Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?
Tråkigt att du ska behöva sälja hästen.. Skriver av mig lite här om det problem jag har..
Jag har av mest feghet undvikit att rida ut med min fjord själv i skogen, men har nu bestämt mig för att jag måste ut o våga. Har ridit in min fjord själv o hon har aldrig stukit iväg ifrån mig eller så. Men hon är väldigt otrygg utan sin flock, antagligen pga att hon är så bortskämd med att ha med sig flocken ut på ridturerna. Och att dessutom jag känner mig osäker.Red ut själv med henne nu en gång förra veckan o hon va så otrygg. Hon lyder mig iallafall vilket gör mig ngt säkrare men hon är fjantig o rädd för saker som annars är helt ofarliga. Kan tvärstanna o kräver en hel del övertalning för att gå framåt men med envishet går det. Det värsta är väl att hon är lite velig o "behöver" mig mer en annars hon vet inte var hon ska placera sig på vägen om ja inte är noga med vikt o hjälper. Hon gnägga hela hemvägen o va genomsvett när vi om hem fast vi bara red 4 km, anatagligen pga att hon va så nervös.
Annars m flocken är hon mer säker i sig själv o "läser" av mig fortare o förstår vad jag menar fortare. Känns jättesvårt för mig att rida med korta tyglar o så, när jag rider min häst o flocken är med så är det sällan jag behöver använda tygeltagi större mening. nu när jag red själv så satt jag som en nybörjare o hästen begrep inget, stackars min häst. Red dessutom med hackamor vilket jag ogärna har kortare tyglar med, men valde att tränsa med det av den aldening att jag skulle ha en nödbroms om ngt skulle hända. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu nästa gång ja ska rida själv, om jag ska rida med vanligt bett vilket hon ogillar ngt o gäna "undviker" tygeltagen.. Tar jag sidepullet så kan hon ju dra iväg med mig om hon skulle få lust, har jag ioförsig aldrig hänt hittils men jag är som sagt feg. Vill gärna ha tips hur jag o min häst ska få bättre självförtroende tillsammans när vi rider ut o hur jag ska välja "betsling"..
När jag läser i denna tråd om din o din häst problem "tjalfe" förstår jag att mitt problem faktiskt är så mkt mindre, jag borde ju va skit tacksam över att min häst inte sticker hem med mig fast hon kanske egentligen helst skulle vilja göra det. Jag borde inte va så feg för jag har ju egentligen en väldigt snäll häst fattar inte hur jag kan va så orolig för ingenting, det gör ju dessutom att min häst blir desto oroligare..
Annars det här om fjordingen som ridhäst så tycker jag att den är exemplariskt för mig som hobby ryttare. Oftast är det väldigt trygga o man kan känna sig stolt över dem när man är bland folk. Tycker det känns så bra när man rider ut med andra som har"farliga bruna hästar" när deras hästar är rädd för allt o hoppar från dikeskant till dikeskant o själv sitter man där trygg på sin klippa..