Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Nu snurrar du ju till det. Självklart måste man träningstävla och kedja samt lära in tävlingsmässiga belöningar.

Och så satte du lite fingret på det jag försökt säga på flera sidor. Vissa hundar tar åt sig av även små saker, som att gå tillbaka och sätta om hunden. Därför kan man, om man vill, hitta ett system för att bryta kedjan utan att fela. Till exempel mitt exempel tidigare med fjärren där man kan använda "backa".

Jag träningstävlar aldrig. Ytterst sällan som jag utför ens två moment på raken. Varför måste man det? Däremot har jag lärt min hund att uppskatta social belöning och inte enbart externa belöningar i form av boll eller godis.

Jag träningstävlar aldrig. Ytterst sällan som jag utför ens två moment på raken. Varför måste man det? Däremot har jag lärt min hund att uppskatta social belöning och inte enbart externa belöningar i form av boll eller godis.

Då blir jag genuint intresserad över på vilken nivå du tävlar och vilken diciplin? Inte för att du inte skulle ha någon talan om du inte var på någon högre nivå, jag undrar bara om det håller hela vägen? Och har du använt metoden på fler hundar en just "den"?

Spännande. Jag tänker annars att allra flesta hundar behöver en viss inlärning i vad tävlingssituation innebär för att hålla mentalt fullt ut (=fortsätta prestera på hög nivå i många år).

Eller menar du att du vanligtvis belönar så som du skulle göra på tävling? I så fall menar vi samma sak. Träningstävla är för mig ett sätt att strukturera den tävlingsmässiga träningen. Jag fastnar lätt i mkt belöning annars :)

Jag tävlar i Högre Klass sök och uppflyttad lydnadsklass 3. Hade härliga 199 poäng i 1:an. Så nog fungerar vårt träningssätt ;)

Lydnaden är dessutom ett starkt kort, vi har på inget vis en dålig lydnad. Eller trist attityd.

Jag har använt metoden på henne, min äldre Beauceron behöver mer ramar och regler. Han behöver känna igen sig för att hålla ihop sina nerver.

Spännande. Jag tänker annars att allra flesta hundar behöver en viss inlärning i vad tävlingssituation innebär för att hålla mentalt fullt ut (=fortsätta prestera på hög nivå i många år).

Eller menar du att du vanligtvis belönar så som du skulle göra på tävling? I så fall menar vi samma sak. Träningstävla är för mig ett sätt att strukturera den tävlingsmässiga träningen. Jag fastnar lätt i mkt belöning annars :)

Jag tränar aldrig tävling helt enkelt. Eller väldigt väldigt sällan. Kan inte ens komma ihåg att jag tränat ett helt program utan extern belöning någon gång faktiskt.

Klickar, godis, boll, klapp, smek, lek. Men sen har jag en hund som jag lärt att uppskatta klappar och kel, vilket jag har stor nytta av på tävling. Jag märker att folk som enbart belönar med boll/godis och inte tillför socialt upphöjande belöning kan få problem på tävling. Då man inte längre har några föremål att plocka fram, hunden blir antingen låg och fundersam eller ballar ur totalt. Då kan jag förstå att det blir som det blir!

Min beauceron AVSKYR all form av beröring, så jag har svårt att tro att jag på något vis skulle få honom att uppskatta det på så vis som en köttbulle eller boll. Dessutom har han inte lika mycket Will to please som min malletik, som dessutom är mjukare och mer positiv till att jobba ihop med mig.

Det där är ju lite olika hur de funkar. En del hundar har så mycket kamplust att de bara går och går och går, andra, som lägger av när det tar emot lite, behöver man verkligen träna uthållighet på. Men visst är det en enorm skillnad på hundar som går att belöna socialt, och de som inte gör det. Hos mig fungerar det som hos dig, att gamlingen inte ville att man pillade på honom på plan, och en yngre förmåga som blir minst lika glad för social belöning som för godis och de flesta leksaker. Det blir ju bra mycket enklare när man kan träna när andan faller på, och inte bara när man har klicker, godis och leksaker i fickorna ;)

Har inte bara med kamplust att göra heller. Min malle har ingen enorm kamplust, hon lägger ibland när saker går emot. Väldigt förarvek, signalkänslig osv. Men hon älskar sin matte och beröring samt verbal belöning! Hon gillar att göra rätt och har bra uthållighet! Sen är hon nervfast och störs mycket sällan ut av störning i form av tävlingsledare eller miljö.

Tror mycket beror på hur man tränar. Jag har varit noga med den sociala belöningen och verkligen kämpat för att inte bara ha en hund som jobbar för godis eller boll och på henne fungerar det bra, än så länge :D

Min malletik som är omplacerad uppskattar inte social belöning, jag jobbar för att få henne att uppskatta det men det kommer nog ta lite tid! Jag har märkt med henne att jag måste träna lite längre kedjor för hon stressar upp sig ngt fruktansvärt när hon inte får sin boll... Sådär handlar det inte om att träna uthållighet utan lugn, så det handlar verkligen om individen och hur den är, vad den känner sig trygg med och hur den uppskattar belöningarna.

Min flat uppskattade mer social och verbal belöning, vilket förenklade det hela. Men han orkade sig inte igenom om han inte visste att "om jag gör detta, detta och det så får jag min boll". Detta handlade bog främst om träningen i början av vår karriär, som inte kantades av så värst mycket roligt pga av okunskap.

Jag tävlar i Högre Klass sök och uppflyttad lydnadsklass 3. Hade härliga 199 poäng i 1:an. Så nog fungerar vårt träningssätt ;)

Lydnaden är dessutom ett starkt kort, vi har på inget vis en dålig lydnad. Eller trist attityd.

Fast varken appell/lägre-lydnaden eller Lkl1-2 är speciellt krävande för en hund, framför allt inte en brukshund. Mina kan de programmen i sömnen, de hinner inte direkt bli frustrerade..

Frågan är om det håller i trean och eliten. Jag vet inte, återkom gärna när du provat :)

Jag tävlingstränade inte heller med min gamle och han hade som sagt inga problem med uthålligheten i elitlydnaden. Att poängen bara blev sisådär hade mer med hans tröga reaktionsförmåga (och lust att prova helt nya sätt att genomföra momenten på) att göra. Han taggade på att det inte kom någon belöning!

Hur tränade du, enbart positiva belöningar eller även korrigeringar?
Intressant oavsett, likaså aliide. Och bra att lägga till på listan över saker att lära valpen tidigt.

Gissar på att det har att göra med en kombination av att uppskatta det sociala, driv och uthållighet...

Fast varken appell/lägre-lydnaden eller Lkl1-2 är speciellt krävande för en hund, framför allt inte en brukshund. Mina kan de programmen i sömnen, de hinner inte direkt bli frustrerade..

Frågan är om det håller i trean och eliten. Jag vet inte, återkom gärna när du provat :)

Så för att mitt sätt ska funka så måste du ha kvitto på att jag tävlar eliten? Själv tycker jag att högre och elit har en minimal skillnad i lydnaden. Hon är tävlad i högre men inte uppflyttad på grund av en figurant borta. Så hon höll ihop en hel högre tävling, men det är inte bra nog?;)
Känslan på lydnaden var inte heller sämre än vare sig 1:an, 2:an, appellen eller lägre.

Jag vet flera människor som tävlar i eliten som inte kedjar och träningstävlar, det är knappast något ovanligt.

Ni som inte tror det är möjligt får gärna berätta varför alla hundar måste tränas på det viset ni beskriver. Varför klarar dom inte eliten?

Hur tränade du, enbart positiva belöningar eller även korrigeringar?
Intressant oavsett, likaså aliide. Och bra att lägga till på listan över saker att lära valpen tidigt.

Gissar på att det har att göra med en kombination av att uppskatta det sociala, driv och uthållighet...

Tror du sammanfattade det bra! Dessutom träning, jag hade nog inte fått en hund så här automatiskt. Utan har tänkt mig för hur jag belönat sedan start. Så när vi tävlar är det inget konstigt, jag klappar och leker på ett vis som används i vanlig träning också. Hunden behöver inte gå ner sig eller inte klara av ett program bara för att den inte får köttbulle eller boll, det beror ju mycket på sättet man belönar.

Jag förstår inte heller varför man måste ha tävlat i eliten för att ha kvitto på att konceptet fungerar? Jag har dessvärre inte varit noga med social belöning från början, det blev lite väl mycket boll vilket tyvärr gör att jag inte helt och hållet kan "börja" om. Jag har dock tränat på att belöna socialt vilket har ökat viljan att prestera enormt mycket mer och som jag vet kommer att ge betalt på plan. Min tik är dock inte helt nervfast heller, jag brukar därför "säkra" med att träna som för att tävla och kedja moment bara för att se om det håller. Jag tror dock att hon hade fungerat utan detta OM jag hade tränat henne annorlunda från grunden.

Alltså, jag fattar inte att folk tycker det är så hemskt att hunden upplever obehag i en kort stund. Om slutresultatet blir bättre för både hund och människa så ser jag inga problem med det. Och för mig är tid en viktig faktor. Ju snabbare jag löser en konflikt i hundens huvud, desto mindre stress för hunden.

För att inte tala om all den frustration en människa bär inom sig när moment misslyckas gång på gång. Snacka om obehag för hunden.

Nu har jag i och för sig aldrig tränat med skyddshund, men jag vill helst inte att min border collie känner obehag under träningen och just DÄRFÖR försöker jag vara tydlig mot henne; lite på din linje, tror jag, om jag inte missförstår hur du menar helt.

Jag har en hund som faktiskt blir osäker och låg (extreeeeemt känslig) när hon inte är hundra på hur hon ska göra. Hon skulle näver bäver göra fel bara för att hon kan, och är extremt noga med att göra rätt. Därför blir hon osäker när jag inte är tillräckligt tydlig. Hon vill veta vad hon ska göra; och sedan gör hon det. Mina tidigare vallhundar har varit extremt lätta (i tävlingslydnaden, inte vallningen :p) att helt frishapa och inte korrigera utan bara jobba med uteblivna belöningar; men på min nuvarande är inte det optimalt. Dels blir hon som sagt osäker om jag inte är tydlig, och dels är själva träningen för henne så extremt självbelönande att hon gärna bjuder på 18 000 beteenden i sekunden. Det kvittar liksom om det kommer en belöning; hon gillar att utföra moment.

När jag skriver korrigera i det här läget menar jag "rätta till" eller "göra om". Skulle jag börja vråla på henne eller överhuvudtaget få några negativa känslor alls i kroppen så skulle hon bli ledsen; hon läser mig innan jag själv ens vet vad jag känner. Däremot gör vi om. Reser hon sig så hjälper jag henne att hitta tillbaka till rätt plats, skulle hon mot all förmodan tappa fokus i fotgåendet bromsar jag och gör om etc. Hon får aldrig fortsätta när det blir fel; då kedjar hon direkt ihop helt galet då hon lär sig så sjukt fort.

Alltså; korrigering där i min värld innebär att jag är rättvis mot min hund och ger henne "klara direktiv". Inte att jag utsätter henne för obehag.

Edit; Nu när jag läst hela tråden: Min poäng är alltså inte att jag behöver utsätta min hund för obehag vid träning för det är det sista jag vill. Däremot vill hon att jag säger till henne vad hon ska göra och bryter om det blir knas någonstans. Precis som Aliides malle är hon, som sagt, extremt noga med att alltid göra rätt. Jag hjälper henne att få en "Oh yes I can do it-känsla" genom att vara schysst och tydlig. Jag skulle däremot bryta ihop om jag var tvungen att klappa till min hund eller vrida om örat på henne i lydnadsträningen. Då hade jag nog bytt sport.

Senast ändrad:

Och det där med att bara belöna, belöna och belöna kan ge problem när man kommer upp konkurransnivå och ska börja finlira. För en hund som ska till SM får den inte tillåtas ha alternativet att smita undan.

Jag vet inte om jag förstår det här riktigt.
Varför skulle en motiverad hund vilja "smita undan"?
Min hund struntar fullständigt i alla fåglar i världen när hon jobbar.

(Nu är jag medveten om att de ibland kan vilja göra andra saker. I vallningen vill min hund t ex ibland till höger fast att jag vill att hon är stilla; okej. Men motivationen till arbetet finns ju fortfarande där. Inte sjutton tappar hon fokus och spejar på fåglar?

Jag tror absolut att det är möjligt, dock är jag lite sån att jag gärna vill se att det går. Mina kelpie gick superbra fram till det började ta emot lite i de högre klasserna, och jag har fått fundera en del runt min träning..

Så bara för att det fungerar i de första klasserna, innan hunden fått tävlingsvana betyder inte att det automatiskt fungerar i eliten. Men visst, det kan ju lika gärna göra det, det vet man inte förrän man testat med just den hunden :)

Det har jag. varje dag i flera år nu, som yrkesverksam med vallhundar och får. Och det går ypperligt att göra utan bestraffningar om man är en kompetent tränare. Att klappa till hunden för en sån slitsak som tappad ögonkontakt gränsar i min värld till rent sadistiskt maktmissbruk. Hur hårt måste du då ta i för att faktiskt bryta igenom i en nödsits? Ingen av mina hundar skulle låta bli ett självbelönande jaktbeteende för mindre än ren misshandel. Fast det går ypperligt att lära in positivt med väl upplagd utbildning.

Den som hävdar att man behöver ta till fysiska bestraffningar för att utbilda en hund, borde ägna sig åt plastdjur eller bilar.

Heeelt OT men jag är så nyfiken på dig och vallningen. :D

Hur menar du med "positivt"? Jag är ju själv grön inom vallningen och har varit så mjuk jag någonsin kan mot min hund, trots instruktioner om att jag borde "tuffa till mig". Jag har försökt att vara väldigt noga med grundlydnaden och haft "nödbroms" i form av mindre fålla t ex för att kunna bryta när hon gjort fel eller blivit för hetsig. Jag har aldrig varit våldsam mot henne, men helt ärligt förstår jag inte hur jag skulle kunna fixa någon lydnad på henne utan ett "Gör du fel så bromsar jag dig!". Inte på ett ilsket sätt, men visst har jag ställt mig i vägen, skjutit bort henne med mitt kroppsspråk och ibland lite allvarligare röst t ex.

Jag är dönyfiken på hur du menar; är det alltså helt utan något "allvar" eller obehag alls? Min hund har ju inget "hot om våld" när hon vallar, däremot ett hot om att inte få fortsätta jobba vidare om hon inte lyssnar. Förstår du? Hur gör du?? :p

De sista åren var det enbart belöningsträning för Labbens del. Köttbullar och tennisbollar för att vara mer precis. Han tog inte korrigeringar så det var liksom inte så mycket att välja på.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama