Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Det där ser jag dock inte som korrigering eller krav, bara "gör om gör rätt".

Det där ser jag dock inte som korrigering eller krav, bara "gör om gör rätt".

Det var nog lite det som var min poäng. :)
Det blir så rörigt med "korrigering" när det ena minuten handlar om att "göra om" (så som t ex jag och säkert du, mrs... och line mfl gör) och ena minuten är det att lappa till hunden i arslet eller så. Det är ju en jävla skillnad på "gör om, gör rätt" och något som är obehagligt.

Edit igen: I min värld är det inte bara en fråga om "hårdhetsnivå" när man jämställer "gör om" med en klapp i arslet. Det är liksom inte ens samma sak.

Olika hårdhetsgrader i sådana korrigeringar är mer: Lugga hunden i pälsen -----> Kasta en ölflaska i huvudet.

"Gör om" och en ytterligare hjälp för att hunden ska lösa momentet har ju ingenting med obehag att göra och kan därför i min värld inte jämföras med att t ex rycka tag i örat; för det ÄR obehagligt.

Senast ändrad:

Jag tror absolut att det är möjligt, dock är jag lite sån att jag gärna vill se att det går. Mina kelpie gick superbra fram till det började ta emot lite i de högre klasserna, och jag har fått fundera en del runt min träning..

Så bara för att det fungerar i de första klasserna, innan hunden fått tävlingsvana betyder inte att det automatiskt fungerar i eliten. Men visst, det kan ju lika gärna göra det, det vet man inte förrän man testat med just den hunden :)

Jag förstår inte vad som är så konstigt eller annorlunda. Du utgår ifrån att hunden bara ser belöning i boll eller godis. Att beröm med röst och lek skulle på något vis vara obetydligt för hunden?

Eftersom min hund uppskattar social belöning så har jag på tävling tillgång att belöna henne mellan varje moment. Något som såklart blir knivigt om hunden bara förväntar sig extern belöning.

Jag förstår inte vad som är så konstigt eller annorlunda. Du utgår ifrån att hunden bara ser belöning i boll eller godis. Att beröm med röst och lek skulle på något vis vara obetydligt för hunden?

Eftersom min hund uppskattar social belöning så har jag på tävling tillgång att belöna henne mellan varje moment. Något som såklart blir knivigt om hunden bara förväntar sig extern belöning.

Man kan ju faktiskt ändå säga att du "tävlingstränat" i den meningen att du använder en belöningsform (social belöning) som funkar på både träning och tävling, även om du på träning förmodligen också ibland använder andra belöningar, åtminstone ibland. Jag antar att det beror lite på vad man lägger in i ordet "tävlingsträna". ;)

Och jag tycker att det är synnerligen klokt att, om hunden inte från början uppskattar social belöning, lära den att göra det, det går ju faktiskt att bygga upp ett rätt stort värde i den sociala belöningen även om det inte finns där automatiskt hos alla hundar.

Träningstävla betyder för mig att man tränar på att tävla. Antingen genom miljön, med resterade och domare. Eller att man utför momenten mer tävlingsmässigt, dvs att man inte belönar på samma vis som på en normal träningen. Man kanske utför flera moment på raken utan extern belöning osv.

Jag tränar inte på att tävla, jag finslipar nästa alltid. För mig är det avträning av hunden när man ska harva runt ett program på tävlingsvis lite då och då. Däremot är min belöning varierad, med klick - extern belöning eller klappar. Bråka gillar att bli belönad socialt, varpå jag inte förstår vad jag ska bevisa genom att tävla elit i flera år för att folk ska se att det går.

Människor tror att belöning enbart är godis eller boll. Sen finns det hundar som ser arbete i sig som belöning eller som Bråka; en kombination av att vara till lags och få bli klappad :laugh:

Får tillägga att jag mestadels använder godis och boll. Detta för att precisera min träning och styra momenten. Hade jag kunnat träna med enbart social belöning så hade jag absolut strävat efter det! Men jag tror det är svårt att få till det precisa i momenten, jag hade aldrig begripit mig på hur jag ska få till ett framåtsändande utan externa riktpunkter eller belöning tex.

Nu kan jag ingenting om vallning men ett "down" kan väl vara en form utav korrigering i vissa fall? Iom att vallandet i sig är så otroligt belönande, så blir hunden för hetsig/går på djuren för hårt etc så läggs den ner= den får inte fortsätta.

Jag har nog bara sett arbete med får och hund en gång och då gjorde personen just så. Jag frågade aldrig, men det var en "logisk" förklaring i mitt eget huvud.

Får tillägga att jag mestadels använder godis och boll. Detta för att precisera min träning och styra momenten. Hade jag kunnat träna med enbart social belöning så hade jag absolut strävat efter det! Men jag tror det är svårt att få till det precisa i momenten, jag hade aldrig begripit mig på hur jag ska få till ett framåtsändande utan externa riktpunkter eller belöning tex.

Du hade väl fått springa som ett skållat troll själv för att agera riktningspunkt eller nåt ;)

Jag tror att det är viktigt, precis som ni säger att lära hunden att uppskatta social belöning. Jag har jobbat med det, eftersom jag gjorde tabben att enbart belöna med leksak/godis till en början. Jag märker att det börja ge effekt nu, hunden uppskattar det och går inte ner sig speciellt mycket. Däremot tror jag inte att hon kommer bli som din Bråka, men jag vill att den sociala belöningen ska innebära en förväntan om att "om jag fortsätter jobba på så kommer festen sen"... Om det är helt rätt tänk, vet jag inte.. Men förhoppningen är att det ska funka ;)

Jag tar fåren om han inte sköter sig. Dvs jag kroppsblockerar hans tillgång till belöningen "får" utan att lägga tryck eller hot mot honom.

Ffa är största skillnaden jag gör i träningen att alltid träna stressfritt, alltid lägga upp övningarna så att vi tillsammans kommer att lyckas och ta med mig en hel del av "klickertänket" (inte klickerträningen) in i upplägget av övningarna.

Att alltid träna utan stress gör att man sällan/aldrig hamnar i en situation man måste korrigera. Hunden upplever det aldrig som obehagligt att ställas inför svårigheter med fåren och inlärningen går betydligt fortare än om man "korrigerar ner" hunden. Och när jag säger stressfritt, så menar jag inte att hunden är nedtryckt och passiv eller så, utan han är i samma mentala läge som vid nosarbete, spår och momentinlärning. Alert, positiv och samarbetsvillig.

Du får komma hit och träna nån gång!;)

/Migo
som tyvärr tränade upp första hunden aversivt i perioder - just för att alla instruktörer sa att det var enda sättet...

Förlåt för mer OT...

Visst kan man använda ett stopp som korrigering. Själv vill jag dock att stoppet skall vara en aktiv del av arbetet, hunden ska fortfarande valla i huvudet och vara koncentrerad på fåren. För att stoppet då ska bli negativt så måste man lära in det med hjälp av rejält med tryck och straff.

Jag vill inte använda det i inlärning, men jag vet att det är normen...

Jag tar fåren om han inte sköter sig. Dvs jag kroppsblockerar hans tillgång till belöningen "får" utan att lägga tryck eller hot mot honom.

Ffa är största skillnaden jag gör i träningen att alltid träna stressfritt, alltid lägga upp övningarna så att vi tillsammans kommer att lyckas och ta med mig en hel del av "klickertänket" (inte klickerträningen) in i upplägget av övningarna.

Att alltid träna utan stress gör att man sällan/aldrig hamnar i en situation man måste korrigera. Hunden upplever det aldrig som obehagligt att ställas inför svårigheter med fåren och inlärningen går betydligt fortare än om man "korrigerar ner" hunden. Och när jag säger stressfritt, så menar jag inte att hunden är nedtryckt och passiv eller så, utan han är i samma mentala läge som vid nosarbete, spår och momentinlärning. Alert, positiv och samarbetsvillig.

Du får komma hit och träna nån gång!;)

/Migo
som tyvärr tränade upp första hunden aversivt i perioder - just för att alla instruktörer sa att det var enda sättet...

Ah, men då är jag med och tror (om jag inte missförstått dig helt) att jag försöker tänka lite likadant. Är ju som sagt helt grön och det är inte helt lätt att hålla fast vid sina tankar då, men jag försöker jobba med lydnaden under kontrollerade former och liksom snarare dela får och hund åt vid fel istället för att skrämma henne.

Träningstävla betyder för mig att man tränar på att tävla. Antingen genom miljön, med resterade och domare. Eller att man utför momenten mer tävlingsmässigt, dvs att man inte belönar på samma vis som på en normal träningen. Man kanske utför flera moment på raken utan extern belöning osv.

Jag tränar inte på att tävla, jag finslipar nästa alltid. För mig är det avträning av hunden när man ska harva runt ett program på tävlingsvis lite då och då. Däremot är min belöning varierad, med klick - extern belöning eller klappar. Bråka gillar att bli belönad socialt, varpå jag inte förstår vad jag ska bevisa genom att tävla elit i flera år för att folk ska se att det går.

Människor tror att belöning enbart är godis eller boll. Sen finns det hundar som ser arbete i sig som belöning eller som Bråka; en kombination av att vara till lags och få bli klappad :laugh:

Jo, jag förstår vad du menar, jag var mest lite rolig eller försökte... ;) tänkte på att du kanske inte tävlingstränar direkt men ändå tränar inför tävling på ett sätt. Eller nåt, men det kanske mest var jag som tyckte det var lite kul. :cool:

Det jag egentligen försökte få fram var väl typ det du skrev - att tävling innebär andra belöningar än tävling. Dvs. många tränar med väldigt mycket icke-sociala belöningar eller hur man ska säga - godis, boll etc och sen på tävling försöker man använda social belöning och hunden tycker "men var tusan är min boll?" och så får man en hund som antingen blir osäker eller går upp i varv.

Om man däremot även inkorporerar sociala belöningar i vanlig träning så är det ju lättare att få det att funka även på tävling då hunden faktiskt förstår och uppskattar den sociala belöningen.

När jag tävlade med Kenzo så var det framför allt den sociala belöningen som var viktig för honom. Sen använde jag även externbelöning men ville jag ladda honom på den så belönade jag inte social utan peppade honom istället mellan momenten med ord som vi lärt in på träningen - typ "Vaaar är godiset?", "Ska du springa till husse och få godis?" med betoning på godis och husse, i lite viskande ton och då visste han att om han jobbade en stund till så skulle han snart få springa och ta belöningen. I det läget störde det mer än det var till nytta att även belöna socialt. Oftast var det här användbart mot slutet i klass 3 och elit när de lite jobbiga momenten kom, tidigare i programmet var den sociala belöningen minst lika användbar.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama