Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

"Komma upp i klasserna" är inte LB som ni skriver om här i tråden.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

Stryps? Näääääää... :rofl: Och vadå "lätt C möjligen lätt B"? Det finns ju rätt många fjordingar som är väl etablerade i lätt A-klasserna...

(knapplån)
Ja mitt ena sto har nog kapacitet för minst LA,
men sen kommer det ju till kruxet att jag är en usel ryttare. :angel:
Allt hänger ju inte på hästen och jag har nog inte det rätta drivet i mig själv.

Sen tror jag att man verkligen måste tro på sin häst och kämpa emot (eller ja ignorerar snarare) alla negativa kommentarer som man garanterat lär få från diverse håll.
Visserligen kommer det positiva med,
men ialla fall i mina trakterna så får man mycket mindre kul.

Finns ju en tjej i Holland som verklgien har satsat på sin fjord och kommit en bra bit, likaså i Norge finns en tjej som har tränat på bra, inte lika långt tror jag men ändå.
Holländska tjejens sida
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/Startguus.html

Norska vet jag inte om hon har någon.

Hur du än gör så hoppas jag det blir bra och ett val du trivs med.

Nej du, fel byggda är de INTE. En fjording har inga problem att trampa undersig om än inte bättre än vad ett halvblod, arab m.m. gör! "Min" fjording (för ca 10 år sedan :o ) trmpade glatt på i piaff, piruetter, passage osv. trots rätt grovt byggd. nada problem! Kortare rygg = perfekt undertramp!!!
Så visst kan dom!
Om de nu stryps...Hur rider du dina hästar i form? En fjording "stryps" inte om man rider dem i ORDENTLIG och RÄTT form.

Till trådskaparen: det bästa du kan göra är att försöka! Går det inte så går det inte. Om det går; vinn allt du kommer över! ;)

Nej de är INTE byggda för dressyr hur gärna du än vill att de ska vara det:crazy: Visst kan de ridas i lång/ låg rätt form men i högre form har de flesta för lite plats mellan hals/ganasch. Ledsen men så är det.:crazy:

Nu är du nog lite ute och cyklar... Fjordingar finns i alla möjliga utformanden och har olika förutsätningar. Precis som halvblod/liknande. En stor del av arbetet är ryttaren då fjordingen inte är världens enklaste häst. (Men det är väl ingen) Har sett flera fjordingar som gör galoppombyten, piaff, passage och liknande. Att rida fjording är en speciell känsla anser jag:p Okej tävla i högre klasser (MSV B>) är väl kanske inte de vanligaste men det beror på att domarna ofta dömmer ner såna hästar. Men jag har sett fjordingar som vinner över halvbloden i LA. LA är det högsta man brukar se en fjording i på tävling, men de är klart att de går att utbilda de i stort sett hur högt som helst bara hästen har de rätta psyket och fysiska förutsättningarna...
Hade själv en fjording (tyvärr avlivad nu) Som var utbildad LA men hade absolut kapacitet för mer:)

Ja det beror kanske på vilka krav man har. Visst kan de vara olika illa byggda för dressyr men typen är inte rätt hur gärna fjordälskare än vill det. Men som sagt, söta rara hästar. Men knappast nåt att rida dressyr på annat än det varje ridhäst behöver för att må bra.

Nej de är INTE byggda för dressyr hur gärna du än vill att de ska vara det:crazy: Visst kan de ridas i lång/ låg rätt form men i högre form har de flesta för lite plats mellan hals/ganasch. Ledsen men så är det.:crazy:

Hmmmm...hur gärna JAG vill det??? tänker inte spinna vidare på det, känns meningslöst...
Du behöver inte vara lessen, för det du skriver stämmer inte.

Finns det inte domare som tar hänsyns till det då?

Tack för länken till den holländska fjordhästen!
Alldeles underbart :love:

Immer

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

"Komma upp i klasserna" är inte LB som ni skriver om här i tråden.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

Nej, det håller jag inte med dig om. Man kan inte dra alla över en kam. Visst finns det fjordingar som inte är rätt byggda för att gå högre klasser, likväl som det finns ponnyer i andra raser som new forest, connemara osv som inte har rätt exteriör. Man får se till individen och inte rasen! Skrev tidigare att inlägg där jag skrev fel. Har tävlat upp till LA dressyr med min tidigare fjordhäst.

