Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!
<snip>
En hund som tycker att föraren och jobbet är toppen börjar sällan leta efter godis eller boll när berömmet. Tanken är ju att hunden ska bli glad för att -du-berömmer den, inte att "braaa!" = Ok var är mitt godis?
Det lustiga ar att det funkar i traning ... dar jag ger verbala 'corrections' ("Nope, not good enough!"), men inte i tavling dar jag "skott mig" och varit tyst som en mus for man far inte inte beromma -och absolut aldrig corrigera- forran momentet ar over och och da ar det sa dags.
Mandy's problem ar att hon alskar traning ... men vet precis nar det ar tavling och det ar inte alls lika kul, inget direkt berom och matte ar nervos och konstig. Sa fort "tavlings personalen" ror hennes vaska med "scent articles" och handskar (hon ska hamta en man pekar pa) eller hennes koppel tappar hon helt konsepterna och anser att vi ar klara och det ar dags att ga. suck.
Nu sa en dommare till mig att om hon inte gjor vad hon ska, sag till en andra gang ... (har innebar det att man ar diskvalifiserad, men det blir man ju i alla handelser nar hunden inte utfor momentet) ... dommaren kan skicka ut mig ur ringen men de flesta gjor inte det och da far jag alltsa in en liten bit "traning" nar vi anda 'blast' tavlingen.
Nu ar jag pa tavling igen ... vi tranade runt (forbjudet att ga in i ringen) de uppstallda ringarna som skjutton i gar kvall, korde avstands dirigering till och fran hela langpromenaden i gar kvall ... ska bli interessant att se om hon kan lagga sig i dag ... (har far man inte ge nagon rost, bara signal) oh well ... om hon inte lagger sig direkt kommer jag att saga till.
Har sager man dock att ge verbala comandon nar signalen inte funkar ger en hund som forvantar sig det som stod ... men da jag anvander "det blir ingen beloning for det har" rosten och bara signaler ofta ger ett "GOOD" i traning men inte alltid sa borde det ga in forr eller senare kan man tycka. I alla handelser blir det "traning" pa den har tavlingen. So there!