Verkar som du målar upp ett annat scenario än det jag menar. Att den andra hästen skulle skada sig då den flyr ifrån min känns inte rimligt. När min häst jagar undan den andra så är det några tiotals meter kanske. Tex från en höhög. Eller om den tycker att den andra är för närgången och jobbig. Inte jagar omkring i hagen i full fräs väldigt länge.
Det är alltid en viss risk att ha hästar ihop. En risk jag (och den andra hästägaren) är villig att ta. Men det finns ju såklart gränser. Tex att min häst biter sönder täckena på den andra hästen Eller om den andra hästen inte skulle få var ifred. Min häst går inte fram och jagar omkring den andra om den tex står och vilar. Det är i situationer då den andra är nära, tex försöker tälla sig och vila bredvid min, och min inte har lustatt den ska få stå bredvid just då (OBS. bara ett exempel. De står ganska ofta och vilar bredvid varandra också, och kliar varann tex).
Med det sagt så har jag ju skrivit den här tråden för att jag tycker det är ett problem å jag är skitless på att min häst är så sur av sig! MEN, det är främst problemet med täckesbitningen som jag tycker är stort. Och att han alltid ska vara så dum mot "nya" hästar, även om det oftast lägger sig efter några veckor. Inte optimalt då man vill kunna ha en lösdrift med inackorderingar hemma
Det är ju också en väldigt stor risk att INTE ha hästar ihop. Man missar ju hela den mikroträningen de får dagarna i ända av att förhålla sig till andra individer. Jag hade aldrig vågat ha min häst ensam i längre perioder av den anledningen. Och försöker kompensera för platta Skånehagar så gott det går i mitt fall.