Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Hejsan!
Sjävklart, du akn sattsa mera på honom. Min kompis hoppar 1.40 med sin fjording valack Lotus. Om din fjording är lättlärd & lyhörd så självklart du kan göra vad du vill :)

Vad skönt med så många uppmuntrande svar om fjordingar.:banana: Jag har precis "blivit med" fjording och jag är intresserad av dressyr. Det kunde man ju ana att vissa hästar är "finare" än andra. Det är likadant i hundvärlden. Jag har shettisar sedan tidigare och då blir man ju styvmoderligt behandlad så jag är van. Tycker att "min" fjording är hur mysig som helst och jag hoppas kunna köpa henne inom kort.:love:

KL
jag kommer tyvärr sälja min fjording nu.:cry: Jag längtar efter att kunna rida ut själv i skogen som jag älskar så mycket, men det kan jag inte med honom, har försökt så länge nu och nu ger jag upp:( Synd då han är super bra att rida på i ridhus/paddock:(
Sen älskar jag ju att pyssla med hästen i stallet, borsta och sånt. Men det hatar min plutt:(

Jag har bara positivt att säga om fjordhästen som ras. Jag brukar säga att rider man fjordhäst är man realist... Man inser att man inte är en kandidat till OS ;) ( som de flesta storhäst ryttarna verkar tro).
Många som rider storhäst skall helatiden bräcka varandra. Fy vad det verkar tråkigt. Jag sätter mina egna mål och har inga prestations krav. Jag tävlar hela tiden mot mig själv och jag tror verkligen att jag har så mycket roligare också. En fjording som kontinuerligt motioneras och får stimulans är den finaste "jobbarkompis" man kan ha. Det finns tävlingar för enbart fjordhästar och de brukar alltid vara trevliga.

Jag kan varmt rekommendera fjordhästen till ridning. Du kommer inte att bli besviken.
En gång fjording alltid fjording:bump:

Mitt naturliga val!-Fjordhästen :D SFF logga Fjordingen passar till allt! då är det verkligen allt från dressyr till distans till western

Jag tkr att fjordingar är en väldigt mångsidig ras :D.. Inte bara för att jag har en själv :) .. Min fjord är duktig i både hopp och dress inte för att jag är så tävlings-intresserad... Mest på kul ^^ Det finns bara possitiva saker med de...
Fast visst är min en riktig liten skogsmulle :D

Det finns många som tycker att fjordingar är lata men om man t.ex. kollar på fjord-SM så ser man många fjordingar som slår många andra hästar i både dressyr, hoppning och fälttävlan. De är uthålliga hästar det :love:

Hejsan!
Sjävklart, du akn sattsa mera på honom. Min kompis hoppar 1.40 med sin fjording valack Lotus. Om din fjording är lättlärd & lyhörd så självklart du kan göra vad du vill :)

Nää det är 130 dom hoppat ;) dom klara Nääästan 140 :P

I ett stall jag var i var det en tjej som hade en fjording som var grym i dressyren. Hon satsade på SM tror jag till och med! Jättemysig häst som gick o dammsög stallgången medans hon mockade! :)

Så visst går det med fjordingar!

Den duger väl till att rida tur i skogen på, men den saknar ju egentligen fysiska förutsättningar till nåt annat. För det är ju så! :D

Dej tänker jag inte ta åt mej nått ifrån. Och råder alla andra att inte göra det heller.

Tråkigt att du ska behöva sälja hästen.. Skriver av mig lite här om det problem jag har..
Jag har av mest feghet undvikit att rida ut med min fjord själv i skogen, men har nu bestämt mig för att jag måste ut o våga. Har ridit in min fjord själv o hon har aldrig stukit iväg ifrån mig eller så. Men hon är väldigt otrygg utan sin flock, antagligen pga att hon är så bortskämd med att ha med sig flocken ut på ridturerna. Och att dessutom jag känner mig osäker.Red ut själv med henne nu en gång förra veckan o hon va så otrygg. Hon lyder mig iallafall vilket gör mig ngt säkrare men hon är fjantig o rädd för saker som annars är helt ofarliga. Kan tvärstanna o kräver en hel del övertalning för att gå framåt men med envishet går det. Det värsta är väl att hon är lite velig o "behöver" mig mer en annars hon vet inte var hon ska placera sig på vägen om ja inte är noga med vikt o hjälper. Hon gnägga hela hemvägen o va genomsvett när vi om hem fast vi bara red 4 km, anatagligen pga att hon va så nervös.

Annars m flocken är hon mer säker i sig själv o "läser" av mig fortare o förstår vad jag menar fortare. Känns jättesvårt för mig att rida med korta tyglar o så, när jag rider min häst o flocken är med så är det sällan jag behöver använda tygeltagi större mening. nu när jag red själv så satt jag som en nybörjare o hästen begrep inget, stackars min häst. Red dessutom med hackamor vilket jag ogärna har kortare tyglar med, men valde att tränsa med det av den aldening att jag skulle ha en nödbroms om ngt skulle hända. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu nästa gång ja ska rida själv, om jag ska rida med vanligt bett vilket hon ogillar ngt o gäna "undviker" tygeltagen.. Tar jag sidepullet så kan hon ju dra iväg med mig om hon skulle få lust, har jag ioförsig aldrig hänt hittils men jag är som sagt feg. Vill gärna ha tips hur jag o min häst ska få bättre självförtroende tillsammans när vi rider ut o hur jag ska välja "betsling"..

När jag läser i denna tråd om din o din häst problem "tjalfe" förstår jag att mitt problem faktiskt är så mkt mindre, jag borde ju va skit tacksam över att min häst inte sticker hem med mig fast hon kanske egentligen helst skulle vilja göra det. Jag borde inte va så feg för jag har ju egentligen en väldigt snäll häst fattar inte hur jag kan va så orolig för ingenting, det gör ju dessutom att min häst blir desto oroligare..

Annars det här om fjordingen som ridhäst så tycker jag att den är exemplariskt för mig som hobby ryttare. Oftast är det väldigt trygga o man kan känna sig stolt över dem när man är bland folk. Tycker det känns så bra när man rider ut med andra som har"farliga bruna hästar" när deras hästar är rädd för allt o hoppar från dikeskant till dikeskant o själv sitter man där trygg på sin klippa..

Bry dej inte om "bill". Det är typ bukes äldsta troll. Bara ute efter att reta folk. Blä!:mad:

Du kan prova att gå ut och gå med henne de turerna du annars skulle rida. Då har hon ditt stöd och du slipper oroa dig för en ev. skentur... Sedan när det känns bra kan du prova att sitta upp efter att ni gått ifrån stallet och sedan rida en bit. När ni är påväg hem igen kan du ju sitta av. När det känns bra kan du rida hela turen.

Angående fjordingens ridbarhet så tycker jag den är lite undanskymd i aveln. Det börjar bli bättre men fjordingen kan bli en ännu bättre ridhäst. Speciellt bakknäna behöver bli MYCKET bättre.

Annars så klarar de flesta upp till LB/LA men det finns också några som klara mer eller mindre.

Trots nackdelar så är det en underbar ras :love:

Ibland är det svårt, speciellt om det handlar om något som ligger en varmt om hjärtat!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel