Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Nej jag kan inte tänka mej att alla domare tar hänsyn till ras. Kanske någon har äverseende vem vet? Nu är det väl ingen katastrof kanske i lägre klasser där inte formen behöver vara så hög (LC-LB) men sen får den svårt och då kan inte domaren dömma annorlunda.

Och frågan var ju här att gå uppåt i klasserna?

Så det är utifrån det jag har svarat.

Varför envisas du med att en fjording bara kan gå LB?
Ingen i den här tråden har skrivit att man bör satsa på fjording om man vill rida msv o högre, även om det finns få undantag som gör detta, men upp till LA är ingen omöjlighet, och det är det alla skrivit om, och det verkar vara det ts menar. Det är inte alla fjordingar som kan göra bra resultat i LA (men inte alla halvblod heller även om rörelserna inte är svårare än att mer eller mindre alla inridna hästar ska fixa det) och inte alla ryttare heller, men många kan göra det. Det som dessutom nämnt är att satsa och rida de speciella fjordtävlingarna, där alla rider "på samma villkor".
Fjord-SM går t ex i LA för att där har en fjording möjlighet att göra ett bra resultat, sannolikheten att de ska kunna gå mycket högre är inte så jättestor. Kvalgränsen är satt på 55%, för att en fjording måste kämpa för varje poäng, och inte får nåt gratis. Ändå gör många fjordingar mycket bättre resultat, med vinst o plac i regional LA, vilket är betydligt mer sport än att rida halvblod.

Nu antar jag att du säger att LA inte heller är att "komma upp i klasserna", men det är upp till LA vi pratat om i den här tråden, massor av exempel på fjordingar som gjort bra resultat. Trådskaparen kan träna och kämpa för att göra bra resultat i LA och satsa på att tävla med andra fjordingar och bli bland de bästa fjordingarna i Sverige, där får man antagligen lägga ribban. Väldigt många är nöjda och glada med att rida LA, när man vill gå högre väljer de flesta att byta till en ädlare ras. Vad ts gör är upp till henne.

Är det onödigt att lägga ner en massa tid på att dressyrträna min fjording? Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna?

Ja!

/Louise, som själv har haft en fjording

Onödigt att dressyrträna är det iof aldrig. Det lär er båda att rida rätt. Men inte för att plocka rosetter. Tyvärr

Nej jag kan inte tänka mej att alla domare tar hänsyn till ras. Kanske någon har äverseende vem vet? Nu är det väl ingen katastrof kanske i lägre klasser där inte formen behöver vara så hög (LC-LB) men sen får den svårt och då kan inte domaren dömma annorlunda.

Och frågan var ju här att gå uppåt i klasserna?

Så det är utifrån det jag har svarat.

Eftersom jag inte tävlat nått på honom än så är att ta sej uppåt i klasserna typ LA för mej....

är det så att du är så mycke emot fjordingar för att du inte har tålamod och kunskap att rida dom bra själv? Visst får man mer gratis på en lättare hästras men är man en bra ryttare klarar man av alla raser....;)

Onödigt att dressyrträna är det iof aldrig. Det lär er båda att rida rätt. Men inte för att plocka rosetter. Tyvärr

så du håller inte med alla som säger att man kan placera sej i LA med en fjording?

det finns ju t.o.m levande bevis på det.......

*knapplån*

Till dig som skapade tråden skriver jag återigen; go for it! Satsa framförallt på att rida fjodtävlingar, och lokala tävlingar för att eventuellt kvala till sm.
Så länge du tävlar ponny kommer du nog att kunna placera dig i lägre klasser med rätt träning, men det är inte enkelt oavsett vilken häst man har när man börjar tävla. På stor häst-tävlingar så visst går det, men det krävs betydligt mer, många placerar sig ju inte ens med "vanliga dödliga halvblod" utan det ska vara dyra gångartshästar även i lägre klasser. Det är inte alla som har råd med det..

Du har 1½ år kvar som ponnyryttare - utnyttja dem med den häst du redan har och känner! Det tar lång tid att rida in sig på en ny häst. Därefter vet du nog bättre vad du vill och vilka förutsättningar du har med skola, jobb osv, att satsa på hästen. Först då tycker jag du ska fundera på att eventuellt köpa en annan häst.

Lycka till! :D

Som rosettplockare menar jag inte bara i LA, utan att man vinner rosetter i alla klasser man ställer upp i.
Jag anser att fjordingar har begränsningar vad de kan/klarar i dressyren.

Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna?

Jag syftade på ditt inlägg ovan.
Jag nämnde aldrig nåt om de lägre klasserna. Läs vad jag menar och inte bara vad jag skriver.

Som rosettplockare menar jag inte bara i LA, utan att man vinner rosetter i alla klasser man ställer upp i.
Jag anser att fjordingar har begränsningar vad de kan/klarar i dressyren.

Jag syftade på ditt inlägg ovan.
Jag nämnde aldrig nåt om de lägre klasserna. Läs vad jag menar och inte bara vad jag skriver.

du nämnde inget om dom högre heller.. du nämnde inget om vilka klasser du menade överhuvudtaget...:crazy:

Säger det igen!; Satsa!!!

Skit i vad alla tycker och tänker och har för meningar om detta, den enda som kan se till att det blir resultat är du själv! Visa alla där ute!!!

Hej - nu skall jag berätta en riktigt rolig historia - och den är 100% sann.

För många år sen så fanns det ett ridhus i Oslo, mitt i byn faktiskt. En gammal "relik" från tiden då omgivningarna var annorlunda. Tack och lov är den borta nu - men det är en annan historia.

På detta ridhus "huserade" den norska dressyreliten. Och det fanns också en ridskola där, såklart. På denna ridskolan fanns det ett fjordhäst sto, en älskvärd, söt och mycket samarbetsvillig själ. Några av dom duktigaste ridskole elever utbildade denna käcka häst till Grand Prix och visade upp stoet på en bejublad Jul-uppvisning. Hästen gick så otroligt vackert - den kunde piaff, passage, piruetter - och var kort & greit (som det heter på norska) en riktig åpenbaring.

SÅ VISST KAN DU KOMMA HUR LÅNGT DU VILL MED DIN FJORDHÄST - under förutsättning av att du väljer en smäcker, långbent och mera sportig typ!

När jag för ca 1½ år sen sökte efter häst. Så letade jag efter en individ som skulle vara lugn, trygg och inte flyga i luften för minsta lilla eftersom jag som ryttare är väldigt försiktig. Jag hittade den "perfekta" och jag brydde mej överhuvudtaget inte om att det var en fjording. DÅ hade jag mest bara ridningen som ett tidsfördriv på helgerna och en del kvällar, så det var inget jag direkt "sattsade" på.
Nu har jag hoppat av skolan och har MASSA tid över för min fjording. NU känner jag att jag skulle vilja börja tävla och sattsa lite mer.
Men hur långt kan man komma med en fjording?
Jag hör hela tiden en massa prat om att fjordingar är "skogsmullar" och "tant-hästar".
Är det onödigt att lägga ner en massa tid på att dressyrträna min fjording? Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna? Har en fjording någon som helst chans att vinna över andra "lättare" raser på tävlingar?
Som individ är min fjording alldeles utmärkt som ridhäst! Han VILL verkligen göra rätt och det gör ju honom extremt lättlärd och vi brukar ofta ha roligt tillsammans och förstår varann.
Men har hans "kroppsbyggnad" någon som helst chans?
Än så länge har jag 1½ år kvar att rida ponny och vill helst vänta med att köpa häst tills jag gått ut skolan och fått ett ordentligt jobb. Och om jag ska köpa en ny häst redan nu måste jag sälja min fjordis för att ha råd, och det klarar jag inte.

*knapplån*

Till dig som skapade tråden skriver jag återigen; go for it! Satsa framförallt på att rida fjodtävlingar, och lokala tävlingar för att eventuellt kvala till sm.
Så länge du tävlar ponny kommer du nog att kunna placera dig i lägre klasser med rätt träning, men det är inte enkelt oavsett vilken häst man har när man börjar tävla. På stor häst-tävlingar så visst går det, men det krävs betydligt mer, många placerar sig ju inte ens med "vanliga dödliga halvblod" utan det ska vara dyra gångartshästar även i lägre klasser. Det är inte alla som har råd med det..

Du har 1½ år kvar som ponnyryttare - utnyttja dem med den häst du redan har och känner! Det tar lång tid att rida in sig på en ny häst. Därefter vet du nog bättre vad du vill och vilka förutsättningar du har med skola, jobb osv, att satsa på hästen. Först då tycker jag du ska fundera på att eventuellt köpa en annan häst.

Lycka till! :D

Precis.
Självklart är det inga hästar för 130 hoppning eller för att sprattla runt högre MSV klasser i dressyr, men återigen, hur många av oss ryttare har själva världens högsta kapacitet?
De flesta av oss skulle knappast kunna rida Briar eller liknande hästar särskilt väl skulle jag tro.

Visst med en fjording kommer du få mycket skit, även om du inte som här frågar vad folk tycker, så lär du ändå få kommentarer från folk som promt måste spy ur sig en massa dravvel om fjordingar (eller vad du nu har för fel sorts häst).

När min unghäst blev så pass skadad för ett par år sen så jag måste ta bort honom så funderade jag på att skaffa en bruning, ja Hbl alltså
för att slippa tas med folks attityder. Var med min gammelvalack på en behandling på ridskolan, pratade med en tjej där om hon visste av någon trevlig häst till salu.
Det gjorde hon inte men reaktionen var "Nej men åååh vad kul att du ska köpa riktigt häst! då kan du ju komma hit och träna i ridhuset"
Kräääk! är jag inte välkommen i deras ridhus om jag inte har ett halvblod så vete katten om jag är så intresserad.
Nu har jag tränat i ridhus om än inte just det stället, fler gånger i veckan förut. Det var ju bara en av alla pinsamma situationer.
Min valack när han var som mest tränad gjorde väl hyffsade byten och sprattlade runt.
Det är fortfarande inte omljligt att jag en dag kanske skaffar ett Hbl eller liknande häst, men då ska jag verklgien ha en önskan om att tävla uppåt 130-140 och kommer den dagen tja då ska jag själv ha kapacitet för det också :angel:

Visst får man mycket positivt med och som sagt fjordhästföreningen finns ju och där får man lite andningshål från felhäst grejjen.

Tack för länken till den holländska fjordhästen!
Alldeles underbart :love:

Immer

Ja visst är den :love: typiskt tecken på en människa som jobbat på utan att dras ner av folks attityder.
Tänk om man själv hade hälften av det drivet och modet eller vad det nu är.
Men uppenbarligen så går det ju och det där är ju inte direkt någon lättare typ heller precis. :D

Precis.
Självklart är det inga hästar för 130 hoppning eller för att sprattla runt högre MSV klasser i dressyr, men återigen, hur många av oss ryttare har själva världens högsta kapacitet?
De flesta av oss skulle knappast kunna rida Briar eller liknande hästar särskilt väl skulle jag tro.

Visst med en fjording kommer du få mycket skit, även om du inte som här frågar vad folk tycker, så lär du ändå få kommentarer från folk som promt måste spy ur sig en massa dravvel om fjordingar (eller vad du nu har för fel sorts häst).

När min unghäst blev så pass skadad för ett par år sen så jag måste ta bort honom så funderade jag på att skaffa en bruning, ja Hbl alltså
för att slippa tas med folks attityder. Var med min gammelvalack på en behandling på ridskolan, pratade med en tjej där om hon visste av någon trevlig häst till salu.
Det gjorde hon inte men reaktionen var "Nej men åååh vad kul att du ska köpa riktigt häst! då kan du ju komma hit och träna i ridhuset"
Kräääk! är jag inte välkommen i deras ridhus om jag inte har ett halvblod så vete katten om jag är så intresserad.
Nu har jag tränat i ridhus om än inte just det stället, fler gånger i veckan förut. Det var ju bara en av alla pinsamma situationer.
Min valack när han var som mest tränad gjorde väl hyffsade byten och sprattlade runt.
Det är fortfarande inte omljligt att jag en dag kanske skaffar ett Hbl eller liknande häst, men då ska jag verklgien ha en önskan om att tävla uppåt 130-140 och kommer den dagen tja då ska jag själv ha kapacitet för det också :angel:

Visst får man mycket positivt med och som sagt fjordhästföreningen finns ju och där får man lite andningshål från felhäst grejjen.

Hästmänniskor kan verkligen vara trångsynta!!! usch!
:cool: Tråkigt att de inte fattar att man inte kommer nån vart genom att vara trångsynt...!:mad:

Säger det igen!; Satsa!!!

Skit i vad alla tycker och tänker och har för meningar om detta, den enda som kan se till att det blir resultat är du själv! Visa alla där ute!!!

Jag ska allt sattsa:devil:

måste bara göra om hans grundvaccination.. råkade missa med några dagar..
Någon som vet vad det kostar ungefär?

HERREGUD!! XDDD Jag hoppas VERKLIGEN att alla i den här tråden som talar emot fjordingar är SJUKT ironiska. Herreguud, bukefalosmänniskär så... öhum.. speciella.

Det är som att säga att det enda en shettis duger till är att bitas, sparkas och bocka av massa människor.

Räkna med en tusenlapp för att få din häst fullvaccinerad.

Alltså jag vet inte hur du rider dina hästar, men jag tror att du skojade lite när du sa att de stryps!.. hoppas jag:angel:

Du måste dessutom ha haft väldig otur med de fjordingar du utbildat till dressyrhästar, eftersom du verkar tycka att det inte fungerar. Moderna lätta fjordhästar med ridhästtyp i stammen är väldigt kraftfulla och har ofta lätt för att bära sig. Man köper ju häst efter vad man ska ha den till och vill man ha en fjording till dressyr eller hoppning köper man förstås inte en av tung arbetshästtyp utan en högrest trevlig individ som uppfyller de krav man har. Precis som om du köper ett halvblod eller en ponny till dressyr så väljer du kanske inte en tung häst med lågt ansatt hals och som är allmänt dåligt byggd.

Jag har också stött på både tyngre och lättare fjordingar. Mångra ridskolor har en eller två fjordingar som ska vara lugna och stabila nybörjarhästar som tryggt lunkar på. De kanske inte alltid är en sån man väljer till sporthäst. Det kanske är såna du har stött på som gör att du tycker som du gör? (Jag menar förstås inte att alla ridskolefjordingar är såna utan att det finns många som är lätta bra hopp och dressyrhästar där också:) )
Många fjordingar är också.. lite i överhull:smirk: som gär att de verkar ännu kraftigare än vad de kanske är. De är mer lättfödda än man kan tro..

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

"Komma upp i klasserna" är inte LB som ni skriver om här i tråden.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

VA? Undra fasiken hur ägaren till den stora grova fjordingen jag träffade i gymnasiet gjorde när hon red LA... Undra föresten hur min kompis gör när hon slår halvblod med sin fjordis... Skumt det där... Dom måste väl fuska båda två? :rofl: :rofl:

VA? Undra fasiken hur ägaren till den stora grova fjordingen jag träffade i gymnasiet gjorde när hon red LA... Undra föresten hur min kompis gör när hon slår halvblod med sin fjordis... Skumt det där... Dom måste väl fuska båda två? :rofl: :rofl:

Jag tror inte de fuskar. De har bara inte läst flashligths påståenden om att det är omöjligt :D

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar