Utmaningstråden! (Klickeridioti)

Sv: Utmaningstråden! (Klickeridioti)

Åh tänk om min knasboll var lite likadan :p

Men så är det ju jag som är trög också... :angel:

Det fina med trickträning är att det gör inte ett skit om det blir fel :)
Gör fel och lär dig av det!

Fastnar han i något beteende, belöna då ALLT som han gör. Att han blinkar, slickar sig om munnen, viftar på svansen. Allt han kan tänkas hitta på, bara för att han ska fortsätta försöka och våga bjuda på nya beteenden. Att vänta ut honom kan få honom att tröttna. Bjuder han rätt beteende, belöna då storartat så kommer han garanterat testa rätt igen.

Tack, ska försöka ha klickern nära mig hela tiden. Nu kändes det ju bättre att det inte gör något att jag klickar när han gör något halvdant, jag försöker ju själv vara snabb men det blir ju fel :rofl:

Just nu håller jag mest på att förbättra hur han för tassen över nosen, han ska inte bara nudda utan lägga hela tassen över nosen. Körde utan tejp lite, han var duktig! :love: Snart kanske jag vågar filma oss :D

Jag drar snabbt mitt finger över Tovas nos när hon ska skämmas, hon tyckte detta tricket var jättekul när hon var yngre så jag fick låta bli det länge!
Hade nämligen en hund som låg och testade om hon skulle skämmas på platsen på lydnadstävlingarna... Så det blev omlärt med ett finger snabbt över nosen! :D

*KL*

Vi har nu börjat och döm om min förvåning om det inte är Fortune som är lättast!! Hon tycker det är skitkul och det märks så tydligt att hon har en helt annan motor än Loka. Så hon kan nog snart, Lokis däremot bjuder inte på mycket, hon försöker hypnotisera min hand/godisskålen/klickern för att få godiset - men hon viftar med tassen iaf...

Tror jag med ska testa med gamlingen som är inklickad men inte använder klickern speciellt ofta, nu kan han redan tass, men hålla kvar den kan han inte. Hur de nu ska gå med en godisidiot till hund som är skalltränad i söket (som förknippar godis med skall...)

:p

Därför känns det som jag får försöka hjälpa honom på nåt sätt, hur jag håller hans motivation uppe. Den är mycket hög men kort... :D

Väldigt korta pass(1-2 min åt gången) och extremt hög belöningsfrekvens. Hur många klick gör du på en minut? Får du bara in ett par klick så har du för höga krav, och gör det för svårt för honom. Har du provat att klicka människa nån gång? Eller blivit klickad själv? Då inser man hur otroligt viktigt det är att vara tät och vältimad med förstärkningarna för att det inte bara ska bli förvirrande...

/Migo
Som ska försöka klämma in lite trixtid i hundarnas schema, får se om det blir nått att visa upp;)

Senast ändrad:

kl

Nu har vi börjat träna lite smått. Första minipasset precis nyss i pluggpausen. Det ska nog sitta om några till minipass, är för övrigt ute efter att han stående ska hålla upp benet rakt ut :)
(tränar inte med klicker men hoppas det är ok ändå)

http://www.youtube.com/watch?v=iVvRiVvHF94

Senast ändrad:

Du får ta det i myrsteg så att hunden hela tiden lyckas.
Börja belöna att den flyttar vikten till höger framben, sedan att den lyfter vänster framben en milimeter, eller vickar på tårna. Ja, du förstår säkert :)

Nu var ju ditt svar inte till mig, men jag tog fasta på det ändå eftersom vi precis har börjat med klicker (började klicka in valpen i lördags). Superbra tips! :) Jag har tyckt att jag har haft svårt att få henne att bjuda på rörelser, men det inser jag nu berodde på att jag inte belönade vid riktigt små rörelser.

Så nu har polletten faktiskt börjat trilla så pass mycket att hon nu förstår att jag belönar när hon viftar med ett framben. :) Men det går med myrsteg för hon orkar knappt koncentrera sig mer än någon minut i taget.

Lämnar ett avtryck bara för att komma ihåg tråden, klickar med min hund har dock tagit paus just nu då jag inte varit på topp.

*KL*

Alltså, Fortune gör ungefär som Zipper, viftar med tassen. Hur går man vidare? Har försökt vänta ut henne lite, men då vevar hon ännu mer:p

Har också upptäckt att det inte funkar att kasta godiset till henne, hon lägger typ 3 minuter på att dammsuga mattan ifall det finns mer godis... Så himla dumt, har bara parkettgolv som hon halkar på så vi måste vara på mattan dessutom.

Jag försökte vänta ut Zipper med, men sedan tröttnade jag och bestämde mig för att det fick räcka så :angel:
Han sitter inte gärna ner, med när han väl gör det så håller han uppe tassen längre. Han är kanske rädd för att tappa balansen :D

Vad härligt att se en hund med en sådan energi och som verkligen älskar det, han viftar ju på svansen konstant:love:

Vilken skillnad mot min som vänder bort huvudet och verkar fundera i typ 2min innan hon tar sig för att prova igen:crazy:

Vi har fastnat lite i att hon söker min hand och vill lägga upp tassen i den och får hon inte "stödet" av den så kommer inte tassen alls.. hur går vi vidare?

Han tycker det är superkul :)
Han börjar alltid vifta massvis på svansen när han tror att han gör rätt, "NU är det rätt, det VET jag!!!" :love:

Väldigt korta pass(1-2 min åt gången) och extremt hög belöningsfrekvens. Hur många klick gör du på en minut? Får du bara in ett par klick så har du för höga krav, och gör det för svårt för honom. Har du provat att klicka människa nån gång? Eller blivit klickad själv? Då inser man hur otroligt viktigt det är att vara tät och vältimad med förstärkningarna för att det inte bara ska bli förvirrande...

/Migo
Som ska försöka klämma in lite trixtid i hundarnas schema, får se om det blir nått att visa upp;)

Det varierar otroligt mycket hur mycket jag klickar. Men målet är ju att kunna klicka ca 15 ggr innan paus och sen fortsätta. Jag brukar också vänta ett par dagar efter klickandet just för då tycker jag att han blivit bättre. Kör jag täta pass så hinner han inte smälta det än.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 603
Övr. Hund Tycker att de var tråkigt att den tråden dog ut, så jag tänkte väcka liv i den igen. Tanken är samma som förra gången. Ett nytt trix...
Svar
4
· Visningar
661
L
Övr. Hund Uäää, bukefalister, kom med råd! Jag har kommit upp i Elit-klass med Eya, och vi har stött på problem som verkar bli värre och värre...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
12 077
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka