Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Jag propagerar alltid för fjordingar, de är i allmänhet väldigt mångsidiga, så jag tycker absolut inte att du ska tveka till att sikta på vare sig dressyr eller hoppning!

Man får väl ha överseende med hästens steg och om det är en lätt eller tung modell, men med en bra tränare tror jag att det kommer gå finfint. :)

vad glad jag blir av att läsa allt detta...
jag har också fjording o skulle aldrig
kunna tänka mig att byta.

Varför inte? :)
Jag har själv tävlat fjording i dressyr och hoppnin det har gått jätte bra:) . Men det krävs ju som alla andra raser att man jobbar med dom, dom är ju en toppen ras. Går inte sönder så lätt och så är dom toppen körhästar oxå. Varför tveka en bra ras. Och det är rätt kul och komma till en tävlig där alla har flätat sina hästar o ägnat mycke tid på putsa dom fina. Så ser dom en fjordin hahah det gillade jag vilka miner (från många)! Så red man och gick toppen då kom måga fram gratulera och undra vem man rider för osv. Då jag inte red för någon vart dom lite fundersamma. Alltid vart en tjej som har vart hos en privat stalltjej :D . Lycka till o du tveka inte kör hårt!:D

en av de första hästarna jag red var en fjording och jag gillade honom skarpt så jagh ar alltid varit sugen på att köpa en, men som skrivet så är det många som har sagt att om (jag vill tävla lite på klubbnivå, inge högt upp och kanske prova på lite western) jag ska tävla så passarn nog ett halvblod bättre.

men nu när jag läst tråden så blir jag mer och mer sugen på att skaffa en fjording så jag ska nog göra det när det är dags:)
helst av allt skulle jag vilja göra det redan nu men som alltid så är det dom j***la pengarna som fattas:(

men jag tycker också att du ska ha kvar din fjording, go for it:)

lycka till

När jag för ca 1½ år sen sökte efter häst. Så letade jag efter en individ som skulle vara lugn, trygg och inte flyga i luften för minsta lilla eftersom jag som ryttare är väldigt försiktig. Jag hittade den "perfekta" och jag brydde mej överhuvudtaget inte om att det var en fjording. DÅ hade jag mest bara ridningen som ett tidsfördriv på helgerna och en del kvällar, så det var inget jag direkt "sattsade" på.
Nu har jag hoppat av skolan och har MASSA tid över för min fjording. NU känner jag att jag skulle vilja börja tävla och sattsa lite mer.
Men hur långt kan man komma med en fjording?
Jag hör hela tiden en massa prat om att fjordingar är "skogsmullar" och "tant-hästar".
Är det onödigt att lägga ner en massa tid på att dressyrträna min fjording? Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna? Har en fjording någon som helst chans att vinna över andra "lättare" raser på tävlingar?
Som individ är min fjording alldeles utmärkt som ridhäst! Han VILL verkligen göra rätt och det gör ju honom extremt lättlärd och vi brukar ofta ha roligt tillsammans och förstår varann.
Men har hans "kroppsbyggnad" någon som helst chans?
Än så länge har jag 1½ år kvar att rida ponny och vill helst vänta med att köpa häst tills jag gått ut skolan och fått ett ordentligt jobb. Och om jag ska köpa en ny häst redan nu måste jag sälja min fjordis för att ha råd, och det klarar jag inte.

Hej både jag och min mamma rider dressyr på våra fjordingar. Min (hopp)fjording är av den lättare typen och jag tränar på LB LA nivå. Jag har tränat dressyr med den hästen ett år. Mammas är väl av medeltyp men mer byggd som ridhäst och hon har börjat befästa piaff och passage (om du inte tror mig kan jag lägga upp en film på min hemsida). Det finns ju många olika typer av fjordhäst men det går att träna dressyr med dem. Grannen tränar sin upp till LA nivå också men det är en häst av den lite grovare typen.

Man får tävla fjordhästar som är underponnymått (vilket är de flesta) om man är över 18 på fjordhästtävlingar.

Hmmm...såg att det redan fanns en länk till den holländska sidan i tråden...håll till godo ändå...

Jag :love: fjordingar! Dock skulle jag inte köpa en som "första häst" (nu menar jag inte att den första häst man köper inte ska vara en fjording, men för egen del skulle jag gärna köpa fjord nu, när jag redan har en dressyrhäst)

Hej!!!

Har följt tråden och måste bara säga vilken underbart söt dam du har , såg bilden...hade väldigt vackert huvud :love:

http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/menueng.html
Kolla in duktiga fjordingar.
Om länken inte fungerar så sök på "guusjes fanclub". Hemsidan är holländsk, men helt underbara bilder!!!!:rofl:

Ja, alla argumentation MOT fjordingar i dressyr kommer lite på skam här med all tydlighet. Ofta är det ju så att när man själv inte klarar av något så är det absolut inte fel på en själv:angel: .

Någon nämnde nåt om steg...och jag har en alldeles färsk(förra helgen) händelse i minnet som jag tänkte nämna här. Syrran har en inackordering som blivit lite tuff för lilla ägarinnan så syrran lovade rida till hästen ifråga. Det visade sig att hästen troligen aldrig fått någon skolning utan mest är körd rakt fram för vagn. Dock, syrran lockade fram llite aktion i hästen och sa hänförd vid återkomsten att Wow, här finns det steg!!!!

Fjordingar är icke att förakta och Darbhanga här på forumet har stor tävlingserfarenhet av dressyr på fjording. Själv har jag fascinerats lite och det lutar mer åt att jag framöver kommer att ha en fjording. Har för dagen en Welsh Cob och en paint-korsning på g i syrrans hästs mage;)

Onödigt att dressyrträna är det iof aldrig. Det lär er båda att rida rätt. Men inte för att plocka rosetter. Tyvärr

Jag känner en tjejj som rider sina fjordingar bland halvblod hon har tränat upp flera fjordingar till LA-nivå och det är ganska ofta hon blir placerad eller vinner!

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

"Komma upp i klasserna" är inte LB som ni skriver om här i tråden.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

Jaha. Det där lärde jag mig lite av. Noffe, min 28-åriga medryttarhäst, måste alltså ha något fel i sig? Han har tävlat i typ allt. Vunnit över Quarterhästar i westernridning, tävlat i något som heter "fjordgalopp" på en galoppbana här i närheten (han var uttagen till SM på Gotland för ett antal år sedan, men det gick inte att ordna resan dit). Han har hoppat 1.30 med ryttare (minst), och var fantastiskt välmusklad, välbyggd och smidig i yngre dagar. Dessutom var han galet pigg (det gick nästan inte att rida honom utan pelham...).

Fjordhästar är verkligen ridhästar. Självklart är det inga tävlingshästar för Grand Prix (det finns dock undantag, som många sagt redan) men det är underbara hästar för skogsturer, hoppning, dressyr, westernridning, cirkus, körning och vad man nu vill göra. Jag tycker inte att man ska titta så mycket på rasen när man köper häst utan mer på individen. Om man helt plötsligt får tävlingsambitioner får man väl byta häst om man nu måste. Själv ska jag, så fort det blir läge för det, köpa en fjording eller någon liknande ras.

Men vad härligt det där lät!
Nästan så jag blir sugen på skaffa en fjording bara av att läsa ditt svar. Och jag som mer eller mindre har bestämt mig för en nordsvensk. *dessa val*
:D
/Sassa_S

Javisst får du det! Jag är en tant på 46 snart som tävlar både dressyr och hoppning med mina fjordhästar! Och som min dotter säger att på fjordhäst har du faktiskt en chans att både komma till SM, NM och EM (för fjord dock) och det har inte hennes kompisar med sina ponnyer!
Vi har två ston som går LA dressyr, ett sto som hoppar LC med placering på ponnytävlingar, skall upp i Lätt B framåt sommaren, och hon är dessutom supertrevlig att köra, skulle säkert bli bra i tävlingskörning också om vi haft intresse för det. Har bara gott att säga om fjordhästen, rekommenderar ett besök på t.ex fjordhästSM i sommar där kan man verkligen se kapabla fjordhästar i olika vitt skilda grenar! Lycka till med din fjordhäst!

När jag för ca 1½ år sen sökte efter häst. Så letade jag efter en individ som skulle vara lugn, trygg och inte flyga i luften för minsta lilla eftersom jag som ryttare är väldigt försiktig. Jag hittade den "perfekta" och jag brydde mej överhuvudtaget inte om att det var en fjording. DÅ hade jag mest bara ridningen som ett tidsfördriv på helgerna och en del kvällar, så det var inget jag direkt "sattsade" på.
Nu har jag hoppat av skolan och har MASSA tid över för min fjording. NU känner jag att jag skulle vilja börja tävla och sattsa lite mer.
Men hur långt kan man komma med en fjording?
Jag hör hela tiden en massa prat om att fjordingar är "skogsmullar" och "tant-hästar".
Är det onödigt att lägga ner en massa tid på att dressyrträna min fjording? Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna? Har en fjording någon som helst chans att vinna över andra "lättare" raser på tävlingar?
Som individ är min fjording alldeles utmärkt som ridhäst! Han VILL verkligen göra rätt och det gör ju honom extremt lättlärd och vi brukar ofta ha roligt tillsammans och förstår varann.
Men har hans "kroppsbyggnad" någon som helst chans?
Än så länge har jag 1½ år kvar att rida ponny och vill helst vänta med att köpa häst tills jag gått ut skolan och fått ett ordentligt jobb. Och om jag ska köpa en ny häst redan nu måste jag sälja min fjordis för att ha råd, och det klarar jag inte.

Klart att du kan satsa på en fjording, jag är fjordingälskare och har ridit och tävlat mkt på fjordingar, främst hoppning och det har blivit en och annan rosett. Supertrevliga och framför allt roliga tränings och tävlingskompisar. Finns inte många raser som är roligare att rida, enligt mig. :p De kan gå bra i både dressyr, hopp, fälttävlan, bruksridning och distans osv... Listan kan göras lång, kör hårt :D

Så långt du vill - är så långt du kan komma brukar jag säga.
Men jag tror du kan komma en bra bit om du lägger ner bra med tid!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar