Vad anser ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Vad anser ni kring de extra namn vi ger våra barn utöver det valda tilltalsnamnet? Har de någon speciell betydelse för er? Tex att de är namn de ärver osv? Hur många extra namn anser ni att barnet bör ha utöver tilltalsnamnet? Hur placerar ni extra namnen så att de får ett fint flyt? Var i ledet placerar ni oftast tilltalsnamnet?
Välkommen till tråden och tacksam för alla era svar! :bow::bow:

Sv: Vad anser ni?

Vi har valt att inte ha några extranamn av den anledningen att för oss betyder det inget och då många företag inte vet vilket som är tilltalsnamnet kan det innebära småkrångel. Dessutom så vad ska man ha de andranamnen till?

Jag vill ha tilltalsnamnet först och sedan två extranamn (mellannamn). Vi har valt att ett av barnens extranamn ska vara släktnamn för att markera att de kommer från vår släkt.
Det finns ett talesätt om att "kärt barn har många namn" och för mig känns det "futtigt" med mindre än tre (vilket både jag och min sambo har).
Vi döpte våra barn till ENGLA Ingrid Cecilia (där Ingrid är ett släktnamn från min sambos sida) och SAGA Ann Caroline (där Ann är ett släktnamn från min sida).

Vårt barn har tre namn, vilket vi föräldrar också har. Tilltalsnamnet först och sedan två släktnamn, ett från varje sida. THEA ,Ingrid (min mammas tilltalnamn och mitt mellannamn) Elisabeth (svärmors namn och svägerskans mellannamn). Ordningen på mellannamnen kom av att det lät bäst i den ordningen. Thea heter hon för att det är vackert och lagom ovanligt.

Vi valde Anthony för att det lät bra med Sam och så är det sambons konfirmationsnamn. Annars hade jag gärna valt Timothy som är sambons pappas namn, men det kändes lite klyshigt.

Vi har valt två extranamn till våra barn. Ett namn från pappas sida, och ett namn från min sida. Vi har placerat tilltalsnamnet först, men det är för att jag tycker det fick bäst rytm i att uttala det först.

Vi har gett vår dotter ett andranamn. Tilltalsnamnet är först och sedan ett längre lite elegant andranamn. Inget av namnen är släktnamn utan vi gillar dem bara.

Jag tycker att det är jobbigt med alla mina mellannamn som inte har någon betydelse alls (inte för mig iaf) så när jag väl får barn får de nog vara utan...

Maken ville inte att barnen skulle ha mellannamn (ingen i hans slakt har det och han tycker att mellannamn ar meningslosa :p) men det ville jag och efter mycket argumenterande blev det sa.

De heter CHLOE Marie (Marie/Maria ar ett slaktnamn som i min familj av tradition alltid ges till den forstfodda dottern) och AMBER Grace (makens mormor hette Grace, hon dog langt innan tjejerna foddes).

Vi har döpt våra barn till Karl Neo Stig Torsten och Eva Mea Susan Victoria. Jag vet att det är lite nördigt men vi tänkte som så att eftersom vi bara ska ha två barn är det lika bra att smaska på med släktnamn... :D

Nikki heter Nikki Kristina Linnea.
Båda mellannamnen är släktnamn och finns i både min och sambons släkt.

Min dotter heter Elina Elisabeth Minette
Elina för att det är fint :p, ELisabeth är mitt släktnamn och Minette för att hon har franskt påbrå och vi ville ha med det för att påminna om det :)

Ett tilltalsnamn och två mellannamn. Mellannamnen är ärvda, en från farssidan och ett från morssidan. Rent traditionellt i min familj och det skulle kännas konstigt att inte följa traditionen. Namnen sätts i den ordning det flyter bäst i.

min dotter på 5 år fick ett extra namn efter en släkting som va älskad av allt och alla.
sen hon som är 1 å halvt år fick efter pappans moster, hon va favoriten bland barnen..
sonen på 6 månader fick efter pappan,

så alla mina barn har extra namn efter en släkting som betyder nått för oss..

Mina barn har tilltalsnamn samt mellannamn, flickorna har ett mellannamn varav den ena har samma som jag har och den andra har ett från sin gudmor. Sonen ståtar med två mellannamn, ett från min pappa (och pappans morbror) samt ett från pappans älskade morfar.

Visserligen kanske det är onödigt med mellannamn, men det är ju släktnamn i någon mening och ffa sonens sista mellannamn känns viktigt att hedra pappans morfar som var en underbar människa som dog strax efter att sonen föddes.

Min sambo är ju arabisk och i hans kultur så döper man sönerna efter sin far o farfar i mellannamn.
En fin tradition tycker jag som vi har låtit vår pojk få.

Resultatet blev Jakob Rafat Tayseer (Svensson :D)

Skulle nästa barn bli en tjej så kommer vi däremot inte ha samma tradition. Jag o min mamma har så trista namn :). Så då tar vi min mormors och min sambos mammas namn
Alltså *piiip*, Anna, Eithedel (Svensson)

Jag gillar att mina barn får namn som både är svenska och arabiska.

Så många fina namn ni har!

Min dotter heter ELLEN Karolina Vendela, där mellannamnen båda är släktnamn från min sida. Karolina från min pappas sida och Vendela från min mammas. Båda har gått i släkten i flera generationer så jag ville inte utelämna något, samtidigt som sambon inte hade något särskilt släktnamn att föra vidare och inget som var extra fint. Han fick dock välja tilltalsnamnet. :)

Vi hade tur!
Min morfar och sambons farfar heter båda Erik så det var det självklara extranamnet till vår son.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 924
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 775
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar