Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

nu vet jag inte hur du gör för du har inte skrivit något om det men jag tycker att man ofta ser otroligt lite belöning vid tävling.

på träningen är det godis, bollar, bus och roligheter.allt är frid och fröjd. på tävlingen får man inte göra detta, och när man kliver ur ringen så blir det kanske nån godis eller ett kast med bollen.

Brukar hunden få 100 godisar på tävling ska den få 100 godisar efter tävlingen.( väldigt extremt men du förstår kanske vart jag är påväg)

om hunden gillar att leka med bollen eller kampa, se till att lära hunden att lita på att efter tävingen kommer stora belöningen, lek, bolla, kampa,ge godis i 10-15 min driekt efter att ni klivit av planen.

tävlingen är ofta den tråkiga delen av lydnaden, föraren blir ofta strikt och "tråkig" och ger inte alls samma belöning som på träning.

detta kommer inte lösa dina problem för jag tror inte att det är här det sitter. man kanske kan vara ett litet steg på vägen. en grej som kanske kan hjälpa processen, sen att du kör på Aliides tips tycker jag, för det lät riktigt bra.

lycka till :)

Extern belöning är "avståndsbelöning", alltså, när belöningen inte kommer från mej utan kan vara en boll/matskål vid sidan av planen ex.
Ja det var precis så jag menade!
Eftersom att hon är rätt disträ, kan bli de även under träning om de finns annat att tänka på, så törs jag inte riktigt prova det.
Jag är rädd för att halva hennes huvud befinner sej hos maten/leksaken under fria följet ;)
Okej! Ja, det var ju bara en idé, kanske inte fungerar på ert problem ...

Okej! Ja, det var ju bara en idé, kanske inte fungerar på ert problem ...

Ja, men de är en variant att ha i bakhuvudet iaf.
OM hon kunde "hålla ut" bättre av att veta att belöningen ligger och väntar vore de ju superbra, de är ju egentligen en inlärning som allt annat.
Man ger ju inte externbelöning om hunden inte gör de den ska bra :)

De känns iaf superbra att fått lite olika tips och råd och pepp, de känns supertråkigt när man bara inte vet vad man ska ta sej till..
Men i morgon ska de ut och tränas och peppas inför nästa tävling,
och då ska jag INTE vara nervös, inte nervös, inte nervös... ;)

Se detta som ett moment! Att du ska träna till ett moment 10-mässigt. Momentet heter; "Få hunden att gå normalt alt. få matte att andas!"

Att lära om ett belöningssystem är inte hela världen och jag tror absolut ni kommer klara det. Det gäller bara att vara envis, kämpa mot 10:an. Inte bara i moment utan också i känsla. Det ska kännas bra att tävla!

Och som jag sa, vad fan vinner man? Hade det varit en miljon i potten så förstår jag att man är nervös. Nu är det den sk "äran". Inget mer än så.

Lycka till! :love:

*KL*

Ja men då är det ju hos dej felet ligger. Du är nervös orolig kalla det vad du vill för " har träningen givit resultat" känslan finns där. O då ballar hunden ur. Den är alltså känslig på din sinnesstämning. Börja jobba med dej själv. Mental träning mental coatch beroende på hur långt du vill komma. Lägg ner tid på dej själv. fixar du inte dej själv så tror jag det blir svårt att få hunden att gå som du vill att den ska.

Har du tävat förr med andra hundar eller är detta din första tävlingshund?

Gud vad lätt det är att säga åt andra vad dom ska göra. Har dessa problem själv o jobbar massor med mej själv.

Självklart kommer vi att klara de :D
Bara genom att veta att jag "får" bryta tävlingen nästa gång (och alla gånger därefter om jag så skulle vilja) lär nog göra att jag blir betydligt mindre nervös.

Att lära in "braaaa" känns inte som några svårigheter, de jag är mest rädd för är att hon redan kopplar tävling till något jobbigt, oavsett om jag lägger om träningen/får bort min nervositet. Men de återstår att se :)

Fjärren filmades av LillJessicah för någon månad sen på träning, hurså?

Jag har tävlat med andra hundar och brukar som sagt inte vara nervös.
Varför jag till en början var nervös med Eya är för att hon har varit ganska oförutsägbar, kunnat få för sej att göra lite precis vad som helst när de passat henne :angel:
Nu är jag nervös för att jag tycker att vårat problem är jobbigt..
men jaa, jag måste jobba på de,
jag ska banne mej låta bli att vara nervös i kombination med att jag både ska halta, hypeerventilera och gå allmänt stelt och jäkligt emellanåt på träning, så hon lär sej se att de inte är någon fara trots att jag ibland beter mej lite konstigt :)

Fjärren filmades av LillJessicah för någon månad sen på träning, hurså?

Tänkte bara om det är så belöningen ser ut på träning. För den är oerhört tråkig! "Här har du bollen hund." :D

Så jag hoppades på att den inte var filmad igår!

KL: Nu uppdaterar gammal tråd istället för att skapa en ny.

Första inlägget i tråden kunde lika gärna vara skrivet av mig. Kelpietik på 2,5 år som beter sig precis som Eya på tävling, på träning är hon pigg och glad. Själv är jag inte heller speciellt nervös men det klart lite nervös är man ju alltid!
Särskilt moment där hon är nära mig som går dåligt, värst är fria följet. Sista tävingen gick jag in med jättepositiv attityd men det blev pannkaka ändå.

Själv är jag inne på extern belöning, träna mer tävlingsmässigt (dvs värma upp på en plats och träna på en annan), träna på olika platser (olika brukshundsklubbar), träningstävla eller belöna på tävling.

Andra idéer? Någon som vet om det löste sig för Liten82?

Jag svarar nog som jag gjorde tidigare men det jag märkt på min egen kelpie är att när han blir störd av något så ballar han inte ur som min gamla hund gjorde, han blir låg/slö istället. Jag kan inte påstå att problemet är löst än, men det har blivit mycket bättre av att jag störningstränar JÄTTEmycket, och lägger belöningsförväntan på störningarna (typ skvallerträning).

Tack för ditt svar! Har nog varit dålig på att träna med störning så det ska jag definitivt bli bättre på. Min ballar inte heller ur utan blir slö, hon är väldigt förarvek så minsta lilla nervositet hos mig avspeglas såklart hos hunden. Nu tror jag att jag har blivit lite för mesig med henne så att vi båda går och tassar på tår.
Har precis tränat lite nu där jag använde mig av extern belöning (kattmat), och mycket mer lek och bus med mig innan belöning. Sedan sa jag faktiskt till henne någon gång i fria följet när hon tappade fokus. Detta reagerade hon bra på, hon höjde sig istället för att bli låg. Precis så jag vill ha det att hon jobbar hårdare när det blir jobbigt. Sedan en massa bus och belöning när det blir rätt förstås.

Jag har samma problem med Miss Mandy. Hon alskar att trana, det ar sa ur roligt att hon ar lite for pa och jag da och da har hort att hon har ALDELES for rolight:grin: Har ar det komplett olika saker for hunden att gjora i de tre olika klasserna och i motsvarigheten till elit maste de klara bade klass tva och tre samma dag.
Vi tog lydnads klass 1 (maste ha tre godkanda *over 170 poang av 200 mojliga* tavlingar for att fa ga vidare) i tre raka. Lydnads klass 2 tog 5 ganger da hon hade explosiv diaree en av tavlingarna och jag klantade mig en gang. Lydnads klass 3 tog vi den forsta tavlingen pa 195 av 200 mojliga, den andra 186 poang ... sedan klantade jag mig igen. 3 ganger pa raken:angel: och den lilla Missen gick samre och samre for varje tavling. I varas lamnade hon inte min sida och jag var sa 'discouraged' att jag inte har tavlat alls forran for ett par veckor sedan igen och det var exact sa segt och motvilligt som i varas. Hon VET att det inte ar lika "kul" som att trana.

Jag borjade med "jackpot" en extern beloning man bygger upp till som ska fungera hur bra som helst ... sa da gick momenten bra men hon forsokte lamna ringen mellan varje moment i tavlingen istallet:eek: Men, nar dommaren sa att hon var en av de mest fantastiska hundar han sett och att han alskade att se hennes gladje i ringen:cool: slappte min "discouragement" och jag har nu bestamt att ta tavlingarna som "traning" och jag ar mindre nervos.

