Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Ja säger som många andra "go for it" klart du kan komma en bra bit på vägen me en fjordis! Visst dom är kanske inte den ultimata dressyrhästen, det finns ju hästar som har lättare för det.
Jag har ett underbart litet fjordsto här hemma av "ponny" typ, ej så grov och är lätt o modellen.. förutom efter sommarbetet:angel:
Hon är enbart grundriden än men har kapacitet att ta sig en bra bit upp i dressyren.

men visst finns det otroligt tråkiga fördomar mot dom.. ja tog mitt underbara sto till en av de större ridskolorna här i k-na och folket som red i ridhuset glodde lite snett medans deras hästar hoppade en halv meter åt sidan så fort vi närmade oss.. "dom har aldrig sett en sån" va komentarerna:smirk:

Äh skit i alla andra o kör på! fjordisar är såå söta och positiva till det mesta! Min lyssnar så fruktansvärt på röst å sätet och är jätte lättlärd:) Och hon tycker att allt är kul!

Utan att ha läst hela tråden vill jag bara berätta att en i min ridklubb tävkade sin fjording upp till la i dressyr i alla fall. Vet äver superduper duktiga fjordingar som vinner rosett efter rosett i hoppning på olika nivåer (ca. lc lb) så visst kan man ha en fjording till ridning!

absolut att du ska tävla han! perfekt när han även är lugn och framåt :D jag tycker du ska tävla och rida han, kroppsbyggnaden spelar ingen roll det är ju hur hästen och ryttaren samarbetar, so go for it ;)

Satsa på din fjording du! De är ju de bästa hästarna som finns! :love:
Om han dessutom är samarbetsvillig och vill jobba så är det ju ännu bättre.
Fjordingen jag hyrde förra året hade gått 1,10 i hoppning och var jättemysig i dressyren, vi tävlade LB men sen hade vi inte så stora tävlingsambitioner men hemma på träning var vi uppe på LA-nivå.
Hoppas vi får se dig på tävlingsbanorna sen då! ;)

Jag är ju westernryttare och jag är ofta i USA. Att gå på rodeo är något jag gör varje gång jag är där. För några år sedan så hade dom en otroligt uppskattad uppvisning med fjordhästar i dressyr. Det blev jubel, i USA så är nog fjordningar det mest exotiska dom kan tänka sig. Dom var jätteduktiga. Så om ni med fjordingar inte tycker att ni får uppskattning i Sverige, åk till Staterna med era hästar, dom gör succe!!!

Om man vill göra det lätt för sig och plocka hem så mycket rosetter som möjligt i lätta klasser, så köp dig ett halvblod istället.

Men är det ridningen som är viktigast, så tycker jag du ska behålla din fjording och kämpa på. Visst, är dom inte byggda på samma sätt som ett halvblod, men de är otroligt intelligenta hästar som inte alls har svårt för samling. Har själv haft en fjording för en massa år sedan, och letar faktiskt efter en till just nu. Dels för att jag har en massa elever som vill rida för mig privat utan häst och mina unghästar ska inte behöva gå lektioner, och dels för att jag tycker att det skulle vara roligt att utbilda en.

Här är lite bilder på min förra fjording.

http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/376592.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/376595.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/376597.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/376605.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/376611.jpg?0

Jag anser att du har rätt att välja den häst som du anser passar dig och dina mål bäst! Målen kan ju förändras över tiden och helt plötsligt kanske du behöver en annan typ av häst, men "den dagen, den sorgen"...

Nu kunde jag se!
Läcker häst med massor av utstrålning!

Immer

Tack alla för att ni peppat mej så!:bow: När jag var iväg och tränade i måndags så kändes det mycke roligare:D Men kunde inte låta bli att känna mej LITE utanför när jag red samtidigt som två jätte smäckra hästar som svävade fram, men dom bråkade och tramsade medans min fjordis gjorde precis som matte sa;)

Ska börja rida för en ny tränare på måndag. Och det känns så bra för hon verkar jätte glad över att få träna oss:) Hon tyckte att det skulle bli jätte roligt att få träna oss och ha som mål att komma ut och tävla dressyr till våren. -Och vem vet, hon kanske kan få mej att komma över min hopp-rädsla så att jag även börjar tävla lite hoppning. Min fjordis har iaf hoppat 110cm och tycker att hoppning är jätte roligt:)

Tack alla fjord-vänner:banana:

Ska börja rida för en ny tränare på måndag. Och det känns så bra för hon verkar jätte glad över att få träna oss:)

Klart att hon är!

Själv har jag stött på tränare som inte vill ta kurser med mig för att jag har en ridtravare. Utan att ens ha sett oss rida! :mad:

Klart att hon är!

Själv har jag stött på tränare som inte vill ta kurser med mig för att jag har en ridtravare. Utan att ens ha sett oss rida! :mad:

Usch! Jag hatar sånt!:mad: Den förra tränaren jag red för hade ett försäljnings stall, och hon hade flera fjordingar till salu. Det kändes rätt bra då visste jag ju att hon inte var "fjording-anti"...

Ska ha första träningen med den nya på måndag. Får se vart det leder:D

:rofl: Håller absolut med alla positiva människor som lagt in kommentarer på denna tråd!!! Köpte för 2 år sedan ett fjordsto som fått 4 föl och sedan varit "sällskapsdam" till en "vanlig hopponny", dvs det hade varit mycket skogsridning och alldeles för mycket mat.
Att vi fastnade för henne var hennes otroliga utstrålning samt allt jobb vi (jag o mina två tonårsdöttrar) hade framför oss.
Efter knappt ett år var hon fin i hullet och ridningen gick bättre och bättre. Nu hoppar vi bana på 1.10 och kör även ganska mycket dressyr.
Ångrar inte en sekund att vi köpte en fjordis!!!! Att komma ut på en tävlingsplats och se hur en del ryttare rynkar näsan åt oss är ganska kul eftersom vi vet att vi många gånger "sopar banan" och de som rynkat på näsan försvinner snabbt med sina transporter.
Att även ha en hästras som fixar nästan vilken terräng som hellst på uteritterna samt är så himla social är inte heller fel. Dessutom är de väldigt personliga och kan som alla kallblod (fjording=lätt kallblod) vara ganska envisa o bestämda vilket kan vara någonting att bita i.
Märks det att jag är såld på fjording? En perfekt allroundpålle!

Det gjorde hon inte men reaktionen var "Nej men åååh vad kul att du ska köpa riktigt häst! då kan du ju komma hit och träna i ridhuset"

Men gud, det finns då folk till allt :eek:

Det är lite intressant det där med raser och vilka fack man placeras i utifrån det. Folk brukar bli lite förvirrade av att vi hade både halvblod, lipizzaner och kallblodstravare (och tränade dressyr med alla). De vet liksom inte om de törs tycka att man är ok eller inte :D

I vårat ridhus är fjordhästar mycket välkomna :)

Kul att du har bestämt dig för att satsa! Ingen här, som inte har sett dig och hästen live, vet eller kan avgöra hur långt du kan komma, bara skaka av dig fördomarna och koncentrera dig på dig själv och din häst så kommer det gå jättebra. Jag tävlar själv min ena fjording bland stora hästar i hoppning och dressyr, lätta klasser med placeringar, och sist jag tävlade en seger. Det finns många fjordhästar som når mycket längre, (särskilt när man fortfarande kan tävla dem som ponny och inte behöver hoppa på LB-höjd i den lägsta klassen=). Hur långt man kan komma beror på hästen och ryttaren som individer, inte på rasen.

PS. Hoppas att du snart mår bättre och lycka till!

Bra att du bestämt dig för att satsa. Fjordisarna är verkligen värt det!

Jag rekommenderar dig att åka ut på fjordtävlingar, där är stämningen underbar plus att du alltid får en rättvis bedömning eftersom domarna är inriktade på just fjordingar. :)

Jag som ganska orutinerad ryttare lyckades tävla LB hoppning och Deb fälttävlan, och då med en häst som var gammal och stel. :D

Sen vet jag en tjej som tävlade Div1 i hoppning, och faktiskt har vunnit Msv B ett par gånger.
Dressyr kan det självklart vara svårare med, det beror ju på domaren. Försök att ta reda på lite om domaren innan du ska tävla, och sen om du märker att det ä en domare som bedömer ner ritten så vet du att du inte ska rida för den mer.
Precis som med andra raser ;) Alla domare gillar inte alla typer av hästar, det är nog något man får acceptera tyvärr.

Senast ändrad:

Då måste jag bara fråga dig:
Har du öht ridit en fjording?

Det är klart att det alltid är lättare med en häst som är avlad för dressyr när man ska tävla, men jag tycker personligen en ryttare är bättre om den lyckas med en svår häst än med en lätt häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar