Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där ser jag dock inte som korrigering eller krav, bara "gör om gör rätt".
Jag tror absolut att det är möjligt, dock är jag lite sån att jag gärna vill se att det går. Mina kelpie gick superbra fram till det började ta emot lite i de högre klasserna, och jag har fått fundera en del runt min träning..
Så bara för att det fungerar i de första klasserna, innan hunden fått tävlingsvana betyder inte att det automatiskt fungerar i eliten. Men visst, det kan ju lika gärna göra det, det vet man inte förrän man testat med just den hunden
Jag förstår inte vad som är så konstigt eller annorlunda. Du utgår ifrån att hunden bara ser belöning i boll eller godis. Att beröm med röst och lek skulle på något vis vara obetydligt för hunden?
Eftersom min hund uppskattar social belöning så har jag på tävling tillgång att belöna henne mellan varje moment. Något som såklart blir knivigt om hunden bara förväntar sig extern belöning.
Får tillägga att jag mestadels använder godis och boll. Detta för att precisera min träning och styra momenten. Hade jag kunnat träna med enbart social belöning så hade jag absolut strävat efter det! Men jag tror det är svårt att få till det precisa i momenten, jag hade aldrig begripit mig på hur jag ska få till ett framåtsändande utan externa riktpunkter eller belöning tex.
Jag tar fåren om han inte sköter sig. Dvs jag kroppsblockerar hans tillgång till belöningen "får" utan att lägga tryck eller hot mot honom.
Ffa är största skillnaden jag gör i träningen att alltid träna stressfritt, alltid lägga upp övningarna så att vi tillsammans kommer att lyckas och ta med mig en hel del av "klickertänket" (inte klickerträningen) in i upplägget av övningarna.
Att alltid träna utan stress gör att man sällan/aldrig hamnar i en situation man måste korrigera. Hunden upplever det aldrig som obehagligt att ställas inför svårigheter med fåren och inlärningen går betydligt fortare än om man "korrigerar ner" hunden. Och när jag säger stressfritt, så menar jag inte att hunden är nedtryckt och passiv eller så, utan han är i samma mentala läge som vid nosarbete, spår och momentinlärning. Alert, positiv och samarbetsvillig.
Du får komma hit och träna nån gång!
/Migo
som tyvärr tränade upp första hunden aversivt i perioder - just för att alla instruktörer sa att det var enda sättet...
Träningstävla betyder för mig att man tränar på att tävla. Antingen genom miljön, med resterade och domare. Eller att man utför momenten mer tävlingsmässigt, dvs att man inte belönar på samma vis som på en normal träningen. Man kanske utför flera moment på raken utan extern belöning osv.
Jag tränar inte på att tävla, jag finslipar nästa alltid. För mig är det avträning av hunden när man ska harva runt ett program på tävlingsvis lite då och då. Däremot är min belöning varierad, med klick - extern belöning eller klappar. Bråka gillar att bli belönad socialt, varpå jag inte förstår vad jag ska bevisa genom att tävla elit i flera år för att folk ska se att det går.
Människor tror att belöning enbart är godis eller boll. Sen finns det hundar som ser arbete i sig som belöning eller som Bråka; en kombination av att vara till lags och få bli klappad