Jag kor nu pa en variant av external beloning dar hon ser var beloningen ar och far den ibland efter en aktivitet och ibland efter flera och ibland efter hela programmet. Sedan har jag ocksa nu medvetet "klickat in" att hoppa upp och rora min hand har blivit en beloning i sig, och jag anvander det mellan momenten och spinger till nasta moment med total focus pa min hund och har tavlingsledare/dommare i ogonvran.
Sedan har jag ocksa i traning brutit ner momenten igen och belonar ibland tidigt i ett moment, ibland efter hela och har beloningen utanfor plan, bakom henne eller bakom dit jag dirigerar henne. Vi har ju inte en plan som ni, men ibland kan man komma in bakom staketet dit dar man dirigerar och da gar vi dit och jag lagger ett par godisar och visar var det ar. Hon vet precis nar vi kommer in i ringen sedan och det 'drar' henne verkligen at det hallet. Viktigast av allt dock ... sedan jag slappte och bestamde mig for att se tavlingar ocksa som traning (vi har allt for fa 'tranings tavlingar' har ocksa) har hennes gladje kommit tillbaka och vi har KUL igen.

Också jag har liknande erfarenhet av min kelpie! Blir det mkt/jobbigt blir han låg och tänker alldeles för mkt. Det som fungerar för oss är störning-och ffa ÖVERträning, samt mkt tävlingträning och kedjor och hitta fungerande rutiner mellan momenten så han är 120% säker på vad som förväntas av honom. Har varit slarvig med det innan, men har beslutat att inte ens fundera på att starta eliten föränn han kan programmet i sömnen och tycker det är KUL. Han ska hålla många tävlingår på den nivån är tanken :)

Jag har en hund som lätt går ned sig på tävling och sökte då hjälp. Hennes absoluta instruktion var: Bete dig tävlingsmässigt!

Hunden ska känna igen ditt beteende på tävling, så om du går som en tennsoldat så ska du gå som en tennsoldat på träning också. Stå tävlingsmässigt korrekt vid inkallning, apportering, ja vilket moment som helst. Från den stela, korrekta positionen kommer belöningen och det oavsett om det är boll, godis eller whatever.

Den här metoden gör att hunden hela tiden kommer att öka i förväntan programmet igenom, för din stela, tråkiga kroppshållning signalerar att hunden gör rätt och snart. snart, snart kommer belöningen.

Själv lockade och pockade jag, sprang ifrån hunden, lattjade och hade mig och det tog hon bort omgående. För det kroppsspråk man inte kan använda sig av på tävling ska inte finnas på träning.

Tillägg: Något jag också fick kritik för var för mycket snack med hunden. Ett ord för ett beteende, inget småprat och framförallt inget tjat. Heller ingen acceptans av nonchalans. Släpper Schäfern kontakten så blir det ett "nej" och en smack på örat. Och berömmet ska vara fokuserat på mig. Med osäker hund som blir låg var det dessutom väldigt viktigt att jag var helt svart eller vit. Tydlighet!

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Har nog varit dålig på att träna med störning så det ska jag definitivt bli bättre på. Min ballar inte heller ur utan blir slö, hon är väldigt förarvek så minsta lilla nervositet hos mig avspeglas såklart hos hunden. Nu tror jag att jag har blivit lite för mesig med henne så att vi båda går och tassar på tår.
Har precis tränat lite nu där jag använde mig av extern belöning (kattmat), och mycket mer lek och bus med mig innan belöning. Sedan sa jag faktiskt till henne någon gång i fria följet när hon tappade fokus. Detta reagerade hon bra på, hon höjde sig istället för att bli låg. Precis så jag vill ha det att hon jobbar hårdare när det blir jobbigt. Sedan en massa bus och belöning när det blir rätt förstås.

Åk till din uppfödare. Du lär vara allt annat än mesig när du kommer hem ;)

Tack för dina tips! Jag vet att jag berömmer för "lättvindigt" eller hur jag ska säga, och att jag gärna går och uppmuntrar henne när jag tycker hon behöver det. Klart som korvspad att hon blir osäker när detta uteblir på tävling. Men det har verkligen kännts som att vi aldrig har kommit till kravfasen eftersom om jag ställer krav så går hon ner sig, därför ligger vi kvar i inlärningsfasen och kommer liksom inte vidare. Men nu blir det ändring på detta, jag ska bli tydligare och lite "stelare" över lag och inte vara så rädd för att säga till henne när hon tramsar.

Jag är överlag rättså dålig på att kedja moment, vill ju belöna när hon är duktig! Men detta är absolut något som jag måste jobba mer på. Där tror jag att träningstävlingar kan vara bra. Får väl ro ihop ett gäng och fixa det!
Missförstå mig rätt men det känns skönt att veta att fler verkar ha samma problem!

Det verkar ju fungera med den externa belöningen för dig och din hund så det är ju helt klart värt att prova. :)

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst