Tävlingsproblem-frustrerande!!

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Det är lite lustigt egentligen, lydnaden är det som hon egentligen har lättast för. Hon är lättlärd, kvick och tycker det är roligt. Brukset har däremot alltid varit lite jobbigare för henne. Där ska man jobba mer självständigt och leta upp okända människor, eller springa långa sträckor helt själv osv. Nu är det precis som det har blivit tvärt om. Allt skogsarbete är jätteroligt och hon gör framsteg hela tiden medans lydnaden har blivit det "osäkra" momentet. Att inte allt kan vara bra samtidigt?

Jag är överlag rättså dålig på att kedja moment, vill ju belöna när hon är duktig! Men detta är absolut något som jag måste jobba mer på. Där tror jag att träningstävlingar kan vara bra. Får väl ro ihop ett gäng och fixa det!
Missförstå mig rätt men det känns skönt att veta att fler verkar ha samma problem!

Jag tror du är helt rätt ute, få det mer tävlingslikt, länka och använd kanonbelöningar i slutet så att hon verkligen vet att det lönar sig att jobba länge. Sen tror jag att paradoxs tanke med helheten och uppstyrningen mellan momenten är bra att ta med sig - att de vet vad de ska göra och känner sig trygga med det (och situationen).

Jag är överlag rättså dålig på att kedja moment, vill ju belöna när hon är duktig! Men detta är absolut något som jag måste jobba mer på. Där tror jag att träningstävlingar kan vara bra. Får väl ro ihop ett gäng och fixa det!
Missförstå mig rätt men det känns skönt att veta att fler verkar ha samma problem!

Jag är också URUSEL på att helhetsträna, men har fått inse att jag måste. Och se på fan - det ger ganska snabbt resultat bara man faktiskt GÖR det ;)

Jag tror man drar sig för att ställa krav för att hunden ser så ämlig ut och då viker man sig. Som exempel, Sam tyckte det var mycket obehagligt att sitta kvar med apport i munnen. Inte konstigt med tanke på hur hans apportering lärts in. Instruktionen var då att bestämt säga till honom att stanna och fysiskt hindra honom från åt komma in. Det såg ut som hunden skulle dö. Men jag skulle envisas och lugnt bara få honom att stanna, utan att mesa. Beröm vid rätt beteende. Och se på fan, nu sitter han lugnt och fint med en positiv attityd.

Och det här tänket verkar ge resultat överlag. Lydnaden var sisådär kul förut. Nu blir det bara mer och mer positiv attityd från hunden. Ju tydligare jag är, desto bättre hår det. Men...jag blir aldrig upprörd eller frustrerad. Arg kan jag bli, men inte gapig och upprörd.

Nä gapig och upprörd blir jag faktiskt aldrig i hundträningen, väldigt sällan arg heller för den delen. Är en ganska lugn och sansad person. Antaglgen lite för lugn och sansad!

Jag länkar inte direkt. Känner knappt till konceptet.

Jag har blivit tillsagd att belöna lite när som. Hunden ska aldrig veta när något kommer. Sedan kan det hela våra mer avancerat än så. Jag har inte kommit så långt med den här tränaren än och hon är sjukt mycket duktigare än vad jag är.

Jag länkar inte direkt. Känner knappt till konceptet.

Jag har blivit tillsagd att belöna lite när som. Hunden ska aldrig veta när något kommer. Sedan kan det hela våra mer avancerat än så. Jag har inte kommit så långt med den här tränaren än och hon är sjukt mycket duktigare än vad jag är.

Man behöver inte baklängeskedja bara för att man länkar moment :)

Jag brukar köra kedjor på 3-4 moment, ibland längre. Brukar lägga upp det såhär:

1 - moment som är svårt/krångligt/inte helt färdigt som kan behöva göras om (så behöver man inte sabba hela kedjan)
2,3,(4) - Moment som hunden är säker på/tycker är roliga
Sist - moment som behöver belönas upp

Konkret exempel:

1 - elitruta
2 - kryp
3 - hopp-sitt-hopp
4 - framförgående
5 - metallapport

Hunden vet inte NÄR belöningen kommer, för kedjan ser olika ut varje gång, beroende på hur behovet ser ut.

Fördelen är att du kan börja kedja närsomhelst, sålänge hunden kan iaf lite smågrejer, emedan ifall jag skulle vilja baklängeskedja eliten (vilket jag kommer göra såsmåningom) måste han kunna alla elitmomenten i sin helhet bra nog att länka, och då är det bra om han kan göra dom i kedja innan :)

Måste fråga, belönar du inte alls med godis eller leksak förrän efter sista momentet i kedjan? Hur gör du om du behöver göra om första momentet?

Precis, tack för att du förklarade! :)

Jag gör ungefär som du, kör inte samma kedja jämt utan varierar och avslutar ibland när sista momentet är slut eller mitt i ett moment. Exempelvis där det finns något att stärka upp, kan vara en transport, uppsitt i fjärr, nedläggande, ställande, snabbt gripande osv. Tanken är ju att hunden ska lära sig att det lönar att jobba länge och att belöningen kan komma när som, trots att jag är stel och tävlingsaktig ;)

Självklart kan jag belöna tävlingsmässigt mellan momenten, socialt, men det kommer en riktig kanonbelöning när hunden utfört det jag ville! Tanken är ju att få ihop en helhet som funkar på tävling där vi inte kan dra upp leksak och godis hela tiden.

På min gamla flat gav denna sortens träningen resultat, vi skulle nog börjat lite tidigare med den...

I regel nej. Jag belönar transporterna (för de är mer eller mindre under inlärning). Skulle han utföra något moment superduperextrabra bryter jag självklart och belönar :)

Det är just det som är det svåra - att inte hålla på och småbelöna hela tiden :o

Självklart tränar jag ju detaljer och nyinlärning parallellt, och där belönas det frekvent, antagligen för frekvent :p

Edit: behöver jag göra om första momentet bryter jag, tar en kort paus och börjar om från början. Likaså om jag behöver bryta ngt annat moment i kedjan.

ok, då förstår jag! Men måste bara få fråga, vad är det för transporter ni pratar om?

Jag utgör från vad hunden kan, gör upp en plan med vad jag kan släppa igenom och vad jag inte kan släppa igenom i kedjan. Uppstår det saker som inte jag vill släppa igenom så börjar jag om, kanske stärker upp det som felade innan jag börjar om och kanske får jag lägga till lite extra hjälp/dk för att få ihop det. Men jag vill inte släppa igenom en massa saker på träning som jag inte vill ha på tävling sen, men det kan ju också vara så att man behöver få reda på vad som brister när man sätter ihop momenten och då handlar det ju om utvärdering för att se vad som behöver mer träning.

Jag belönar bara med det jag kan belöna med på tävling mellan momenten när jag kedjar!

Mellan de olika momenten, förflyttningarna som blir när man får en ny punkt att ställa upp på. Jag ser det som ett moment också, där är det lätt att tappa hunden och då ska man sen försöka fånga upp den innan nästa moment drar igång... ;)

Aha ok. Det har jag aldrig tränat på, kanske ska börja med det då!

Jag har alltid använt det ni kallar för transporter till att förbereda hunden för nästa moment, tex köra ett snabbt läggande om det är det som väntar, eller säga speciella fraser som hunden vet vad det betyder. Så det är inte så att jag bara har gått och ställt mig vid anvisad punkt och hoppats att hunden följt med.

Senast ändrad:

Det beror ju lite på vad man har för hund också, en flamsig hund (som min gamla flat) behövde lite uppstyrning mellan momenten för att inte tappa bort sig helt, så med han var det bra att ha ett här kommando där han gick vid sidan istället för att försöka hälsa på TL eller domare. Paradox hund behöver det för tryggheten, att han vet vad som ska hända härnäst.

Filma både träning och tävling. Sen vore det bra om du kan se ett moment i både tävling o träning direkt efter varandra. Jag är helt övertygad att du uppträder inte som om du är samma person. Hon känner inte bara din nervositet utan även din frustration.

När du har analyserat filmerna så lägg allt gammalt bakom dig och tänk inte på det mer. Jag tror att det bästa är att backa bandet. Byt träningsmetod. Lär henne först att det är toppen att titta på matte i stillastående och då ska hon även vifta på svansen. Börja sen att gå baklänges med henne (du backar) framför dig och hon ska hela tiden titta på dig. Därefter börjar du ha henne i fotposition och tar bara ett enda steg från sitt till nästa sitt och så ska det vara skitkul. Målet är att hon ska titta på dig hela tiden. Använd gärna klicker. Byt gärna kommando från fot till t ex heal. Traggla inte, träna bara någon minut och låt sen hunden vila uppbunden och ha tråkigt lika länge. Träna någon minut osv. Utöka antalet steg efterhand som det funkar, gå bara korta sträckor = många vändningar, då händer det något hela tiden.

Jag har själv börjat om på det sättet eftersom min hund släpade ibland, hängde inte alltid med i svängar, nosade och gick och drömde och var inte riktigt närvarande. Det har blivit perfekt. Jag kan nu lägga ut godis på planen och han ser inte åt det. Han går hela tiden och tittar upp på mig.

Nu har inte jag läst alla svar i tråden, och är väl inte heller någon expert.. Men några saker jag snappat upp som kan vara värda att fundera över:

* Ställ mindre krav och korrigera mindre. Vissa hundar tycker att det är väldigt obehagligt när vi korrigerar, även om vi gör det mjukt. Höj istället hundens självförtroende, få den att känna att den är coolast på hela plan!
Nu menar jag inte att man ska bli mesig utan snarare att man ska se det som sin uppgift att hunden (iallafall nästan) alltid ska lyckas. Lägg träningen på rätt nivå och boosta hundens självförtroende. Lär känna din hund - vad går den igång på?
Några tränare som är väldigt bra på detta är Helene Lindström och Ditte Andersson.

* Minska skillnaden mellan träning och tävling. Träna mer tävlingslikt. Använd mer tävlingsmässiga belöningar.

* Tävling ska alltid vara lättare än träning. Överträna så att tävlingen går plättlätt. Hundens känsla - jag kan det här!

Nu har inte jag läst alla svar i tråden, och är väl inte heller någon expert.. Men några saker jag snappat upp som kan vara värda att fundera över:

* Ställ mindre krav och korrigera mindre. Vissa hundar tycker att det är väldigt obehagligt när vi korrigerar, även om vi gör det mjukt. Höj istället hundens självförtroende, få den att känna att den är coolast på hela plan!
Nu menar jag inte att man ska bli mesig utan snarare att man ska se det som sin uppgift att hunden (iallafall nästan) alltid ska lyckas. Lägg träningen på rätt nivå och boosta hundens självförtroende. Lär känna din hund - vad går den igång på?
Några tränare som är väldigt bra på detta är Helene Lindström och Ditte Andersson.

* Minska skillnaden mellan träning och tävling. Träna mer tävlingslikt. Använd mer tävlingsmässiga belöningar.

* Tävling ska alltid vara lättare än träning. Överträna så att tävlingen går plättlätt. Hundens känsla - jag kan det här!

Självklart ska man inte begära något hunden inte behärskar men om hunden släpper apporten på eget bevåg eller börjar titta på fåglar istället för att hålla kontakt med mig, då ska en korrigering in. Och korrigerar man så hunden bara sänker sig så gör man fel. Den kan se döende ut i början med genomdriva det på rätt sätt så skapar man en trygg hund. Att det man säger alltid gäller kan i sin tur ge självförtroende och förtroende för föraren.

Egentligen handlar det inte så mycket om korrigeringar som att vara tydlig. Och att inte ge sig.

Tillägg: Jag känner väl till uppfödaren och hundarna heddas hund har bakom sig och jag är tämligen säker på att kennelmorsan håller med mig om att mesande inte är rätt väg att gå med denna hund. Den kommer bara fortsätta gå ned sig på tävling.

Senast ändrad:

Det där beror ju helt på vad man har för hund.
Jag har gjort misstaget tidigare att lägga för mycket krav på min. Han vet vad han ska göra, men blir han "tvingad" till det blir det konflikter mellan oss och träningen blir inte rolig för honom, och mindre rolig för mig. Ond spiral.
Vissa hundar, som är lite hårdare och mer motiverade i sig själva, klarar det säkert.
Men som sagt, helt beroende på hund och på vilka villkor man vill träna.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve