Utmaningstråden! (Klickeridioti)

Sv: Utmaningstråden! (Klickeridioti)

Jag håller på att lära min hund typ spansk skritt :P
Vänster hand betyder vänster tass och vice versa - kommando "klöv".
Hon kan ta några steg när hon lyfter tassarna högt och sträcker ut benet.

Vi hänger på :D
Men taskigt att du bara visade kråkan...

Knapp

Done and done! Nu kan han lyfta på båda frambenen och hålla dom kvar i luften. Videon visar det näst sista steget vi har gjort. Nu kan han göra på samma sätt med vänster ben också, som med höger. Jag vet att jag är lite sen med några klick och så, vi har inte klickat så länge och jag håller på att lära mig. Tur att hunden är snäll!
http://www.youtube.com/watch?v=wZhCtLYLPuk
(Jättemörk video, hoppas ni ser ok :))

Vi är med om bild duger eftersom ingen filmkamera finns tillgänglig :(

Vi vill också va med fast tyvärr kan jag inte bevisa att vi lyckas då filmkamera inte finns i huset.

Väcker hunden och sätter igång direkt:)

Vi är oxo på, ska försöka få filmat! Google hade dock sjukt svårt att fatta att lyfta tassen, han testade allt annat och blev helt frustrerad, fick hetsa honom till att hoppa upp med framtassarna i knät innan jag fick ngt jag kunde börja klicka på, men nu ska det nog gå bra!!! :)

Nu har vi provat och det gick ganska bra. Nu kan hon visserligen "tass" redan men tänkte köra på varianten då hon håller tassen i luften själv några sek. I dagsläget lägger hon tassen antingen i min hand eller på mitt ben beroende på om jag sitter ner eller står upp.

Klickade först på att hon bara lyfte den mot min hand och tog då bort min hand mer och mer och sedan väntade jag så att hon fick hålla tassen uppe lite längre och där någonstanns tappa jag bort henne. När hon inte fick klicket försökte hon med andra tassen istället.

Tips på hur man går vidare därifrån?
Vi är nya på det här med att klicka och behöver massor med tips så risken finns att jag kapar tråden lite (läs: mycket) när vi provar oss på utmaningarna. Hoppas ni har överseende med det;)

Nu har vi testat! Han fattar men håller den inte så länge som jag vill (än...)

Innan han kom underfund med vad som ska göras har vi lekt "hur många ben kan man lyfta samtidigt?" :p Han är så söt när han är motiverad!

Ta en baktass? :)

Ska jag absolut testa. Blir nog svårare för då kan han inte sitta men ska testa och försöka träna in det. Tack för tipset :)

Det är väl inget krav i utmaningarna att man måste lära in med klicker?

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag är på!
Då 3 av våra 4 hundar redan kan tass så får Storm denna uppgift;)
Kommer förmodligen variera med trick beroende på hund och vad de redan kan, har ju några att välja på ;)
Men först ut = Storm, den galna huskyn!

KL

Har ni tips på hur man kan göra om hunden inte orkar tänka mer/försöka mer och försöker göra det man vill men inte bra nog? Sänker ni nivån då eller tar till hjälpmedel?
Vi kämpar med steget att bli av med tejpen i "skämmas". Provar jag annat klipper han till fort men just det här är lite trögt... (inte börjat på vinka än... men ska sätta mig på golvet nu o klicka lite :D)

Om det är för att hunden är TRÖTT så hade jag helt enkelt bett den göra något jag vet den kan även i sömnen, belönat och avbrutit för att sedan försöka igen när den är pigg och utvilad.

Är det för att hunden är LAT och bekväm så hade jag nog försökt hittat en belöning som verkligen är värd att arbeta för:laugh:

Han är ung, bara ett år. Han försöker verkligen men när han inte får till det så lägger han sig och väntar på mig typ... :p

Jag klickar inte när när han är trött, jag tror att han tröttnar fort i huvudet om han inte får det han vill ha. Jag brukar försöka köra med annat.

Jag har dessutom problem med att lära in två olika saker samtidigt, vi har nött på samma sak i ett par veckor nu (inte varje dag dock).

Släpper jag honom för hans nonchalans så kommer han till mig och vill försöka :p

Därför känns det som jag får försöka hjälpa honom på nåt sätt, hur jag håller hans motivation uppe. Den är mycket hög men kort... :D

Du får ta det i myrsteg så att hunden hela tiden lyckas.
Börja belöna att den flyttar vikten till höger framben, sedan att den lyfter vänster framben en milimeter, eller vickar på tårna. Ja, du förstår säkert :)

Men han är så jävla snabb att jag ibland lyckas klicka fel... :eek: Jag är såååå nojig att han ska fastna på det som är felklickat... Jag hänger inte riktigt med :p

Jag försöker träna in lite olika saker så han inte fastnar i en sak men då sätter han fart o sätter tass på ALLT. På mig, sitt tuggben, kartonger (vi flyttpackar), bollar. Viftar med frambenen och byter ben, lägger sig eller snurrar. :rofl:

Jag får träna en sak i taget verkar det som, får nog vänta med "vinka" i såna fall tills han är klar med "skäms" till 110%. Han brukar bli klar på typ 20 minuter när det gäller nya saker men det här med skäms var ju lite svårt tydligen, han börjar klippa till nu. Får nog skippa den här tråden tills vi är klara med den delen.

Det fina med trickträning är att det gör inte ett skit om det blir fel :)
Gör fel och lär dig av det!

Fastnar han i något beteende, belöna då ALLT som han gör. Att han blinkar, slickar sig om munnen, viftar på svansen. Allt han kan tänkas hitta på, bara för att han ska fortsätta försöka och våga bjuda på nya beteenden. Att vänta ut honom kan få honom att tröttna. Bjuder han rätt beteende, belöna då storartat så kommer han garanterat testa rätt igen.

KL
:rofl:
Jahaja... började lära in vinka på huskyn idag.
Hon är så satans SNABB!!:D
Upp i soffan (ansåg det var enklast om hon satt där då golvet är så halt att hon bara glider runt), ner från soffan, upp, ner.... lägger sig, sätter sig, lägger sig igen, på vägen mellan ligg och sitt så såg jag en tendens till att höger framtass var mer lyft, bara att klicka och belöna snabbt som tusan.. Hon stannar upp och man riktigt SER hur hjärnan går på högvarv "vad var det jag gjorde som matte belönade för?".
Börjar bjuda beteenden igen, inte fullt lika snabbt denna gång. Lägger sig, sätter sig, börjar lyfta höger tass *KLICK*
Och så trillade poletten ner!
Sen satt hon och viftade hej vilt med tassen:rofl:
Kan ju inte gnälla på att hon är trögtänkt i alla fall:D
Tror det tog ca 3min för henne lära sig!
Nu ska vi bara sätta kommando på det också, och försöka få henne att verkligen vinka:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 825
Senast: fixi
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 603
Övr. Hund Tycker att de var tråkigt att den tråden dog ut, så jag tänkte väcka liv i den igen. Tanken är samma som förra gången. Ett nytt trix...
Svar
4
· Visningar
661
L
Övr. Hund Uäää, bukefalister, kom med råd! Jag har kommit upp i Elit-klass med Eya, och vi har stött på problem som verkar bli värre och värre...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
12 077
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka