Vaccinerade mot Covid-19

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
NÀsta grupp som öppnas upp Àr jag i! Jag har förberett mig och laddat ner appen man bokar tiden i och gillar vaccinatörens Facebook sida för att fÄ info sÄ snabbt som möjligt!

Jag ska fÄ min första dos pÄ fredag och inser att jag tidigast kan ta den andra dosen en vecka senare Àn rekommenderat. Spelar det nÄgon roll eller bör jag flytta fram fredagens vaccinationstid?
Det lÄter ju som att det gÄr att skjuta fram, tÀnker tex pÄ de som fick astra och sen fick vÀnta flera mÄnader pÄ dos 2.

Jag ska fÄ min första dos pÄ fredag och inser att jag tidigast kan ta den andra dosen en vecka senare Àn rekommenderat. Spelar det nÄgon roll eller bör jag flytta fram fredagens vaccinationstid?
Min region vÀdjar om att inte ta dos 1 om du inte kan vara pÄ plats nÀr den planerade dos 2 ska ges. Det kajkar deras planering och blir struligt att fÄ fram en annan tid.
Men bokningssystemen och vaccinlogistiken varierar, mÄhÀnda störningen inte blir samma dÀr du bor?

Det dĂ€r med tider mellan doserna har ju verkligen varierat. NĂ€r jag tog min första dos blev man rekommenderad att boka nĂ€sta tre veckor senare. Nu Ă€r det ju betydligt lĂ€ngre. Enl. en lĂ€kare jag frĂ„gade Ă€r det inte sĂ„ noga men frĂ€mst har de ju utökat tiden mellan doserna för att fler ska fĂ„ första sprutan. Du kanske kan kolla med 1177 eller likn? Personligen tror jag inte att det pĂ„verkar skyddet men ev att det ”krĂ„nglar till det” för bokningen.

Min region vÀdjar om att inte ta dos 1 om du inte kan vara pÄ plats nÀr den planerade dos 2 ska ges. Det kajkar deras planering och blir struligt att fÄ fram en annan tid.
Men bokningssystemen och vaccinlogistiken varierar, mÄhÀnda störningen inte blir samma dÀr du bor?
Hur ska man kunna veta om man inte vet nÀr man fÄr dos 2? Bokar man in det i samband med dos 1 sÄ borde det inte vara nÄgot problem, dÄ kan man ju vÀlja en tid nÀr man förvÀntas vara hemma. Och ger de en bÄda tiderna pÄ en gÄng sÄ borde man ocksÄ fÄr boka om dem.

VÀrre Àr det i Stockholm, jag ska fÄ ett SMS nÀsta vecka med info om att jag kan boka en tid. Och sen gÀller det att det finns en tid ocksÄ. Ett lite osÀkert projekt som lÀr leda till vaccinationsturism.

Hur ska man kunna veta om man inte vet nÀr man fÄr dos 2? Bokar man in det i samband med dos 1 sÄ borde det inte vara nÄgot problem, dÄ kan man ju vÀlja en tid nÀr man förvÀntas vara hemma. Och ger de en bÄda tiderna pÄ en gÄng sÄ borde man ocksÄ fÄr boka om dem.

VÀrre Àr det i Stockholm, jag ska fÄ ett SMS nÀsta vecka med info om att jag kan boka en tid. Och sen gÀller det att det finns en tid ocksÄ. Ett lite osÀkert projekt som lÀr leda till vaccinationsturism.

Man fÄr nog se till att prioritera vaccinationen. PÄ mitt jobb fÄr vi vaccinera oss pÄ arbetstid. Jag har hört att mÄnga andra ocksÄ fÄr göra det.

FörstÄr inte riktigt frÄgan? Du vet nÀr 7 veckor senare kommer vara.

Det blir ju en annan sak om ett system Àr ordnat sÄ man inte kan förutse nÀr 2an blir. Men dÄ kan jag inte svara pÄ hur den regionens uppmaningar ser ut?

Ang. det sista: just dÀrför jag tycker det Àr bra med ett system dÀr man Àr garanterad sin 2a genom att den redan Àr uppbokad.

FörstÄr inte riktigt frÄgan? Du vet nÀr 7 veckor senare kommer vara.

Det blir ju en annan sak om ett system Àr ordnat sÄ man inte kan förutse nÀr 2an blir. Men dÄ kan jag inte svara pÄ hur den regionens uppmaningar ser ut?

Ang. det sista: just dÀrför jag tycker det Àr bra med ett system dÀr man Àr garanterad sin 2a genom att den redan Àr uppbokad.
Jo men nÀr jag vaccinerade mig var det 6 veckor och det finns ingen garanti att jag lyckas boka en vaccintionstid varken 6 eller sju veckor efterÄt.

Vill man undvika vaccintionsturism sÄ behöver man dessutom vara lite flexibel och kunna Àndra vaccintiontiden en vecka hit eller dit och inte ha en tid som intexgÄr att omboka.

FÄr jag inte min dos 2 vecka 7 tidigare sÄ kommer jag att försöka fÄ den pÄ annan ort. Det Àr inte mitt fel att det krÄnglar med intervall och osÀkerhet i bokningen. Jag ville inte avstÄ frÄn min dos eller senrelÀgga den för att det finns osÀkerhet i bokningssystemet.

Jo men nÀr jag vaccinerade mig var det 6 veckor och det finns ingen garanti att jag lyckas boka en vaccintionstid varken 6 eller sju veckor efterÄt.

Vill man undvika vaccintionsturism sÄ behöver man dessutom vara lite flexibel och kunna Àndra vaccintiontiden en vecka hit eller dit och inte ha en tid som intexgÄr att omboka.

FÄr jag inte min dos 2 vecka 7 tidigare sÄ kommer jag att försöka fÄ den pÄ annan ort. Det Àr inte mitt fel att det krÄnglar med intervall och osÀkerhet i bokningen. Jag ville inte avstÄ frÄn min dos eller senrelÀgga den för att det finns osÀkerhet i bokningssystemet.
OK, det Àr ju trÄkigt om ni har problem att alls fÄ er dos 2. Men jag förstÄr inte hur det var menat som kommentar pÄ min beskrivning av vad regionen hÀr sÀger att en ska göra i den situation som det frÄgades om? (=en vet att en inte Àr hemma 7 v frÄn en viss dos 1-tid)

OK, det Àr ju trÄkigt om ni har problem att alls fÄ er dos 2. Men jag förstÄr inte hur det var menat som kommentar pÄ min beskrivning av vad regionen hÀr sÀger att en ska göra i den situation som det frÄgades om? (=en vet att en inte Àr hemma 7 v frÄn en viss dos 1-tid)
Jag kommenterade först din beskrivning sen skrev jag lite till och tog hur det ser ut i min region. SÄ gör jag ofta och det Àr nog första gÄngen det stÀllt till problem.

Jag tror inte alls jag kommer att ha svÄrt att fÄ dos 2, frÄgan Àr bara om jag hinner fÄ den innan jag Äker till SkÄne. Det var knappast ett problem jag kunde förutse nÀr jag bokade dos 1.

Fast Ă€r det nĂ„gon region som har som system att man vid vaccination nummer 1 fĂ„r ”vĂ€lja en tid som passar” för nummer 2?

De jag har hört om har helt enkelt fÄtt en tid tilldelad för dos 2 och sen Àr det take it or leave it och supersvÄra att omboka? Precis som det @Milene skrev om mitt i studentutspringet.

Jag kommenterade först din beskrivning sen skrev jag lite till och tog hur det ser ut i min region. SÄ gör jag ofta och det Àr nog första gÄngen det stÀllt till problem.

Jag tror inte alls jag kommer att ha svÄrt att fÄ dos 2, frÄgan Àr bara om jag hinner fÄ den innan jag Äker till SkÄne. Det var knappast ett problem jag kunde förutse nÀr jag bokade dos 1.
Ok, nÀr du började med en frÄga sÄ trodde jag den var riktad till mig, men dÄ skippar jag det.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Gravid - 1Är LÀser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som Àr gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & SjÀl Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i vÄras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt Är(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
SamhÀlle Jag postar en ny trÄd för ett inlÀgg som nedan bör man bemöta. Först sÄ gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sĂ€lj annons ute pĂ„ min hund sedan den 17 januari. Jag har fĂ„tt tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar