Utmaningstråden! (Klickeridioti)

Sv: Utmaningstråden! (Klickeridioti)

15 klick på ett pass säger inte så mycket om hur tätt du klickar. Som någon annan redan sagt, ett klick var femte sekund är bra frekvens för de flesta hundarna.

Att man skulle behöva pausa flera dagar mellan passen har jag aldrig varit med om, här kör jag 2-6 pass per dag och hund.

15 klick på ett pass säger inte så mycket om hur tätt du klickar. Som någon annan redan sagt, ett klick var femte sekund är bra frekvens för de flesta hundarna.

Att man skulle behöva pausa flera dagar mellan passen har jag aldrig varit med om, här kör jag 2-6 pass per dag och hund.

Men lite anpassat efter ras/individ bör det ju också vara. Att frekvensen ska vara hög för att det ska fungera är jag med på, men jag kan aldrig få upp mina afghaner till klick var femte sekund. Dom arbetar inte så snabbt, någonsin. Eller jo, ibland kanske. När dom väl vet vad dom ska göra. Men dom funderar långsamt och det kan ta mer än 5 sek innan dom gör ens minsta rörelse. Jag klickar i princip allt jag lär dom och jag har fått leta fram en frekvens som är hög för dom, jag får ofta leka upp den ena innan för att hon ska bli lite alert t.ex.

Jag pausar också mina hundar då det har gett bäst resultat. Eller dobbisen kan man göra mer med, men afghanerna fungerar som bäst med 1-2 pass om dagen. Dom ledsnar lite annars, men tränar jag typ en gång om dagen så står dom på rad med viftande svansar för att få vara med. :p Så även om det på många fungerar med många pass så ska man kanske inte gråta om man bara kan köra ett pass. Mina lär sig snabbt ändå. :p

+ Migos.

Ja jag är mer inne på din linje (Galathea). Han är ung och behöver lite tid för att begripa när det är svårare saker som "skämmas" är för honom.
Men det kanske är överdrivet att pausa några dagar men det beror ju på min tid ibland också men sen är jag lite lat.

Knasen tänker lite långsamt också men han har börjat begripa ordentligt vad det innebär och han börjar bli snabb på att prova sig fram men när han väl kommit igång är det jag som inte hänger med :p

Kippo lyfter tassen
Han blev inklickad i början av veckan, tass kunde han sen innan. Han lärde sig att lyfta den högre :D. Där är någon gång jag kom att jag glömde klicka...

Är inte hemma i helgen, så här kommer det film på båda mina. Båda kunde tass i handen med högertassen så vi har kört denna med vänstertass. Ni får stå ut med kass kvalité & otajmad matte.

Alex - Basseten

Eftersom jag är tricknörd så kan i alla fall den gamla en jäkla massa. Det senaste jag har försökt lära honom är att lyfta ett bakben, men det har tagit MKT längre tid än det brukar och han fattar fortfarande inte meningen med det ^^ Men han kan i alla fall: Tass, high five, hands-up, stegra, dansa, gående slalom mellan benen och ått-slalom, spansk skritt, Ligg->sidan (har i alla fall kunnat höger sida och vänster sida, rulla runt, "död" (ligg-sidan-stanna :d), backa, skall, "där" (alltså att han ska titta där man pekar, på långt avstånd. Framför allt när han letar efter någonting och han aldrig använder näsan :grin: ) också kan man prata med honom ^^
Den "lilla" är lite trögare att lära saker, men hon kan iaf tass med båda tassarna spansk skritt (även om den inte är så fin som den gamles), dansa, "känguru" och gå runt mig när jag står stilla.

Så jag väntar spänt på nästa utmaning ^^

/Jenny

*KL*

Min Rocco fattade snabbt att han ska lyfta tassen. Men försöker uppmuntra att han ska hålla kvar den i luften en stund men det går trögt. Han viftar bara lite snabbt med den och så ner i golvet igen. Men ska prova vid ett par tillfällen till iaf, sen kommer film hur som helst :)

KL
Eftersom att mitt minne inte är som det ska så lägger jag upp filmen idag! Risken är stor att jag glömmer det annars... ;)

Här har vi då alltså Storm, 10månaders huskytik! Kunde INTE tass innan, på filmen har vi tränat i ca 3-4min innan jag började filma, så ja... hon lär sig fort:D

http://www.youtube.com/watch?v=MjAXnOlqc4Y

Hoppelhase var väl först? Den som först visade sitt trix på Söndagen. Så vitt jag ser är det hon :D

Oj! Den delen hade jag helt missat! (Annars hade jag ju gått upp 5 imorse för att se till att jag var först... :devil:)

Ook *fundera* den här veckan ska hundarna lära sig... att gäspa! :idea:

jisses. Gäspningen kan bli en stor utmaning för mig då jag nästan aldrig ser min hund gäspa ju. :o Bara att hålla koll på han dygnet runt nu då ??! :eek:

Oj! Den delen hade jag helt missat! (Annars hade jag ju gått upp 5 imorse för att se till att jag var först... :devil:)

Ook *fundera* den här veckan ska hundarna lära sig... att gäspa! :idea:

Kanonbra trick! Fungerar dessutom lugnande för hunden när det väl sitter på kommando. Utmärkt att använda som avledande manöver i stressade situationer:bump:

*kastar sig efter klickern*

/Migo

Shit det här kommer att bli svårt. Har i princip aldrig sett hunden gäspa, undra hur man ska kunna få fram det.. Blir att fundera lite...

Min andra hund kan det men jag kommer inte ihåg hur jag lärde in det... *klia sig i huvudet*

Jag prövade lite med den lilla nu och tänkte att gäspningar kanske smittar som mellan människor... och tja, jag vet inte om det var pga att jag satt där och grimaserade eller inte :D men han gäspade några gånger och jag lyckades klicka så förhoppningsvis fattar han snart vinken.

Oj, ja det var en utmaning det men jag är på! Ska försöka få sambo att filma den här veckan också om vi nu lyckas förtås;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 603
Övr. Hund Tycker att de var tråkigt att den tråden dog ut, så jag tänkte väcka liv i den igen. Tanken är samma som förra gången. Ett nytt trix...
Svar
4
· Visningar
661
L
Övr. Hund Uäää, bukefalister, kom med råd! Jag har kommit upp i Elit-klass med Eya, och vi har stött på problem som verkar bli värre och värre...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
12 077
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka