Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Fast då kanske man ska träna sin hund mer i olika miljöer som den tycker är obehagliga? Så att den kan känna sig trygg när den väl kommer till tävling?
Hur kul tycker hunden tävling är om den känner sig tvingad att utföra saker som den tycker är otäcka?
Risken är ju att man bara kommer få sämre och sämre prestationer på tävling för att hunden tycker att det är obehagligt.

Att det kommer en stor belöning efteråt spelar ju ingen som helst roll för hunden som inte kan koppla det till att det var läskigt att lägga sig ner 5 minuter tidigare..

Absolut måste vi träna i olika miljer och med mer störning! Tycker vi far runt på än det ena än det andra men vi ska absolut bli bättre på det!
Tanken är ju att hon ska utsättas för "otäcka" saker på träning så att hon märker att det faktiskt inte var så otäckt!
Det där med belöning var på träning jag tänkte, på tävling kommer det ju ingen belöning men hunden ska ju gärna tro det ...

Har du ens tränat en hund med lite driv i eller en sport som tänder satan i hunden?

Jag har tränat på ditt vis, sett andra "duktiga" träna så och även varit iväg mot andra ytterligheten med bara korrigering. Så det räcker nog med det. Jag håller mig till mittenvägen. Jag undrar om du ens sett en hund självbelönande sig på riktigt.

Det är helt omöjligt att vara tydlig om du inte visar vad som är rätt och fel vad gäller låga och osäkra hundar. Ignorans av felaktigt beteende ger bara mer förvirrad hund.

Ja om man har använt positivt straff (ryck i koppel, höjd röst mm.) träningen så kommer den nog att bli ganska "förvirrad" vid ignorans eftersom det då blir en negativ förstärkning om man helt plötsligt börjar ignorera beteendet istället.

Om hunden förlorar sin möjlighet till att få belöning dvs. negativt straff så kommer den att lära sig ganska snabbt vad som är fel. Jag tror att den typen av träning som line_n och Jenka syftar på bygger på positiv förstärkning, dvs. att hunden mer eller mindre genom trial and error lär sig exakt vilket beteende som lönar sig för att få belöning.

I boken "Lydnadsträning i teori och praktik" finns otroligt bra förklaringar om hundens inlärningspsykologi.

Skönt att du verkar nöjd. Men jag kan inte låta bli att undra - hur kan det kännas bra att ha en hund som går runt och är låg på plan? Även om hon höjer sig när belöningen kommer?

Vi är ju alla olika men jag skulle aldrig kunna känna mig nöjd med sånt. För mig är känslan viktigare än allt annat.

Därför att man vet att det i slutändan kommer att bli bättre än om man låtit bli, både för hund och förare. Ungefär som när män klipper klorna på en hund.

Jobba igenom och man kommer stå där med en aktiv, säker och glad hund som slipper känna sig osäker och låg i framtiden.

KL: Jag är inte alls säker på att detta är rätt väg att gå men jag måste prova något nytt. Jag har belönat och motiverat i hela hennes liv och det funkar ju alldeles utmärkt på träning! På tävling blir kombinationen ny plats, okända människor på plan, nervös matte och utebliven belöning mellan momenten helt enkelt för svårt för henne. I de lägena måste jag ha verktyg att höja henne! Om hon då är van vid att på träning ha krav på sig och att det faktiskt inte är så farligt (att hon kommer över det hindret) så kanske det hjälper oss även på tävling?
Självklart i kombination med störningsträning, tävlingsträningar, externa belöningar efter att ha kedjat ihop moment osv.

Senast ändrad:

Hunden ska inte behöva göras trygg i miljöer. Den ska vara trygg med dig. Och om inget läskigt händer när matte ger kommando, och genomdriva det, så lär den sig snart att lita på att det är tryggt att följs kommando. Det här har jag jobbat mycket med när det gäller mentala vrak till hundar. Och det fungerar.

Det här hjälp mig och många andra tävlingsekipage. Men prata med P. Hon har säkert någon idé.

I kravfasen har man kommit förbi inlärningfasen. I inlärningsfasen finns inga krav. Många verkar dock aldrig komma ur inlärningsfasen.

Jag har ju tränat som du föreslår?

Du får det att låta som om du provat ALLT och att det enda som återstår är att öka kraven?

Så låter det inte annars om man läser i tråden.

Om jag vore dig så skulle jag anlita en duktig tränare. Jag kan tipsa om två som jag själv tror skulle vara väldigt bra för era problem, om du vill?

Har du ens tränat en hund med lite driv i eller en sport som tänder satan i hunden?

Jag har tränat på ditt vis, sett andra "duktiga" träna så och även varit iväg mot andra ytterligheten med bara korrigering. Så det räcker nog med det. Jag håller mig till mittenvägen. Jag undrar om du ens sett en hund självbelönande sig på riktigt.

Ja jag skulle vilja säga att min nuvarande hund har rejält mycket driv i sig. Och det fungerar alldeles utmärkt utan en massa krav och korrigeringar.

Därför att man vet att det i slutändan kommer att bli bättre än om man låtit bli, både för hund och förare. Ungefär som när män klipper klorna på en hund.

Jobba igenom och man kommer stå där med en aktiv, säker och glad hund som slipper känna sig osäker och låg i framtiden.

Nu var visserligen min fråga ställd till TS, men eftersom du svarade.
Personligen anser jag att det är ganska stor skillnad på att träna lydnad och att klippa klor. Det ena är något vi gör för nöjes skull och det andra är något nödvändigt.
Jag har inga problem med att tvinga hunden till att ligga still när jag klipper klorna, jag har inga behov av att hunden ska älska kloklippning. Men jag vill faktiskt att min hund ska känna sig som världens bästa när vi är ute på plan.

Hunden ska inte behöva göras trygg i miljöer. Den ska vara trygg med dig. Och om inget läskigt händer när matte ger kommando, och genomdriva det, så lär den sig snart att lita på att det är tryggt att följs kommando. Det här har jag jobbat mycket med när det gäller mentala vrak till hundar. Och det fungerar.

Okej, den åsikten får stå för dig. Jag tycker att det är ganska schysst att man ger sin hund förutsättningar för att vara trygg i olika miljöer.

I kravfasen har man kommit förbi inlärningfasen. I inlärningsfasen finns inga krav. Många verkar dock aldrig komma ur inlärningsfasen.

Vet hunden vad den ska göra, dvs om inlärningen hunden är tillräckligt bra och är tillräckligt motiverad ser jag inte att det skulle behövas någon "kravfas". Risken med att lägga in positiva straff i träningen är att inlärningen av nya moment hämmas då det är väldigt svårt(eller omöjligt?) att kombinera både positiva och negativa straff samtidigt eftersom det negativa straffet då kommer att bli en negativ förstärkning.

Fast om hunden inte lägger sig med gigantisk belöning som motivation, lägger den sig då pga krav genom korrigering? Och är då korrigeringen av typen man vill/kan tänka sig att använda?

Belöning i form av godis/leksak är en motivation. Krav och korrigering är en annan. Antingen är hunden motiverad genom att vilja få belöning, eller genom att undvika obehag. Eller både och.
Obehagligt kommer den ju i så fall fortfarande tycka det är, och "övervägandet" om det är värt det finns ju fortfarande där.

En bra hund behöver inte tränas till att bli trygg i miljö. Med en sämre hund tar det mer än hela hundens livstid att träna i alla miljöer och situationer som kan uppstå. Bättre då att den är trygg med sin förare för då spelar det ingen roll om något oväntat händer.

He he he, säg det till våra skyddshundar.

En allmän fråga: hur många i den här diskussionen har själva kört upp och certat hundar i bruks/IPO?
För det är högst relevant.

Alltså, jag fattar inte att folk tycker det är så hemskt att hunden upplever obehag i en kort stund. Om slutresultatet blir bättre för både hund och människa så ser jag inga problem med det. Och för mig är tid en viktig faktor. Ju snabbare jag löser en konflikt i hundens huvud, desto mindre stress för hunden.

För att inte tala om all den frustration en människa bär inom sig när moment misslyckas gång på gång. Snacka om obehag för hunden.

Jag håller inte med dig.

Och jag har aldrig sagt att man inte ska vara tydlig. Däremot så kan man vara tydlig utan att använda korrigeringar.

Jag vet flera tränare/hundförare som avråder från korrigeringar just för att det finns en väldigt stor risk att hunden blir låg. Hur rätt du än gör.
Och dessa hundförare lyckas mer än väl iallafall.

Och jag har aldrig pratat om att ryta och slå. Jag pratar om att tala om för hunden att den gjort fel.

Jag ser inte riktigt hur det är relevant att du känner till uppfödaren? Heddavovven har väl rätt att göra sina egna val gällande träningsmetod oavsett vad uppfödaren anser är bra?
Fast vad är ditt bryt-kommando om inte en korrigerring om än så mild?
/Camilla

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama