Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast är det någon region som har som system att man vid vaccination nummer 1 får ”välja en tid som passar” för nummer 2?

De jag har hört om har helt enkelt fått en tid tilldelad för dos 2 och sen är det take it or leave it och supersvåra att omboka? Precis som det @Milene skrev om mitt i studentutspringet.
Ingen aning, men vill man slipper strul med vaccinationturism så är det nästan nödvändigt med flexibilitet.

Jag kommenterade först din beskrivning sen skrev jag lite till och tog hur det ser ut i min region. Så gör jag ofta och det är nog första gången det ställt till problem.

Jag tror inte alls jag kommer att ha svårt att få dos 2, frågan är bara om jag hinner få den innan jag åker till Skåne. Det var knappast ett problem jag kunde förutse när jag bokade dos 1.
Jag är mer eller mindre på väg till Skåne men tänker inte åka innan jag fått dos 2 nästa vecka.
Fick Smset idag och hade kunnat ta en tid kl 11 idag

Fast är det någon region som har som system att man vid vaccination nummer 1 får ”välja en tid som passar” för nummer 2?

De jag har hört om har helt enkelt fått en tid tilldelad för dos 2 och sen är det take it or leave it och supersvåra att omboka? Precis som det @Milene skrev om mitt i studentutspringet.
Jag fick boka dos 2 samtidigt som jag bokade dos 1, och jag kunde välja tider själv. Maken fick sin tid för dos 2 på plats efter han fått dos 1, och kunde inte välja. Samma region (Västra Götaland) men olika vaccinatörer.

Jag är mer eller mindre på väg till Skåne men tänker inte åka innan jag fått dos 2 nästa vecka.
Fick Smset idag och hade kunnat ta en tid kl 11 idag
Jag har vissa problem att flytta midsommar och min semester. Sen tänkte jag stanna ett tag och jobba från Malmö.

Det löser sig på ett eller annat vis, det var ett sätt att illustrera problemen med att vara förutseende när det gäller dos 2 och inte ta 1:an om det inte matchar. Det är svårt när man inte vet tidpunkten för den när man tar dos 1 och intervallen dessutom ändras.

Jag fick välja, fick att jag skulle ta dos två en viss vecka men sen fick jag välja exakt dag/tid utifrån vad som var ledigt.
Bokade tiden när jag tagit dos 1. Tiden för dos 1 fick jag dock inte välja utan blev hänvisad till drop in 9-12 en viss dag. Personalvaccination.

Tid bokad! Äntligen. Har uppdaterat hela gårdagen och hela dagen idag om möjliga lediga tider men inget inom vettig restid har kommit upp. Men så nu kom det och jag lyckades sno en tid. De är redan borta alla 4-500 tiderna.
Med bekräftelse-sms kom även bokad tid för dos två. Smidigt även om det varit skönt att kunna välja men bra att veta redan nu ändå.

Jag läste någonstans att man kunde kolla upp sitt vaccinsvar? Förlåt, men jag orkar inte gå tbx alla sidor och se om det ev var här.... Men vet någon vad jag menar?
Är det bara för riskgrupper eller hur gör man...?

Precis 🙂. Ja, det behöver man nog...

Pratade med en bekant om det idag. Hen går på medicin som sätter ned immunförsvaret och hade då frågat sin läkare om hen skulle kolla upp typ antikroppar eftersom medicinerna även påverkar antikropparna hen får efter vaccination. Läkaren hade sagt att det inte var någon idé för de vet ändå inte vad de ska göra med det svaret.

Pratade med en bekant om det idag. Hen går på medicin som sätter ned immunförsvaret och hade då frågat sin läkare om hen skulle kolla upp typ antikroppar eftersom medicinerna även påverkar antikropparna hen får efter vaccination. Läkaren hade sagt att det inte var någon idé för de vet ändå inte vad de ska göra med det svaret.

Aha... Okej... :/
Bara hoppas på att vaccinet ger skydd då.

Jag står på en medicin där det rekommenderas att man ska följa upp, och ev. ge en extra dos framöver. Men det verkar inte som alla regioner följer upp.

Så knepigt när det sägs och görs olika i olika regioner.
Det finns väl heller några riktlinjer om när en tredje dos ska kunna erbjudas etc, heller. Så det är ju kanske inte så mycket att göra, men samtidigt viktigt att belysa att vaccinsvaret kan försämras så att man är medveten om risken. I mitt fall är det egentligen rekommenderat att kolla nivåer av b-celler innan vaccin, för att se om det är lika bra att vänta lite till efter sin senaste infusion, men inget jag erbjöds.

Det finns väl heller några riktlinjer om när en tredje dos ska kunna erbjudas etc, heller. Så det är ju kanske inte så mycket att göra, men samtidigt viktigt att belysa att vaccinsvaret kan försämras så att man är medveten om risken. I mitt fall är det egentligen rekommenderat att kolla nivåer av b-celler innan vaccin, för att se om det är lika bra att vänta lite till efter sin senaste infusion, men inget jag erbjöds.

Man vet ju väldigt mycket kring covid och vaccinationen med tanke på hur nytt är men samtidigt vet man ju ingenting. Förstå att det är svårt att veta hur och vad som ska göras.

Jag är i samma läge. Jag räknar kallt med att få så pass bra skydd att jag iaf inte dör om jag får eländet. Har inte ens övervägt att kolla hur pass bra skydd jag får.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar