Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!
Fast det där beror ju på hur man föredrar att träna och vad man har för hund.
Det finns MASSOR med hundar som blir låga av korrigeringar. Inte för att man är elak eller för att de är veka, utan för att en del hundar så himla gärna vill göra rätt att de blir "allvarliga" och därmed lite låga när de kämpar för att inte göra fel.
Och det finns mycket man kan göra utan att korrigera/fela.
Jag tycker inte alls att det handlar om att mesa. Då har du inte förstått vad jag pratar om.
Jag korrigerar nästan aldrig min hund när vi tränar lydnad. Däremot har jag ett felkommando som jag kan använda när jag känner att det finns behov. Men ju mer jag lär mig om träning av hundförare som jag beundrar - desto mer försöker jag jobba för att slippa fela. Från mitt perspektiv så ger det mer att jobba på att vi ska ha en superduperbra känsla inne på plan och jag tror faktiskt inte att man kommer dit genom att använda sig av korrigeringar.
Självklart ska man inte begära något hunden inte behärskar men om hunden släpper apporten på eget bevåg eller börjar titta på fåglar istället för att hålla kontakt med mig, då ska en korrigering in. Och korrigerar man så hunden bara sänker sig så gör man fel. Den kan se döende ut i början med genomdriva det på rätt sätt så skapar man en trygg hund. Att det man säger alltid gäller kan i sin tur ge självförtroende och förtroende för föraren.
Egentligen handlar det inte så mycket om korrigeringar som att vara tydlig. Och att inte ge sig.
Tillägg: Jag känner väl till uppfödaren och hundarna heddas hund har bakom sig och jag är tämligen säker på att kennelmorsan håller med mig om att mesande inte är rätt väg att gå med denna hund. Den kommer bara fortsätta gå ned sig på tävling.
Fast det där beror ju på hur man föredrar att träna och vad man har för hund.
Det finns MASSOR med hundar som blir låga av korrigeringar. Inte för att man är elak eller för att de är veka, utan för att en del hundar så himla gärna vill göra rätt att de blir "allvarliga" och därmed lite låga när de kämpar för att inte göra fel.
Och det finns mycket man kan göra utan att korrigera/fela.
Jag tycker inte alls att det handlar om att mesa. Då har du inte förstått vad jag pratar om.
Jag korrigerar nästan aldrig min hund när vi tränar lydnad. Däremot har jag ett felkommando som jag kan använda när jag känner att det finns behov. Men ju mer jag lär mig om träning av hundförare som jag beundrar - desto mer försöker jag jobba för att slippa fela. Från mitt perspektiv så ger det mer att jobba på att vi ska ha en superduperbra känsla inne på plan och jag tror faktiskt inte att man kommer dit genom att använda sig av korrigeringar.