kl*
Våra barn har alla tre samma initialer, först ett släktnamn och sedan tilltalsnamnet och bådas efternamn.
Vi har haft namnen klara innan födseln både flick och pojknamnen.
När vi väntade första så ville jag ha en Rasmus, men min sambo tyckte det skulle bli synd om en ev. pojke när han växte upp och som vuxen skulle heta Rasmus.
Dödsstöten för mitt favoritnamn var när grannbarnen döpte en tjurkalv till Rasmus ...
Mitt ofödda fjärde barn skulle ha hetat Joar ett namn som jag tycker är så vackert men aldrig fick använda.

Dottern har tre namn. Först tilltalsnamnet (tyckte jag var viktigt för att det ska bli "rätt" namn på alla försändelser). Sen ett släktnamn från min mans sida och tillsist ett vi bara tyckte var fint.

Själv hade jag bara ett namn tills i 10-årsåldern då min mamma frågade om jag ville ha ett till (ett från det land där jag har påbrå längre bak i ledet) och jag tackade ja - så jag har två namn.

Men jag tror annars mina föräldrar resonerade som några andra här - "vad ska man ha dem till" när jag föddes. Mina föräldrar valde även att vi inte skulle kalla dem mamma och pappa utan vid namn. Så de var lite speciella (det var ju såna vindar på 70-talet, men jag har ändå inte träffat någon annan som valt detsamma).

Vi har 2 namn. Tilltalsnamnet är först. Vi valde 2 namn eftersom jag fick bestämma tilltalsnamnet och då ville sambon också bestämma ett namn. Så vi har ett var så att säga. Skulle aldrig falla mig in att sätta ett sk släktnamn.

Våran son fick ett släktnamn och ett eget tilltalsnamn.
Blev då Per (släktnamn från bådas sida) Isak (tilltalsnamn)
Vi har mellanamn både sambon och jag så var självklart at även Isak skulle ha det.

Min dotter heter Anna Li Vanja, efter min och pappans systrar. :)
I våran familj är två andranamn en tradition, ett från var sida av släkten. I Lis pappas familj har de inte andranamn alls. Så det var jag som fick välja.

Vår dotter ska heta ALMA Julia Katarina
Alma är min mammas initialer (hon är död, vill hedra henne), Julia är min syster och största ögonstenen och Katarina är från min sambos sida.

Om det nu blir en pojke får han heta OTTO Melker och sen nåt mer. Där har jag nog ensam bestämt, sambon får bestämma tredje namnet:D

jag har inga barn men jag har två extranamn av den anledningen att familjen inte kunde komma överrens om vad jag skulle heta ^^

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 924
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 775
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar