Utställningstråden 2015

Man ska visa hunden i det tempo den visar sig bäst i. För en hund kan det betyda att man behöver springa rejält för att den kanske behöver ta ut stegen, för en annan kanske man måste sakta ner för att rörelserna kanske blir alldeles för svajiga annars. Lättast är såklart att be någon med lite koll titta och säga vad som ser bäst ut.

Jag har gått mycket för Gerard och man ska inte misstolka hans budskap till att hunden ska kuta så fort som möjligt i ringen. Det hans grundpoäng är att hunden ska ha rätt attityd och vilja visa upp sig själv! Det har egentligen inget med fart att göra utan det handlar mer om att hunden ska sträva framåt och inte gå och hänga i kopplet bakom föraren och se olycklig ut. Attityd är A och O för en utställningskarriär i toppklass :)
Jag ska gå för Gerard nästa vecka tänkte jag, hoppas han kan ge mig några supertips för min prick :)

Ståbilden tycker jag ser riktigt fin ut! Tycker inte alls att han ser för smal ut över rumpan :)
I springfilmen är han lite trippig i bak och skulle behöva länga på steget kan jag tycka men är ju bara några få steg i början han springer ordentligt egentligen eftersom det mesta av filmen är när ni saktar av och han tittar upp på dig = blir mer trippig i steget.

Och några fler frågor :D
Varför är han trippig? :( han är ju välvinklad och har bra kors, eller?

Jämför man med andra dalmatiner så har han mycket mer vinklar både i knä och skuldra.. Dock verkar det inte uppskattas att ha en välvinklad hund eftersom vi dömdes ner för det sist. Fast det står i rasstandarden att avsaknad av förbröst är vanligt förekommande och ska poängteras, knävinkeln ska vara väl vinklad och korset ska vara mycket lätt sluttande. Stämmer inte han in på det? Vad saknar han?

Framskjuten i fronten fick vi senast och det kan jag köpa, men jag tycker definitivt inte han är mer framskjuten än de flesta andra svenska prickar. Eller? Mina anatomi-kunskaper är inte de bästa, jag försöker lära mig..

Han är något långlinjerad, lång i länden och rör sig inte särskilt bra. Det vet jag om.

Tack! :D

Han ÄR trippig tyvärr :( rörelserna är hans sämsta sida, vilket är tråkigt eftersom de är så viktiga. Vad tror du/ni, vilket temp visar sig en sån hund bäst? Jag har ju tidigare sprungit ganska fort och hängt upp kopplet en aning. Nu funderar jag på att dra ner på farten och låta honom springa på lös lina. Problemet är väl att han springer ifrån mig då.. Iom hans korta steglängd slår han lätt över i galopp om man låter honom gå fritt, men det kan vi ju träna på.

Prova med att låta honom springa fritt i hans egen takt! Och titta rakt fram själv och inte på hunden så kanske sannolikheten är större att han inte tittar på dig :)

Jämför man med andra dalmatiner så har han mycket mer vinklar både i knä och skuldra.. Dock verkar det inte uppskattas att ha en välvinklad hund eftersom vi dömdes ner för det sist. Fast det står i rasstandarden att avsaknad av förbröst är vanligt förekommande och ska poängteras, knävinkeln ska vara väl vinklad och korset ska vara mycket lätt sluttande. Stämmer inte han in på det? Vad saknar han?

Framskjuten i fronten fick vi senast och det kan jag köpa, men jag tycker definitivt inte han är mer framskjuten än de flesta andra svenska prickar. Eller? Mina anatomi-kunskaper är inte de bästa, jag försöker lära mig..

Han är något långlinjerad, lång i länden och rör sig inte särskilt bra. Det vet jag om.

Ofta brukar ju långa hundar röra sig bättre än korta och kompakta då de kan ta ut steget mer.
Men jag är inte så bra på det här heller men @falukorw kan säkert svara på en del av dina frågor.

Trippighet måste ju inte bero på anatomin utan kan lika gärna vara hundens sinnesstämning eller när hunden tittar upp på Handlern så blir stegen kortare och trippigare.

Vågar jag lägga ut en bild på uppsällningen för att se vad ni tycker hur han står?:nailbiting:

Han ställer sej ganska bra av sej själv, men ibland får jag be han ta några steg framåt/gå ett litet varv för att få en bra 'halt'. Som med hästarna, känns lönlöst att korrigera en dålig halt. (?)

Hur mycket är tillåtet att ställa rätt tassarna på dom? Gör alla det eller vill domarna se att hunden ställer sej korrekt själv?

Vågar jag lägga ut en bild på uppsällningen för att se vad ni tycker hur han står?:nailbiting:

Han ställer sej ganska bra av sej själv, men ibland får jag be han ta några steg framåt/gå ett litet varv för att få en bra 'halt'. Som med hästarna, känns lönlöst att korrigera en dålig halt. (?)

Hur mycket är tillåtet att ställa rätt tassarna på dom? Gör alla det eller vill domarna se att hunden ställer sej korrekt själv?
Klart du vågar! Jag vågar ju :D och jag har fått såå mycket hjälp från duktigt folk här :D

Min hund ställer sig inte perfekt direkt, men ju mer vi tränar desto snabbare ställer han sig bra. Jag klickertränar. Jag har lärt mig att man ska undvika att plocka med hunden, dvs flytta tassar med händerna. Men finns ju folk som gör det och är framgångsrika ändå! Är ju trots allt hunden som ska bedömas :)

Ofta brukar ju långa hundar röra sig bättre än korta och kompakta då de kan ta ut steget mer.
Men jag är inte så bra på det här heller men @falukorw kan säkert svara på en del av dina frågor.

Trippighet måste ju inte bero på anatomin utan kan lika gärna vara hundens sinnesstämning eller när hunden tittar upp på Handlern så blir stegen kortare och trippigare.
TUSEN tack för dina svar! Du ska veta att jag uppskattar det enormt och det hjälper oss massor! :bow:

Hoppas @falukorw har lust att ge något tips också :)

Klart du vågar! Jag vågar ju :D och jag har fått såå mycket hjälp från duktigt folk här :D

Litar på dej :p

Här tycker JAG han står helt ok, för mitt mycket otränade öga.

Här står han med tassarna lite mer under sej.

Jag förmodar att jag bör försöka få till något åt det övre hållet?

Men så söt :love:

Jag tycker också bild 1 är bäst, men jag är inget proffs ;) Jag skulle försöka få honom att bjuda fram lite mer. Hehe, exakt samma sak som jag själv tränar på :angel: för att få frambenen mer lodräta, som det är nu så är framtassarna nååågot framför övre delen av benet. Förstår du? Då ser mellanhänderna lite rakare ut också. Ska rasen ha vinklade mellanhänder eller ska dom vara raka? Men ja, jag är inget proffs som sagt :p

@Magnum Jag tycker också att första bilden ser bäst ut :) Kul att ställa, då blir det jaktprov till hösten?

KL,

Jag och Ladda har kört lite ringträning i trädgården idag. Det gick skit :yuck: Omotiverad hund och en matte som surnade ihop och inte blev särskilt mycket mer motiverande. Suck!
Bättre att ge upp och hoppas på en bättre dag i morgon....

Nu har jag hittat hit och kollat på filmen.
Jag är absolut ingen expert men hunden rör sig som ni (och var det inte nån domare som sa det också?) betydligt bättre i fram än i bak. Jag tycker den ser låst ut i sina bakben, som att den inte kan skjuta ifrån tillräckligt. Har du varit hos en naprapat och kollat upp så det inte är någon låsning någonstans? Jag skulle faktiskt börja i den änden, bor du i Sthlm så skicka PM så ska du få namn på en som är väldigt duktig.
Sedan skulle jag cykla med hunden så den lär såg skjuta ifrån bak. Vad jag minns av tidigare bilder är din hund välvinklad bak vilket gör att den borde kunna ta ut steget längre.
Men jag tycker du fått till fronten och attityden betydligt bättre än på tidigare bilder!

Nu har jag hittat hit och kollat på filmen.
Jag är absolut ingen expert men hunden rör sig som ni (och var det inte nån domare som sa det också?) betydligt bättre i fram än i bak. Jag tycker den ser låst ut i sina bakben, som att den inte kan skjuta ifrån tillräckligt. Har du varit hos en naprapat och kollat upp så det inte är någon låsning någonstans? Jag skulle faktiskt börja i den änden, bor du i Sthlm så skicka PM så ska du få namn på en som är väldigt duktig.
Sedan skulle jag cykla med hunden så den lär såg skjuta ifrån bak. Vad jag minns av tidigare bilder är din hund välvinklad bak vilket gör att den borde kunna ta ut steget längre.
Men jag tycker du fått till fronten och attityden betydligt bättre än på tidigare bilder!
TACK! :bow::love:

Jag har faktiskt tänkt att jag ska åka och kolla upp honom hos någon. Jag vet dock inte till vem.. Är det naprapat det heter som man bör gå till? Jag går ju regelbundet till fysioterapeut med den andra hunden, men det känns inte riktigt som samma sak? Jag skickar ett PM! Bor inte i Stockholm men kan tänka mig åka den biten för att träffa någon bra.

Ja, han är ordentligt vinklad bak. Och ja, vi fick i vår hittills enda kritik att han rör sig bra fram men ineffektivt bak, precis som du också tycker. Cykling har jag planer på! Jag har tyvärr ingen cykel :/ Men det står på inköpslistan. Har pratat med mamma så ska få låna hennes cykel så länge. Han är riktigt duktig att cyklas med.

Vad kul att vi gör framsteg! Mycket tack vare er här :love:

Nu är vi hemkomna från Tvååkers internationella :) Välordnad utställning, men herrejisses så mycket hundar!
Träffade @squarepants , @isafore och @Nikkis vilket var supertrevligt :)

Det gick bra för Ladda, ck, cert, CACIB och BIR blev vi idag :love:
tvååker-int-2.jpg

Jag tror att kritiken var bra, men den är skriven på tyska vilket inte är min starka sida :angel:

"Gut aufgebaute, typische Hündinn. Schöne Kopf mit gute Ausdrück. Sollte etwas mehr Substans haben. Korrekt gewinkelt. Aussleichend (?) knochenstark (?). Korrektes Haar. Temperamentvolle Bewegung. Ruhiges sicheres Wesen."

Nu är vi hemkomna från Tvååkers internationella :) Välordnad utställning, men herrejisses så mycket hundar!

tvååker-int-2.jpg

Jag tror att kritiken var bra, men den är skriven på tyska vilket inte är min starka sida :angel:

"Gut aufgebaute, typische Hündinn. Schöne Kopf mit gute Ausdrück. Sollte etwas mehr Substans haben. Korrekt gewinkelt. Aussleichend (?) knochenstark (?). Korrektes Haar. Temperamentvolle Bewegung. Ruhiges sicheres Wesen."

@Malibu_Stacy kan säkert översätta åt dig!

Och stort grattis så klart!

tvååker-int-2.jpg

Oj vad kul! Stort grattis :)

Ska göra ett försök med översättningen.

"Bra byggd, typisk tik. Vackert huvud med bra uttryck. Skulle ha lite mer substans. Korrekt vinklad. Tillräcklig benstomme. Korrekt päls. Temperamentfulla rörelser. Lugn, stabil mentalitet."

Även jag hade en otroligt bra första dag på Tvååker! :bump:

Zippo: Excellent och 2a i öppenklass. Inget CK pga hans bakbensrörelser. Domaren tog mig till sidan och sa att han tyckte att Zippo är perfekt, dock är han stel i sina bakbensrörelser vilket vi borde kolla upp, för han borde kunna röra sig bättre med den exteriören.

Alltså samma sak som har nämnts här i tråden, och jag ska kontakta en naprapat på Måndag! Otroligt nöjd :up:

Stella: Gick hela vägen till BIR. Inte så svårt när man är ensam i rasen ;) Men trodde aldrig att hon skulle få excellent och CK! Hade varit nöjd med ett VG :D Så ja, jag är sååå nöjd! Kanonfin kritik.

Alla våra hundar har skött sig jättebra. Domarna ha varit otroligt trevliga, noggranna och sympatiska. Träffade på @AraSlei som sagt, mycket trevligt! Så ja, en väldigt bra upplevelse :up:

Även jag hade en otroligt bra första dag på Tvååker! :bump:

Zippo: Excellent och 2a i öppenklass. Inget CK pga hans bakbensrörelser. Domaren tog mig till sidan och sa att han tyckte att Zippo är perfekt, dock är han stel i sina bakbensrörelser vilket vi borde kolla upp, för han borde kunna röra sig bättre med den exteriören.

Alltså samma sak som har nämnts här i tråden, och jag ska kontakta en naprapat på Måndag! Otroligt nöjd :up:

Stella: Gick hela vägen till BIR. Inte så svårt när man är ensam i rasen ;) Men trodde aldrig att hon skulle få excellent och CK! Hade varit nöjd med ett VG :D Så ja, jag är sååå nöjd! Kanonfin kritik.

Alla våra hundar har skött sig jättebra. Domarna ha varit otroligt trevliga, noggranna och sympatiska. Träffade på @AraSlei som sagt, mycket trevligt! Så ja, en väldigt bra upplevelse :up:

Kan vara prostatan som krånglar också, men den kanske kollades senast han var hos veterinär?

Oj vad kul! Stort grattis :)

Ska göra ett försök med översättningen.

"Bra byggd, typisk tik. Vackert huvud med bra uttryck. Skulle ha lite mer substans. Korrekt vinklad. Tillräcklig benstomme. Korrekt päls. Temperamentfulla rörelser. Lugn, stabil mentalitet."

+ @falukorw Tack! :D

Tack för översättningen! :) Via en tysk vän kom vi fram till att där jag trodde det stod "Aussleichend" står det "Ausgeglichen", men det ändrar nog inget på din översättning :)

http://joomla.alghundklubben.com/_sak/files/rasdokument/rk-jamthund.pdf

Här kan du gå igenom del för del. Jämte är inte min ras (har laikor) men av att bara skumma igenom står han bättre på andra bilden men han får inte krulla ihop svansen, de drar ner priset direkt och en hund med ringlad svans får inte tilldelas CK. (Står de men jag har sett många domare dela ut ck till laikor som haft "fel" som ska utesluta från ck)

+ @falukorw Tack! :D

Tack för översättningen! :) Via en tysk vän kom vi fram till att där jag trodde det stod "Aussleichend" står det "Ausgeglichen", men det ändrar nog inget på din översättning :)

Jag tolkade ausschleichend som ausreichend vilket betyder tillräcklig,
Men ausgeglichen betyder i detta fall mer harmonisk vilket ju är mer positivt än enbart tillräcklig :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 016
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar