Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?
Ja det beror kanske på vilka krav man har. Visst kan de vara olika illa byggda för dressyr men typen är inte rätt hur gärna fjordälskare än vill det. Men som sagt, söta rara hästar. Men knappast nåt att rida dressyr på annat än det varje ridhäst behöver för att må bra.
Hur kan den som aldrig arbetat seriöst med en fjording, helt kategoriskt säga att ingen fjording är något att rida dressyr på? Vad vet du om vilka lärdomar, upplevelser och vinster på det personliga ryttarplanet varje individ har fått av sin häst? Det viktigaste är väl vad man lär sig och känner att man får ut det man önskar av sin ridning.
Jag menar inte att det är meningsfullt för Jan Brink & Co att inhandla en fjording. Men nu är det inte det som är frågan.
Vi har har en ryttare som redan har en häst. Såvitt jag kan bedöma av ursprungsinlägget trivs hon utmärkt bra med denne och själv är hon ännu ingen tävlingsryttare. Hon skriver dessutom att hon är lite försiktig och har 1,5 år kvar att tävla ponny.
Under vilka omständigheter är INTE det rimligaste att hon börjar träna sin nuvarande häst som ryttaren trivs med och som verkar ha ett gott lynne och god samarbetsvilja? För ryttare som inte tävlat förr är väl LB-LA ändå att komma upp i klasserna? Allt är ju relativt.
Kan ryttaren på 1,5 år utbilda sig och hästen till LA tycker jag det är en god prestation. Sedan väntar storhästvärlden och väl där kan hon ju ta ställning till hur viktigt detta med tävling är. Uppdagas det under de år som nu väntar att tävling är livet så är det väl lämpligt att köpa en häst som passar bättre för tävlingsridning. Är så inte fallet kan hon istället behålla sin nuvarande häst och utveckla den och sin egen ridning.
Om hästen är kapabel finns det vissa möjligheter att tävla till husbehov med framgång. Jag vet minst en fjordhäst (under ponnymått) som vunnit LB bland stora hästar och placerat sig i LA. Men den hästen hade också mycket bra gång. Men hur är det egentligen...det finns väl ändå en hel del ryttare på "rätt" hästar som inte på tävling tar sig över lätt klass?
Jag är en vanlig fritidsryttare som inte har några tävlingsambitioner, men faktiskt ändå har ganska höga mål när det gäller träning och personlig utveckling. För närvarande har jag ingen häst. Ekonomin tvingade mig förra året att göra mig av med hästarna och då även min fjordhästvalack som jag haft sedan han var föl. När jag ser tillbaka så tror jag faktiskt att jag lärt mig det mesta jag kan om ridning på den hästen (som jag då utbildad helt själv). Vi tävlade aldrig, men visst sjutton utvecklade jag min ridning. På honom gjorde jag mina första vettiga skolor och mitt första galoppombyte. Jag började lära mig rida på kandar o.s.v.
Vi hade väldigt roligt och kom faktiskt ganska mycket framåt, så att han är olämplig för ridning anser jag vara nys. Däremot blev han aldrig någon tävlingshäst, men med en duktig ponnyryttare tror jag nog han kunnat stuffa runt LA. Själv är jag inte speciellt talangfull. Och beträffande hästen var hans mor bättre. Hon tävlade i ponnyallsvenskan på 80-talet, men så hade hon också fått en mer tävlingsmässig utbildning och av en duktigare ryttare.
På något vis är det ändå så att man måste se till varje ryttares behov. Har ryttaren en häst som h*n trivs med så skadar det aldrig att börja utbilda hästen och se hur långt man kommer. Det beror ju också på vilken nivå man själv befinner sig på.
För många ryttare kan en fjording faktiskt vara ett utmärkt val TROTS att de vill tävla. Helt enkelt för att de ofta är arbetsvilliga, schyssta, sunda och bussiga hästar. Och det är något som många ryttare behöver MER än kapacitet under vissa faser av "karriären".
Indy