Ja, alla blir uppropade och ställer upp i nummerordning. Räkna med att domaren har ögon i nacken, japp!
Sen springer man ett eller flera varv. Jag har ingen ras som mäts, så jag vet inte när dom mäter. Jag har antagit att dom gör det när dom kollar en och en, men jag vet inte?
Sen kollar domaren på er en och en, i nummerordning. Domaren känner igenom hunden ordentligt, ställer eventuella frågor och ni får springa i mönster som önskas av domaren (oftast triangel och fram-o-tillbaka). Kritiken skrivs medans domaren ser på hunden uppställd. När kritiken är färdigskriven meddelar domaren om ni får EXC, VG, G osv. Får ni EXC går ni vidare till konkurrensen. Om det är FÄRRE ÄN 4 som får EXC går även VG-hundarna vidare till konkurrensen. I konkurrensen får ni springa ytterligare. Sen placeras hundarna 1-4. De som får CK går vidare till bästa hane/tik. Vinnarna i BHKL/BTKL går mot varandra i BIR/BIM. BIR-hunden går till BIG, och den som vinner BIG går till BIS.
Hur CERT delas ut i din ras är jag lite osäker på. Jag tror att din ras bör ha någon sorts jaktmerit för att vara kvalificerad till CERT och ska då gå i jaktklass? Du har en junior skrev du, så jag antar att din inte har jaktmerit (=inte är kvalificerad till cert). Du kan ändå ta CACIB om det är en internationell utställning. CACIB delas ut till bästa hane/bästa tik, om den inte redan är C.I.E/C.I.B isf vandrar CACIB:et bak i placeringarna till första hund utan titeln.
Troooor jag har fått med allting rätt nu ?
Jag vet inte om det är en fördel att vända sidan med svansen till eller från. Men jag skulle nog ha gjort som du sa, med svansen åt domaren