Jo för en hög form handlar om vinkeln mellan huvud och hals:crazy:

tar inte domare hänsyn till det då i dom lägre klasserna, typ LA?

Jag har inte ridit så mycket fjordingar, men två typer har jag mött på. Den kraftigare, turridningshästen som funkar överallt i naturen och kanske är lite "skogsmulle" över, och den lite lättare varianten av fjording, som funkar mycket bra att rida både hoppning och dressyr på. Har fått intrycket av att det finns grövre körfjordingar och lättare ridfjordingar, men det kanske är felaktigt. I vilket fall som helst har jag ridit dom här lättare fjordingarna, funkar precis lika bra som någon annan häst, fast dom känns mer som ponnyer än som hästar :)
Har du hittat en fjording som du gillar, tycker jag du ska köra på det, dom är underbara i temperamentet och det finns (tvärtemot vad många tror) lika mycket pigga, busiga och heta fjordingar som snälla, lata eller lugna fjordingar =)
Satsa på individen, så kommer även ridningen att funka tror jag!

Ja det beror kanske på vilka krav man har. Visst kan de vara olika illa byggda för dressyr men typen är inte rätt hur gärna fjordälskare än vill det. Men som sagt, söta rara hästar. Men knappast nåt att rida dressyr på annat än det varje ridhäst behöver för att må bra.

Hur kan den som aldrig arbetat seriöst med en fjording, helt kategoriskt säga att ingen fjording är något att rida dressyr på? Vad vet du om vilka lärdomar, upplevelser och vinster på det personliga ryttarplanet varje individ har fått av sin häst? Det viktigaste är väl vad man lär sig och känner att man får ut det man önskar av sin ridning.

Jag menar inte att det är meningsfullt för Jan Brink & Co att inhandla en fjording. Men nu är det inte det som är frågan.

Vi har har en ryttare som redan har en häst. Såvitt jag kan bedöma av ursprungsinlägget trivs hon utmärkt bra med denne och själv är hon ännu ingen tävlingsryttare. Hon skriver dessutom att hon är lite försiktig och har 1,5 år kvar att tävla ponny.

Under vilka omständigheter är INTE det rimligaste att hon börjar träna sin nuvarande häst som ryttaren trivs med och som verkar ha ett gott lynne och god samarbetsvilja? För ryttare som inte tävlat förr är väl LB-LA ändå att komma upp i klasserna? Allt är ju relativt.

Kan ryttaren på 1,5 år utbilda sig och hästen till LA tycker jag det är en god prestation. Sedan väntar storhästvärlden och väl där kan hon ju ta ställning till hur viktigt detta med tävling är. Uppdagas det under de år som nu väntar att tävling är livet så är det väl lämpligt att köpa en häst som passar bättre för tävlingsridning. Är så inte fallet kan hon istället behålla sin nuvarande häst och utveckla den och sin egen ridning.

Om hästen är kapabel finns det vissa möjligheter att tävla till husbehov med framgång. Jag vet minst en fjordhäst (under ponnymått) som vunnit LB bland stora hästar och placerat sig i LA. Men den hästen hade också mycket bra gång. Men hur är det egentligen...det finns väl ändå en hel del ryttare på "rätt" hästar som inte på tävling tar sig över lätt klass?

Jag är en vanlig fritidsryttare som inte har några tävlingsambitioner, men faktiskt ändå har ganska höga mål när det gäller träning och personlig utveckling. För närvarande har jag ingen häst. Ekonomin tvingade mig förra året att göra mig av med hästarna och då även min fjordhästvalack som jag haft sedan han var föl. När jag ser tillbaka så tror jag faktiskt att jag lärt mig det mesta jag kan om ridning på den hästen (som jag då utbildad helt själv). Vi tävlade aldrig, men visst sjutton utvecklade jag min ridning. På honom gjorde jag mina första vettiga skolor och mitt första galoppombyte. Jag började lära mig rida på kandar o.s.v.

Vi hade väldigt roligt och kom faktiskt ganska mycket framåt, så att han är olämplig för ridning anser jag vara nys. Däremot blev han aldrig någon tävlingshäst, men med en duktig ponnyryttare tror jag nog han kunnat stuffa runt LA. Själv är jag inte speciellt talangfull. Och beträffande hästen var hans mor bättre. Hon tävlade i ponnyallsvenskan på 80-talet, men så hade hon också fått en mer tävlingsmässig utbildning och av en duktigare ryttare.

På något vis är det ändå så att man måste se till varje ryttares behov. Har ryttaren en häst som h*n trivs med så skadar det aldrig att börja utbilda hästen och se hur långt man kommer. Det beror ju också på vilken nivå man själv befinner sig på.

För många ryttare kan en fjording faktiskt vara ett utmärkt val TROTS att de vill tävla. Helt enkelt för att de ofta är arbetsvilliga, schyssta, sunda och bussiga hästar. Och det är något som många ryttare behöver MER än kapacitet under vissa faser av "karriären".

Indy

Jag har ridit väldigt mycket fjordingar och tycker att du har helt rätt:rofl:

Visst kan man se två typer. Den lättare och mer högresta typen funkar bra i ridgrenarna och är dessutom en sportig körhäst. Den tyngre och mer lågställda typen tycker jag ofta kan synas i tyngre körning samt husbehovsridning i skogen.

Temperamentsmässigt är det ingen skillnad och typmässigt finns det mellanlägen. De olika typerna representerar båda skilda faser i fjordhästens historia. Från början var det en liten, lätt och smidig häst för packning (så att BÄRA är ett av deras ursprungliga användningsområden), körning och transportridning. Sedan gjorde man fjordhästen större och tyngre för att rasen skulle överleva.

Detta ser vi fortfarande hos våra fjordhästar idag.

Till trådskaparen: om det inte framgått :rofl: tycker jag att du ska köra igång och träna med din fjording. Utvecklas kommer ni garanterat att göra och du kommer att få erfarenhet från klasserna och säkert lära dig en massa! Se bara till att hitta en bra tränare!

Upptäcker du sedan när ponnylivet är slut att du vill satsa på att tävla svåra klasser är det kanske en annan häst du ska ha. Men i nuläget finns det ingen anledning att byta bort en häst som du trivs med.

Lycka till!

Indy

Klart du kan tävla din fjording!!! Självklart har dom inte riktigt lika lätt för sig som ett halvblod eller de lättare ponnyerna men kämpar man bara på så är det inga problem, det är hästar som ÄLSKAR att arbeta!
Min haäst har 50% fjording i sig och hans mamma tävlades både i hoppning och ponnygalopp med bra resultat... (det va på 80-talet)

Lycka till och framförallt ha kul :) med din häst!

tar inte domare hänsyn till det då i dom lägre klasserna, typ LA?

Nej jag kan inte tänka mej att alla domare tar hänsyn till ras. Kanske någon har äverseende vem vet? Nu är det väl ingen katastrof kanske i lägre klasser där inte formen behöver vara så hög (LC-LB) men sen får den svårt och då kan inte domaren dömma annorlunda.

Och frågan var ju här att gå uppåt i klasserna?

Så det är utifrån det jag har svarat.

Klart du kan tävla din fjording!!! Självklart har dom inte riktigt lika lätt för sig som ett halvblod eller de lättare ponnyerna men kämpar man bara på så är det inga problem, det är hästar som ÄLSKAR att arbeta!
Min haäst har 50% fjording i sig och hans mamma tävlades både i hoppning och ponnygalopp med bra resultat... (det va på 80-talet)

Lycka till och framförallt ha kul :) med din häst!

Ja du det var nog på 80-talet en fjording kunde ens närma sig ponnygalopp.......

Allt blir vad du gör det till! Det är likadant med travare, folk har så mkt åsikter, men har de testat själv? Jag är erfarenhet av att fjordingar är envisa likväl som jag har upplevt fjordingar som hoppar super och går fint i dressyr.
Satsa o lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar