Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Fast kravet fins där...du måste sitta still och tyst för att få ta apporten.

Ja? Själv brukar jag kalla det kriterie men det är ju bara ord. Ingen här har sagt att man ska låta hundarna göra som de vill. Klart att det finns kriterier för vad som räknas som korrekt och inte korrekt.
Men vad har det med korrigeringar att göra?

Nej, ska det diskuteras tävling då bör man ha tävlat själv för att veta vad man pratar om.

Alla kan fila hemma på appellplan men man har ingen aning om det håller innan man går ut på prov. Min träning höll inte måttet när det blev dags att konkurrera och enligt flerfaldigt sm-medaljör var problemet dels att jag betedde mig alldeles för annorlunda på tävling, dels att belöningen skulle ske från tävlingsmässig position men också att jag innehade några krav på hunden. Ju mer jag mesade och ju försiktigare jag blev desto lägre blev hunden. Ju mer bestämd jag blev ju säkrare blev han.

Och det här är något jag borde ha vetat eftersom det är vad som fungerat med alla mentala vrak jag jobbat med genom åren.

Senast ändrad:

Då får jag väl genast lämna tråden eftersom mina fåtal lydnadsstarter visst inte duger som kvalifikation för att skriva här :cool:

För att ditt kommando stanna som du väljer att kalla brytkommando är lika mycket en korrigering som ordet nej eller en smäck på arslet. Det är bara en fråga om hårdhesgrad. Allt som bryter ett pågående beteende är egentligen en korrigering.....om hunden förstår att det den pysslar med just nu inte är det efterfrågade beteendet. Och det hoppas jag verkligen att den gör för annars är man jäkligt otydlig.

Inte i mina ögon i varje fall. För vem vet om din metod håller i eliten.

För att ditt kommando stanna som du väljer att kalla brytkommando är lika mycket en korrigering som ordet nej eller en smäck på arslet. Det är bara en fråga om hårdhesgrad. Allt som bryter ett pågående beteende är egentligen en korrigering.....om hunden förstår att det den pysslar med just nu inte är det efterfrågade beteendet. Och det hoppas jag verkligen att den gör för annars är man jäkligt otydlig.

Fast du har inte förstått poängen med att använda tex "stanna". Det är ingen korrigering. Det är ett nytt kommando som belönas när det efterföljs!

Du skulle ju kunna titta på mina tränare (som har lärt mig detta) vilka alla tre tävlar i elit/SM/landslag/VM osv men jag antar att det inte duger.

Det känns extremt löjligt att man ska behöva visa upp sitt "cv" för att få vara med att diskutera. Du kanske ska visa upp dina egna meriter och tränare också? För vem vet vad folk hittar på i smyg annars.. (:grin:)

Hur som helst. Jag tränar mer eller mindre regelbundet för Anders Svensson, Helené Lindström och Ditte Andersson. Tre väldigt duktiga hundförare som är mina stora inspirationskällor. Ren glädje att se på plan!

Fast kravet fins där...du måste sitta still och tyst för att få ta apporten.

Och jag håller med. Lydnadsmoment kan självbelönande något helt otroligt.

Jo på det sättet är det ju ett krav men det är inte krav som i att "sitt still annars får du nån sorts obehag".

Jag har också ett felkommando i lydnaden som bara betyder att "det där kommer inte att leda till belöning".

Däremot har jag ett nej till vardags som betyder att "avbryt det där" och även är ett hot om obehag om hundarna väljer att inte lyssna. Fast jag strävar efter att inte använda det så ofta, utan vill hellre belöna fram rätt beteendet. Tycker dock att det är bra att ha ett nej som en sorts nödstopp.

Haha så det som enligt dig funkar på alla hundar gäller alltså inte om man inte är uppe i elitklass i en annan sport?
Nämen så bra, då gäller det ju inte alla hundar och förare :cool:

Hur är ett annat kommando detsamma som en korrigering? Förklara gärna för jag förstår inte alls ditt resonemang.

Sedan spelar det väl ingen egentlig roll om hunden inte korrigeras för vad den gjorde fel, det är väl upp till föraren att välja att skapa en kort konflikt kring "felet" eller att välja att finta bort det. Huvudsaken är väl att hunden inte gör det oönskade? Hunden lider knappast av att bli "bortfintad". Då är i sådant fall risken större att det blir ett hack i relationen av korrigeringen (om man ska ta till ytterligheter).

Nej, ska det diskuteras tävling då bör man ha tävlat själv för att veta vad man pratar om.

Alla kan fila hemma på appellplan men man har ingen aning om det håller innan man går ut på prov. Min träning höll inte måttet när det blev dags att konkurrera och enligt flerfaldigt sm-medaljör var problemet dels att jag betedde mig alldeles för annorlunda på tävling, dels att belöningen skulle ske från tävlingsmässig position men också att jag innehade några krav på hunden. Ju mer jag mesade och ju försiktigare jag blev desto lägre blev hunden. Ju mer bestämd jag blev ju säkrare blev han.

Och det här är något jag borde ha vetat eftersom det är vad som fungerat med alla mentala vrak jag jobbat med genom åren.

Vem var denna flerfaldiga sm-medaljör? Bara nyfiken.

Sedan ser jag inte alls varför man måste vara bestämd, tydlig däremot känns helt vettigt i en sådan situation. Något många förare faktiskt inte är och har problem med när det är dags för tävling. Man ändrar strategi, man blir nervös och som du säger-beter sig annorlunda. Sedan ger det förvisso en viss garanti att hålla hunden under hot hela tiden (gör som jag säger "annars"). Jag anser dock att du har en ännu bättre garanti att hålla fast vid att din hund utför alla moment enbart för att den anser att du som förare och det ni gör tillsammans är så förbannat roligt att det faktiskt inte finns något att ifrågasätta. Lustigt nog är det främst "bruksfolk" som är lite anti detta tänk, den gamla gaggan om att "en rejäl hund ska behandlas rejält" sitter så hårt i att man glömmer att dessa driftstarka, snabba och temperamentsfulla hundar är som stöpta i form för träning där den nästan bara kan vinna.
Där hela konceptet handlar om lön och vinst för hunden.

Det krävs en jäkligt duktig förare för att kunna få en hund dit, jag är långt därifrån och använder tyvärr korrigeringar ibland fortfarande, jag försöker dock att jobba bort det. Inspirationskällan är bla en förare som med sin första hund har 11 cert i IPO, har tävlat SM och VM flera gånger och inte har krökt ett hårstrå på sin hunds huvud.

Nu ger jag mig också in i denna diskussionen!

Jag håller med dig till fullo MrsScabtree, och precis som du så är jag långt ifrån så duktig hundtränare att jag helt kan utesluta någon typ av korrigering ibland. Många gånger är ju det en väldigt enkel väg att gå, att korrigera, men sen om det är så hållbart det får väl var och en bestämma... Det finns ju alltid nya saker att lära sig, man blir aldrig fulllärd och tur är väl det ;)

Sen ser inte jag likhetstecken mellan krav och korrigering. Jag kan kräva att mina ska göra en sak jag vet att de kan och klarar av i miljön, men jag driver inte igenom det med korrigeringar om de inte utför det. Utebliven belöning och ett felkommando kommer man långt med, om hunden är tränad på det viset och vet vad det innebär.

Tyvärr är väl inte jag heller kvalificerad för att få diskutera då jag "bara" har en flat som är gdk i högre spår.....

<snip>
* Minska skillnaden mellan träning och tävling. Träna mer tävlingslikt. Använd mer tävlingsmässiga belöningar.

* Tävling ska alltid vara lättare än träning. Överträna så att tävlingen går plättlätt. Hundens känsla - jag kan det här!

Det spelar ingen roll hur mycket vi tranar eller inte tranar, Mandy VET nar det ar tavling. Det blir inga godisar och ingen pafoljd (den enda korrigering jag ger ar verbal ... hon gillar det inte ... den lilla damen vill ha ratt:p) Hon driver mig till ett milt vansinne. Om jag blir nervos kan hon ju inte lagga sig ner pa jobbet ... eller hur?:angel: Och inte kan hon lamna mig och ga langt bort nar jag sager till heller:crazy: Oh well ...

<snip>
Jag anser dock att du har en ännu bättre garanti att hålla fast vid att din hund utför alla moment enbart för att den anser att du som förare och det ni gör tillsammans är så förbannat roligt att det faktiskt inte finns något att ifrågasätta. Lustigt nog är det främst "bruksfolk" som är lite anti detta tänk, den gamla gaggan om att "en rejäl hund ska behandlas rejält" sitter så hårt i att man glömmer att dessa driftstarka, snabba och temperamentsfulla hundar är som stöpta i form för träning där den nästan bara kan vinna.
Där hela konceptet handlar om lön och vinst för hunden.

Markligt hur lika det ar runt varlden. Nar Miss Mandy kom pa den ljusa iden att springa ut ur 'ringen' forra helgen (men ... godiset ar ju inte har ... jag vet vart det ar!) da jag for forsta gangen korde med "jackpot" fick jag hora till och med fran en dommare att hon behovde ett "Come to Jesus meeting" ... Nej ... hon behover mer tid att fundera ut exact vad som ger en jackpot.:p

<snip>

Tyvärr är väl inte jag heller kvalificerad för att få diskutera då jag "bara" har en flat som är gdk i högre spår.....

Undrar om man kan anvanda lektioner med Lotta Linuson som kvalificering? ;)

En allmän fråga: hur många i den här diskussionen har själva kört upp och certat hundar i bruks/IPO?
För det är högst relevant.

Lite KL och lite OT

Det är är en väldigt intressant tråd, med många bra och tänkvärda inlägg.

Dock är ju det här en så jäkla trist attityd. Självklart blir alla diskussioner mer substansfulla ju mer deltagarna har på fötterna, men det känns lite typiskt hundvärlden att meriter automatiskt ger tolkningsföreträde och avgör sanningshalten i ens påståenden.

Och det är sån här attityd som gör att normer och gamla tankesätt är så sjukt svåra att ändra. Den som har varit med längst och således hunnit igenom flest hundar och tävlingar/prov, har mest rätt. Oavsett om denna är en idiot som använder sadistiska metoder. För det funkar ju, vi ser det ju svart på vitt i resultatlistan. Konsekvenserna när den inte lika rutinerade föraren som inte kan läsa hund lika bra spöar sin hund kan bli "värre" än när samme orutinerade förare klickar lite otajmat och har lite luddiga kriterier. Tydlighet och konsekvens tror jag är ett måste för trygga hundar, men vad är det som säger att klickerträningen inte är minst lika tydlig och konsekvent?

Korrigerings- vs belöningsträning är ju en intressant diskussion. Oavsett metod kan resultat nås om bara du själv är en tillräckligt duktig tränare det är nog alla överens om.

Att de som tränar traditionellt gärna vill påstå att klickertänket funkar bra för hundar med låg drift och de som lyckas med det inte har tillräckligt mkt drifter i sina hundar är lite av en gåta för mig.

Markligt hur lika det ar runt varlden. Nar Miss Mandy kom pa den ljusa iden att springa ut ur 'ringen' forra helgen (men ... godiset ar ju inte har ... jag vet vart det ar!) da jag for forsta gangen korde med "jackpot" fick jag hora till och med fran en dommare att hon behovde ett "Come to Jesus meeting" ... Nej ... hon behover mer tid att fundera ut exact vad som ger en jackpot.:p

Ja, precis. Man ska inte behöva ha ett hot hängande över sin hund för att något ska fungera, sedan ÄR det svårt att hitta vissa hundars motivation och triggerpunkter varför hot ÄR en enkel lösning. I min värld är det dock för enkelt för att vara kul. Hela grejjen med hundträning tycker jag är just att ha en god relation med min/mina hundar och slippa konflikter i såna här situationer som jag bara vill att hunden ska se positivt på.

Dessvärre är lön för många hundar=godis och leksak när det egentligen borde vara en bonus. (Mina hundar är också lite för godis och boll-orienterade...men jag försöker jobba bort det).

En hund som tycker att föraren och jobbet är toppen börjar sällan leta efter godis eller boll när berömmet. Tanken är ju att hunden ska bli glad för att -du-berömmer den, inte att "braaa!" = Ok var är mitt godis?

Fast jag hänger inte med, du kör inte heller på elitnivå mig veterligen? Du är uppflyttad, men det säger inte särskilt mycket alls anser jag. Jag själv anser att det är en väldig skillnad på "elit och elit". Man kan "Klara" en IPO III på ett ortsprov och man kan ligga på 90+ i samtliga moment på större tävlingar, skillnaden är ju helt enorm.

Vart går gränsen där för att kvalificera sig för diskussion?

<snip>
En hund som tycker att föraren och jobbet är toppen börjar sällan leta efter godis eller boll när berömmet. Tanken är ju att hunden ska bli glad för att -du-berömmer den, inte att "braaa!" = Ok var är mitt godis?

Det lustiga ar att det funkar i traning ... dar jag ger verbala 'corrections' ("Nope, not good enough!"), men inte i tavling dar jag "skott mig" och varit tyst som en mus for man far inte inte beromma -och absolut aldrig corrigera- forran momentet ar over och och da ar det sa dags.:p
Mandy's problem ar att hon alskar traning ... men vet precis nar det ar tavling och det ar inte alls lika kul, inget direkt berom och matte ar nervos och konstig. Sa fort "tavlings personalen" ror hennes vaska med "scent articles" och handskar (hon ska hamta en man pekar pa) eller hennes koppel tappar hon helt konsepterna och anser att vi ar klara och det ar dags att ga. suck.

Nu sa en dommare till mig att om hon inte gjor vad hon ska, sag till en andra gang ... (har innebar det att man ar diskvalifiserad, men det blir man ju i alla handelser nar hunden inte utfor momentet) ... dommaren kan skicka ut mig ur ringen men de flesta gjor inte det och da far jag alltsa in en liten bit "traning" nar vi anda 'blast' tavlingen.

Nu ar jag pa tavling igen ... vi tranade runt (forbjudet att ga in i ringen) de uppstallda ringarna som skjutton i gar kvall, korde avstands dirigering till och fran hela langpromenaden i gar kvall ... ska bli interessant att se om hon kan lagga sig i dag ... (har far man inte ge nagon rost, bara signal) oh well ... om hon inte lagger sig direkt kommer jag att saga till.

Har sager man dock att ge verbala comandon nar signalen inte funkar ger en hund som forvantar sig det som stod ... men da jag anvander "det blir ingen beloning for det har" rosten och bara signaler ofta ger ett "GOOD" i traning men inte alltid sa borde det ga in forr eller senare kan man tycka. I alla handelser blir det "traning" pa den har tavlingen. So there!:grin:

Vi pratade om det där på en kurs jag var på i våras. Just skillnad träning - tävling.
Diskuterade bland annat att man egentligen borde bryta kedjan och gå av planen på tävling, om det inte blir rätt "när det borde". Så att hunden inte lär sig att "på tävling kan jag göra hur som helst för det spelar ingen roll".
Att få fortsätta i kedjan mot slutbelöning är ju annars belönande. Så att bryta och gå av = utebliven belöning.

Chocka hunden genom att antingen bryta när det går dåligt, eller plocka fram belöning när det går bra.

I agility är det ju vanligt att man väljer att diska sig just för att man inte vill att hunden ska lära sig att det är andra regler som gäller på tävling, kanske man borde tänka på även i lydnaden :)

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022